Урок: «Сліпий музикант».Петро Попельський і Евеліна.

Про матеріал
На другому уроці за твором В. Г. Короленка "Сліпий музикант" можна заповнити схему або таблицю. Втім урок, насамперед, повинний бути емоційним.
Перегляд файлу

Урок 43.

Тема. «Сліпий музикант».Петро Попельський і Евеліна.

 Мета:

навчальна: завершити знайомство з текстом повісті В. Короленка «Сліпий музикант», з героями твору;, зясувати, у чому полягає їхній вплив на формування характеру головного персонажа Петра Попельського. Виявити прояви багатства духовного світу Петра та Евеліни;

розвивальна: розвивати навички виразного читання за особами; формувати логічне мислення школярів;

виховна: виховувати уміння співчувати людям з особливими потребами (обмеженими можливостями), розуміти їхні почуття; на прикладі героїв формувати гуманістичне ставлення до оточуючих та навколишнього світу.

Тип уроку: Урок здобуття нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Обладнання: ПК, проектор, учительська презентація, тексти твору, підручник, робочі зошити.

                                                         Основний психологічний мотив нарису     

                                             складає інстинктивне, органічне тяжіння до світла.

                                                                                            В. Короленко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом:

  • Як ви розумієте слова В. Короленка?
  • Якого «світла», на вашу думку, прагне душа кожної людини? (добра, тепла, розуміння оточуючих, довірливих стосунків,правди).
  • Чи готові ви самі подарувати таке «світло» рідним, близьким, друзям, всім людям?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку, перебіг уроку

1.Слово учителя

 - Шляхетне слово «самозречення» означає готовність одної людини зректися власних інтересів, навіть власного щастя в імя щастя іншої людини. Яка людина , на вашу думку, здатна на самозречення? (добра, сильна, шляхетна, не егоїстична). Чи тільки доросла людина здатна на це?

Зараз ми подивимося на двох дітей та простежимо, як складалися їхні стосунки.

2. Робота з підручником. Читання вголос по ролях сцени зустрічі Петрика Попельського та Евеліни Яскульської (с.с. 162-164).

3. Завдання: Скласти ланцюг становлення взаємовідносин Петра з Евеліною протягом повісті

Невдале знайомстводруге побачення – пекучий біль обох дітей – Петрик та Евеліна стають друзями – сумісне навчання – визначення дівчиною свого призначення – побачення біля старого млину та взаємне визнання у коханні – сумніви Петра внаслідок відвідування монастирської дзвіниці – готовність зректися кохання, щоб не прирікати дівчину на страждання – самовипробування Петра у мандрах зі сліпими жебраками – одруження – народження дитини – блискучий дебют музиканта –завжди разом.

- Чим заслужили своє щастя герої твору? (відповіді учнів)

4.Гра «Впізнай героя».

Завдання: необхідно впізнати за наведеними уривками тексту героя твору, який вплинув на Петра Попельського

1) …був такий, як тисячі інших сільських поміщиків Південно-західного краю: він був добродушний, мабуть, навіть, добрий, пильно наглядав за робітниками і дуже любив будувати й перебудовувати млини.  (батько).

2) її губи шепотіли щось, і на блідому обличчі з лагідними, майже дитячими ще рисами з'явилася гримаса нетерпеливого страждання, як у пещеної дитини, що відчуває незвичне горе. (мати)

3) Праву ногу йому зовсім відрізали, і тому він ходив на милиці, а ліва рука була покалічена і придатна лише на те, щоб сяк-так спиратися на ціпок. (Максим).

4) З натури він був дуже жвава й рухлива дитина, та місяці збігали за місяцями, і сліпота дедалі більше накладала свій відбиток на темперамент хлопчика, що починав визначатися. (Петро).

5)  дуже зніяковів, коли, зупинившись, щоб зробити перепочинок, він несподівано побачив у дверях стайні "милостиву пані".(Иохим).

6). невелика дівчинка, з довгою русою косою й голубими очима, що вражала всіх при першому ж знайомстві якоюсь дивною солідністю. (Евеліна).

7) Один із синів був студентом Київського університету на модному тоді філологічному факультеті. Другий вивчав музику в петербурзькій консерваторії.(Ставрученки-сини).

8)…міцний старик, сивий, з довгими козацькими вусами і в широких козацьких шароварах. Він носив кисет з тютюном та люльку прив'язаними біля пояса, розмовляв не інакше, як по-малоросійському, і поруч з двома синами, вдягнутими у білі свитки й вишивані малоросійські сорочки, дуже нагадував гоголівського Бульбу з синами. 

9) Його обличчя було сердите й бліде, тільки на щоках плямами виступав рум'янець.

Очі молодого послушника були якісь дивно нерухомі. (Єгор).

10) Обличчя його було широке, подзьобане віспою і надзвичайно добродушне. Заплющені повіки ховали ямки очей, на губах грала добродушна усмішка.(Роман).

11) Спереду, постукуючи перед собою довгою палицею, ішов дід з сивим волоссям, що маяло від руху, і довгими білими вусами. Лоб його вкривали старі виразки, мовби від опіку; замість очей були тільки ямки. Через плече в нього була надіта широка тасьма, прив'язана до пояса дальшого.(Федір Кандиба).

12) Другий був високий на зріст хлопчина, з жовчним обличчям, дуже подзьобаним віспою.(Кузьма, племінник Кандиби).

 

Взаємоперевірка зошитів, самооцінювання.

5. Взаємозв’язки головного героя з іншими героями твору.

Учитель: - На початку уроку ми з’ясували,  що хороша, світла людина сама повинна дарувати радість людям, втім саме оточуючі формують її такою, якою вона є. Визначте, яким чином впізнані вами герої вплинули на Петра та яким чином Петро, в свою чергу, змінив на краще їхнє життя.(Учні заповнюють надану учителем схему або таблицю)

 

 

 

                                                                        М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Герої твору

Вплив на Петра

Зміна на краще

Батько

Мати

Максим

Иохим

Евеліна

Сини Ставрученки

Ставрученко-старший

Єгор

Роман

Федір Кандиба

Племінник Федора Кандиби

ІV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Учитель: - На початку уроку ми говорили про самозречення. Як ви гадаєте, заради якої людини варто зрікатися власних інтересів? (так само доброї, сильної, шляхетної, здатної на самопожертву, та ще й талановитої, тої, яку ти любиш і кому потрібна твоя допомога).

  • Діти, візьміться за руки та побажайте один одному того найкращого, про що ми говорили сьогодні…

V. Домашнє завдання: Пояснити письмово, від чого здатні зректися Евеліна та Петро заради спільного щастя та що дає кожному з них кохання у шлюбі.

Додатки

Самозречення

 

Чого зрікається

Що отримує

Евеліна

частини спілкування з однолітками, деяких розваг, поїздок, роботи, пов’язаної з відсутністю вдома, можливості розлучитися з чоловіком

душевний спокій, кохання чоловіка, добробут, гордість за талант видатного музиканта, міцну родину

Петро

власного егоїзму, постійних думок про своє нещастя

Кохання дружини, турботу, співчуття, допомогу у роботі, дітей, мету у житті

 

Взаємовплив

Герої твору

Вплив на Петра

Зміна на краще

батько

Створив умови для життя родини

Отримав продовження роду у нащадках

мати

Робила все можливе, щоб допомогти, пояснити незрозуміле, прищеплювала любов до фортеп’янної музики

Відчула себе щасливою

Максим

Виховував Петра як справжнього чоловіка

Змінив ставлення до музики, відчув себе корисним

Иохим

Прищепив любов до народної музики

Почав поважати фортеп’яно

Евеліна

Дала кохання дружини, турботу, співчуття, допомогу у роботі, дітей, мету у житті

Отримала душевний спокій, кохання чоловіка, добробут, гордість за талант видатного музиканта, міцну родину

Сини Ставрученки

Викликали інтерес до історії козацтва, до класичної музики та фахової освіти, до суспільного життя

Почали ставитися до сліпого як до повноцінної людини

Старий Ставрученко

Дав позитивний приклад справжнього українця

Відчув себе молодим душею

Єгор

Викликав сумніви

Отримав гроші, шубу

Роман

Дав позитивний приклад ставлення до життя людини з обмеженими можливостями

Отримав шубу

Федір Кандиба

Показав, що таке справжнє лихо та нещастя

Отримав нову хату

Кузьма, племінник Федора

Показав, що таке справжнє лихо та нещастя

Отримав нову хату

 

doc
Додано
15 вересня 2019
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку