Тема. «Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі».
Мета: вчити вести спостереження за сезонними змінами у живій та неживій природі, називати ознаки осені, формувати уявлення про природу в цілому та вміння розпізнавати окремі тіла живої і неживої природи, поповнювати знання учнів про рослини і тварини рідного краю, сприяти захопленню учнів красою природи, з якою вони постійно зустрічаються, розвивати спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції, виховувати доброту та бережливе ставлення до всього живого.
Обладнання: схема уявної подорожі, кошик із плодами горобини, калини, яблуками, горіхами, ілюстрації, мікрофон.
Тип уроку: екскурсія
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Слово вчителя.
- Сьогодні ми вирушаємо до осінньої казки – у гості до Осені-чарівниці.
(Організований вихід до шкільного парку, саду. Повторення правил поведінки в природі).
II. Активізація розумової діяльності.
2. Вступна бесіда.
Йде осінь по землі – царівна –
Красива, сонячна, чарівна…
- Погляньте навкруги. Хто здогадався, чому осінь називають чарівницею?
3. Робота в групах.
Учні об`єднаються в групи.
Група 1 – усі, хто народився влітку.
Група 2 – усі, хто народився восени.
Група 3 – усі, хто народився взимку.
Група 4 – усі, хто народився навесні.
Завдання групам: порадьтеся і дайте відповідь:
Група 1. Яка осінь?
Група 2. Що вміє робити осінь?
Група 3. Чому настає осінь?
Група 4. Що нам дарує осінь?
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
- Сьогодні вранці я почула, як схвильовано пташки сперечалися: чи пора летіти у вирій, чи осінь ще не настала? Старі птахи вже почали збиратися в дорогу, молоді ще не поспішають, хочуть співати у усадках, ганяти наввипередки в небі.
- Давайте допоможемо вирішити суперечку наших пірнатих друзів і доведемо, що осінь вже прийшла.
IV. Спостереження за осінніми змінами в природі.
1. Бесіда.
- Чи змінився наш «куточок краси» після попередньої екскурсії?
2. Робота в групах. «В гостях у неживої природи».
- Дослідіть тіла неживої природи і наведіть докази настання осені.
(Описати колір неба, хмари, висоту Сонця над обрієм, температуру повітря, землю).
3. Бесіда.
- Як ви вважаєте, чи заходить Літо до осені в гості? (Потепління, бабине літо).
- Про що Літо може запитувати в осені?
4. Робота в групах. «В гостях у дерев і кущів».
- Дослідіть дерева і кущі шкільного парку, знайдіть на них осінні зміни.
Завдання групам.
Група 1. Які фруктові дерева побачили?
Група 2. Які дерева зараз із плодами?
Група 3. Які дерева і кущі не змінили колір листя?
Група. 4. Які дерева і кущі повністю жовті або червоні?
5. Гра «З якого дерева листок?»
Осіннє листячко летить
І під ногами шурхотить.
А колір листя розмаїтий,
Теплом і сонечком зігрітий.
Багряний, золотий, руденький,
Насичений є і бліденький.
Учитель показує листя з дерев . Учні відгадують їхні назви.
- Як за допомогою листя дерев довести птахам, що осінь настала?
6. Гра «Знайди дерево».
Учитель кожній групі загадує загадку. Учні повинні відгадати назву дерева, швидко підбігти і доторкнутися до нього. Учитель також повідомляє про цікаві факти із життя рослини.
Група 1. Загадки про горобину.
Що це за ягідки?
Весною зеленіла, Зріст у неї, як в ліщини,
Влітку загорала, А плоди, немов в калини.
Восени наділа Взимку пташечок годує,
Червоні корали. Ягідками їх частує.
Горобина – плодове дерево нашої місцевості, яке найстійкіше до морозів. Вона може витримати 50-градусні морози. Горобина живе 100-200 років. Червоні ягоди – це її плоди. Ними люблять ласувати снігурі. Плоди горобини багаті на вітаміни. Після перших заморозків вони смачнішають, стають гіркувато – кислими. Із них варять варення, готують начинки для цукерок, желе, мармелад. Горобину використовують і в народній медицині як ліки.
- Запитання групі.
- Чи змінила осінь горобину?
- Що вам нагадують листочки горобини?
Група 2. Загадка про липу.
Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує.
Липа – найсолодше дерево для бджіл. У насадженнях липи бджоли збирають до 300 кг меду з 1 гектара. Корисним і лікувальним є чай із квітів липи.
Дерево буває висотою до 30 м, а віком – до 120 років. Але є й старіші дерева, яким 800 і навіть 1000 років!
Запитання групі.
Група 3. Загадка про ялину.
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас.
Ялина – дерево, яке не піддається чарам Осені. Її листочки – голочки – хвоїнки – вічнозелені. Живе рослина 250-300 років, але деякі дерева досягають віку 500-600 років.
Запитання групі.
Група 4. Загадка про каштан.
Товстий стовбур, пишні віти,
Наче свічки, білі квіти.
А плоди, як їжачки,
Носять з голок піджачки.
Каштан може сягати 25 м у висоту. Перші десять років росте повільно, від 0 до 25 років – швидко. Плоди з`являються на 15-й рік. Із плодів, квітів, кори гілок виготовляють ліки.
Запитання групі.
7. Робота в групах. «В гостях у квітів».
Дослідіть шкільні клумби і виконайте завдання.
Група 1. Порахуйте, скільки видів осінніх квітів на клумбах квітне. Назвіть їх.
Група 2. Назвіть квіти, на яких вже є насіння.
Група 3. Назвіть низькорослі квіти.
Група 4. Назвіть квіти, які вищі за інших.
8. Робота із загадками.
Осіння квітка сукню вділа
Рожеву, синю, ніжно – білу.
Стоїть, неначе їжачок,
У неї сотні пелюсток.
(Айстра)
Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга.
(Чорнобривці)
9. Заучування віршів напам`ять.
Чорнобривців Айстри -
Карий цвіт Зірочки барвисті,
Зачаровує Наче осені
Весь світ. Намисто.
(М. Понамаренко) (М. Понамаренко)
10. Робота в групах. «В гостях у тварин».
- Виконати завдання.
Група 1. Дослідіть, які птахи є у шкільному парку, назвіть їх.
Група 2. Дослідіть, чи є павучки.
Група 3. Дослідіть, які є комахи, назвіть їх.
Група 4. Дослідіть, чи є звірі.
11. Розповідь вчителя.
Осінь – це місяці, коли більшість наших птахів стає мандрівниками. Вони летять у теплі краї – вирій. Ці перельоти тривають уже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом. Багато з них спокійнісінько пережили б холодну зиму, та їм нема чого їсти: зникають різні комахи, зелені стеблинки рослин, кучугури снігу заносять смачне насіння.
Пташки, які прилітають до нас першими , відлітають останніми. Зозуля, соловейко, іволга, а також і ластівка зникають, ледве відчувши першу прохолоду осінніх ночей.
Ластівка Соловейко Іволга Зозуля
А жайворонків , перепілок, зябликів, шпаків можна в нас ще зустріти й тоді, коли вже біла паморозь падає на луг.
Жайворонок Перепілка Зяблик Шпак
12. Завдання для допитливих.
а) Чи знаєте ви, хто подорожує у повітрі на нитці? (Маленькі павучки можуть відлетіти на 10 кілометрів)
б) Чи знаєте ви, що бувають перелітні звірі? (Кажани летять у вирій).
в) Чи знаєте ви, де раки зимують? (У норах під водою).
13. Робота з народними прикметами.
Наші предки були дуже спостережливими і могли передбачити погоду. Ми теж проведемо спостереження і перевіримо народні прикмети.
14. Бесіда.
- Чому Осінь називають щедрою?
- Плоди яких дерев ми сьогодні називали?
- Які ще дерева зі смачними плодами є у нас на подвір`ї?
15. Робота в групах.
Кожна група отримає від Осені дарунок – плід, дослідіть його за допомогою своїх органів чуттів і підготуйте розповідь про нього.
Група 1 – отримує гроно калини.
Група 2 – отримує горіхи.
Група 3 – отримує яблука.
Група 4 – отримує гроно горобини.
Опорні слова: «На смак…», «За кольором…», «За розміром…», «На дотик…».
16. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Що ви можете порадити перелітним птахам?
V. Підсумок екскурсії.
1. Бесіда.
Сьогодні ви були справжніми природодослідниками. Що вам сподобалося досліджувати найбільше?
Запам`ятайте, який вигляд мають дерева в нашому «куточку краси». Ми прийдемо до них узимку.
2. Гра «Комплемент Осені».
Учні стають у коло і по черзі дають відповідь на запитання: «Яка Осінь?»