Тема: Дослідження якісного складу солей.

Про матеріал
матеріал дає змогу учням дистанційно виконати практичну роботу, скориставшись інтернет-посиланнями на досліди; узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук; складати план експерименту й віртуально проводити його, робити узагальнення та висновки.
Перегляд файлу

  

                                           Практична роботи №1

згідно зошиту для лабораторних дослідів та практичних робіт Григорович О.В.

Г 83  Хімія (рівень стандарту). 11 клас : зошит для лабораторних дослідів та практичних робіт / О.В.Григорович, І.І.Черевань. – Харків : Вид-во «Ранок», 2019. – 32с.

 

Тема: Дослідження якісного складу солей. Стор.24-27

 

  Мета: узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук, продовжити формувати практичні навички проводити  якісні реакції на виявлення катіонів та аніонів; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати;
складати план експерименту й проводити його, робити узагальнення та висновки; виховувати прагнення до самовдосконалення та саморозвитку;

 

 Обладнання: штатив із пробірками, піпетки.

 

 Реактиви: індикаторний папір, розчини ферум(ІІ) сульфату, ферум (ІІІ) хлориду, барій хлориду, лугу (натрій гідроксиду), аргентум (І) нітрату, амоній хлориду, амоній сульфату, натрій карбонату, натрій сульфату, натрій силікату, хлоридна кислота.

 

Завдання: складіть плани дослідження якісного складу солей для розв’язання запропонованих експериментальних задач. Виконайте відповідні хімічні досліди(за посиланням) та користуючись таблицею 1, опишіть спостереження та зробіть висновки, заповнивши таблицю.

Корисні посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=3TA_R6zx44A

https://www.youtube.com/watch?v=mdL-8mVTU70

https://www.youtube.com/watch?v=GX6UmN1wzSs

https://www.youtube.com/watch?v=dYPnpj_5qEY

 

Табл.1                       Якісні реакції на деякі йони в розчині

 

Формула йона

Реагент,

(діючий йон)

Зовнішній ефект

Катіони

Ag+

Сl

Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах.

Ва2+

SO42–

Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах.

Fe2+

OH

Зеленкуватий осад, що швидко буріє на повітрі.

Fe3+

OH

Бурий осад.

NH4+

OH

Запах амоніаку.

Аніони

Сl

Ag+

Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах.

SO42–

Ва2+

Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах.

РО43–

Ag+

Жовтий осад, розчинний у нітратній кислоті.

СО32–

H+

Бульбашки газу з шипінням, помутніння вапняної води.

SiO32–

H+

Білий драглистий осад, або загустіння розчину

 

 

Інструкція з техніки безпеки під час проведення практичної роботи №1. «Дослідження якісного складу солей»

Перед початком роботи:

1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.

2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.

3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.

4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання досліду:

  1.      Проводьте лише ті досліди, які зазначені в роботі або узгоджені з вчителем.
  2.       Не пробуйте речовини на смак.
  3.       Користуйтесь тільки тим посудом та реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд і реактиви з інших столів.
  4.       Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.
  5.      Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.
  6. Насипайте або наливайте речовини на столі (сухі над аркушем паперу, рідкі над лотком чи іншою посудиною).

11. Не проливайте і не просипайте речовини. Якщо все ж таки це трапилося,помістіть забруднений реактив у спеціальну посудину.

12.Обережно працюйте з лугом. При попадання на шкіру змийте великою кількістю проточної води і за необхідності нейтралізуйте слабким розчином оцтової кислоти.

13.Обережно нагрівайте пробірку. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім ту її частину, де знаходиться досліджувана речовина.

14 .Не змішуйте самостійно невідомі вам речовини.

15. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.

Після закінчення роботи:

  1. Приберіть робоче місце: зберіть у лоток посуд, поставте пробірки у штатив, протріть стіл.
  2. Вимийте руки з милом.

З правилами техніки безпеки ознайомлений________________

 

Хід роботи.

Задача  1. У двох пробірках містяться розчини ферум (ІІ) сульфату та ферум (ІІІ) хлориду. Доведіть експериментально вміст кожної пробірки.

 

Задача 2. У двох пробірках містяться дві солі: амоній хлорид та амоній сульфат. Доведіть, що речовини в обох випадках – це солі амонію. Визначте якісний склад цих солей.

 

Задача 3. У вас є три солі: натрій карбонат, натрій сульфат, натрій силікат. Використовуючи тільки барій хлорид та хлоридну кислоту, визначте якісний склад цих солей.

 

Практична роботи №1.

Тема: Дослідження якісного складу солей.

 

Прізвище та ім’я учня

Задача № 1

Пробірка №1

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Пробірка №2

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Висновок:

 

 

Задача №2

Пробірка №1

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Пробірка №2

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Висновок:

Задача №3

Пробірка №1

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Пробірка №2

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Пробірка №3

Спостереження

Рівняння реакцій

 

Молекулярна форма

Повна йонна форма

Скорочена йонна форма

Висновок:

 

 

 

 

 

Підбийте підсумки роботи

У процесі виконання практичної роботи ми навчилися

_____________________________________________________________________

 

Висновок:

Які реакції називаються якісними_____________________________________________

 

За якими ознаками виявляють ті чи інші йони у розчині

__________________________________________________________________________

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
6514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку