Тема: "Добро і зло в казці “Хуха-Моховинка” Василя Короліва-Старого"

Про матеріал
Мета: допомогти учням усвідомити головну думку казки, дати поняття про літературний портрет; розвивати вміння оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті; виховувати в учнів доброту і милосердя.
Перегляд файлу

Тема:   Добро і зло в казці “Хуха-Моховинка” Василя Короліва-Старого

Мета: допомогти учням усвідомити головну думку казки, дати поняття про літературний портрет; розвивати вміння оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті; виховувати в учнів доброту і милосердя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник; портрет В.Короліва-Старого; ілюстрації до казки, виконані учнями; картки.

Епіграф:

Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Вступне слово вчителя

      Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? 

Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

                                                             Хто добре робить, тому зло не шкодить.

                                                                                              Народна творчість

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра  « Так чи ні»

1. Збірка  фантастичних  казок  В.Короліва-Старого  називається  “Нечиста сила”. (Так)

2. Казка “Хуха-Моховинка” фантастична, бо в ній є фантастичні істоти і події.(Так)

3.    Головним героєм казки є   Лис  Микита. (Хуха - Моховинка)

4.Хухи –болотянки  існують. (Ні.  Хухи, як котики, не люблять вогкого)

5. Моховинка  зробила  собі  хатку  під  корінням  верби.  (Ні. Під сосною)

Ви молодці.

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя.

--  А чи можуть звичайні люди бачити хух? ( Ні, але іноді вони показуються добрим людям ).

-- А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

Тоді я вам відкрию таємницю.

Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться. Зараз я її покличу.

 

  ( Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову. ( Через діалог перевіряється знання тексту казки)).

-  Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових людей.

-  Мені відомо, що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали усі пригоди, що зі мною трапились.

  • Скажіть, де і коли я народилася?
  • За що мене любили в родині?
  • Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок? Чому я не боялася кіз?
  • З ким іще я познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві?
  • Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?
  • Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?
  • Якого лиха завдав мені дід?
  • Чому він не любив хух?
  • Що після цього випадку я вирішила зробити?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було моє ставлення до діда? Чому?
  • Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?

 

- Молодці! Ви чудово пам’ятаєте мої пригоди. Сподіваюсь, вам дуже сподобалась казка про мене. А можливо у вас є питання до мене?

 

 2.  Слово вчителя.

         -  Діти, а чи схожа наша Хуха на Хуху з підручника? Знайдіть, будь ласка, в тексті опис Хухи.

 А може хтось намалював Хуху? Покажіть, будь ласка, свої малюнки.

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.

Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Визначення записані на дошці.

Художні образи - це люди, події, явища, предмети, створені уявою письменника та відображені у творі.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

 

   Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

 

 

  Поряд з головним персонажем - Хухою-Моховинкою - у творі діє ще багато інших героїв. Назвіть їх.

Давайте разом із вами спробуємо встановити взаємозв’язок Хухи з іншими персонажами казки.

Колективне складання опорного конспекту.

 

Коза Лиска                                              Хо -

  Суковик

 

 

            Коза Оришка                             Хуха-

Моховинка

 

          Інші

                                                                                                                                                       Хухи                                                                                                                                       

 

Дівчинка

і хлопчик

                                                                 Злий дід

 

З’ясувати авторське  ставлення до міфічної істоти.

  • Як  автор ставиться до Хухи?

(Автор ставиться до Хухи позитивно, з любов’ю та ніжністю, тому що він її описує за допомогою пестливих слів: вовничка, тільце, мордочка, голенька, квіточка, лапки, Моховиночка)

 

3.Слово вчителя про добро і зло в казці.

Носії добра в казці — Хухи та Хо. Але  є персонаж, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривою на все життя.( Це дід.)Він робить недобрі справи, чинить по-злому.  Та Василь Королів-Старий розриває коло зла. Коли дідові потрібна була допомога, Хуха-Моховинка забула свої образи і врятувала його та ще й покликала інших лісових істот.

 

4. Складання таблиці «Добрі та погані вчинки у творі»

Добрі вчинки

Погані вчинки

Хуха-Моховинка разом з іншими Хухами кличе лісника, коли дід рубає дерево;

Дід зрубав дерево;

зруйнував хатку Хухи-Моховинки;

кличе на допомогу людей, коли кізка потрапила в сітку;

кинув сокирою, щоб убити Хуху;

поранив ніжку Моховинці

разом з іншими Хухами допомагає дідові, коли той потрапив у біду.

всім розповідав, що Хухи погані;

 

 

 

 

 

5. Тема: зображення життя добрих фантастичних істот у тісному взаємозв'язку з жорстоким світом людей.

Ідея: уславлення доброти, чуйності, взаємодопомоги; обурення жорстокістю та несправедливістю.

6. Робота з ілюстраціями.

Завдання:  відновити порядок ілюстрацій за сюжетом твору.

 

Василь Королів-Старий. Казка «Хуха-Моховинка» - Мала Сторінка   Василь Королів-Старий. Казка «Хуха-Моховинка» - Мала Сторінка https://www.barabooka.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/25.jpg

ХУХА-МОХОВИНКА - ВАСИЛЬ КОРОЛІВ-СТАРИЙ (1879-1943) - СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА  МУДРОСТІ Горбатюк Тетяна Володимирівна, вчитель української мови та літератури: В.  Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Світлий, життєствердний погляд на світ.  Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок. 5  клас Презентація до уроку "Василь Королів–Старий „Хуха-Моховинка”.

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Асоціативний ряд 

  • Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька

 Обережна 

 Хороша

      Охайна

      Віддана, вірна

      И

      Наполеглива

Культурна, красива  

Активна, акуратна

 

2. Складання  сенкану

Сенкан 

Хуха – Моховинка

Пухнаста, лагідна, милосердна

Грається, допомагає, оберігає

Хуха – це вигадана  істота

Добро

3.Проблемні  питання

  •                   Чи змінився дід після випадку з хухами?

(Добро не лежить на дорозі, його випадково не підбереш.

  • Добру людина у людини вчиться.
  • Чингіз Айтматов)
  •                    
  •                   Що було б, якби хухи   не допомогли дідові, а мстили йому?
  •                   Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях?

Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?

  •                   Чи вважаєте ви, що на зло слід відповідати злом?
  •                   Чи хотів би я стати Хухою?.....

V. Підсумок  уроку

1.Метод незакінченого  речення:

  • Щоб добра стало більше на землі людям потрібно…
  •   Людям потрібно вчитися бути….

(уважними,  турботливими, толерантними один до одного, вміти прощати, жертвувати чимось заради інших).

 -  Чого навчила вас  прочитана казка? (Казка вчить нас любити і берегти природу, тварин, людей. Засуджує тих людей, що незаконно рубають дерева, неуважно ставляться до тварин. Слід пам’ятати слова з Біблії про те, що на зло потрібно відповідати добром. І тоді добро повернеться.)

 

- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?

 

  1. Виступ Хухи

Живуть в душі у кожної людини

 Дві протилежні половини:

 Одна з них - добра, світла, чудотворна,

 А друга - чорна,зла, потворна.

 Нехай зникають сумнів, сум і зло!

 Нехай живе в тобі добро!

 Любов – могутній щит від бід,

 Весь біль розтопить наче лід!

 

Мої подруги -  лісові хушки, дізнавшись, що я йду до вас  передали гостинці з нашого лісу - горішки та яблучка. Пригощайтесь!

 

VІ. Оцінювання

VІІ. Д.з

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку