Тема:Дослідження електромагнітного випромінювання небесних світил. Фотометричні величини та спектральний аналіз.

Про матеріал
інтерактивний урок з фізики та астрономії з використанням ІКТ. До уроку додаються: презентація, відео, дадатки.
Перегляд файлу

ПЕТРІВСЬКА ЗОШ І-ІІІ ст.№2

Іванівської РДА Одеської області

 

 

 

 

 УРОК З ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ

З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ

в 11 класі

Тема Дослідження електромагнітного випромінювання небесних світил. Фотометричні величини та спектральний аналіз.

 

 

Підготувала

вчитель фізики та інформатики,

вищої категорії,

старший вчитель

Шатога Тетяна Борисівна

 

 

 

                                                 20.02.2020 року

 

ВІДКРИТИЙ УРОК З ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ

Тема Дослідження електромагнітного випромінювання небесних світил. Фотометричні величини та спектральний аналіз.

Мета.  

  • знати й розуміти методи отримання спектра Сонця; особливості спектра Сонця; принцип визначення хімічного складу й температури небесних тіл; осбливості використання ефекту Доплера в астрономії.
  • уміти розв’язувати задачі на визначення температури небесного тіла;

Виховна:

  • Компетентності. оцінювати значення спектрального аналізу в астрономії. Робота з сервісами Google; виконання інтерактивних вправ.

 

Обладнання уроку: тести онлайн-опитування , інтерактивна вправа "Види хвиль"; відео "Краса кольору"; презентація "Визначення хімічного складу Сонця".

Тип уроку: бінарний, комбінований.

 

Хід уроку

епіграф уроку:

"Недостатньо лише здобути знання,

треба також уміти їх застосовувати.

Недостатньо лише бажати, треба діяти"

Й.В.Гете

1. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ(СЛАЙД1)                                             

                                                  ВІДЕО "Краса кольору"

Упродовж тривалого часу астрономи спостерігали рухи небесних тіл, визначали їхні положення на небесній сфері, але були не в змозі з’ясувати природу космічних об’єктів — їх будову, хімічний склад і фізичні властивості. Здавалося, що ці властивості залишаться для землян назавжди невідомими.

В наш час нам відомі фотометричні величини, спектр і багато інших фізичних величин  для визначення характеристики небесних тіл.

Сьогодні на уроці ми познайомимось з особливостями спектру Сонця та принципами визначення хімічного складу й температури небесних тіл.

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

ФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ.

Запитання 1. Як утворюється електромагнітна хвиля? Які об’єкти можуть її випромінювати?

Візьмемо провідник, в якому тече змінний струм. Як відомо, біля будь-якого провідника зі струмом існує магнітне поле. Магнітне поле, створене змінним струмом, теж є змінним. Згідно з теорією Максвелла змінне магнітне поле має створити електричне поле, яке теж буде змінним. Змінне електричне поле створить змінне магнітне і т. д. Отже, одержимо поширення коливань електромагнітного поля — електромагнітну хвилю. Частота https://lh5.googleusercontent.com/AgIQECABMOpFpc_bmZecnIhj3xbpvDK-00pB5KnAu1oWoLum2kE53BTUMpENYQ4vSrx7_Mg3f7Pk4G6x1431YFe6d7ek8miWfZSsMRm3MDR6h2u41cM5D1_LhNKVBm-m14kaPR6C цієї хвилі дорівнює частоті, з якою змінюється сила струму в провіднику, а провідник зі змінним струмом є джерелом електромагнітної хвилі.

 

Запитання 2. Які фізичні величини характеризують електромагнітну хвилю? Як вони пов’язані?

 Електромагнітна хвиля, як і механічна, характеризується частотою https://lh6.googleusercontent.com/I6cQ56-VvNlChKuC1VR8uPJ3s21YieebPHVvsUSvpf-pUTw4TF7LsmNsYmIEDDQvh0qBd86yOC5zTeL2az63m9kcCqKv3l2PE4RfFGiYW9KyV6Ua3yi9QdC9PzfZGPzMUHmkhtPN, довжиною https://lh5.googleusercontent.com/sInx70gGbXz6Jv9SkQIAtfKUbi-0GodpiitzoVwZY4BwpJic4C06z9ZAcuUHl9vCeyF-FkikMoCKwRWAdOLFZDnj4gZoUQAxdNgMCw9lyCbTb7R_nPP7gYKbfxXph_dLZiss_mTw і швидкістю поширення https://lh4.googleusercontent.com/8qOgQHWJ8g8eaN4jwqHzGwVdJ622szhEkSCh5dvqS4Dzjq4Om9OA0ssS60kmergUVFPGmj9FnYi-GnZFpPsP9lkqfPWa74Q9h589foyI8UThZ6a1xJdku8ZPrs4u1xoExtBTSwEA. Так само, як у випадку з механічними хвилями, дані величини пов’язані формулою хвилі: https://lh4.googleusercontent.com/-gwg44l9IO6bcmCOuB7hlieA0VTbQ01_l-YAGshK3kembdp54CHqe08aaf0WcUj1P_2_uMZoJ1n2kFYeATxMSi4eJWypNxpWb3QMj7gQCYki5p_NOBCd0jKTwygSCmY7yMau88R2.

 

Запитання 3. Які властивості електромагнітних хвиль було встановлено в ході дослідів Г. Герца?

Він встановив, що електромагнітні хвилі: відбиваються від провідних предметів (кут відбивання дорівнює куту падіння); заломлюються на межі з діелектриком; частково поглинаються речовиною і частково розсіюються нею та ін.

Запитання 4. Що спільного між усіма видами електромагнітних хвиль? У чому їх відмінність?

електромагнітні хвилі, вони мають спільну природу та поширюються у вакуумі з однаковою швидкістю. Різні види електромагнітних хвиль передусім відрізняються частотою, а отже, й довжиною хвилі.

 

Запитання 5. Назвіть відомі вам види електромагнітних хвиль.

Радіохвилі, Електромагнітні хвилі оптичного діапазону, Ультрафіолетове випромінювання, Рентгенівське випромінювання, γ -випромінювання .

2. РОБОТА В ГРУПАХ. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА.

"ВИДИ ХВИЛЬ"

Завдання. Кожній групі  необхідно вибрати характеристики що відповідають певному виду хвилі.

І група. Ренгенівські промені.

    2 -7-11-5

ІІ група. Інфрачервоні.

6-3-4-1

 

 

 

ІІІ група.  Ультрафіолетові.

    9-12-8-10

3. АКТИВІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ. ОСНОВНІ ФОТОМЕТРИЧНІ РЕЧОВИНИ.(СЛАЙД 2)

Картинки по запросу "фотометричні величини"

4. АКТИВІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ. ОСНОВНІ ФОТОМЕТРИЧНІ РЕЧОВИНИ.(СЛАЙД 3)

 

 

5. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.(СЛАЙД 4)

Типова задача

Максимум випромінювання в спектрі зорі Сиріус припадає на довжину хвилі λmax = 280,0 нм. Визначити температуру поверхні цієї зорі.

Розв’язання: Згідно з законом Віна, λmax = 0,0029/Т. Звідси Т = 0,0029/λmax. Підставимо в цей вираз значення λmax у метрах (один нанометр = 10-9м), отримаємо: Т = 0,0029/280,0 10-9 = 0,0104 106 К. Відповідь: 10400 К.

 

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ "ЗАСТОСУВАННЯ СПЕКТРАЛЬНОГО АНАЛІЗУ"

7. ПОЯСНЕННЯ ВЧИТЕЛЯ. ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ.

1. Що таке спектр?

2. Спектри зірок.

3. Пояснення діаграми  СПЕКТР-СВІТНІСТЬ небесних тіл.

4. Значення для астрофізики.

 - спектри зірок-гігантів, Сонця, карликів;

- спектри газів;

- класифікація зірок;

- таблиця частин спектра, що поглинаються елементами;

- ефект Доплера.

                       7.ФІЗХВИЛИНКА "ВЕСЕЛКА"

під нотами записати клас зірок і температуру.

Яка команда швидше.

Повторення ПТБ

8. ТЕСТ-ОПИТУВАННЯ ОНЛАЙН. (робота біля ПК). Робота з діаграмою "СПЕКТР-СВІТНІСТЬ НЕБЕСНИХ ТІЛ"

https://forms.gle/jNsYdceefZoBHuaz6

 

9. ДОСЛІДЖЕННЯ СПЕКТРУ СОНЦЯ

слайд 16-17

10. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА

11. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чмирь Світлана Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
4047
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку