Мета: сформувати в учнів уявлення про будову та функції еритроцитів, групи крові, правила переливання крові; резус фактор,
розвивати компетентності самоосвіти та саморозвитку, активної творчої діяльності; логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння систематизувати інформацію.
виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, активну життєву позицію, науковий світогляд.
Обладнання: таблиці «Будова еритроцитів», «Групи крові», робочі зошити ( К. М. Задорожний Біологія, видавництво «Ранок») , відеофільми «Будова еритроцитів», «Переливання крові», мікроскопи, постійні мікропрепарати крові людини.
Основні поняття і терміни: еритроцити, аглютиногени, аглютиніни, групи крові, резус-фактор, донор, реципієнт, групи крові , резус-конфлікт.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: фізика, хімія, історія.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
Обговорюємо питання
Вивчаючи різних представників тваринного світу ми звертали увагу на те ,
що в переважній більшості їхня кров червоного кольору. Не є винятком і
кров людини . Що надає крові саме такого кольору?
Дивлячись програму телепередач про військових в зоні АТО, пожежників, прикордонників, можна звернути увагу на нашивки на їхній військовій формі з вказуванням груп крові. Навіщо це їм ?
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Еритроцити виконують важливі функції – транспортування кисню від легень до клітин і вуглекислого газу від клітин до органів виділення. Знання про будову функції, кількість еритроцитів необхідне для підтримання необхідного рівня здоров’я людини, а часто і збереження її життя.
Переливання крові людини часто буває єдиним способом врятування життя людини. Знання груп крові необхідне криміналістам для розслідування злочинів, судмедекспертам для встановлення батьківства. Інформація про резус-фактор необхідна для народження здорових дітей.
V. Повідомлення учням теми і мети уроку
Про будову і функції еритроцитів,про визначення груп крові
про правила переливання крові, про резус-фактор і резус-конфлікт ми і будемо говорити на уроці.
Проблемне питання:
- Яка ж будова еритроцитів?
VІ. Сприймання та усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
Розповідь учителя
Еритроцити відносяться до формених елементів крові. Їх кількість в 1 кубічному міліметрі крові становить 5- 5.5 млн. Еритроцит має форму двовгнутого диску ( форму пончика). Еритроцити не мають ядра, їхні тіла заповнені речовиною червоного кольору – гемоглобіном, який складається з білка глобіну і залізовмісної сполуки – гему. Кількість гемоглобіну різна в чоловіків і жінок - відповідно 130-180 г/л і 120- 140 г/л
Розв’яжіть задачу. Вирахуйте кількість гемоглобіну в організмі дорослого чоловіка.
Продовження розповіді з елементами бесіди.
Сполуки гемоглобіну з киснем і гемоглобіну з вуглекислим газом є нестійкими і легко розпадаються на Hb і О. Гемоглобін легко приєднує чадний газ СО, утворюючи сполуку - карбоксигемоглобін. Ця сполука надзвичайно отруйна для організму.
.Основна функція еритроцитів це перенесення кисню до клітин в складі сполуки оксигемоглобіну і вуглекислого газу від клітин в складі карбгемоглобіну.
Перегляд фрагменту фільму «Еритроцити крові людини».
Коли людина втрачає багато крові - необхідне її переливання. Історія медицини знає багато прикладів як вдалих переливань так і трагічних. Довгий час ніхто не міг дати відповіді чому так відбувається. І тільки в 1901р. австрійський учений К. Ланштейнер відкрив групи крові. У людей є чотири групи крові, які успадковуються від батьків і не змінюються впродовж життя. Наявність тієї чи іншої групи крові залежить від наявності особливих білків –аглютиногенів А і Б в еритроцитах та аглютинінів а і б у плазмі крові. При переливанні крові враховується також резус-фактор (білок на мембрані еритроцита),вперше досліджений на макаках резус, звідки і назва. Люди, які мають такий білок називаються резус позитивними, які не мають - резус-негативними.
Робота в трьох групах.
Перша група заповнює таблицю « Групи крові»
Друга група заповнює таблицю « Переливання крові»
Третя група заповнює таблицю «Переливання крові з урахуванням резус – фактору»
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Важливо знати і про таке поняття як резус конфлікт. Він можливий тоді коли матір не має резус фактору а маля, яке вона виношує має. Це становить загрозу для життя плоду тому, що організм матері, її імунітет, сприймає плід як чужорідне тіло.
Перегляд фільму «Переливання крові».
VІІ. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань
Виконання Лабораторної роботи «Будова крові людини»
Виконується в робочому зошиті( К. М. Задорожний Біологія, видавництво «Ранок» стор. 6)
VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити §18.
Підготувати реферати на тему «Здаєш кров – спасаєш життя солдату»
Список використаних джерел:
Література: