Тема: Билина «Ілля Муромець і Соловей - розбійник». Ідеал воїна - захисника в билині.

Про матеріал

Використовувати на уроках літератури при вивченні теми "Балади."

У роботі використані такі види завдань:

Проаналізувати хмару «Билина» (віднайти та пояснити основні поняття, пов'язані з жанром билина.)

Скласти інформаційне гроно «Ілля Муромець»

Обговорення прочитаного( робота з текстом)

Завдання: схарактеризувати риси вдачі головного героя за допомогою кроссенса. (звучить симфонія Р. Глієра «Ілля Муромець»)

Дослідницько-пошукова робота у групах.

Завдання: скласти сенкан «Ілля Муромець»

Види домашнього завдання, що розкривають творче та креативне мислення учнів. Уяви себе в ролі гусляра, який має розповісти про одну з подій сучасності і записати його розповідь, дотримуючись особливостей поетичних билин.


Перегляд файлу

 

         Тема: Билина «Ілля Муромець і Соловей – розбійник». Ідеал воїна – захисника в билині.

         Мета (формувати компетентності): предметні – ознайомити учнів зі змістом билини «Ілля Муромець і Соловей – розбійник»; навчити аналізувати зміст твору. визначити його проблематику, художні особливості; виразно читати твір та визначати головну думку прочитаного.

ключові – спонукати учнів до самостійного пошуку; розвивати навички самостійної роботи, роботи з підручником, уміння критично оцінювати матеріал; інформаційну – уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну - виховувати почуття патріотизму та гуманізму.

         Обладнання: підручник, аудіозаписи мелодій Римсього - Корсакова, Глієра, репродукції картин В.М.Васнєцова «Витязь на роздоріжжі» та «Богатирі»

         Межпредметні зв'язки: історія, живопис, музика.

        Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

        Епіграф:                            Как одно - то на небе красно солнышко,

                                                    А один-то на Руси Илья Муромец

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань                                                  

Проаналізувати хмару «Билина» (віднайти та пояснити основні поняття, пов'язані з жанром билина.)

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

Патріот...Що це слово значить для вас? (Відповіді учнів: людина, яка любить свою Батьківщину; людина, яка захищає рідну землю ціною власного життя; патріот - це сучасний воїн - захисник).

Так, патріот – це людина, яка віддана своєму народові, яка любить Батьківщину, живе і працює заради процвітання свого краю (тлумачний словник).

І для нас, українців, це не просто слово, це стан душі. Особливо зараз, у такий важкий для країни час. Патріотизм, героїзм українці всотують з молоком матері. Історія підтверджує, що наш народ у прадавні часи дуже часто повинен був залишати свою працю і зі зброєю в руках захищати право на життя.

Боротьба за свободу, честь і незалежність посідає вагоме місце у житті нашого народу. І народ створює билини про патріотичні подвиги героїв національної боротьби. Сьогодні ми познайомимось з такою билиною, а саме, «Ілля Муромець і Соловей-розбійник».

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Розповідь учня про історичну особу Іллю Муромця та відкриття пам'ятника Іллі Муромцю у Києві  2 серпня 2018р. (випереджувальне завдання).

Учні самостійно читали баладу «Ілля Муромець» та «Ілля Муромець та Соловія».

- Що ми знаємо про Іллю Муромця?

Завдання: скласти інформаційне гроно «Ілля Муромець» (у цей час на екрані телевізора висвітлена репродукція картини Васнєцова «Богатирі»).

 

 

Обговорення прочитаного.

- Перед кожною людиною хоча б раз у житті постає нелегке завдання: вибір життєвого шляху. (на екрані репродукція картини В.М.Васнєцова «Витязь на роздоріжжі»)

-Чи поставав такий вибір перед нашим героєм? Текстове підтвердження.

Відповідь учнів: Так, і не один раз. Приклад:

1. Ілля полишає батьківський дім.

«Благослови,батьку та матір рідна,

У славний город Київ зїздити,

Сонечку стольнокиївському

Князю Володимиру служити,

Віри християнської та боронити!»

2. Чернігівці пропонують Іллі бути воєводою.

«Живи-то у нашому городі

Чернігові воєводою,

Суди суди всі по-правильному,

Всі тобі повинуватись будемо»

«Старий козак такеє промовляє:

«Не хочу я жить у вас воєводою,

Покажіть мені пряму дорогу

У столичний Київ-град»».

3. Дорогу, яку обирає богатир.

(відповідь князю Володимиру)

«Так уже прямою дорогою

Приїхав я із города Муромля

У славний город Київ, князю...»

 

- Чому Ілля Муромець відмовляється від пропозиції чернігівців?               

 (Відповідь: він уже вибрав свій життєвий шлях - бути захисником рідної землі та поборником християнської віри).

-Чи можна назвати вчинки богатиря патріотичними? Доведіть прикладами із тексту.

- Що (кого) уособлено в образі Соловія-розбійника?Доведіть прикладами із тексту.

Робота над характеристикою героя.

-Завдання: схарактеризувати риси вдачі головного героя за допомогою кроссенса. (звучить симфонія Р. Глієра «Ілля Муромець»)

1. Люблячий син;

2. Християнин;

3. Захисник скривджених, самопожертва;

4. Сильний;

5. Мужній;

6. Має власну гідність й велику силу волі;

7. Захисник рідної землі;

8. Патріот;

9. Ілля Муромець.

 

 

 

Картинки по запросу люблячий син 1

Картинки по запросу библия2

Картинки по запросу прометей3

 

Картинки по запросу патриот украины8

Картинки по запросу илля муромець9

Картинки по запросу геракл4

Картинки по запросу патриот украины7

 

Картинки по запросу гыднысть6

Картинки по запросу воин5

- Дослідницько-пошукова робота у групах.

Завдання:

1) Знайти гіперболи у билині. Що вони увиразнюють?

2) Навести приклади постійних епітетів у тексті.

3) Доберіть із тексту порівняння та повтори рядків. Мета їх використання?

VI. Підбиття підсумків уроку

-То хто ж він - Ілля Муромець? (Дати відповідь на запитання за допомогою сенкана)

Завдання: скласти сенкан «Ілля Муромець»

Відповіді учнів:                                                       

                  Ілля Муромець

              сильний, мужній

   допомагає, захищає, боронить

Богатир, що захищає Київську Русь

                  патріот.

             Ілля Муромець

        героїчний, відданий

любить, бореться, відстоює

Воїн, що захищає рідну землю

                 богатир.

Слово вчителя.

Ілля Муромець – богатир, воїн, патріот, безстрашний борець із внутрішніми і зовнішніми ворогами, здатний на самопожертву. Розсудливий, безкорисливий. Для того, щоб звичайній людині перемогти таке страховисько, необхідно бути не тільки фізично здоровим, а головне, морально, духовно збагаченим. Перемога Іллі над Солов'єм – перемога Людини над Злом, у будь яких його проявах: чи то ворог, який посягнув на рідну землю, чи людська байдужість, слабкодухість. Билинний Ілля Муромець – це узагальнений образ богатиря, захисника батьківщини.

VII. Домашнє завдання

1. Дати розгорнуту відповідь на питання «Чи потрібне знання билин сучасній людині?»

2.Уяви себе в ролі гусляра, який має розповісти про одну з подій сучасності і записати його розповідь, дотримуючись особливостей поетичних билин.

                         3*. Тема проекту «Ілля Муромець — герой народних билин і літературних

  т                     творів».

 

4*. Переглянути на Ютубі м/ф про Іллю Муромця.

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Яковенко Тетяна Василівна
    Чудовий урок, використала окремі моменти під час відкритого уроку, дякую колезі....
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
6846
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку