Тема. Активні і пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів( після означуваних іменників)

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати активні і пасивні дієприкметники; відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використовувати активні і пасивні дієприкметники, дієприкметникові звороти у висловлюваннях, розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.

Перегляд файлу

Кам’янський НВК: "ЗНЗ І-ІІІ ступенів – ДНЗ"

 

 

 

Відкритий урок: "Активні і пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів"

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Підготувала і провела

                                                                                                    вчитель української

                                                                                  мови і літератури

                                                                                              Музика Оксана Василівна

  Тема. Активні і пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів( після означуваних іменників)

      Мета: поглибити знання учнів про  дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати  активні і пасивні дієприкметники; відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використовувати активні і пасивні дієприкметники, дієприкметникові звороти у висловлюваннях, розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості  до природи.

   Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

                                                Хід уроку

І.Організація уроку

ІІ. Психологічна постанова

  • Доброго дня!

Погляньте один на одного й подаруйте усмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.

                Не забувай, що ти  на землі –людина.

              І хочеш того чи ні-

              Усмішка твоя  - єдина,

             Мука твоя – єдина,

            Очі твої – одні.

Такою неповторною, як і ви , є кожна особистість. В.Симоненко наголошував:

  • Ми- не безліч стандартних «Я»,

А безліч всесвітів різних.

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

                             Рідна  земле – вічна радість серця!(І слайд)

(учень зачитує очікування від уроку)   (ІІ слайд)

\/І. Актуалізація опорних знань

  •    Діти! Нещодавно мені до рук потрапив текст з дивною назвою «Звинувачувальний документ». Ось саме з нього мені хотілося розпочати сьогоднішній урок. Давайте з ним ознайомимося і висловимо свою думку щодо почутого.
  1. Робота з текстом
  • Про що говориться в тексті?
  • Чому текст має таку назву?
  • Яке важливе питання порушується?

(Дійсно, у цьому тексті порушується питання природозахисту – одне з важливих питань великої екологічної проблеми, яка гостро постала сьогодні перед людством всього світу , в тому числі і перед українцями.)

  • Що ж таке екологія?
  • Які рослини нашої місцевості занесені до Червоної книги України?
  1. Перевірка д\з (клас ділиться на дві команди і задають по черзі питання)

\/. Мотивація навчальної діяльності

Упродовж уроку ми виконаємо завдання, щоб закріпити знання по даній темі

  1. Вибірковий диктант

У яких випадках дія у дієприкметниках виконується самостійно? У яких хтось виконує?

Виконуючий обовязки, працюючий учень, почорніла земля, пожовкле листя, закрита книга, колотий цукор, варений рак, зростаюче покоління, нависла хмара.

\/І. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру.

!)Відгадай загадку

(учень читає, називає дієприкметник, якого він стану) Слайд ІІІ

2)Гра «Хто більше?»

Позмагайтеся з товаришем по парті: наведіть приклади на способи творення дієприкметників, запишіть їх , позначте орфограму.

Дієприкметниковий зворот  Слайд І \/

  1. Уявно подорожуючи сьогодні по селищу Рокитне, ми просто не обійдемося без дієприкметникового звороту. І на думку спливають слова Т.Г.Шевченка: «Село на нашій Україні – неначе писанка село…»

    Подорожувати будемо групами

     1 група пройдеться вулицями рідного селища  Рокитне, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується з людьми про екологічні проблеми у селищі.

  2 група буде подорожувати так само селищем Рокитне і звертатиме увагу лише на красу селища.

   3 група  помандрує околицями загляне в ліс. Побачить, які там проблеми?

(усі групи записують кількома реченнями про побачене, використовуючи дієприкметниковий зворот),  діти пишуть, звучить пісня «Три поради»Ю.Рибчинського.

   «Краса врятує світ…» як нам врятувати красу?

4)Виконання вправи з підручника №199

5)Слайд \/І Порівняйте подані варіанти

Луг,орошений дощем, сяє-миготить огнем.

Орошений дощем луг сяє-миготить огнем.

Люблю сонцем опромінений луг

 

\/.   Підбиття підсумків  Слайд \/

  1. Які дієприкметники називаються активними?
  2. Які дієприкметники є пасивними?
  3. За якими ознаками ви розрізняєте активні і пасивні дієприкметники?
  4. Що називається дієприкметниковим зворотом?
  5. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот?
  6. Розкажіть про розділові знаки при дієприкметниковому звороті?
  7. Як відрізнити одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів?

\/І. Домашнє завдання

1)Випишіть з підручника з літератури, з творів описи  природи з дієприкметниковими зворотами.

2)Складіть оповідання «Мій улюблений куточок у СМТ Рокитне», використовуючи дієприкметникові звороти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          (Додаток 1)

Звинувачувальний документ

   Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа предявила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення

    Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.

                                                                (За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)

 

Звинувачувальний документ

   Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа предявила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення

    Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.

                                                                (За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)

 

 

 

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку