Тема. Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Снап». Авторські спосте-реження за світом природи
Мета: познайомити учнів із новим автором, пробудити інтерес до його особистості та творчості; вчити вдумливо читати й розуміти прочитане, робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати бережне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації дітей до твору, презентація до уроку, відеоролик про письменника; підручник.
Мужність росте з небезпекою: чим тугіше
приходиться, тим більше сил.
Йоган Фрідріх Шиллер
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Сьогодні на уроці ми познайомимося з великим знавцем природи, який бачив її очима, розумів і відчував серцем. Це талановитий художник і науковець Ернест Сетон-Томпсон. Канадські індіанці називали його Чорним Вовком. Він майже все своє життя спостерігав за тваринами, записував, замальовував усе побачене й почуте. За довгі 86 років написав багато оповідань про тварин, які читають у всіх країнах світу. Сьогодні ми познайомимося з цим чудовим письменником та його творчістю, оповіданням про маленького, але відважного собаку.
ІІІ. Оголошення теми уроку ( Презентація. Слайд 1)
Запис дати, теми уроку у зошити.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд відео про життя та творчість Ернеста Сетона-Томпсона.
Словникова робота.
Анімаліст - митець, який зображує у своїх творах тварин.
Натураліст – людина, що займається вивченням природи.
Вчитель. За жанром твір Ернеста Сетона-Томпсона – оповідання. До цього часу ми читали казки та вірші. Дайте визначення поняття «оповідання», назвіть його ознаки.
2. Робота з підручником (с. 135).
Оповідання — невеликий прозовий твір, у якому зображується якась подія (чи епізод) із життя одного або кількох персонажів.
Основні ознаки оповідання: нерозгалужена і чітка будова; стрімкість розвитку подій; стислі описи; велика роль деталей.
3. З’ясування сприйняття художнього твору.
Вчитель. Ви вже познайомилися зі змістом оповідання. Поділіться, будь ласка, враженнями. Що ви відчули, коли читали твір? Що вас здивувало, збентежило, схвилювало? (Розповіді дітей)
Вчитель. Як бачимо, оповідання не залишило нікого байдужим. Давайте разом згадаємо Снапа та його хвилюючу історію життя. Спробуємо зрозуміти: що так привабило автора в його героєві? У чому ж криється велика сила маленького собаки?
Вчитель. Перш ніж ми поринемо у художній світ оповідання, давайте з`ясуємо: що ж це за собака такий – бультер`єр? (Перегляд відео)
Повідомлення учня (Презентація. Слайд 2-3)
Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.
Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення – ознаки білого англійського тер'єра, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.
У 1917 році в Англії був отриманий Eng Ch. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.
Собака мускулистий, рухливий, розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи. Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди.
4. Ідейно-художній аналіз І розділу твору.
- Коли друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати? (Презентація. Слайд 4-5)
- Що вам відомо про свято Хеллоуїна?
- З яким настроєм автор розповідає про цуценя?
- Як і з чим (ким) він порівнює його?
Інтерактивна вправа «Сонечко». Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».
Вчитель. Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне…
- Доведіть цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим».
(Читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним»).
- Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).
- Про що свідчить наступний епізод?
Учитель читає уривок «Я завжди вірив у те, що з тварин можна»…
Висновок. Між автором і цуценям виникає суперечка, проте це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.
Інтерактивна вправа «Сонечко». Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти («песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)
Словникова робота. Тиран.
- Як змінюється поведінка цуценяти?
(Переказ епізоду «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»)
- Які вирази, слова використані автором для змалювання нової поведінки цуценяти? Яка вона? (Подибав, слідкував одним оком, позіхнув, потягнувся, тихе шкряботіння, «туп»-«туп» по ліжку, скрутився біля моїх ніг»).
Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…» Можна процитувати учням вислів Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».
- Як же звати нашого героя? Які методи виховання собаки обрав автор? Чи вплинуло це на поведінку собаки?
(Уривок «Виходячи з кімнати, щоб приготувати сніданок…. Цілком виправдано був названий чудовим цуценям»)
- Яку ще особливість собаки помітив автор? («.. у нього відібрали почуття страху»)
Вчитель виразно зачитує уривок «Здавалося, тільки я та кур`єр … мого маленького собаки Снапа». Ключове слово – «дружба»).
- Чи змінилося ваше ставлення до собаки від початку оповідання? Яким чином? Хто вплинув на це? Собака? Автор?
Підсумок. Завдяки любові, терпінню, доброті, дбайливому ставленню можна стати справжніми друзями, потоваришувати навіть із злим цуциком.
Робота з текстом ІІ розділу
- Чому з давніх-давен між людьми й вовками триває війна? Напевно, щоб це зрозуміти, нам потрібно більше дізнатися про вовків. (Презентація. Слайд 6. Ілюстрації в підручнику с. 135)
Повідомлення учня.
Вовк – типовий хижак, що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини: дикі та свійські північні олені, лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні. Добре розвинена вища нервова діяльність сполучається у вовків з силою, спритністю, невтомністю, швидкістю бігу та іншими фізичними даними, що значно підвищують шанси цього хижака у боротьбі за виживання. Він без видимих зусиль може нести в зубах вівцю, тримаючи її перед собою або закинувши за спину. При необхідності вовк розвиває швидкість до 55 – 60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60 – 80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км. Вовк відомий своєю ненажерливістю. Дійсно, якщо він голодний, то здатний з'їсти до 10 кілограм м'яса за раз. Хижаки часто демонструють вражаючу невтомність, нещадну настирливість і рано чи пізно в абсолютній більшості випадків домагаються свого.
Вчитель. Як бачимо, вовки завжди становили загрозу для скотарів. Як рятувалися фермери?
(Учні переказують уривок «Фермери Мендози проти вовків»)
- А де в цей час був Снап?
Стисла розповідь учнів про перебування Снапа у хазяйки квартири; діти зачитують уривок про листа від неї автору.
Робота з текстом ІІІ та ІV розділів
- Якою була зустріч автора зі Снапом? Що вказувало на велику радість обох? (Учні зачитують уривок «Моя наступна зустріч….а його хвостик постійно погойдувався»)
- Які породи собак використовують скотарі в полюванні на вовків?
(Презентація. Слайди 7 - 10)
- Як мисливці розподілили ролі для собак на полюванні?
(Хорти – для гону, доги – для резерву, гончі – для вистежування, у них тонкий нюх, вовкодави – для головної битви).
- Чому ж ковбої Пернуфи зазнають невдачі?
- Який висновок робить старий Пернуф про собак?
- Навіщо господар - автор привіз свого бультер'єра в Мендозу?
- Чим закінчилося перше полювання Снапа? (Собаки зловили койота).
Повідомлення учня про койота. (Презентація. Слайд 11)
Койот або луговий вовк - хижий ссавець сімейства псових. За розмірами койот помітно поступається звичайному вовкові. Довжина тіла - 75-100 см, хвоста – близько 30 см, висота в холці - 50 см; маса - 7-21 кг (для порівнян-ня, вага дорослого вовка зазвичай становить 32-62 кг). Як і в інших диких собак, у койота стоячі вуха та довгий пухнастий хвіст. Хутро довше, ніж у вовка. Забарвлення буре. Кінець хвоста чорний. Форма морди більш витяг-нута і гостра, ніж у вовка, і нагадує лисячу.
Поширений в Новому Світлі, від Аляски до Панами. Існує 18 підвидів. По-люють койоти поодинці, парами, іноді, на велику дичину зграями. Розподіл ролей у полюванні зграї таке ж, як у вовків: загоничі виводять дичину на за-сідку або женуть її по черзі. Іноді койот полює спільно з американським бор-суком, який розриває вхід в нору і виганяє її мешканця прямо на койота. Ко-жен койот, пара або сімейна група володіють власною територією, центром якої є лігво або нора.
Самий «спортивний» з усіх диких псових, койот здатний здійснювати стрибки у 2-4 м завдовжки і бігти зі швидкістю 40-50 км/год; на коротких дистанціях розвиває швидкість до 65 км/год. Може переміщатися на великі відстані; на полюванні за ніч в середньому проходить 4 км. Можливо, у койо-та найбільш розвинені серед усіх псових органи чуття; він бачить на відстані до 200 м, однаково добре і вдень, і вночі. Крім того, койот - самий «голосис-тий» серед північноамериканських ссавців: його гучне виття становить неві-д'ємну особливість прерій.
Основні вороги - пума і вовк. Койоти рідко конфліктують серйозно, на-віть вторгнення чужинців на ділянку зграї зазвичай не призводить до сутич-ки.
Койоти живуть до 10 років на волі і 16-18 років у неволі. Койот чудово пристосовується до мінливого середовища проживання. Це один з небагатьох видів тварин, здатних виживати в урбанізованих районах.
Койот знищує шкідливих гризунів (мишей, щурів).
Отже, всі собаки - чудові мисливці, у кожної породи собак є, своя, притаманна тільки їй якість, але чим кращі бультер'єри?
- А що каже автор-натураліст, як відрізнити на великій відстані койота від вовка? ( койот – опущений хвіст; вовк – піднятий).
- Чим закінчилося друге полювання для Снапа?
Вчитель. Прочитаємо сцену третього полювання (Мисливці побачили сценку бою. Снап виправдав рекомендації свого хозяїна).
- Що затьмарило радість перемоги? ( Це було вовченя. Снап був поранений).
- Отже, Снап поранений, а його господар на наступний день знову збираєть-ся на полювання. Чи це не підтвердження того, що господар винен у загибелі собаки? Якщо ви не згодні з моїм припущенням, доведіть протилежне.
Докази.
1. Господар лікує собаку.
2. Замикає в сараї, не хоче, щоб Снап брав участь у полюванні.
3. Снап сам втік з сараю і наздогнав мисливців.
4. Господар посадив його на сідло з твердим переконанням, що він просидить там до повернення.
- Як веде себе Снап на останньому полюванні? (Він вистежив з сідла вовка, зістрибнув і кілька хвилин вів за собою собак, поки не вийшли на відкритий простір).
- Хто перший наздогнав вовка? (Дандер).
- Як поводяться собаки?
- Які епітети і порівняння використовує автор при описі вовка? (Безстрашний вигляд, мускулисті груди, смертоносні щелепи, похмурий, з невтомними ла-пами, безмовний звір, могутній велитень.
Діти роблять висновок: вовк описаний з повагою.
- А які мовні засоби використовує автор для опису Снапа? (Маленький, по-вільний, маленький білий пес, безстрашний Снап, біла собачка, ватажок не-зламної відваги, хоробрий).
Діти роблять висновок: описує собаку з любов'ю.
Вчитель. Зачитаєм сцену загибелі Снапа.
- Чому мисливці не втрутилися в цю битву?
- Що змусило старого Гарнуфа проговорити тремтячим голосом «Краще б у мене 20 биків пропало»
- Яку оцінку дав старий скотар собаці?
("Ось це справжній сміливець! Без хоробрості в нашій справі недалеко підеш.
- Так чому ж загинув Снап? Хто в цьому винен? Автор? (Ні, господар не винен. Собака безстрашний і відважний, він здійснює подвиг на благо людям. Він служить надійно своєму господареві).
V. Підведення підсумків уроку.
Повертаємося до епіграфу уроку. Якими словами можна закінчити урок мужності, який дав нам собака?
(Мужність росте з небезпекою: чим тугіше приходиться, тим більше сил).
Яким виявився подарунок на Хеллоуїн? Чому жарт друга не вдався?
Що ми дізналися про характер бультер`єра за спостереженнями Е.Сетона-Томпсона? (Друг надіслав на Хеллоуїн бультер’єра, тобото злого собаку. Але цей жарт не вдався, тому що розповідач і Снап затоваришували. Доброта людини та її шанобливе ставлення до природи перемогли злість собаки).
Вчитель. Твір навчає нас любити природу, берегти все живе, бути чуйними, добрими до тварин, адже вони віддані та готові на самопожертву заради людей.
Усі ми в світ прийшли, щоб жити,
Добро творити на землі.
Учіться, діточки, любити,
Навчайтеся, поки малі.
Не нищіть квіти, не зривайте,
Нехай на них блищить роса.
Усе живе оберігайте,
Бо ж для людей ця вся краса.
Щоб наше серце добрим стало,
Щоб в нім любов палка жила.
Щоб завжди серце зберігало
Любов і трішечки тепла
До цього радісного світу,
До всіх живих, що на землі.
До пташечки, дерев і цвіту...
Любіть цей світ, доки малі.
Усі прийшли у світ, щоб жити,
Великі звірі і малі...
Людина в світ прийшла — любити,
Добро творити на землі!
VІ. Домашнє завдання. Скласти кросворд за прочитаним оповіданням. Намалювати малюнки до одного з розділів оповідання «Снап». Підготувати усний переказ намальованих епізодів.
1