Практична роботи №1
згідно зошиту для лабораторних дослідів та практичних робіт Григорович О.В.
Г 83 Хімія (рівень стандарту). 11 клас : зошит для лабораторних дослідів та практичних робіт / О.В.Григорович, І.І.Черевань. – Харків : Вид-во «Ранок», 2019. – 32с.
Тема: Дослідження якісного складу солей. Стор.24-27
Мета: узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук, продовжити формувати практичні навички проводити якісні реакції на виявлення катіонів та аніонів; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати;
складати план експерименту й проводити його, робити узагальнення та висновки; виховувати прагнення до самовдосконалення та саморозвитку;
Обладнання: штатив із пробірками, піпетки.
Реактиви: індикаторний папір, розчини ферум(ІІ) сульфату, ферум (ІІІ) хлориду, барій хлориду, лугу (натрій гідроксиду), аргентум (І) нітрату, амоній хлориду, амоній сульфату, натрій карбонату, натрій сульфату, натрій силікату, хлоридна кислота.
Завдання: складіть плани дослідження якісного складу солей для розв’язання запропонованих експериментальних задач. Виконайте відповідні хімічні досліди(за посиланням) та користуючись таблицею 1, опишіть спостереження та зробіть висновки, заповнивши таблицю.
Корисні посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=3TA_R6zx44A
https://www.youtube.com/watch?v=mdL-8mVTU70
https://www.youtube.com/watch?v=GX6UmN1wzSs
https://www.youtube.com/watch?v=dYPnpj_5qEY
Табл.1 Якісні реакції на деякі йони в розчині
Формула йона |
Реагент, (діючий йон) |
Зовнішній ефект |
|
Катіони |
Ag+ |
Сl– |
Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах. |
Ва2+ |
SO42– |
Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах. |
|
Fe2+ |
OH– |
Зеленкуватий осад, що швидко буріє на повітрі. |
|
Fe3+ |
OH– |
Бурий осад. |
|
NH4+ |
OH– |
Запах амоніаку. |
|
Аніони |
Сl– |
Ag+ |
Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах. |
SO42– |
Ва2+ |
Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах. |
|
РО43– |
Ag+ |
Жовтий осад, розчинний у нітратній кислоті. |
|
СО32– |
H+ |
Бульбашки газу з шипінням, помутніння вапняної води. |
|
SiO32– |
H+ |
Білий драглистий осад, або загустіння розчину |
Інструкція з техніки безпеки під час проведення практичної роботи №1. «Дослідження якісного складу солей»
Перед початком роботи:
1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.
2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.
3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.
4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання досліду:
11. Не проливайте і не просипайте речовини. Якщо все ж таки це трапилося,помістіть забруднений реактив у спеціальну посудину.
12.Обережно працюйте з лугом. При попадання на шкіру змийте великою кількістю проточної води і за необхідності нейтралізуйте слабким розчином оцтової кислоти.
13.Обережно нагрівайте пробірку. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім ту її частину, де знаходиться досліджувана речовина.
14 .Не змішуйте самостійно невідомі вам речовини.
15. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Після закінчення роботи:
З правилами техніки безпеки ознайомлений________________
Хід роботи.
Задача 1. У двох пробірках містяться розчини ферум (ІІ) сульфату та ферум (ІІІ) хлориду. Доведіть експериментально вміст кожної пробірки.
Задача 2. У двох пробірках містяться дві солі: амоній хлорид та амоній сульфат. Доведіть, що речовини в обох випадках – це солі амонію. Визначте якісний склад цих солей.
Задача 3. У вас є три солі: натрій карбонат, натрій сульфат, натрій силікат. Використовуючи тільки барій хлорид та хлоридну кислоту, визначте якісний склад цих солей.
Практична роботи №1.
Тема: Дослідження якісного складу солей.
Прізвище та ім’я учня |
|
Задача № 1 |
|
Пробірка №1 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Пробірка №2 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Висновок: |
|
|
|
Задача №2 |
|
Пробірка №1 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Пробірка №2 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Висновок: |
|
Задача №3 |
|
Пробірка №1 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Пробірка №2 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Пробірка №3 Спостереження |
Рівняння реакцій |
|
Молекулярна форма |
Повна йонна форма |
|
Скорочена йонна форма |
|
Висновок: |
|
|
|
|
|
Підбийте підсумки роботи
У процесі виконання практичної роботи ми навчилися
_____________________________________________________________________
Висновок:
Які реакції називаються якісними_____________________________________________
За якими ознаками виявляють ті чи інші йони у розчині
__________________________________________________________________________