Використовувати на уроках літератури при вивченні теми "Балади."
У роботі використані такі види завдань:
Проаналізувати хмару «Билина» (віднайти та пояснити основні поняття, пов'язані з жанром билина.)
Скласти інформаційне гроно «Ілля Муромець»
Обговорення прочитаного( робота з текстом)
Завдання: схарактеризувати риси вдачі головного героя за допомогою кроссенса. (звучить симфонія Р. Глієра «Ілля Муромець»)
Дослідницько-пошукова робота у групах.
Завдання: скласти сенкан «Ілля Муромець»
Види домашнього завдання, що розкривають творче та креативне мислення учнів. Уяви себе в ролі гусляра, який має розповісти про одну з подій сучасності і записати його розповідь, дотримуючись особливостей поетичних билин.
Тема: Билина «Ілля Муромець і Соловей – розбійник». Ідеал воїна – захисника в билині.
Мета (формувати компетентності): предметні – ознайомити учнів зі змістом билини «Ілля Муромець і Соловей – розбійник»; навчити аналізувати зміст твору. визначити його проблематику, художні особливості; виразно читати твір та визначати головну думку прочитаного.
ключові – спонукати учнів до самостійного пошуку; розвивати навички самостійної роботи, роботи з підручником, уміння критично оцінювати матеріал; інформаційну – уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну - виховувати почуття патріотизму та гуманізму.
Обладнання: підручник, аудіозаписи мелодій Римсього - Корсакова, Глієра, репродукції картин В.М.Васнєцова «Витязь на роздоріжжі» та «Богатирі»
Межпредметні зв'язки: історія, живопис, музика.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: Как одно - то на небе красно солнышко,
А один-то на Руси Илья Муромец
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Проаналізувати хмару «Билина» (віднайти та пояснити основні поняття, пов'язані з жанром билина.)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя.
Патріот...Що це слово значить для вас? (Відповіді учнів: людина, яка любить свою Батьківщину; людина, яка захищає рідну землю ціною власного життя; патріот - це сучасний воїн - захисник).
Так, патріот – це людина, яка віддана своєму народові, яка любить Батьківщину, живе і працює заради процвітання свого краю (тлумачний словник).
І для нас, українців, це не просто слово, це стан душі. Особливо зараз, у такий важкий для країни час. Патріотизм, героїзм українці всотують з молоком матері. Історія підтверджує, що наш народ у прадавні часи дуже часто повинен був залишати свою працю і зі зброєю в руках захищати право на життя.
Боротьба за свободу, честь і незалежність посідає вагоме місце у житті нашого народу. І народ створює билини про патріотичні подвиги героїв національної боротьби. Сьогодні ми познайомимось з такою билиною, а саме, «Ілля Муромець і Соловей-розбійник».
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Розповідь учня про історичну особу Іллю Муромця та відкриття пам'ятника Іллі Муромцю у Києві 2 серпня 2018р. (випереджувальне завдання).
Учні самостійно читали баладу «Ілля Муромець» та «Ілля Муромець та Соловія».
- Що ми знаємо про Іллю Муромця?
Завдання: скласти інформаційне гроно «Ілля Муромець» (у цей час на екрані телевізора висвітлена репродукція картини Васнєцова «Богатирі»).
Обговорення прочитаного.
- Перед кожною людиною хоча б раз у житті постає нелегке завдання: вибір життєвого шляху. (на екрані репродукція картини В.М.Васнєцова «Витязь на роздоріжжі»)
-Чи поставав такий вибір перед нашим героєм? Текстове підтвердження.
Відповідь учнів: Так, і не один раз. Приклад:
1. Ілля полишає батьківський дім.
«Благослови,батьку та матір рідна,
У славний город Київ зїздити,
Сонечку стольнокиївському
Князю Володимиру служити,
Віри християнської та боронити!»
2. Чернігівці пропонують Іллі бути воєводою.
«Живи-то у нашому городі
Чернігові воєводою,
Суди суди всі по-правильному,
Всі тобі повинуватись будемо»
«Старий козак такеє промовляє:
«Не хочу я жить у вас воєводою,
Покажіть мені пряму дорогу
У столичний Київ-град»».
3. Дорогу, яку обирає богатир.
(відповідь князю Володимиру)
«Так уже прямою дорогою
Приїхав я із города Муромля
У славний город Київ, князю...»
- Чому Ілля Муромець відмовляється від пропозиції чернігівців?
(Відповідь: він уже вибрав свій життєвий шлях - бути захисником рідної землі та поборником християнської віри).
-Чи можна назвати вчинки богатиря патріотичними? Доведіть прикладами із тексту.
- Що (кого) уособлено в образі Соловія-розбійника?Доведіть прикладами із тексту.
Робота над характеристикою героя.
-Завдання: схарактеризувати риси вдачі головного героя за допомогою кроссенса. (звучить симфонія Р. Глієра «Ілля Муромець»)
1. Люблячий син;
2. Християнин;
3. Захисник скривджених, самопожертва;
4. Сильний;
5. Мужній;
6. Має власну гідність й велику силу волі;
7. Захисник рідної землі;
8. Патріот;
9. Ілля Муромець.
1 |
2 |
3 |
8 |
9 |
4 |
7 |
6 |
5 |
- Дослідницько-пошукова робота у групах.
Завдання:
1) Знайти гіперболи у билині. Що вони увиразнюють?
2) Навести приклади постійних епітетів у тексті.
3) Доберіть із тексту порівняння та повтори рядків. Мета їх використання?
VI. Підбиття підсумків уроку
-То хто ж він - Ілля Муромець? (Дати відповідь на запитання за допомогою сенкана)
Завдання: скласти сенкан «Ілля Муромець»
Відповіді учнів:
Ілля Муромець
сильний, мужній
допомагає, захищає, боронить
Богатир, що захищає Київську Русь
патріот.
Ілля Муромець
героїчний, відданий
любить, бореться, відстоює
Воїн, що захищає рідну землю
богатир.
Слово вчителя.
Ілля Муромець – богатир, воїн, патріот, безстрашний борець із внутрішніми і зовнішніми ворогами, здатний на самопожертву. Розсудливий, безкорисливий. Для того, щоб звичайній людині перемогти таке страховисько, необхідно бути не тільки фізично здоровим, а головне, морально, духовно збагаченим. Перемога Іллі над Солов'єм – перемога Людини над Злом, у будь яких його проявах: чи то ворог, який посягнув на рідну землю, чи людська байдужість, слабкодухість. Билинний Ілля Муромець – це узагальнений образ богатиря, захисника батьківщини.
VII. Домашнє завдання
1. Дати розгорнуту відповідь на питання «Чи потрібне знання билин сучасній людині?»
2.Уяви себе в ролі гусляра, який має розповісти про одну з подій сучасності і записати його розповідь, дотримуючись особливостей поетичних билин.
3*. Тема проекту «Ілля Муромець — герой народних билин і літературних
т творів».
4*. Переглянути на Ютубі м/ф про Іллю Муромця.
1