Мета: поглибити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати активні і пасивні дієприкметники; відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використовувати активні і пасивні дієприкметники, дієприкметникові звороти у висловлюваннях, розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Кам’янський НВК: "ЗНЗ І-ІІІ ступенів – ДНЗ"
Відкритий урок: "Активні і пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів"
Підготувала і провела
вчитель української
мови і літератури
Музика Оксана Василівна
Тема. Активні і пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів( після означуваних іменників)
Мета: поглибити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати активні і пасивні дієприкметники; відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використовувати активні і пасивні дієприкметники, дієприкметникові звороти у висловлюваннях, розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань
Хід уроку
І.Організація уроку
ІІ. Психологічна постанова
Погляньте один на одного й подаруйте усмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.
Не забувай, що ти на землі –людина.
І хочеш того чи ні-
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Такою неповторною, як і ви , є кожна особистість. В.Симоненко наголошував:
А безліч всесвітів різних.
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Рідна земле – вічна радість серця!(І слайд)
(учень зачитує очікування від уроку) (ІІ слайд)
\/І. Актуалізація опорних знань
(Дійсно, у цьому тексті порушується питання природозахисту – одне з важливих питань великої екологічної проблеми, яка гостро постала сьогодні перед людством всього світу , в тому числі і перед українцями.)
\/. Мотивація навчальної діяльності
Упродовж уроку ми виконаємо завдання, щоб закріпити знання по даній темі
У яких випадках дія у дієприкметниках виконується самостійно? У яких хтось виконує?
Виконуючий обов’язки, працюючий учень, почорніла земля, пожовкле листя, закрита книга, колотий цукор, варений рак, зростаюче покоління, нависла хмара.
\/І. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру.
!)Відгадай загадку
(учень читає, називає дієприкметник, якого він стану) Слайд ІІІ
2)Гра «Хто більше?»
Позмагайтеся з товаришем по парті: наведіть приклади на способи творення дієприкметників, запишіть їх , позначте орфограму.
Дієприкметниковий зворот Слайд І \/
Подорожувати будемо групами
1 група пройдеться вулицями рідного селища Рокитне, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується з людьми про екологічні проблеми у селищі.
2 група буде подорожувати так само селищем Рокитне і звертатиме увагу лише на красу селища.
3 група помандрує околицями загляне в ліс. Побачить, які там проблеми?
(усі групи записують кількома реченнями про побачене, використовуючи дієприкметниковий зворот), діти пишуть, звучить пісня «Три поради»Ю.Рибчинського.
«Краса врятує світ…» як нам врятувати красу?
4)Виконання вправи з підручника №199
5)Слайд \/І Порівняйте подані варіанти
Луг,орошений дощем, сяє-миготить огнем.
Орошений дощем луг сяє-миготить огнем.
Люблю сонцем опромінений луг
\/. Підбиття підсумків Слайд \/
\/І. Домашнє завдання
1)Випишіть з підручника з літератури, з творів описи природи з дієприкметниковими зворотами.
2)Складіть оповідання «Мій улюблений куточок у СМТ Рокитне», використовуючи дієприкметникові звороти.
(Додаток 1)
Звинувачувальний документ
Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення
Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.
(За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)
Звинувачувальний документ
Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення
Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.
(За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)