тема: "Чи всі лісові ягоди можна куштувати?"

Про матеріал
Тема. Чи всі лісові ягоди можна куштувати? Мета: поглибити знання учнів про їстівні та неїстівні лісові ягоди; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу. Обладнання: схема «ягоди», асоціативний кущ, мультимедійна презентація, наочність до гри, правила, індивідуальні картки, кубик.
Перегляд файлу

Тема. Чи всі лісові ягоди можна куштувати?

Мета: поглибити знання учнів про їстівні та неїстівні лісові ягоди; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.

Обладнання: схема «ягоди», асоціативний кущ, мультимедійна презентація, наочність до гри, правила, індивідуальні картки, кубик.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

1.Привітання

- Зараз на вулиці справжня весна, все навкруги зеленіє, цвіте. А з приходом весни в усіх людей з’являється чудовий настрій, гарні мрії на майбутнє.
- А у вас сьогодні гарний настрій?
- Бажаю Вам плідно попрацювати. Я сподіваюсь, що наш урок буде цікавим і у нас все вийде якнайкраще. Ви згідні зі мною?

II. Актуалізація опорних знань.

1.Хвилинка спостережень
- А зараз поговорімо про стан неба. Для цього потрібно подивитися у вікно. Всі подивилися? І яке ж зараз небо? Є хмари?
- І ще визначте за гілками дерев, чи є вітер.
- А були опади, коли ви йшли до школи?
- А холодно чи тепло було?
- Тому будьте розумними та вдягайтеся за погодою.
- А яка зараз пора року?
- За якими ознаками ви дізналися, що це весна?
- Назвіть місяці весни по порядку.
- А зараз який у нас місяць?

- Наступна пора року яка? Які місяці належать до цієї пори року?

- Чому літні місяці дістали таку назву?

- Що ти знаєш про дату 22 червня?

2. Мотивація навчальної діяльності

 - В такий чудовий день ми разом з їжачком Хитрячком вирушимо на прогулянку. А куди ми підемо відгадайте:

Літом зелений, квітучий, співучий.

Іноді він загадковий і дивний.

Стане у пору осінню чарівний.  ( ЛІС)

- Ми потрапимо в літній ліс.

- Давайте пригадаємо: Яку користь приносять ліси людям?

- Які лісові рослини ви знаєте?

- Діти, пам’ятайте, що ліс – це домівка багатьох тварин і рослин. Ви гості в цьому зеленому домі, а поводитись в гостях треба правильно. Будь природі другом. Коли буваєш у лісі, дотримуйся таких правил:

· Ходи стежками, щоб не витоптувати рослини.

· Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета.

· Не кричи, щоб не налякати  диких тварин.

· Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця. Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок.

· Не всі лісові рослини можна рвати, нюхати, куштувати, бо серед них є отруйні.

- Давайте пригадаємо уроки літературного читання. Можливо, хтось знає вірш про ліс?
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте:
Диво-ліс охороняйте!

3. Асоціативний кущ
- Давайте складемо асоціативний кущ. Які асоціації у вас викликає слово ліс. Подумайте! У кожного з вас на парті лежить листочки зеленого кольору. Будь ласка, запишіть на ньому одне слово з яким у вас асоціюється ліс. (Ланцюжком виходять до дошки, зачитують слово і по черзі вішають на кущі)

III. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Завдання нашої прогулянки до лісу,дітки, допомогти їжачку Хитрячку зібрати смачненькі солоденькі лісові ягідки,які він так любить куштувати. Та дізнатися: чи всі ягідки лісові можна вживати в їжу? Рушаймо!

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Словникова робота . Поняття « ягоди». (схема)

а) Поняття « ягоди»

- Ви вже знаєте, що після цвітіння у рослин з'являються плоди. Плоди дуже різноманітні, але серед них є плоди з соковитою м'якоттю, тонкою шкіркою і безліччю насіння. Такі плоди називають ягодами. Ягоди ростуть на кущах і трав'янистих рослинах.

- Лісові ягоди діляться на дві групи:
• Перша група – їстівні ягоди, їх можна куштувати.
• Друга група – отруйні – означає, що вони містять отруту.
- При зборі лісових ягід слід дотримуватися обережності, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Тому будьте дуже уважні, коли будете в лісі збирати ягоди.
б) Гра «Відгадай ягідку»
- Ви подивіться! Наший гість приніс нам іще кошик. Який він молодець. І у кошику перше завдання. Гра «Знайди ягідку». (Діти розпізнають плоди і вказують на ягоди.)
- Ця гра допомогла нам дізнатися, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі.

2. Цікаво знати!

- Давайте дізнаємося, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі.

urokpriroda2kl2

Малина - це багаторічний кущ із соковитими і солодкими ягодами. Малина садова набагато крупніше  лісової малини, але за цілющими  властивостями і ароматом лісова малина на першому місці. Малина - відмінний медонос. Коли вона цвіте, бджоли працюють, не звертаючи уваги на інші квітучі рослини. Крім червоної малини є ще й жовта.

urokpriroda2kl3

Сама солодка і ароматна із дикорослих ягід - суниця. Вчені зробили припущення, що це була перша їстівна ягода древньої людини. Насіння суниці були виявлені при розкопках кам'яного століття. Стиглі ягоди суниці лежать на самій землі.

urokpriroda2kl4

Назва наступної ягідної рослини походить від кольору ягід, які чорнять рот і руки. Це чорниця. Чорниця - це невеликий гіллястий кущ, який росте в лісах. Плід - чорно-синя ягода. Ягоди дозрівають в липні, серпні.

urokpriroda2kl5

Це ожина, вона дуже схожа на малину, тільки чорні ягоди. Ожину можна зустріти і в лісі, і в саду.

urokpriroda2kl6urokpriroda2kl7

Брусниця і смородина також зустрічаються на лісових галявинках.

Також дуже подібна до брусниця живе в лісі і журавлина.

Обліпиха також дуже корисна для здоров’я.

3. Робота з підручником ст.138
а) Читання
- Також про їстівні ягоди ми можемо дізнатися в підручнику на ст. 138. Розгорніть його! Давайте почнемо читати. (ДІТИ ЧИТАЮТЬ)
б) Перевірка і усвідомлення прочитаного
- Як Ви думаєте, яку користь приносять їстівні ягоди людям? Відповіді дітей на поставлене питання:
• Ягоди дуже корисні для людей і мають лікувальні властивості.
• В них багато вітамінів і корисних речовин. Тому ягоди треба вживати в їжу.
• Влітку свіжі ягоди або соки і компоти.
• Взимку вживаємо варення, джеми, мармелад, які зварені із лісових ягід.
- Як Ви думаєте, чому їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах?

4. Хвилинка – цікавинка від їжачка Хитрячка
- Діти, пам’ятайте, що їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах. Тому збирати ягоди слід обережно, не пошкоджуючи самі рослини. Старайтесь залишити декілька ягідок на кущику для тварин, які їх дуже люблять.

Фізкультхвилинка
5. Завдання з кошика, розгадування загадок
- Наступне наше завдання з кошика – це розгадування загадок.

- Отож, я читаю Вам загадку, а Ви відгадуєте ягідку та кладете її в кошик.
1. Дуже схожа на малину,
Має чималу родину.
В лісі, на кущі зростає,
Темно-синій колір має. (ожина)
2. Рвати – треба нахилитись
І низенько поклонитись.
Глянеш-наче полуничка,
Але зростом невеличка. (суничка)
3. Рвали ягоди малята,
годі їх тепер впізнати.
Лиш блищать очиці,
бо їли … (чорниці).
4. Лист різний із оксамита,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з …(Малини)

5. На порічку  дуже   схожа:

Круглолиця і пригожа.

Вітамінами багата,

Чорношкіра і пузата. ( смородина)

6. Серед лісу та боліт

Поселився їхній рід.

Ягідка, мов горошина,

А на колір, як калина. (брусниця)
- Молодці! Йдемо далі.
- У кошику наступне завдання. Це правило збору ягід. Воно нам говорить: «Не знаєш ягід – не бери, тим більше не їж їх!». Якщо після того як ви з’їли ягідку, ви відчули себе погано, з’явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.

- При зборі лісових ягід слід дотримуватися обережності, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. Отруйні -  означає, що містять отруту. Їх ми віднесемо до другої небезпечної групи. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Давайте з ними познайомимося. Постарайтесь, діти, їх запам’ятати.

urokpriroda2kl15 

Вовча ягода (вовче лико) - невеликий кущик з довгастими листками. Яскраво-червоні ягоди притиснуті до стебла. Отруйні  і ягоди, і кора.

 Легенда свідчить, що рослина називається вовче лико, бо вовк запізнився на збори звірів, де рослинам роздавали назви. Але жодна рослина не отримало ім'я вовка, тоді вовк розсердився і почав здирати кору з кущів. Щоб заспокоїти злого хижака, цим кущам і дали назву вовче лико (вовчі ягоди).

 

urokpriroda2kl16 

Дуже зло дивиться на вас з трави вороняче око. На стеблі чотири овальних листки, в середині чорна велика ягода, нагадує око. Недарма люди про нього склали поетичну легенду.

 Жив у лісі в дуплі дуба старий чарівник з вороном, якого він навчив передбачати майбутнє. Коли старий помер, ворон літав високо над лісом і гірко оплакував його. Вдень він пророкував майбутнє на своїй пташиній мові, а вночі кидав гіркі сльози, з яких виростали рослини з очима. За вірність і любов ворона до старого чарівника,люди назвали цю рослину воронячим оком. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.

А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.

urokpriroda2kl18urokpriroda2kl17

 

БУЗИНА ТРАВ'ЯНА  У бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.

- Правило збору ягід говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж». Якщо після того як ви з'їли ягоду, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.

Крім них є ще такі отруйні ягоди як беладонна, пасльон,

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра «Хто “зайвий”?»
• Чорниця, вовчі ягоди, суниця, ожина.

• Костяниця, брусниця, вовчі ягоди, малина.

2. Гра «Не помились»
- Я називаю вам ягідки, а Ви плескаєте в долоні на ті ягідки, які можна збирати (які є їстівними).
Малина, чорниця, дуб, брусниця, вовчі ягоди, тюльпан, картопля, суниця.

-  Закресліть назви отруйних ягід.

Журавлина, суниця, чорниця, беладонна, пасльон, вороняче око, вовчі ягоди, обліпиха, малина.

-  Підкресліть назви ягід, які можна збирати.

Малина, чорниця, морошка, брусниця, пасльон, суниця, вовчі ягоди, беладонна.

3. Гра «Яка ягідка таке і варення»
Смородина – смородинове;

малина – малинове;
чорниця – чорничне;

суниця – суничне;
ожина – ожинове.

VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

1. Метод кубування
- У нас іще є останнє завдання, яке нам приготував Їжачок Хитрячок. Це гра з чарівним кубиком. Я буду кидати його, а той хто впіймав кубик, буде відповідати.

- Наведіть приклади дерев лісу.

- Наведіть приклади кущів лісу.

- Наведіть приклади лісових ягід.

-  Як називаються ягоди, що можна вживати в їжу? Назвіть їх.

-  Чи всі ягоди можна куштувати? Чому?

2. Оцінювання активних учнів
- Діти, Ви сьогодні були просто Молодці!

- Вам сподобався наш урок – наша прогулянка лісовою галявиною?
- Що найбільше сподобалося?
- Що запам’ятали?

3. Прощання
Ось і пролунав дзвінок – закінчився наш урок.
За роботу - по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!

 

docx
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку