Тема. Функції художньої деталі в прозі А. П.Чехова.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «художня деталь» та її функциями в літературних творах; розглянути роль антитези у прозі А. Чехова; поглибити навички аналізу твору; сприяти вихованню уважного читана.
Обладнання: тексти творів А. Чехова («Хамелеон», «Товстий і тонкий»), словник літературознавчих термінів; зображення хлопчика і дівчинки.
Краткость –сестра таланта.
А. П. Чехов
XIД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛ13АЦ1Я ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Тести.
№ питання |
Відповідь |
1 |
Так |
2 |
Ні |
3 |
Ні |
4 |
Ні |
5 |
Ні |
6 |
Так |
7 |
Ні |
8 |
Так |
9 |
Так |
10 |
Ні |
11 |
Так |
12 |
Так |
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ I ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя.
На попередніх уроках ви, діти, познайомились з творчістю російського письменника майстра короткого оповідання А. П. Чехова. Девізом творчості письменника були його власні слова, винесені нами в епіграф уроку: «Краткость – сестра таланта».
Так, діти – це великий талант – вміння коротко, влучно, і зрозуміло висловитись про головне. Саме про це у нас і піде мова на сьогоднішньому уроці.
На прикладі оповідань А. П. Чехова ми познайомимось з поняттям «художня деталь», її роллю в художньому тексті, а також набуватимемо вміння нею користуватися.
Як зазначає літературознавець В. Гейдеко, що займався вивченням творчості А. П. Чехова, письменника вирізняла виняткова спостережливість. Це робило його надзвичайно проникливим і передбачливим. Ця риса характерно відобразилася і в літературній творчості Письменник за допомогою одного двох штрихів міг створити характер персонажа.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ I ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (робота з малюнками)
Давайе перевіримо і вашу спостережливість, ваше вміння висловлювати свою думку про людину, опираючись на окремі деталі її одягу.
СЛАЙД 3
Перед вами два малюнки, на яких зображені діти. Що ви можете сказати про них.
СЛАЙДИ 4-5
Далі вчитель додає до зображень різні деталі одягу чи аксесуари і запитує в учнів як змінюється їхнє сприйняття зображень дітей.
У літературі ці деталі-штрихи називаються «художня деталь».
Словникова робота.
СЛАЙД 6
Художня деталь — один із засобів створення художнього образу, який допомагае письменникові змалювати картину, предмет чи характер. Художня деталь може вітворювати риси зовнішності, одягу, обстановки, переживания героя.
Дослідницька робота за текстом оповідання «Хамелеон».
Давайте звернемось до тексту. Знайдіть, будь ласка, на сторінці 67 фразу:
- З якої це нагоди тут? – питає Очумєлов, врізаючись у натовп.
- Що ми можемо сказати про Очумєлова. Про його ставлення до людей, судячи з цієї фрази. (зверхнє, презирливе ставлення до людей)
- Яке слово в реченні свідчить про це?
- А давайте спробуємо замінити це слово якимось іншим
СЛАЙД 7.
- З якої це нагоди тут? – питає Очумєлов, підійшовши до натовпу.
- З якої це нагоди тут? – питає Очумєлов, зупинившись біля натовпу.
- Чи змінюється наше сприйняття персонажу?
- Чому автор використовує саме слово «врізаючись»?
- А давайте проведемо ще одне спостереження: чи стало б оповідання кращим, якби автор написав приблизно так:
СЛАЙД 8.
ДО НАТОВПУ, ПРИЗИРЛИВО ЗІЩУРИВШИ ОЧІ, ПІДХОДИТЬ ОЧУМЄЛОВ. ГРУБО РОЗШТОВХУЮЧИ ЛЮДЕЙ, ВІН ПРОБИВАЄТЬСЯ В ЦЕНТР КОЛА.
- І дійсно, скільки зайвих слів. Коли можна одним ємким словом «врізаючись» передати всю сутність Очумєлова. Це і є справжня майстерність. Але цьому потрібно вчитись і перш за все збагачувати свій лексичний запас. А збагатити його можна лише за допомогою читання.
- Віднайдіть в тексті ще художні деталі, що характеризують Очумелова і городового. (Очумелов — нова шинель, клуночок у руці. Городовий — з решетом, вщерть наповненим конфіскованим агрусом.)
- Що можна сказати про Очумелова і городового, враховуючи ці деталі? (Обидва герої не є безкорисливими захисниками порядку. Клуночок у руках Очумелова, конфіскований аг'рус, який несе городовий, говорять про те, що для них звично брати хабарь. Нова шинель Очумелова теж може вказувати на цю ваду героя.)
-Які деталі характеризують образ Хрюкіна? (У нього накрохмалена сорочка, але розстебнута жилетка, що свідчить про неохайність людини. Напівп'яне обличчя персонажа говорить про те, що ця людина не досить порядна. Його закривавлений палець показується більше для того, щоб привернути до себе увагу.)
— Яка деталь підкреслює зміну в поведінці Очумелова? (Шинель є «лакмусом» його поведінки. Очумелов знімає її, одягає, запинається. Шинель наче ховає його від усілякої відповідальності за свої вчинки. Адже проти нього ніхт о не піде.)
СЛАЙД 9.
Гра «Віднови текст»
1. З крамниць висовуються веселі обличчя (сонні фізіономії) і скоро біля дров’яного складу… збирається натовп.
2. На засмученому (напівп’яному) обличчі в нього ніби написано: «Ось я тобі дам, шельмо».
3. В центрі натовпу, махаючи хвостом, (тремтячи всім тілом) сидить на землі сам винуватець скандалу.
4. – Гаразд, - каже Очумєлов, весело посміхаючись, (суворо, кашляючи й ворушачи бровами)
5. - Та хіба братик їхній приїхали?... – питає Очумєлов і все його обличчя похмурніє від гніву (ясніє від розчулення).
- В ході експерименту ми ще раз переконалися: наскільки художня деталь змінює наше уявлення про персонаж чи ситуацію.
СЛАЙД 10
Робота з квіткою «Художня деталь»
Учні відповідь на питання: «Художня деталь допомагає нам …» і відповіді прикріпляють на пелюстки квітки.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання для контролю.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що таке «художня деталь"?
- Яка роль художньої деталі у творах А. Чехова?
- Для чого потрібно знати, що таке «художня деталь»?
СЛАЙД 11.
Практичне застосування вмінь і навичок
Ввести в текст художні деталі, які налаштують нас на певне сприйняття персонажа, підкреслити якусь важливу рису характеру.
1. Новачок стояв біля гурту хлопчаків.
2. Незнайома дівчинка підійшла до Мишка.
3. Миколка повертався зі школи.
2. Заключив слово вчителя.
Аналізуючи оповідання А. П. Чехова, на перший погляд, може здатися, що письменник досить невимушено використовуе ті чи інші деталі для творення образу. Але ця невимушеність тільки удавана. Насправді за нею криється тривала, кропітка й напружена робота над конкретним образом та твором уцілому.
СЛАЙД 12
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Напишіть невелике оповідання. Додайте початок і кінець. Що передувало подіям вибраного вами епізоду і чим все могло б закінчитися.