Відкритий урок з природознавства
у 2-Б класі Синельниківського НВК «ЗОШ I-III ступенів- ДНЗ»
вчителя початкових класів Сальнікової Наталії Юріївни
Тема: «Як змінюється життя рослин влітку ?».
Мета: Узагальнити знання про характерні ознаки літа в природі, провести спостереження за літніми змінами в живій природі; систематизувати знання учнів про природні зв'язки;сприяти розвитку мовлення, мислення; розширювати світогляд: сприяти вихованю любові до природи та до вивчення предмету.
Форма: .Урок - гра з елементами тренінгу.
Обладнання: мультимедійний проектор,слайдові презентації, малюнки, підручник, зошит, дидактичні ігри.
Хід уроку
(Слайд №1)
І.Організація класу.
1.1Привітання.
Пролунав дзвінок -
Починаємо урок.
Працюйте, будь ласка, старанно,
Щоб почути у кінці.
Що усі ви - молодці.
Вчитель:Діти,привітайтесь з нашими гостями.
ІІ.Актуалізація знань
2.1 Вправа «Очікування»
Вчитель: Подивіться та скажіть, що зображено на малюнку?
Так, це Дерево .
-А що сприяє у природі, щоб воно виросло красиве?( грунт, повітря, корисні речовини, сонечко).
У кожного на парті – квіточки, я пропоную вам написати на них ваші очікування: (цікавих видів роботи, нових знань, групової роботи, мати гарний настрій, дізнатися щось нове, розширити знання, збагатити словник, відкрити щось нове, пізнати радість, активності, співпраці, дружньої роботи, старанності, міцних знань, отримати багато вражень, гарних вражень, цікавого уроку, поглибити свої знання, набути практичних умінь,позитивних емоцій, співпрацювання, роботи в парах,зглагодженої праці, дізнатись щось корисне,творчості, натхнення, колективної роботи.)
-Прикріпіть квіточки-очікування на дошку. (музична заставка)
Я бачу, що багато учнів оптимістично налаштовані та хочуть дізнатися щось нове.
2.2Вправа «Погода»
- Cонечко приготувало вам перше завдання яке називається «Погода».
-Хто мені підскаже яке сьогодні число, день тижня, місяць, яка зараз пора року?
Відповідь учнів: Сьогодні 11 число, середа, квітень, весна.
- Які зміни відбуваються навесні?
-Діти, хто сьогодні хоче бути синоптиком?
Карпенко: Доброго ранку, у студії синоптичної обсерваторії Карпенко Данііл. Сьогодні на території України збережеться весняна погода, у східних областях зокрема в місті Синельникове буде ясно та тепло, небо -, сонечко -світить та гріє температура зранку становила 12 градусів вище нуля, вітер- легеньки, опади….
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
3.1Вчитель: - Діти, сонечко приготувало вам завдання, але для виконання потрібно відгадати загадку.
Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде…
За весною що іде?(Літо)
-А які ознаки літа в не живій природі ви знаєте?( влітку температура повітря збільшується, можна спостерігати за опадами небо стає яснішим, йдуть дощі, грози, гримить грім, блискавки, змінюється тривалість дня і ночі).(Переяслов)
3.2 Наступне завдання гра «Розсипаночка» (робота біля дошки)
-На дошці є переплутані літери які, вам потрібно правильно розтавити та дізнатися, що це за слово .(Портна, Пустовий, Асташкіна)
- Хто бажає вийти до дошки та виконати завдання?
-А як ви гадаєте чому цей місяць отримав таку назву?
Відповіді учнів:
(Яківець) Червень - про походження назви червня першого місяця літа, існують такі думки. Червень отримав свою назву завдяки пишному цвітінню червоних маків, достиганню червоних суниць, черешень. Інша думка в садівників. У червні з’являється безліч ненажерливої гусені, яка об’їдає листя на деревах та кущах. Гусінь у давнину називали червами. Тому і місяць назвали червнем.
(Жеребчиков)Липень - Над походженням назви липня ніхто довго не замислюється. Кожен відразу скаже, що вона пов’язана із цвітінням липи. Але ми знаємо, що липа цвіте у червні. Проте після її цвітіння бджолярі збирають мед, який називають «липцем».
(Яланський)Серпень – найважливішим для хліборобів місяць . Адже в серпні закінчуються жнива - збір урожаю зернових. Основним знаряддям праці був колись серп. Серпами жали пшеницю та жито. Тому останній місяць літа дібрав собі таку влучну назву, пов’язану зі жнивами.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, а вам цікаво чим ми будемо займатися на уроці?!
А давайте звернемось до сонечка.
4.1 Гра «Шифрувальник» (Барановська)
Сонечко підготувало вам завдання яке називається «Шифрувальник», це завдання допоможе вам визначити тему нашого уроку.
-Перед вами є цифри, кожна цифра має свою літеру , вам потрібно знайти цю літеру та дізнатися що це за слово.
Вчитель:А тема нашого уроку – «Як змінюється життя рослин влітку?».
Мета:Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся як літо впливає на життя рослин.
Які саме рослини цвітуть влітку, яке значення вони мають для людей.
4.2 Слухання вірша ( Мінаєва Софія)
Зараз, я пропоную вам послухати вірш і сказати:
-Які зміни відбуваються в живій природі влітку?
ПАХНЕ ЛІТО
На дзвінкій галяві теплим літом
Заквітчалась липка першим цвітом,
І сама страшенно здивувалась:
«Та невже ж таке зі мною сталось?»
Зашуміли трави над землею,
Здивувались також разом з нею.
Забриніли дзвоники ласкаві:
«Ой же дух солодкий на галяві!
Пелюстки у нас лілові й білі,
Та чомусь ми пахнути не в силі…»
Жовтим оком дивиться ромашка:
«Від такого цвіту дихать важко!»
І радіють бджоли-міхоноші:
«А для нас ці квітоньки хороші!»
Повна липка радості і суму:
«Через що, — зітхає, — скільки шуму?»
І ховає гілочки розквітлі,
Миті в зливах, скупані у світлі.
В лісі меду теплого налито.
Пахне цвіт на липці.
Пахне літо!
-Так які ж зміни відбуваються в живій природі влітку?
Відповідь учнів:Заквітчалась липки, зашуміли трави, забриніли дзвоники, гілочки розквітлі, пахне цвіт на липці,
Висновок:-Модоці, ви правильно назвали, що влітку відбувається цвітіння і плодоношення у різних рослин, відбувається початок і кінець жнив, життя комах, тварин, риб, птахів)
4.3. Фізкультхвилинка.
V.Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Як для мене, то кращої пори за літо немає. Яскраво світить сонечко, гудуть джмелі та бджілки, кружляють барвисті метелики, дозрівають деякі овочі та фрукти. Стільки таємниць у літа, що й не полічити! Чи згодні ви відкрити деякі з них?
- Сонечко пропонує наступне завдання:
5.1 Робота з підручником(с.134-135)
Відкрийте свої підручники на сторінці 134-135.
Перша група.
– Познайомтеся з розповіддю про дуб (с. 134). Прочитайте 2 абзац на с.134.
- Вам потрібно скласти розповідь за планом, розташувати на таблиці як правильно ростуть листя, квіти і плоди цього дерева, і у вас було завдання підготувати цікавинку.
-Приступіть до виконання вашої практичної роботи.
Прочитайте 2 абзац на с.134.
Складіть розповідь за планом.
1) Який вигляд має дуб?
2) Як цвіте дуб?
3) Що утворюється із квіток?
4) На яких дубах з’являються жолуді?
Друга група (липа)
– Прочитайте 1 абзац на с.135. - Вам потрібно скласти розповідь за планом, розташувати на таблиці як правильно ростуть листя, квіти і плоди цього дерева, і у вас було завдання підготувати цікавинку.
Складіть розповідь за планом.
1) Коли цвіте липа?
2) Які в неї квітки?
3) Що виростає над кожним суцвіттям? Для чого потрібен цей приквіток?
4) Які лікувальні властивості має липовий цвіт?
Третя група (квіти)
– Прочитайте 2і 3 абзац на с.135. Вам потрібно скласти розповідь за планом, зібрати пазли і підписати назви рослин та розповісти цікавинку.
Складіть розповідь за планом.
1) Про які квіти прочитали?
2) Скільки часу цвіте одна квіточка дзвоників?
3) Як розміщені бутони і квітки? Чому квітки дивляться донизу?
4) Для чого квітоніжка розпрямлюється після цвітіння?
Відповідь учнів.
Зваріч:Дуб
У нас було завдання прочитати про дуб. Ми дізнались, що ліси одяглися в пищні молоді листя, на деревах влітку визріває насіння. Про дуб кажуть, що він могутній і вельможний велетень, найвищій, найсильніший серед інших дерев у лісі. Цвіте він непомітно. Упродовж літа визрівають жолуді. До речі жолуді з’являються тільки на тих дубах, яким понад 50 років.
Сонечко, а у нас на уроці існує пошукове бюро які підготували цікавинки.
Барановський: ДУБ(цікавинки)
Прожити дуб може до 500 років. А деякі дерева доживають до 2 тисяч років. Плоди дуба - жолуді. Ними люблять ласувати лісові жителі. Із жолудів виростають нові молоді дубки. Особливо цінувалася його міцна деревина, з якої виготовляли домашнє начиння, будували фортеці, житла. Дубова кора використовувалася як найкраща дубильна речовина для вичинки шкір, а листя давало гарні фарби. У голодні роки із кори, жолудів люди випікали хліб.
Лірка:Липа
У нас було завдання прочитати про липу.
Ми дізналися, що лише одна липа цвіте влітку, а не навесні. Вона має жовто- білі квітки, які зібрані у суцвіття. Над кожним суцвіттям виростає довгенький світло - зелений приквіток, який прикриває квітки від дощу. А восени крилатий виріст перетвориться на парашут для насіння липи.
Жук:Липа(цікавинка)
В середньому липа живе 300-400 років, хоча відомі липові дерева, які проживали під тисячу з чвертю років.
Липу дуже люблять бджоли. З середньостатистичної дорослої липи бджоли можуть зібрати таку кількість нектару, що його вистачить на виробництво 15 кг меду. А ось листя липи зберігають один секрет. Пучками маленьких волосків всіяна їх сріблястий зворотний бік. І ось коли стане темно з цього притулку вилазять кліщі, вони дуже маленькі, але їх праця важлива. Саме кліщики охороняють липу від грибкових паразитів, тому дерево так довго живе і не хворіє.
Свистільник: Квіти.
У нас було завдання прочитати про квіти. Ми дізналися, що кожна квітка має свої таємниці. Наприклад дзвоники, одна квіточка у цієї рослини цвіте лише тиждень. Бутони дзвоників звернені вгору, квітки дивляться донизу – рятуються від дощу. Після цвітіння квітоніжка знову розпрямляється, щоб подалі розсипати своє насіння. Справжнє ім’я ромашки – королиця. Бо вона як королівна серед трав’янистих рослин.
Красницька: Цікавинка Ромашка є лікарською рослиною з неї виготовляють багато косметичних засобів (особливо креми) які містять екстракт ромашки. Квітки ромашок застосовуюся в парфумерної промисловості( в шампунях, милах і лосьйонах), з ромашок готують чай, ефірне масло.
Дзвоники отримали свою назву бо дуже схожі на дзвіночки,ця квітка вважається передвісником удачі та приносить процвітання в будинок.
5.2 Фізкультхвилинка для очей.
VI.Узагальнення й систематизація знань учнів.
6.1 Робота в зошиті (стр.53 завдання №1,№2)
Перше завдання: Вам потрібно розгадати кросворд. У виділених клітинках прочитати, що міститься в овочах і фруктах, які достигають влітку.(с.р)
-Так, що ж містить в овочах і фруктах які достигають влітку?
Друге завдання: Вам потрібно підкреслити назви квітів які цвітуть влітку. (коментуванням)
Троянда, калина, підсніжник, королиця, конвалія, дзвоники, мак, липа, яблуня, фіалка, чорнобривці, каштан, бузок, жоржина, вишня,волошки, соняшник, шипшина, гвоздика.
Відповідь учнів:
-Сонечко приготувало вам наступне завдання яке називається «Прислів’я»
У вас на парті лежать прислів’я, але вони переплутані вам потрібно скласти їх та пояснити, як ви їх розумієте працюєте в парах.
VII.Домашнє завдання.
-Ваше домашнє завдання : вам потрібно прочитати сторінки 134-135 та виконати завдання для друга природи.
VIIІ. Підсумок уроку
Діти, сонечко хоче перевірити чи добре ви засвоїли тему нашого уроку. І пропонує пограти в гру « Так чи ні» . якщо так, то ви плескаєте в долоні, якщо ні, то потупотіть ніжками.
Гра «Так чи ні»
-Можна зривати квіти.(ні)
-Квіти потребують нашої уваги.(так)
-Літні місяці це:березень, квітень, травень?(червень, липень, серпень)(ні)
-В літку дні коротші, а ночі довші ?( дні довші, ночі коротші)(ні)
- Липа цвіте навесні?(ні.) в червні.
-Королицею називають ромашку.(так)
- дуб найсильніший серед дерев?(так)
-дзвоники схожі на дзіночки? (так)
- в овочах і фруктах які достигають містяться вітаміни?(так)
-Діти, ми виконали всі завдання, які нам запропонувало сонечко.
-А ви помітили як змінилось наше дерево?
-Що з ним сталося?
- А зараз ви покажіть чи відбулися зміни у кожного із вас.
У вас на партах лежать яблучка: червоне яблучко означає, що ви дізналися багато цікавого від сьогоднішнього уроку і вам він сподобався, жовте яблучко мали гарний настрій і зелене нічого не дізналися.
-Діти, підійдіть до дошки та прикріпіть ваше яблучко .
-Я бачу, що урок вам сподобався і кожен із вас відкрив для себе щось нове.
-Діти, подивіться на ваші квіточки вони перетворилися на плоди.
Що ви дізналися цікавого на уроці?
Що вам запам’яталося?
Музична вставка.
Сьогодні найактивнішими учнями були….
Урок закінчено до побачення.
Стр. 134-135чит.
Виконайте «Завдання для друга природи».
Зламати дерево - секунда, а виростити - роки
Бджоли раді цвіту, люди — літу.
Літо зиму годує
«Дерево оцінюй по плодах, а людину – по ділах»
Хто літом гайнує, той узимку голодує.
Літо дає коріння, а осінь — насіння
Загадки про квіти .
1)Що за квіточка пахуча,
Дуже гарна та колюча,
Рвать себе не дозволяє,
Колючками всіх лякає? (Троянда)
2)У зеленім картузі
На одній стоїть нозі.
Коло вуха китиця
Щирим злотом світиться.
Звичка в нього є ота:
Він головку поверта
В бік, де сонце котиться,
Родичем доводиться
(Соняшник)
3) Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний...
(Мак)
4) Червона кожушинка,
Всередині вітамінка. —
Хто хоче зірвати,
Той поколеться
(Шипшина)
5) У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду
(Калина)
6) Жовтенька голівонька,
Біленька хустинонька,
Що я за квітонька?
(Ромашка)
7) Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай!
(Конвалії)
8) Квіточки маленькі —
Суконьки синенькі.
Радо сонечко вітають,
Ніжним співом зустрічають.
— Добрий день, комашки,
І жучки, й мурашки,
З добрим ранком, коники, —
Радо дзвонять...
(Дзвоники)
9) У матінки – квіточки
Лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
Літечко вітають.
(Волошки)
10) Фіолетові фіранки
У світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати.
(Фіалки)
11) Гарні квіти біля хати
Навесні садила мати.
Чорнобриві-чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій. (Чорнобривці)
12)
• Спостереження за липою.
— Чи нюхали ви жовтуваті квітки липи?
— Чому навколо дерева крутяться багато бджіл?
З соку липових дерев бджоли добувають запашний мед. Раніше з липової кори плели взуття — личаки.
1) Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки, на яких зображені рослини влітку. За допомогою малюнків розкажіть, які рослини цвітуть улітку.
— Які ще квітучі рослини ви бачили на шкільному дворі, в полі, в лісі?
— Чому саме влітку цвітуть більшість рослин, дозрівають ягоди, горіхи й інші плоди?
— Чому не можна збирати букети з ранньоквітучих рослин на лугу, в лісі?
— Що нового з’явилося на грядках, коли підросли картопля, кукурудза, кабачки?
— Які роботи проводяться на городі?
— Які рослини цвітуть у квітнику, чим вони відрізняються одна від одної? (Різне забарвлення і форма пелюсток, форма і розташування листя) Чим схожі? (Є корінь, стебло, листя, квітки)
За рослинами в городі і на квітковій клумбі потрібно доглядати розпушувати землю, поливати.
Квіти рвати не можна, вони швидко в’януть, а на клумбі довго тішать око своєю красою.
2. Запитання для повторення
Для підбиття підсумків спостереження за неживою природою влітку я пропоную заповнити пропуски в реченнях.
Найпомітніша зміна в неживій природі влітку — це ______________.
Небо рідко закрите _____________. Дощі бувають _____________.
Часто гримлять літні _____________, після яких у небі з’являється
_____________. Вода в річках, ставках і озерах _____________. Вранці на траві випадає _____________. Над полями і лугами часто бувають уранішні _____________..
Довідка: тумани, постійно тепла температура повітря, рідкісними і теплими, веселка, грози, прогрілася, хмарами, роса.
Улітку достатньо тепла, вологи, світла. Це сприяє пишному розвиткові рослин.
На більшості дерев улітку достигає, а у деяких і розповсюджу ється насіння. Особливо багато ми бачимо завжди легких тополиних пушинок з маленьким насінням. Одне дерево тополі дає 20-30 млн насінинок. Проте майже все насіння гине. Ось чому ці дерева змушені давати мільйони насінин. Хай десятки мільйонів загинуть, але якась одна рослинка виживе, і рід тополиний буде продовжений.
Значна кількість дерев улітку цвіте. В середині червня починає цвісти липа.
Продовжують цвісти деякі лісові кущі і кущики — шипшина, малина, чорниці.
На кущах, що відцвіли, починає утворюватися насіння. Друга половина червня і липень — пора визрівання багатьох лісових ягід. Надзвичайно гарно виглядають улітку лісові галявини, узлісся, на яких можна кожного разу найти нові квітучі трав’янисті рослини.
У червні в лісах починається збір їстівних грибів лисичок, сироїжок. Поруч з ними можна знайти і отруйні — бліду поганку, несправжні опеньки, мухомор червоний.
Червень — період масового цвітіння лучних рослин. Саме в цей час луки перетворюються у багатокольорові килими.
У другій половині червня — в липні цвіте більшість рослин водойм. Особливо вражає цвітіння латаття білого. Вдень на блакитному дзеркалі води розкриваються чудові білосніжні квітки. З 17 год і до 10 год ранку квітки їхні закриті. Відкриваються вони лише в ясну, сонячну погоду. Це пристосування для збереження пилку, яким може зашкодити роса або дощ.
На болотах у червні закінчується цвітіння журавлини. Вистигають ягоди в кінці літа на початку
Культурні рослини – які вирощує людина.
Дикорослі рослини- які ніхто не висаджує.
- Пригадайте, які ліси називають хвойними. А які — листяними?
Учень:Нам відомо, що назва лісу залежить від того, яких дерев у ньому росте більше. Якщо в лісі ростуть листяні дерева - дуб, липа, клен, береза, - це листяний ліс. У хвойному лісі ростуть хвойні дерева - ялина, сосна, ялівець. А в мішаному лісі ростуть і хвойні, і листяні дерева.)
(Слайд 7)
У лісі кожна група рослин утворює свій «поверх» - ярус. Верхній ярус утворюють дерева. Під деревами ростуть кущі, це - середній ярус. А нижче стеляться трав’янисті рослини. Вони утворюють нижній ярус.
Слухання вірша
ПРИКМЕТИ ЛІТА
Ластівки літають Над подані низько, Хннлі розчиняють — Значить, дощик близько.
Мов черпані кніти. Хмари в небі синімі Значить, завтра, діти. Буде вітер сильний.
А як льону річка В полі засиніла, Знайте, що суничка У гаю дозріла.
М. Чепурна
— Які прикмети літа згадує автор у вірші?
— Які народні прикмети ви почули?
— Продовжіть речення:
Ластівки літають над водою низько — ... (перед дощем).
Червоні хмари — ... (до вітру).
Льон зацвів у полі — дозріла... (суниця).
Слайд. Руханка. Анімація.