1
Тема: Дівчатка і хлопчики. Уміння товаришувати. Спільні ігри для хлопчиків і дівчаток.
Мета: Дати уявлення про те, як вибирати друзів; назвати ознаки справжнього друга; навчити правильно знайомитися, спілкуватися і товаришувати; виховувати шанобливе ставлення до оточуючих.
Навчальні завдання. Наприкінці заняття учні повинні:
• Мати уявлення про вибір друзів.
• Називати ознаки справжнього друга.
• Дбайливо ставитися до себе самого та оточуючих.
Обладнання і матеріали:
1. Таблиці.
2. Фломастери.
3. Аркуші паперу.
4. Сердечка, сонечка, хмаринки.
5. Скотч.
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав уже дзвінок,(малюнок)
Починається урок!
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді, обов’язково,
День тобі веселим буде!
IІ. Вступна частина . Оголошення теми(7 хв.)
- Діти, ми з вами вже говорили про найближчих і найдорожчих вам людей. Про тих, хто незважаючи ні на що, завжди готовий надати вам допомогу й підтримку, про тих, хто вас любить понад усе у світі. Хто ж вони? ( Це ваша родина)
- Кого ще можна назвати близькою людиною, з ким вам хочеться товаришувати, гратися, учитися й спілкуватися? (Це ваші друзі, однокласники)
- Тож яка тема нашого уроку? Так...
- Сьогодні ми поговоримо про дівчат і хлопчиків, дружбу й друзів, про те як берегти справжню дружбу.
- Прочитайте тему уроку.
(Діти читають тему на дошці)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- А з якою метою ми присвятимо урок цій темі?
-Для чого потрібні друзі?
Знайомство
Вправа «Що моя улюблена іграшка скаже про мене»
-- Візьміть у руки улюблену іграшку і від її імені розкажіть про себе, про ваші особисті якості.
(Учні називають особисті якості: веселий, добрий, гарний, наполегливий, активний, гордий, ввічливий, добрий друг, гостинний, допитливий)
Висновок. Ми набагато більше про вас дізналися і ще ближче з вами познайомились.
Девіз.
- Щоб наш урок пройшов цікаво, попрацюємо під девізом: (малюнок)
Будемо працювати активно,
дисципліновано, уважно,
зібрано і дружно.
Очікування.
- Перед вами тендітна берізка – це деревце дружби. А чого бракує нашому дереву? (Листя)
- У вас на парті маленькі листячко у формі сердечка)
- Діти, а чому наше листя має таку незвичайну форму? (Серце – символ дружби і любові)
- Яким має бути серце справжнього друга? (Добрим і чуйним)
- А якого кольору буде зле серце? (Чорним)
- А тепер підніміть сердечка вгору і скажіть, чого ви очікуєте від уроку.
-Я, очікую, що ви станете дружнішими.
(1. Дізнатися яким повинен бути справжній друг. 2. Хочеться стати ще дружнішими)
- А що трапиться , коли дехто з нас забуде основні правила дружби? (Тоді в нашу берізку заберуться жучки, пошкодять кору, і дерево може засохнути)
- Потрібно негайно пригадати «секрети спілкування». Зверніть увагу на дошку: «Правила дружби». (малюнок)
1.Не сварися з друзями, прагни грати з ними дружно;
2.Не зазнавайся, якщо у вас добре щось виходить;
3.Умій прийняти допомогу і зауваження від інших дітей;
4.Зупини товариша, якщо він робить щось погане;
5.Поділися з товаришами, якщо в тебе цікаві книги, іграшки;
6.Допомагай товаришеві, якщо умієш щось робити, навчи його.
Висновок. Ось такі правила дружби. Ми ще до них будемо повертатися.
ІV. Основна частина.
1. «Мозковий штурм»
- Чи можуть дружити хлопчики і дівчатка?(Так)
- Чому? (Хлопчики і дівчатка мають багато спільного. Вони можуть цікаво проводити спільний час.) (малюнок)
2. Міні – лекція.
- Дорогі діти, переступивши поріг нашої школи, ви кожного дня зустрічаєтесь у класній кімнаті. У вас є спільні завдання, інтереси, проблеми, спільні радощі і тривоги. Усі називають вас класом. Кожен із вас розумний, здібний та працьовитий. Одному із вас вдається краще малювати, інший добре виконує завдання з математики, а третій дуже гарно читає. Але кожен із вас має свої здібності. А тому, щоб бути гарним класом або колективом, потрібно допомагати один одному долати труднощі, казати один одному гарні та добрі слова, подавати руку допомоги у складній ситуації.
3. Вправа «Знайди собі подібного» ( об'єдналка і руханка)
-Станьте в коло. Візьміть більші фігурки і пропоную знайти собі подібного, взявшись за руки . (Один учень залишається без пари).
- Як почуває себе учень, який залишився без пари? (відповіді учнів)
- Як ми будемо діяти в цій ситуації? (Учитель приєднує учня до групи.)
Висновок: Молодці. Ви подали руку товаришу у складній для нього ситуації.
--Зібравши прислів’я, ми дізнаємось , як почувається людина без друга.
4. Робота з прислів'ями.
1)Гра « Збери прислів'я»
як
без Людина друга
дитя матері без
-Прочитайте і поясніть, як ви розумієте прислів’я .
5. Робота в парах. Гра « З’єднай прислів'я»
Щасливо там жити, а той, хто правду каже.
Нових друзів наживай, де вміють дружити.
Не той друг, хто медом маже, а старих не забувай
-Голосно, виразно прочитайте прислів’я. Поясніть їх.
6. - Послухайте вірш «Друзяки» і поміркуйте, чи справжніми друзями були Кіт і Песик. Чому?
Кіт з Рябком були друзяки.
Котик нишком у собаки
Брав щоразу м'ясо, сало,
Бо котові завжди мало
А Рябко зітхав у тузі
"Хай бере, на те ми друзі".
Діти, ви скажіть мені:
Кіт був друг Рябкові?
(Ні)
-То чи справжніми друзями були Кіт і Песик? Чому? (Кіт користувався тим , що Песик до нього гарно ставився).
--Але іноді….
7. Гра „Помири друзів"
1) Розучування мирилок
Раз, два, три, чотири
Друзі в класі посварились.
Що потрібно нам зробити,
Щоби друзів помирити?
- Мудрий український народ знайшов вихід. Щоб примирити друзів, товариші ставали навколо них і розповідали мирилки. Давайте і ми вивчимо мирилку.
Мир - миром, пироги з сиром, Через тин вишня похилилася
Вареники в маслі А дружка з дружкою посварилася
Ми дружечки красні - Тобі яблучко, мені грушечка,
Обнімімося! Не сварімося, помирімося, моя дружечко.
- А може ви знаєте мирилки?
2)Повісим в класі «Скриньку-мирилку» ,та у разі необхідності, пропаную класти до неї записку-мирилку для свого друга з добрими побажаннями.
Рухавка«Так-ні»
-Діти, станьте у коло. Я буду називати якість ваших друзів. Якщо вам ця якість подобається – плескаєте в долоні, якщо ні – тупаєте ногами.( якості :добрий, веселий, щедрий, злий, дратівливий, чесний, сміливий, уважний, жадібний, люб'язний, хоробрий, розумний красивий, брехливий, забіяка, турботливий,здібний,талановитий.)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота з підручником с 63
а) Опрацювання правил
Б) Практичнаробота"Розглядситуацій"
Ситуація.
Костя відчинив двері класу, пропустив Наталку і притримав двері.
- Як би ви вчинили? (Хлопці повинні пропускати дівчат, виявляючи повагу)
-Але це стосується тільки дівчат? (Жінок, літніх жінок)
Ситуація.
Сергій і Тетянка ідуть до школи. Сергій несе портфель Тетянки. Стали підніматись по сходинкам: попереду Тетянка, за нею Сергій. Коли їх побачила вчителька, та сказала: «Який вихований хлопчик! Буде справжнім чоловіком».
--Чому у вчительки склалось таке враження?( Обговорення).
в)Робота в зошиті с. 23
1. Познач малюнок, на якому діти поводяться правильно. Поясни свій вибір.
2.Намалюй одяг для хлопчиків і для дівчаток.
- А що ви можете сказати про одяг? (малюнок)
3. Поясни прислів’я.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
2. Вправа«Витинанки»
Дітям роздають аркуш паперу. Пропонують зігнути його, як хочеться і на згині надірвати по середині. Потім розправити, роздивитись, що вийшло і продемонструватиусімдітям.
- Діти, подивіться немає жодної витинанки схожої одна на одну, тому що кожна дитина є унікальною. З притаманними тільки їй якостями і особливостями, кожна дитина дуже важлива й незамінна в суспільстві , є його частиною й окрасою. Я впевнена, що всі ви гідні поваги й любові.
- А як же спілкуватися з людьми, щоб на вас не ображалися, а навпаки - раділи від спілкування з вами? Є одне золоте правило, роз’їднавши слова, ви зможете його прочитати.«Стався до іншого так, як бажаєш,щобставилисядотебе»
-Як розумієте вислів?
VІ. Заключна частина.
1. Зворотній зв'язок.
- Що найбільше сподобалось на уроці?
2. 3авершення уроку.
- Подивіться на нашу берізку і пригадайте, на що ви сподівались на початку вивчення цієї теми. Чиї сподівання справдились, візьміть своє сердечко і перемістіть його на гілочки берізки?
3. Прощання.
Діти стають у коло , беруться за руки і тричі проговорюють «Давайте дружно будемо жити і нашою дружбою дорожити !»