Оскар Уайльд. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея».

Про матеріал
Мета уроку: навчальна - висвітлити головні віхи життєвого та творчого шляху О.Уайльда, розкрити особливості естетики письменника, розглянути головні аспекти роману «Портрет Доріана Грея»; розвиваюча - розвивати літературний інтерес, вміння працювати з біографічним та текстовим матеріалом; мовленнєві навички учнів; виховна - виховувати інтерес до особи і творчості письменника.
Перегляд файлу

Дата:

Клас:  

Тема: Оскар Уайльд. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея».

Мета уроку:

навчальна - висвітлити головні віхи життєвого та творчого шляху О.Уайльда, розкрити особливості естетики письменника, розглянути головні аспекти роману «Портрет Доріана Грея»; розвиваюча -  розвивати літературний інтерес, вміння працювати з біографічним та текстовим матеріалом; мовленнєві навички учнів;

виховна -  виховувати інтерес до особи і творчості письменника.

Обладнання та дидактичне забезпечення уроку: портрети письменника, фото і відеоматеріали, схеми, комп’ютерні слайди, тексти творів.

Тип уроку:  урок  засвоєння нових знань.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Викладач:

Одже, тема сьогоднішнього уроку: «Оскар Уайльд. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея».

На цьому уроці, ми познайомимось з життям та творчими здобутками письменника, з його ідейно-естетичними поглядами. А також познайомимося з романом  «Портрет Доріана Грея». Прослідкуємо проблему каси і моралі. Систему образів.

       Епіграф до уроку відкрие ключ до сьогоднішньої теми.

       «Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо у тебе не буде поганих думок, не буде й поганих вчинків» (Конфуцій)

   (Запишіть в зошит  епіграф до уроку).

 

    Роман «Портрет Доріана Грея», письменника Оскара Уайльда.   Це один з тих творів, який допомагає зрозуміти, чим керується людина у своїх вчинках та поведінці, допомагає розставити пріоритети: що головне для кожного у житті.

     Я хочу налаштувати вас на роздуми про сенс буття, про життєвий вибір, кохання і зраду і взагалі про мораль та загальнолюдські цінності.

Аналізуючи і порівнюючи вчинки літературних героїв, ви вчитесь розрізняти добро і зло, розвивають вміння моделювати моральні ситуації у власному житті, робити висновки, обирати самостійні рішення. ви формуєтесь як особистість, вчитесь жити за моральними нормами і правилами. А ці норми і правила допомагають людині жити в гармонії з собою та найближчим оточенням.

 

 

        ІІІ  Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань, первинне усвідомлення нового матеріалу.

       Викладач:

     Вивчаючи творчість Оскара Уайльда, я пропоную вам згадати значення деяких слів, (у кожного учня на парті роздрукований словничок). Зачитуємо по черзі.          

                   

                                             Словникова скарбничка.           

 

Естетика -  філософська наука про красу.

 

Етика – філософська наука про мораль.

 

Моральність – вид суспільних відносин, норми поведінки людини у всіх сферах суспільного життя (у праці, побуті, політиці, сімейних і особистих стосунках).

 

Аморальність – дії, які суперечать загальноприйнятим у суспільстві нормам поведінки.

 

Культ – надмірне возвеличення чогось або когось.

 

Парадокс - «несподіваний», «такий, що суперечить здоровому глузду») – думка, що разюче розходиться з установленими поглядами.

 

Гедонізм – учення, яке найвищою цінністю визначає насолоду в усіх її різновидах.

         Роботу на уроці, буде здійснено за таким планом:                                           

  1.       Життєвий і творчий шлях О.Уайльда.
  2.       Роман «Портрет Доріана Грея» - осереддя творчості письменника. 

 

      лекція викладача:

 

         Оскар Уайльд пізнав вершину слави і безодню падіння. Він належить до тих митців, яких спочатку називають «забутими і невизнаними», а потім «поверненими і культовими». Епатуючою була поведінка письменника, трагічною – його смерть,

 

 незвичними і неприйнятими суспільством – його твори. О. Уайльд любив контрасти, завжди балансував між витонченим і скандальним, реальним і уявним. Навмисно доводячи усталені принципи до абсурду, письменник намагався врятувати суспільство від духовного занепаду, байдужості та сліпої віри в прописні істини.    

 

    В якості домашнього завдання ви опрацьовували статтю підручника про життєвий і творчий шлях Оскара Уайльда, але деякі учні вивчали його біографію більш глибоко, бо були попереджені, що виступлять на сьогоднішньому уроці в ролі біографів.

Отже, життя і творчість письменника у відеопрезентації його біографів.

Можливо, будуть зустрічатися незрозумілі поняття, значення їх ви прочитаєте у літературному словнику, який є на ваших партах.

         ( Виступи учнів з розповідями про життя і творчість письменника (під час розповіді застосовуються презентація))

       1-й біограф.                СЛАЙД № 2

   Оскар Уайльд (1854-1900) -  відомий у всьому світі як автор п'єс, оповідань, казок, критичних есе,а також автор роману “Портрет Доріана Грея”.Він посідає одне з перших місць в англійській літературі. Уайльд – глибокий, оригінальний мислитель, який запропонував нове розуміння мистецтва та його ролі в житті людини і суспільства.

                                C:\Users\HP\Pictures\003.jpg

                                                       

                                                

                                                   СЛАЙД № 3

            Будинок в Дубліні, де у 1854 р. народився Уайльд. Оскар  ріс в атмосфері вишуканості і мистецтва, що панувала в домі його батьків. Саме це мало значний вплив на формування світогляду майбутнього письменника - Оскар  став істинним поціновувачем Краси. Батько Оскара, Вільям Вайльд, відомий лікар, Мати Оскара, леді Франческа, була освіченою жінкою, писала вірші, збирала старовинні легенди, працювала як  журналіст, свої публіцистичні статті підписувала іменем "Сперанца" ("Надія"). Від матері Оскар успадкував літературні здібності. В домі Вайльдів часто приймали знаменитостей, влаштовували поетичні вечори. У нього були усі умови для розвитку своїх уподобань та занять літературою.

       C:\Users\HP\Pictures\004.jpg

 

 

 

2-й біограф                                  СЛАЙД № 4

   З одинадцяти років Уайльд навчався в королівській школі Портера. Отримує відзнаку за знання і право вступити  до дублінського Трініті-коледжу. За три роки навчання в коледжі (1871-1874) Оскар зарекомендував себе як один з найбільш одарованих та перспективних студентів. Успішне закінчення коледжу дає йому право продовжити навчання в престижному Оксфордському університеті. C:\Users\HP\Pictures\005.jpg

                                    

 

 

                                                СЛАЙД № 5 - 6

   У 1881 р. Уайльд видає першу збірку "Поезії”. Уайльда називають "естетом". Згодом він отримує ще одне ім'я - "принц Парадокс”. Оскар Уайльд залюбки буває у товаристві. Завдяки своїй екстравагантній вишуканості, Уайльд нажив собі не лише прихильників, а й заздрісників. У 1882 р. Уайльд читає лекції в США, зустрічається з видатними діячами літератури, а в 1883 р. прожив кілька місяців в Парижі, повертається на батьківщину і протягом року читає в Дубліні літературознавчий курс. У 1884р. Оскар одружується з донькою дублінського адвоката Констанцією Ллойд (у них народилося двоє синів).

C:\Users\HP\Pictures\006.jpg

 

                         C:\Users\HP\Pictures\007.jpg        

 

 

                                               СЛАЙД № 7

       Оскара називають денді. Денді – соціально-культурний тип ХІХ ст. : чоловік, який підкреслено стежить за “лоском” свого зовнішнього вигляду та поведінки, вишуканістю мови. Денді відтворюють манери аристократа, хоча за походженням найчастіше належать до середнього класу.

     C:\Users\HP\Pictures\008.jpg

 3-й біограф                            СЛАЙД № 8

   Дружба із молодим нащадком лордів Альфредом Дугласом зіграла фатальну роль в житті Уайльда. Батько Альфреда, звинувативши Уайльда в аморальній поведінці. Саме це звинувачення було пред'явлено письменникові англійським судом, що відбувся у 1895 році. Судовий процес перетворився на знущання над Оскаром Уайльдом. Його засудили до дворічного ув'язнення. Мати Оскара померла з горя; дружина з дітьми пішла з дому. П'єси письменника були зняті зі сцени. Перебував у в'язниці в жахливих умовах, У 1897р. О.Уайльда звільнено з в’язниці. Повернення до колишнього життя не відбулося. Зачинилися всі двері Англії. Сім’я і друзі зреклися його. Книги не друкувалися і вилучалися із бібліотек. Вигнання. Оселяється в Парижі. Матеріальна і духовна скрута. C:\Users\HP\Pictures\009.jpg

                                 СЛАЙД №9

30 листопада 1900р. помер О.Уайльд. Поховано його на цвинтарі для бідняків, а потім, перепоховано на кладовищі Пер-Лашезу в  1909 р., де встановлено пам’ятник. Картинки по запросу памятник останні дні життя оскара вайда

 

     А тепер, я роздам вам опорну схему, на які показано основні етапи життя письменника. Вона допоможе вам підготуватися до літературного диктанту на наступний урок. Давайте розглянемо її.  C:\Users\HP\Pictures\299425_html_677f4476.jpg

  

   Ви дізналися, як склалося життя Оскара Уайльда. Гадаю, що уявлення про О.Уайльда як про письменника і людину у вас склалося. І можемо приступити до вивчення головного і єдиного роману його життя. У вас на столах короткий зміст роману «Портрет Доріана Грея». Я пропоную інтелектуальну гру, « знайди правильну відповідь в тексті ».

Запитання вчителя:

 

  1. З яких подій починається роман?
  2. Чому Безіл Голуорд був проти спілкування Доріана з лордом Генрі?
  3. Чому Доріан у розпачі?
  4. Де опинився портрет коли художник його завершив?
  5. Як лорд Генрі реагує на розповідь Доріана про своє перше кохання?
  6. Як звати обраницю Доріана? (Сібіл Вейн)
  7. Скільки їй років?
  8. Хто вона за професією?
  9. Чому Сібіл не може вже грати на сцені , так як раніше? (хоче тільки справніх почуттів) 
  10. Після блукають нічним Лондоном , він побачив що вираз на обличчі змінився , що відбулося?
  11. Що зрозумів Доріан ,коли побачив портрет?
  12. Що він вирішив зробити ? (Повернутися до Сибіл)
  13. І що він побачив? (дівчина поклала на себе руки)
  14. Що лорд Генрі порекомендував Доріану ? (шукати нові пригоди)
  15. Що вирішив Доріан? (досить каяття , він буде вічно вродливий. А портрет сховає у маленькій кімнаті)
  16. Яка книга зачаровала Доріана?
  17. Яке життя починає вести Доріан після прочитання цієї книги?
  18. Опишіть обіди які улаштував Доріан для шановних гостей?
  19. Як одягався Доріана?
  20. Що у житті сповідував Доріан?
  21. Що Доріану приносило насолоду?
  22. Але Доріаном іноді оволодівав жах, і він поспіхами кидав веселощі , для чого?
  23. Як до Доріана ставилися шляхетні люди?
  24. Коли перед від’їздом до Парижа до Доріана завітав Безіл Гоуорд, про що він розпитує Доріана?
  25. Яку таємницю Доріан відкриває Безілу ?
  26. Які відчуття виникають глядячи на портрет?
  27. Дивлячись на портрет у Доріана сполохнула дика лють , що він робить?
  28. Спливав час , чи пригнічувало Доріана вбивство х-ка? (ні)
  29. Що починає засмучувати Доріана?
  30. Що зробив Доріан , щоб ніхто не здогадається про вбивство?
  31. Доріан вирішив знищити портрет , схопив ножа , але що сталось?

Що побачили слуги , які піднялись на верх почувши передсмертний крик і глухи стукіт.

   А тепер зверніть увагу на презентацію, я  відібрала для вас світлини головних героїв з кінофільму.

   Спираючись на схему-фішбоун, прокоментуйте причини духовного занепаду Доріана.

C:\Users\HP\Pictures\image210.jpg

Висновок:

      Оскар Уайльд проголошував себе прихильником "чистого мистецтва" і говорив про те , що мистецтво не повинно бути залежним від будь-якої моралі. Але не можна сказати, що "Портрет Доріана Грея" - це аморальний твір, бо аморальність головного героя засуджується автором. Уайльд, стверджуючи, що мистецтво важливіше за життя, показує, як щире почуття іноді негативно впливає на мистецтво (закохана Сібіл Вейн не може надалі «вигадливо» грати на сцені). У романі зображуються прихованні людські страждання, сумління серця красеня Доріана. Отже, краса може страждати і переживати?

 Герої шукають для себе нових ідеалів, протиставлених реаль-

ній дійсності. Доріан Грей знаходить свій ідеал у насолоді, Безіл – у творенні прекрасного, лорд Генрі – у вільному самовиявленні, Сібіл Вейн – у коханні.

 Рок у романі «Портрет Доріана Грея» постає як відплата, що невпинно наздоганяє головного героя, який, прагнучи зазнавати насолоди від кожної миті буття, повністю підпорядкував себе філо-

софії гедонізму. Неможна безкарно порушувати норми людського життя. Втрата моральних норм веде людину до загибелі. Людина без совісті і без душі не може існувати.

 Письменник, всупереч своїм замислам, показує, до яких нас-

лідків призводить егоїстичне, аморальне служіння антисуспільним спокусам. Важко було завдати філософії гедонізму сильнішого удару, ніж той, який був нанесений їй у романі власною рукою письменника.

 

 Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм:

 

 

 

 

 

 

 

 

 Домашнє завдання.

  •              Опрацювати відповідні сторінки підручника (ст..187 – 197).
  •              Підготуватися до літературного диктанту.
  •              Читати роман «Портрет Доріана Грея» (ХІ – ХХ розділи).

 

                             Питання до літературного диктанту. 

  1.       Де і коли народився Оскар Уайльд?
  2.       Ким були його батьки?
  3.       Яку освіту здобув майбутній письменник?
  4.       Чому письменник був засуджений на 2 роки ув’язнення?
  5.       Яке життя вів О.Уайльд після звільнення?
  6.       Як письменник закінчив своє життя?

 

docx
Додав(-ла)
Ляпіна Лариса
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
4507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку