1
Тема. Де можна гратися, а де -- ні.
Мета. Навчити дітей вибирати безпечні місця для дозвілля; розповісти учням про правила безпечної поведінки у природному середовищі; виховувати в учнів уважність, обережність, турботливе ставлення до свого життя і здоров’я.
Обладнання: ілюстрації, таблиці до теми.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Психологічне налаштування
Вчитель. За чистим полем, за дрімучим лісом є казкова хатка – це школа №8, а в ній - кімнатка, де буває тихо…інколи, весело…постійно, шумно…завжди! Це наш 1 клас, який сьогодні гостинно приймає друзів на уроці з основ здоров’я. (Поверніться і привітайте гостей)
Покажіть мені ваші долоньки. Покладіть на одну: уважність і творчість. На іншу я покладу вам цікавість і терпіння. Зберіть все, що в долонях, та не губіть.
Бажаю всім перебувати у стані фізичної та духовної рівноваги, що і є ознакою здоров’я.
Девіз уроку.
Працювати на уроці ми будемо під девізом. Щоб прочитати гасло , треба скласти його з розсипаних слів.
3 1 7 4 5 6 2
навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.
(Добре того навчати , хто хоче все знати).
- Як розумієте цей вислів?
ІІ Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда
Уроки з основ здоров’я дуже важливі, тому що знання , здобуті на них , допомагають людям бути здоровими і прожити до глибокої старості.
2.Гра «Продовж речення»
Коли я здорова… (мені все вдається, я весела, я усміхнена, я допомагаю матусі)
3.«Асоціативний кущ»
- То здоров’я це… (та ще безліч складових)
радість повітря
відпочинок Здоров’я любов
гарний настрій рух
Найкращий відпочинок - прогулянка і рухливі ігри на свіжому повітрі. Біг, стрибки, ігри, їзда на велосипеді, на роликах, ковзанах, лижах, санчатах, скейт-бордах, плавання, засмагання тощо допомагають зняти розумову втому, зміцнюють здоров’я, піднімають настрій.
Багато людей люблять у вільний час читати, малювати, вишивати або дивитися телевізор. Це також добре, але не слід забувати про користь руху і свіжого повітря, адже від того, як ви відпочиваєте, залежить ваше здоров’я!
4.Робота над головоломкою.
- Розгадайте головоломку. Прочитайте прислів’я.
Хо біль про веш ше.
ди ше - жи дов
(Ходи більше – проживеш довше.)
-- Як ви розумієте зміст цього вислову? (Ті хто рухається, ведуть активне життя - живуть довше.)
5.Розгадування ребуса « Безпека».
До нас, діти, завітав гість.
-Здається мені, що я потрапив куди треба!
-Доброго дня.
-Діти, допоможіть мені! Тітонька Сова задала мені дуже складне завдання: « Знайти найважливіше правило для дитячих ігор».
Щоб знайти відповідь, я маю розгадати ребус «Найголовніше, що повинно бути зі мною під час ігор».
Без ,
- То яке слова заховалося?(Безпека)
Висновок: Щоб цікаво провести вільний від навчання і праці час, потрібно не забувати про власну безпеку.
-- Що це означає…? (Що треба вибрати безпечне місце для гри та відпочинку і правильно поводитись.
Словничок-довідничок.
Безпека – це коли життю і здоров’ю людини нічого не загрожує.
ІІІ. Повідомлення теми.
--А тепер поміркуйте і сформулюйте тему уроку. (Безпека під час ігор і розваг).
-- Про що хотіли б дізнатися?( )
Висновок. -- Ми дізнаємося «де можна гратися, а де -- ні», будемо вчитися вибирати безпечні місця та предмети для гри.
ІV. Робота над матеріалом уроку.
Учитель. - Діти, чи любите ви гратися на свіжому повітрі? (Відповіді дітей.)
1Гра «Хто на чому катається» «Руханка»
- Я не помилюся, якщо скажу, що всі ви дуже любите кататися -- на велосипедах, ковзанах, самокатах, роликах, санчатах. Я пропаную вам зіграти в гру «Хто на чому катається і чим грається?».
-Розгляньте таблицю. Я називаю засіб, яким можна зайняти себе влітку -- плескають учні, які сидять праворуч, а якщо засоби якими можна користуватися взимку - плескають учні, які сидять ліворуч(вікно).
(Велосипед, м’яч, санчата , самокат, ковзани, лижі, ролики, ключка, коник, скакалка, сноуборд, скейтборд).
- А тепер серед «зимових» засобів назвіть ваш улюблений.(Відповіді дітей)
- Серед «літніх» засобів назвіть улюблений.(Відповіді дітей)
2.Бесіда
-- А де граєтесь ви? ( відповіді учнів )
-Чи знаєте ви, де можна кататися на велосипеді, самокаті, лижах, ковзанах, санчатах? (На подвір”ях, закритих майданчиках, парках).
-- Чому не можна кататися на дорозі? (Можна потрапити під машину.)
Швидкість їзди на цих засобах розвивається висока, що досить небезпечно.
І на тротуарах не треба кататися, бо ненароком можна з’їхати на дорогу. Для цього є спеціально обладнані майданчики, стадіони, парки.
Не варто, також, кататися на велосипедах, самокатах, скейтбордах на дитячих майданчиках, де граються малюки, адже можна ненароком наїхати на них.
-Як ви гадаєте, чому не можна гратися поблизу дороги, особливо там, де рідко їздять машини? (Тому що діти під час гри не зважають на небезпеку. Захоплені грою, вони можуть не побачити, не почути автомобіля, що рухається. Якщо м’яч покотився, дитина біжить за ним і більше нічого не бачить, а тому досить часто потрапляє під колеса автомобіля. Та й будь-яка гра настільки захоплює дитину, що іноді вона втрачає пильність.
Висновок. Тому добре це запам’ятайте і не порушуйте правил.
3.Гра «Так чи Ні»
- Давайте перевіримо, чи запам’ятали ви мої поради. Працюємо разом.
Зіграти хочеться мені
З вами, друзі, в «Так чи ні?»
Вам питання задаю,
Готуйте відповідь свою.
Взимку весело на лижах
Гайда в парк!
Це безпечно, любі друзі? (Так)
Сам, без батька, з ковзанами йду на лід,
Так чинити хіба можна? (Ні)
Пострибати на льоду Лесь мастак.
Може трапитись біда з ним? (Так)
Ось із гірки на санчатах
Край дороги мчать дівчата.
Швидко ви скажіть мені,
Так кататись можна ?(Ні)
Позмагались Гліб й Тиміш,
Хто бурульку швидше з’їсть,
Чи спіткають розбишак
Грип, застуда? -- Звісно… (Так)
— Дружно всі скажіть мені
На дорозі можна гратись?
— Ні!
— Лине музика й пісні
При дорозі гратись можна?
— Ні!
— Б’є в ворота м’яч хлопчак
На подвір’ї гратись можна?
— Так!
— Можна на дорозі, ви скажіть мені,
Мчати на велосипеді?
— Ні!
— Як тобі вже чотирнадцять й ти мастак
По дорозі можна їхати вже?
— Так!
— А щоб ви ніколи не були сумні,
Правила порушувати можна?
— Ні!
Висновок. -Ось тепер я перевірила, чи вмієте ви безпечно гратися. Здається, вмієте.
4.Робота в парах .
- - Допоможіть дітям вибрати безпечне місце для розваг. Укажіть стрілками. (картки)
- Поясніть, куди ви відправили маленьких друзів?
- Де ви порадили б їм кататися?
Висновок. Якщо ти вивчиш і запам’ятаєш ці правила, то вбережеш своє життя від нещасного випадку.
-- Та це ще не все…
5.Перегляд мультфільму.
-- Будьте уважні. Подивимося урок тітоньки Сови.
І до вас питання:
- Які небезпеки спіткали Неслуху на будівельному майданчику? ( люк, вирита канава, колодязь)
- Про які небезпечні місця говорила тітонька Сова?(печери, старі хліви та підвали, не можна стрибати в ями, колодязі і глибокі нори та печери, катакомби та закинуті шахти)
-- Чому вони є небезпечними? (легко заблукати і загубитися, замерзнути, зустріти розбійників)
Висновок. Який винесли урок? (Завжди пам’ятай про небезпеку)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота з підручником. (67-69)
А)Розгляд ілюстрацій, бесіда за змістом.
- Кого ви бачите на ілюстрації?
- Де вони знаходяться?
- Чим займаються?
Б) читання правил відпочинку в лісі які надає Здоров’ячок.
2.Складання пам’ятки для активного відпочинку в місті.
Запам’ятайте!
В) читання правил поводження у селі.
3.Пам’ятка активного відпочинку в селі.
Запам’ятайте!
4.Ситуація.
-Що ти зробиш, якщо:
(таблиця Навчись говорити «Ні».)
Потренуйся відмовлятись, якщо тобі пропонують погратися в небезпечному місці чи вийти з двору без дозволу батьків.
Просто скажи: «Ні!»
Відмовся і поясни: «Ні! Мені не можна йти з двору».
Відмовся і йди геть: «Ні! Я йду додому!»
Відмовся і відмов друга: «Я не піду, і тобі не можна!»
5.Поради
Запам’ятай!
Здоров’ячок радить:
Не грайся гострими предметами. Небезпечно брати до рук бите скло, шприци, леза.
IV. Підсумок уроку.
1. Вірш
Правил різних є багато, їх потрібно знати.
Про свою безпеку завжди треба пам’ятати.
Бо розвага — це чудово, та життя — одне!
Поведешся необачно й лихо не мине.
І не дуже вихваляйся, що герой такий.
Й на героя теж приходить раптом час лихий.
Краще сонечку радіти і в безпеці жить,
Правила усі вивчати й з ними подружить.
2. Гра «Вихвалянки»