20 липня о 18:00Вебінар: Як вчителю зберегти своє здоров'я в умовах сучасного буремного життя

Тема. «Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі».

Про матеріал
Мета: вчити вести спостереження за сезонними змінами у живій та неживій природі, називати ознаки осені, формувати уявлення про природу в цілому та вміння розпізнавати окремі тіла живої і неживої природи, поповнювати знання учнів про рослини і тварини рідного краю, сприяти захопленню учнів красою природи, з якою вони постійно зустрічаються, розвивати спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції, виховувати доброту та бережливе ставлення до всього живого.
Перегляд файлу

Тема. «Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій   природі». 

Мета: вчити вести спостереження за сезонними змінами у живій та неживій природі, називати ознаки осені, формувати уявлення про природу в цілому та вміння розпізнавати окремі тіла живої і неживої природи, поповнювати знання учнів про рослини і тварини рідного краю, сприяти захопленню учнів красою природи, з якою вони постійно зустрічаються, розвивати спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції, виховувати доброту та бережливе ставлення до всього живого.

Обладнання: схема уявної подорожі, кошик із плодами горобини, калини, яблуками, горіхами, ілюстрації, мікрофон.

Тип уроку: екскурсія

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

 1. Слово вчителя.

-  Сьогодні ми вирушаємо до осінньої казки – у гості до Осені-чарівниці.

 

(Організований вихід до шкільного парку, саду. Повторення правил поведінки в природі).

 

II. Активізація розумової діяльності.

  2. Вступна бесіда.

      Йде осінь по землі – царівна –

      Красива, сонячна, чарівна…

  - Погляньте навкруги. Хто здогадався, чому осінь називають чарівницею?

  3. Робота в групах.

   Учні об`єднаються в групи.

 Група 1 – усі, хто народився влітку.

Група 2 – усі, хто народився восени.

 Група 3 – усі, хто народився взимку.

 Група 4 – усі, хто народився навесні.

 

Завдання групам: порадьтеся і дайте відповідь:

 Група 1. Яка осінь?

 Група 2. Що вміє робити осінь?

 Група 3. Чому настає осінь?

 Група 4. Що нам дарує осінь?

III. Мотивація навчальної діяльності.

 1. Слово вчителя.

       - Сьогодні вранці я почула, як схвильовано пташки сперечалися: чи пора летіти у вирій, чи осінь ще не настала? Старі птахи вже почали збиратися в дорогу, молоді ще не поспішають, хочуть співати у усадках, ганяти наввипередки в небі.

    -  Давайте допоможемо вирішити суперечку наших пірнатих друзів і доведемо, що осінь вже прийшла.

  IV. Спостереження за осінніми змінами в природі.

    1. Бесіда.

- Чи змінився наш «куточок краси» після попередньої екскурсії?

    2. Робота в групах.  «В гостях у неживої природи».

   - Дослідіть тіла неживої природи і наведіть докази настання осені.

(Описати колір неба, хмари, висоту Сонця над обрієм, температуру повітря, землю).

  • Виграє та команда, у якої доказів буде більше.

    3. Бесіда.

   - Як ви вважаєте, чи заходить Літо до осені в гості? (Потепління, бабине літо).

   - Про  що Літо може запитувати в осені?

    4. Робота в групах.  «В гостях у дерев і кущів».

   - Дослідіть дерева і кущі шкільного парку, знайдіть на них осінні зміни.

    Завдання групам.

    Група 1. Які фруктові дерева побачили?

    Група 2. Які дерева зараз із плодами?

    Група 3. Які дерева і кущі не змінили колір листя?

    Група. 4. Які дерева і кущі повністю жовті або червоні?

    5. Гра «З якого дерева листок?»

        Осіннє листячко летить

        І під ногами шурхотить.

        А колір листя розмаїтий,

        Теплом і сонечком зігрітий.

   Багряний, золотий, руденький,

   Насичений є і бліденький.

  • Про що вірш?
  • Якого кольору листя?

 Учитель показує листя з дерев . Учні відгадують їхні назви.

 - Як за допомогою листя дерев довести птахам, що осінь настала?

    6. Гра «Знайди дерево».

     Учитель кожній групі загадує загадку. Учні повинні відгадати назву дерева, швидко підбігти і доторкнутися до нього. Учитель також повідомляє про цікаві факти із життя рослини.

     Група 1. Загадки про горобину.

  •  У жнива гіркі, а в мороз солодкі.

                       Що це за ягідки?

  Весною зеленіла,                Зріст у неї, як в ліщини,

  Влітку загорала,                 А плоди, немов в калини.

  Восени наділа                     Взимку пташечок годує,

  Червоні корали.                  Ягідками їх частує.

     Горобина – плодове дерево нашої місцевості, яке найстійкіше до морозів. Вона може витримати 50-градусні морози. Горобина живе 100-200 років. Червоні ягоди – це її плоди. Ними люблять ласувати снігурі. Плоди горобини багаті на вітаміни. Після перших заморозків вони смачнішають, стають гіркувато – кислими. Із них варять варення, готують начинки для цукерок, желе, мармелад. Горобину використовують і в народній медицині як ліки.

- Запитання групі.

   - Чи змінила осінь горобину?

   - Що вам нагадують листочки горобини?

       Група 2. Загадка про липу.

               Рясно в липні зацвітає,

               Дуже гарний запах має,

               Цвітом від хвороб лікує,

               Щедро медом нас частує.

    Липа – найсолодше дерево для бджіл. У насадженнях липи бджоли збирають до 300 кг меду з 1 гектара. Корисним і лікувальним є чай із квітів липи.

    Дерево буває висотою до 30 м, а віком – до 120 років. Але є й старіші дерева, яким 800 і навіть 1000 років!

 

 Запитання групі.

  • Які осінні зміни у цього дерева?
  • На що схожі листочки дерева?

    Група 3. Загадка про ялину.

              В неї гарні, пишні віти,

              І колючок не злічити…

              Не байдужа до прикрас,

              На свята спішить до нас.

    Ялина – дерево, яке не піддається чарам Осені. Її листочки – голочки – хвоїнки – вічнозелені. Живе рослина 250-300 років, але деякі дерева досягають віку 500-600 років.

 

   Запитання групі.

  • Чи опадає листя з ялин?

    Група 4. Загадка про каштан.

             Товстий стовбур, пишні віти,

             Наче свічки, білі квіти.

             А плоди, як їжачки,

             Носять з голок піджачки.

    Каштан може сягати 25 м у висоту. Перші десять років росте повільно, від 0 до 25 років – швидко. Плоди звляються на 15-й рік. Із плодів, квітів, кори гілок виготовляють ліки.

 

     Запитання групі.

  • На що схоже листя каштана?
  • Як каштан нам підказує, що осінь вже настала?

    7. Робота в групах.  «В гостях у квітів».

     Дослідіть шкільні клумби і виконайте завдання.

    Група 1. Порахуйте, скільки видів осінніх квітів на клумбах квітне. Назвіть їх.

    Група 2. Назвіть квіти, на яких вже є насіння.

    Група 3. Назвіть низькорослі квіти.

    Група 4. Назвіть квіти, які вищі за інших.

   8. Робота із загадками. 

     Осіння квітка сукню вділа

      Рожеву, синю, ніжно – білу.

      Стоїть, неначе їжачок,

      У неї сотні пелюсток.

                                  (Айстра)

 

       Чудова квіточка така,

      Чорними брівками морга.

                                 (Чорнобривці)

    9. Заучування віршів напам`ять.

      Чорнобривців                              Айстри -

      Карий цвіт                                    Зірочки барвисті,

      Зачаровує                                     Наче осені

      Весь світ.                                      Намисто.

               (М. Понамаренко)                     (М. Понамаренко)

   10. Робота в групах. «В гостях у тварин».

  -  Виконати завдання.

    Група 1. Дослідіть, які птахи є у шкільному парку, назвіть їх.

    Група 2. Дослідіть, чи є павучки.

    Група 3. Дослідіть, які є комахи, назвіть їх.

    Група 4. Дослідіть, чи є звірі.

   11. Розповідь вчителя.

    Осінь – це місяці, коли більшість наших птахів  стає мандрівниками. Вони летять  у теплі краї – вирій. Ці перельоти тривають уже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом. Багато з них спокійнісінько пережили б холодну зиму, та їм нема чого їсти: зникають різні комахи, зелені стеблинки рослин, кучугури снігу заносять смачне насіння.

    Пташки, які прилітають до нас першими , відлітають останніми. Зозуля, соловейко, іволга, а також і ластівка зникають, ледве відчувши першу прохолоду осінніх ночей.

Ластівка                       Соловейко               Іволга                   Зозуля

 А жайворонків , перепілок, зябликів, шпаків можна в нас ще зустріти й тоді, коли вже біла паморозь падає на луг.

Жайворонок                    Перепілка          Зяблик              Шпак

    12. Завдання для допитливих.

    а) Чи знаєте ви, хто подорожує у повітрі на нитці? (Маленькі павучки можуть відлетіти на 10 кілометрів)

  

    б) Чи знаєте ви, що бувають перелітні звірі? (Кажани летять у вирій).

   

    в) Чи знаєте ви, де раки зимують? (У норах під водою).

   

13. Робота з народними прикметами.

      Наші предки були дуже спостережливими і могли передбачити погоду. Ми теж проведемо спостереження і перевіримо народні прикмети.

  • Із верхівок дерев листя опало – скоро зима.
  • Вологе літо, тепла осінь – на довгу зиму.
  • Гуси летять високо – осінь буде тривалою
  • Багато ягід на горобині – осінь буде дощовою, якщо мало – сухою.
  • Журавлі і гуси не поспішають відлітати – холод настане не скоро, зима буде м`яка і коротка.
  • У жовтні грім – зима без снігу.
  • Якщо вродить горобина рясно – жито буде хороше.

    14. Бесіда.

   - Чому Осінь називають щедрою?

   - Плоди яких дерев ми сьогодні називали?

   - Які ще дерева зі смачними плодами є у нас на подвір`ї?

    15. Робота в групах.

    Кожна група отримає від Осені дарунок – плід, дослідіть його за допомогою своїх органів чуттів і підготуйте розповідь про нього.

    Група 1 – отримує гроно калини.

   Група 2 – отримує горіхи.

   Група 3 – отримує яблука.

 

   Група 4 – отримує гроно горобини.

 

  Опорні слова: «На смак…», «За кольором…», «За розміром…», «На дотик…».

    16. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

    - Що ви можете порадити перелітним птахам?

V. Підсумок екскурсії.

   1. Бесіда.

    Сьогодні ви були справжніми природодослідниками. Що вам сподобалося досліджувати найбільше?

    Запам`ятайте, який вигляд мають дерева в нашому «куточку краси». Ми прийдемо до них узимку.

   2. Гра «Комплемент Осені».

     Учні стають у коло і по черзі дають відповідь на запитання: «Яка Осінь?»

 

docx
Додано
27 квітня
Переглядів
77
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку