Тема дня. Джерела інформації про природу та способи її представлення

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з природознавчими джерелами інформації; розвивати навички роботи з ними; пробуджувати інтерес до природничих наук.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Я досліджую світ 3  клас

 

Тема місяця.

Тема дня. Джерела інформації про природу та способи її представлення

Мета: ознайомити учнів з природознавчими джерелами інформації; розвивати

навички роботи з ними; пробуджувати інтерес до природничих наук.

Формувати групу компетентностей:

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного

використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення

навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до

власного здоров’я та здоров’я інших;

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних

навичок дослідження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження

природних явищ і процесів та їхніх наслідків;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних

джерелах.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )

Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)

Використовує різні форми привітання, прощання

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)

Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування

Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)

Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами

Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)

Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття

Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Доброго ранку, травам росистим!

Доброго ранку, квітам барвистим!

Доброго ранку, сонечку ясному!

Людям усім і усьому прекрасному!

- Друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів

 

ІІ. Етап цілепокладання

- Назвіть, які ви знаєте природничі науки.

- Що вони вивчають?

- Яка із цих наук є наймолодшою? З чим пов’язано її виникнення?

- Яка із наук вас найбільше зацікавила? Чому?

- Поясніть, яку роль відіграють знання про природу у житті і діяльності людини.

Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель підводить до теми, яка вивчатиметься. Кожна із наук вивчаючи тіла і явища природи, описує їх, створюючи джерела інформації. Це статті, журнали, енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо. Сьогодні ми ознайомимося з ними і навчимося користуватися.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Робота з підручником

Пригадайте, чим ви користувалися у попередніх класах при підготовці повідомлень, виступів, проектів, різних заходів. (Відповіді учнів узагальнює вчитель).

Розповідь вчителя (супроводжується показом джерел інформації).  Основними джерелами природознавчої інформації є науково-пізнавальна та науково-художня література.

Науково-пізнавальна література - це твори про науку та її творців. Вона включає в себе твори про науки, біографії діячів науки, опис подорожей та ін.

Науково-пізнавальна література відображає ті чи інші факти науки, історії, розвитку суспільства і людської думки і на основі цього розширює кругозір читача. Без читання такої літератури неможливо розширити кругозір з різних галузей наукового і суспільного знання.

Основним джерелом інформації є науково-популярний природничий журнал для дітей середнього шкільного віку «Колосок». Основна тематика видання – природознавство як інтегрований комплекс дисциплін. Матеріали журналу присвячені різноманітним явищам живої природи, нових відкриттів у науці і техніці, науковим загадкам і цікавим дослідженням.

Журнал містить рубрики: «Наука і техніка», «Жива природа», «Планета Земля», «Логіка і кмітливість», «Про все на світі», «Поштова скринька».

У журналі доступно подано пояснення складних понять , показано шлях до поглибленого їх вивчення. Редакція журналу є ініціатором проведення Міжнародного природознавчого інтерактивного конкурсу «КОЛОСОК». Інформація про журнал внесена до Енциклопедії Сучасної України.

До науково-художньої літератури відносять художні біографії вчених та історичних діячів, твори про природу, в яких наукова інформація подається в образній формі. Науково-художня література має не тільки інтелектуально-пізнавальну, а й естетичну цінність.

 Значним джерелом природознавчої інформації є науково-природничі музеї. В Україні таким є Національний науково-природничий музей НАН України. Це єдиний комплекс, до складу якого входять геологічний, палеонтологічний, зоологічний, ботанічний та археологічний музеї. У 24 залах зібрано понад 30 тис. експонатів, які розповідають про виникнення, будову та еволюцію Землі, її рослинний і тваринний світ, її минуле і сьогодення, про історію матеріальної культури племен і народів, які населяли територію України.

•    Які музеї є у вашому місті (селі), школі?

•    Яку інформацію можна в них отримати?

•    У яких музеях доводилося побувати вам? Які зали ви відвідали? Що найбільше вам сподобалося?

Вчитель знайомить учнів з алгоритмом роботи з науково-популярною літературою. Навчитися самостійно працювати з науковими та науково-популярними текстами вам необхідно для успішної навчальної діяльності.

Послідовність дій при роботі з науково-популярними творами

1) Прочитайте увесь текст. Визначте головну думку тексту. За потреби, перечитайте ще раз.

2) Виділіть у кожній частині нову інформацію, нові терміни.

3) Осмисліть, чому саме у такій послідовності наводяться факти і докази, як вони пов'язані між собою.

4) Осмисліть ціле, доведіть основну думку тексту.

Вчитель знайомить учнів з іншими джерелами інформації, демонструючи їх. Розповідає, яку саме інформацію можна отримати.

До джерел природознавчої інформації відносяться також енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо.

•    Розкажіть (дізнайтеся), які із цих джерел інформації є у вашій домашній бібліотечці. Складіть їх список.

•    Якими із цих джерел інформації вам доводилося користуватися? З якою метою?

Фізкультхвилинка.

«Метод «Асоціативний кущ»

Доцільно на парту дати учням інструктивну картку Практичного заняття.

Практичне заняття № 1.

Тема: Ознайомлення  з різними типами довідкових видань з природничих наук: енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо.

Інструктивна картка

1.    Ознайомся, як потрібно працювати з довідковою літературою, СD-енциклопедіями.

2.    Ознайомся з тим, як здійснювати пошук в мережі Інтернет за ключовими словами через пошукові системи:

http://www.rambler.ru/;

http://www.google.ru/;

http:// www. yandex.ru/.

3.    Знайди  додаткову інформацію і підготуй повідомлення про одного із видатних вчених-природодослідників, імена яких згадуються в параграфі 1.

Ключ до виконання роботи

Як здійснити пошук інформації в Інтернеті

1.    Підключи  комп‘ютер до Інтернету. Набери адресу сайту вибраної пошукової системи (див. завдання2).

2.    У полі пошуку (поряд з ним написано слово «знайти») введи ключове слово (прізвище вченого). Натисни клавішу Enter (вхід). Після виконання команди на екрані з‘явиться інформація з назвами сайтів, де можна отримати доступ до інформації на даному сайті за допомогою посилання. Цю інформацію можна копіювати в окремий файл.

Наведи приклади науково-популярних та науково-художніх джерел інформації природознавчого змісту.

2.Відвідай шкільну бібліотеку. Дізнайся, на які природничі журнали, газети здійснюється передплата. Яка ще науково-популярна природнича література є у бібліотеці?

3. Скористайся природознавчими джерелами інформації шкільної бібліотеки і підготуй невелике повідомлення для однокласників (на вибір).

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи все вдалося під час уроку?
  • З чим виникли проблеми? Що ви не зрозуміли?

 

 

 

1

 

doc
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
14214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку