Урок " Нежива природа.У світі тіл і речовин. Тіла і речовини".

Про матеріал

Дана розробка уроку з теми: "Нежива природа. У світі тіл і речовин.Тіла і речовини"до підручника " Я досліджую світ"частина 1, 3 клас(Н.Будна).

Перегляд файлу

Тема уроку:

 Нежива природа. У світі тіл і речовин. Тіла та речовини.

Предмет:

 Я досліджую світ 3 клас

( за підручником Н.Будни)  

Спруцко Тетяна Вікторівна,

вчитель початкових класів,

вища кваліфікаційна категорія

 

Мета уроку:

продовжити  формувати  поняття „ нежива і жива природа”,

„ рукотворні  об’єкти”;

ознайомити з поняттями „тіла”  і „речовини”;

розвивати вміння розрізняти тіла і речовини в природі;

вчити мислити, аналізувати, доводити свою думку;

формувати дослідницькі навички;

стимулювати пізнавальну діяльність учнів;

вчити працювати в групі;

виховувати повагу один до одного.

 

Обладнання:

 картки з зображенням об’єктів живої та неживої природи та створених людиною;склянка води ,лід,чайник; канцелярська скріпка; магніт;мультимедійна презентація уроку, іграшковий мікрофон.

 

Тип уроку:

 Урок засвоєння нових знань.

 

Вид уроку:

 комбінований.

 

Методична довідка:  

на початку уроку діти поділені на групи відповідно до обраних карток з зображенням  об’єктів живої  та неживої  природи,рукотворних предметів .

 

Методи та прийоми:

 розповідь, бесіда, групова робота, індивідуальна робота, інтерактивні технології, демонстрування досліду, мультимедійна презентація.

 

 

 

 

 

 

                                                  Хід уроку

І. Організаційна частина.

 

 Девіз урок:     «Я- вмію думати і розуміти,

                           Я- вмію слухати та відповідати,

                           Я - можу помилятися,

                           Я- вмію вчитися,

                           Я- хочу вчитися!»

 

ІІ. Повідомлення теми  і завдань уроку

Гра « Збери пазли ».

Складіть пазли і ви дізнаєтесь тему нашого уроку .

              АЛІТ І ИНИВОЧЕР

(Слайд 1. « Тіла і речовини»).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Ви обрали картки з зображенням об’єктів природи та предметами, виготовленими людьми. Об’єднайтесь у групи.

 

ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

1.Відгадайте загадки:

- Без крил , а літає, ніхто її не б’є ,а вона плаче.(Хмара).

- Наче пух ,ніби пір’їнки з неба падають…( Сніжинки).

-  В мене довгий хоботок,  з квіт збираю я пилок,

  Ще яскраві крильця  маю ,безтурботно я літаю.( Метелик).

-  На папір мене кладуть,рівно лінії ведуть.

   Без мене лінія ,як змійка. Хто я така?( Лінійка).

2. Проблемне запитання для груп:

 - На які  дві групи можна розділити слова – відгадки? (Варіанти відповідей.)

 (Слайд 2. «Все, що нас оточує – тіла»).

 

3.Робота з підручником ст.82.

 

Будь – який об’єкт природи або предмет,виготовлений людиною,називається тілом. Тіла бувають природні та штучні (створені людиною).

Проблемне запитання для груп:

 

  • Назвіть, які з відгаданих об’єктів відносяться до твердих, рідких та газоподібних тіл. (Варіанти відповідей груп).

(Слайд 3. «Тверді, рідкі та газоподібні тіла»).

 

 

4. Розгадування  кросворда.

 

(Слайд 4. «Із чого складаються тіла»).

 

Проблемне запитання для груп:

 

-   Із чого складаються тіла, ми дізнаємося, коли розгадаємо кросворд.

(Кожна група отримує кросворд).

 

ч

о

р

н

о

з

е

м

 

г

е

о

л

о

г

и

ч

а

д

н

и

й

о

к

е

а

н

в

о

д

а

 

к

и

с

е

н

ь

г

л

и

н

а

 

  1.         Як називаються найродючіші ґрунти? (Чорнозем.)
  2.         Хто займається вивченням та пошуком корисних копалин?  (Геологи.)
  3.         Як називається безбарвний отруйний газ (Чадний.
  4.         Як називається природна водойма? (Океан.)
  5.         Безбарвна рідина без запаху і смаку. (Вода.)
  6.         Як називається безбарвний газ без запаху і смаку необхідний для життя.(Кисень.)
  7.  Як називається пластична гірська порода?( Глина.)

По вертикалі –  «Речовин».

(Слайд 5. «Всі тіла складаються з речовин»).

5.Робота за підручником ст.83

Розповідь про речовини.

  Усі тіла складаються з  речовин. Більшість тіл складаються не з однієї, а з декількох або багатьох речовин. Найпоширеніша речовина , яка входить до складу різних тіл, це вода. Речовина може бути твердою, рідкою або газоподібною. Це різні стани речовин.

V .   Узагальнення    і систематизація знань.

Технологія  «Мозковий штурм».

У яких станах може перебувати  вода? (Вода може бути твердою, рідкою або газоподібною).

 (Слайд 6. «Стани речовин»).

 Дослідницька робота№1.  Де у природі можна побачити воду у : 

  1. група: рідкому стані;
  2. група: твердому стані;
  3. група:газоподібному стані.

Презентація доповідей.

 

 

Дослідницька робота№2. Які умови необхідні для переходу води у :

1 група: твердий стан;

2 група:газоподібний стан;

3 група:твердий стан.

 Презентація доповідей.

 

 Дослідницька робота№3. У якому стані вода має колір?

 

Дослідницька робота№4. Як переконатися, що скріпка зроблена із заліза?

 

VІ. Підсумок уроку.

Технологія «Мікрофон».

1.Що нового ви дізналися на уроці?

2.Чим сподобався урок?

3.З якими труднощами ви зіткнулися на уроці?

4.Про що нове ви хотіли би дізнатися на наступному уроці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Ознайомити учнів із твердими тілами, рідкими, газоподібними. 

 Обладнання: картки з зображенням об’єктів живої та неживої природи та створених людиною;металева ложка, повітряна кулька;  шматок крейди, залізний цвях, пластилін, гумова іграшк;, склянка з водою, мило, пральний порошок, шампунь, трубочка для коктейлів; цукрова пудра, цукор – пісок, пресований цукор, склянка з водою; мультимедійна презентація уроку, іграшковий мікрофон

Обладнання: ложка, вода у склянці, повітряна кулька.

- На які групи можна розділити всі речовини?

 

Стисла теорія: Ложка  – тіло, яке має певну форму.  Вона зроблена людиною з металу. Вода – тіло, яке не має власної форми, вона розтікається. Повітря й інші гази не можна побачити. Газом наповнюють повітряні кульки, щоб вони піднімалися у повітря.

  

Висновок: Ложку  зламати не можна. Вона тверда і міцна.

 

    Вода, – це рідке тіло. Воно не має власної форми, займає об’єм ємності, в яку їх наливають.

 

Повітря – це газ. Він не має своєї форми, але займає об’єм закритої ємності, до якої попадає. Ми його не бачимо.

 Отже, тіла можуть бути твердими, рідкими, газоподібними.

 

5. Технологія „Мікрофон”.

- Наведіть свої приклади речовин, що належать до твердих, рідких, газоподібних.

Відповіді учнів:

Тверді речовини,: золото, деревина, сіль, цукор та інші.

 Рідкі речовини: вода, молоко.

 Газоподібні речовини: природний газ, кисень, азот, вуглекислий газ.

 

Фізкультхвилинка  під музику.

 

V. Практична дослідницька робота. Технологія „Робота в групах”.

 

Завдання для 1 групи:  Об’єднуючи речовини, дослідити, як утворюється тіло.

 

Мета:  утворити нове тіло із запропонованих речовин.

 

Обладнання:  Ємність для розчину (склянка), вода, мило (рідке), пральний порошок, шампунь, пластикові трубочки для коктейлів.

 

Теоретична довідка: Вода, повітря, мило є речовинами. Вода і повітря існують повсюди, це природні речовини. Вода є гарним розчинником. Мило, порошок та шампунь – речовини, утворені людиною, вони  добре розчиняються у воді і можуть утворювати дуже тонку плівку, яка обволікає повітря, що видувається.

 

Інструкція для проведення досліду:

 

1.  Прочитайте теоретичну довідку.

  1. Додайте невелику кількість води до кожної миючої речовини, перемішайте. У вас утворився мильний розчин.
  2. Використовуючи трубочку, спробуйте видути мильну бульбашку.
  3. Проаналізуйте, який розчин виявився найкращим для видування бульбашки.
  4. Охарактеризуйте речовини, використані для утворення тіла ( мильної кульки).
  5. Запишіть спостереження у таблицю.

 Висновок:

Мильна кулька, яку вдалося утворити, - це тіло, а миючі засоби, вода, повітря всередині плівки – це речовини. Миючі засоби – штучні речовини, а повіря та вода – природні. Найкращим розчином для утворення бульбашки виявився шампунь з водою.

 

 

Завдання для 2 групи: Дослідити, що відбувається із цвяхом, крейдою, пластиліном, якщо ці предмети спробувати зламати або зігнути.

 

Мета досліду:  виявити деякі властивості твердих тіл.

 

Обладнання: залізні цвяхи, шматочки крейди, пластилін, гумова іграшка.

 

Теоретична довідка:  Металеві цвяхи, пластилін і шматочки крейди – тіла, тому що  мають певну форму.  Металеві цвяхи зроблені людиною з металу, наприклад, заліза. Крейду виготовляють із вапняку, а пластилін – із глини, до якої додають інші речовини. Гумова іграшка виготовлена із гуми.

 

Інструкція для проведення досліду:

 

 

  1. Прочитайте теоретичну довідку.
  2. Розгляньте тіла. Яку форму вони мають?
  3. Спробуйте зламати чи зігнути їх.
  4. Виявіть для кожного тіла його особливість.
  5. Результати досліду обговоріть та занесіть у таблицю.

 

Висновок: Крейда тверда, але крихка. Цвях зламати не можна. Він твердий і міцний. Пластилін легко гнеться та міняє свою форму. Він пластичний.  Гумова іграшка – пружна, після стиснення відновлює свою форму. Отже,  тіла можуть бути  твердими, крихкими, пластичними та пружними.

 

 

Завдання для 3 групи:  Дослідити одну й ту саму  речовину, яка має різний вигляд.

 

Мета: дізнатися, чи змінюються властивості речовини, якщо вона буде мати різний вигляд.

 

Обладнання: Цукрова пудра,  цукор – пісок, шматочок пресованого цукру, три склянки з водою.

 

Теоретична довідка:  Цукор – природна речовина, яка є в рослинах. У цукровому буряку її дуже багато. Люди навчилися вилучати її за допомогою гарячої обробки та надавати різний вигляд. Цукор використовують для підсолодження їжі та напоїв.

 

Інструкція для проведення досліду:

  1. Прочитайте теоретичну довідку.
  2. Додайте до кожної склянки воду.
  3. Поспостерігайте, що відбувається.
  4. У якій склянці розчинення речовини відбулося найшвидше? Чому?
  5. Покуштуйте утворений розчин. Який він має смак?
  6. Результати досліду обговоріть та занесіть у таблицю.

 

Висновок:  Одна і таж речовина може мати різний вигляд, але при цьому зберігати свої основні властивості. Цукор у всіх виглядах має солодкий смак. При змішуванні з водою виявилося, що найшвидше розчинилася цукрова пудра, а найдовше розчинявся пресований цукор. Чим більше цукру розчинити у воді – тим солодший буде її смак.

 

 

 

VІ. Рефлексія

1. Гра «Мовчанка» ( за допомогою сигнальних карток показати, де речовини, де тіла.)

 

2. Технологія „Незакінчені речення”

 

- Продовжити речення:

1)  Крейда, алмаз, камінь – це ...  .

2)  Тіла бувають природними, ...  .

3)  Тіла складаються з ...  .

4)  Речовини бувають твердими, ... , ...  .

 

3.   Технологія „Мікрофон.

- Що корисного для себе ти отримав на уроці?

 

4. Взаємооцінювання. Визначення кращого дослідника.

 

 

Заключне слово вчителя.

    На сьогоднішньому уроці ви спробували себе у ролі маленьких дослідників. Я хочу побажати кожному з вас стати великим дослідником у своєму житті.

 

 

 

 

Додаток  1.

Кросворд   Із чого складаються тіла.

-   Прочитати ключове слово по вертикалі. 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що вносять у ґрунт, щоб підвищити його родючість?

2.  Чим учні пишуть на дошці в школі? 

3. Рідина, напій, який отримують в результаті заварювання листя, яке попередньо підготовляють, висушують. Подають на сніданок, обід, вечерю. Запрошують в гості на ... .

4. Тверда крихка речовина бурого кольору, що складається з решток рослин, легша за воду.

  1. Чорне, блискуче, у воді тоне, у печі горить. Цілу зиму людей веселить.
  2. Ґрунт, повільно пропускає воду, якщо в ньому є ... .
  3.   Що виробляє рослина, а вдихає людина?
  4.   Що заливають у бак машини, коли вирушають у дорогу?

 

 

 

 

Тіло

міцне

крихке

пластичне

пружне

цвях

 

 

 

 

крейда

 

 

 

 

пластилін

 

 

 

 

Гумова іграшка

 

 

 

 

 

 

Речовина

вигляд

Швидкість розчинення у воді

Смак утвореного розчину

Цукор

 

 

 

Цукор

 

 

 

Цукор

 

 

 

 

 

Речовини

штучні

природні

властивості

Мильний розчин

 

 

 

Пральний порошок

 

 

 

Шампунь

 

 

 

 

Вода

 

 

 

Повітря

 

 

 

 

doc
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку