Мета: сформувати уявлення про лишайник як симбіотичний організм, що складається з гриба і водорості; ознайомити з будовою, особливостями життєдіяльності та розмноження лишайників, їхнім екологічним значенням у природі та практичним у житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати вміння і навички роботи з природними об'єктами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Тема: Групи грибів: лишайники
Мета: сформувати уявлення про лишайник як симбіотичний організм, що складається з гриба і водорості; ознайомити з будовою, особливостями життєдіяльності та розмноження лишайників, їхнім екологічним значенням у природі та практичним у житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати вміння і навички роботи з природними об’єктами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: зошит, підручник, малюнки, таблиці
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
Я рада зустрічі новій
Із вами, любі діти.
Нові знання чекають вас,
Старанно лиш учіть.
Всім вам бажаю
я високих балів.
Потрібно лиш, щоб ви
активно працювали.
Шановні учні, як ви себе почуваєте, що ви очікуєте від уроку?
Моє бажання — ваша активність
До нас завітала казка.(Спокійна музика)
Якось давним-давно вітер заніс спори гриба на камінь, що лежав біля водойми. Разом із хвилею на камінь потрапила водорість: «Усе, загину!» Аж тут руку дружби протягнув гриб: «Давай я тебе прихищу». І прикрив гіфами.От і стали вони єдиним цілим, чули, що їх кличуть лишайником.
Але злагоди чомусь їм не вистачало. Гриб постійно говорив: «Ти мені завдячуєш своїм життям, якби не я, загинула б ти давно!»Часто своїми гіфами гриб спричиняв до загибелі клітини водорості. А водорість усе слухала, і терпіла, і працювала невтомно день і ніч, підносячи на сніданок пихатому грибу вироблені органічні речовини, а йому було все мало і мало...
Побачив таке неподобство вітер і вирішив визволити з полону водорість. Так закружляв, що лишайника занесло у воду, де й загинув гриб, а водорість здобула волю і незалежність.
Що ви дізнались із цієї казки? Який висновок зробили?
Висновки:
а) лишайник – організм, що складається з двох організмів (гриба
і водорості);
б) співжиття – гриб паразитує на водорості.
Мораль. Ніколи не хвались, якщо потрібно – поступись
ІІ . Етап цілепокладання.
У казці загинув лишайник, але сьогодні в природі залишається 25 тис. видів організмів відділу Лишайники. Мабуть, вони мають таку будову, процеси життєдіяльності, що дозволяє їм мати таку різноманітність. Про це дізнаємось на уроці.
.
Учитель
Лишайників країна вас
зустрічає,
Цікаві знання для вас
відкриває.
Учитель. Країна «Ліхенологія» знаходиться на материку Гриби. (Демонстрація таблиці «Класифікація царства грибів»
Визначення разом з учнями мети і завдань уроку
Головні питання уроку:
Будова і розмноження лишайників.?
різноманітність та поширення лишайників .
Значення лишайників у природі.
Викоритання лишайників людиною
Після завершення уроку ви зможете (слайд №2)
Що може дати вам цей урок діти? Чи бачили ви лишайники в природі?
— Де саме їх можна виявити?
ІІІ.Етап моделювання
Готові до подорожі?
Дозвольте мені бути вашим гідом.
Подорожуючи, ми на основі нових знань створимо блок-схему «Лишайники».
ІY.Етап організації виконання запланованої діяльності.
Зупинка 1 «Географічна
Демонстрація відео
Завдання. Який висновок про місце зростання лишайників можете сформулювати? (Лишайники поширені скрізь: у холодній Арктиці, у спекотних пустелях, витримують температури від+600 до – 500 °С)
Зупинка 2 «Біологічна»
Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти такі різноманітні за природними умовами куточки Землі?
Учитель (демонструючи таблицю «Внутрішня будова лишайників»). Вивчити будову лишайників вдалось у 1867 році. Основу тіла лишайника становить гриб. Щільно переплетені гіфи утворюють верхню і нижню шкірочки. За наявності тих або інших пігментів шкірочка може набувати різного кольору. Між гіфами розміщені клітини водорості або ціанобактерії (здатні до фотосинтезу бактерії). Тіло не почленоване на органи — слань.
Зупинка 3 «Робота з підручником»
Користуючись текстом підручника опорною схемою, виявити:
Учні класу роблять записи в робочому зошиті до отриманої інформації.
Зупинка 4 «Дослідницька»
Кожна група отримала лишайники. Розглянути, чи всі вони однакові. Ні? Спробуйте за зовнішнім виглядом поділити їх на...
3.кущисті.
Розгляньте гербарій лишайників.
— Виберіть кущисті лишайники. Поясніть, чому вони так називаються.
— Розгляньте накипні лишайники і встановіть, чим вони відрізняються від листуватих.
— Розгляньте листуваті лишайники. Поясніть, чому вони дістали таку назву.
(За відсутності гербарію лишайників можна використати їх зображення.)
|
|
|
|
|
|
Зупинка 5 «Підприємницька»
Учні отримують випереджальне завдання про значення лишайників
у житті людини (метод «Мікрофон»), будують схему.
Зупинка 6 «Екологічна»
Учитель. Нам надійшла телеграма з екологічного центру досліджень.
Увага! Увага! Увага!
Оберігайте лишайники!
Бо вони:
V. Складання опорної схеми за результатами роботи:
V.Контрольно- оцінювальний етап
. Ось і підійшла до завершення наша подорож, а чи не марною вона була?
Про це дізнаємось на станції «Будинок знань». Виявимо, хто збудував його міцнішим.
1. «Коло ідей».
Лишайники завжди можна зустріти в лісі на стовбурах дерев. А в парках та скверах великих міст вони практично відсутні. Чому?
Антарктичні лишайники забарвлені в чорний колір. Чому?
Що дозволяє лишайникам заселити зовсім різні за природними умовами куточки Землі
2. «Поясни явище».
— Сухого спекотного літа, коли довгий час не буває дощу, у сосновому лісі лишайники на поверхні ґрунту висихають настільки, що хрустять під ногами. Здається, життєдіяльність у них припинилася зовсім і вони загинули. Але тільки-но пройде дощ, вони миттєво оживають.
3. Заповнити таблицю.
Порівняльна характеристика вищих грибів і лишайників
Ознаки |
Вищі гриби |
Лишайники |
Кількість видів |
100 тис. |
20 тис. |
Із чого складаються |
З багатоклітинних гіфів |
Співжиття водоростей та грибів |
Спосіб живлення |
Гетеротрофи: сапротрофи, паразити, симбіонти |
Гетеро- й автотрофи |
Розмноження |
Вегетативне, нестатеве, статеве |
Переважно вегетативне (статеве, нестатеве) |
Представники |
Пеніцил, маслюк, трутовик |
Цетрарія, леканора, ксанторія |
4. «Так — ні».
1. Деякі лишайники дуже чутливі до забруднення повітря.
2. Лишайники переважають у рослинності тундри.
3. Ксанторію ще називають «оленячим мохом».
4. У лишайників переважає вегетативний спосіб розмноження.
5. У лишайнику водорості за допомогою гриба отримують воду й мінеральні солі.
6. Лишайники прикріплюються до субстрату коренями.
7. Тіло лишайнику називається сланню.
8. У лишайнику гриб отримує від водорості органічні речовини.
9. Найбільше видів лишайників можна зустріти у великому промисловому місті.
10. Наука, що вивчає лишайники, називається ліхенологією.
Відповіді:порівняти з таблицею
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
так |
так |
ні |
так |
так |
ні |
так |
так |
ні |
так |
Взаємоконтроль.
Додаткова задача
Характерна особливість лишайників — дуже повільний ріст. Вимірювання засвідчили, що накипнийлишайник, який росте на скелі, щороку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визначити вік лишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см
Оцінювання . Учитель. Бачу, подорож ваша була немарною. Кожна діяльність оплачується, і ви отримуєте нагороду в оцінках.
Домашнє завдання. Вивчити § 54
Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти кросворд із перевірочним словом «лишайник».
2. Робота в парах.
Завдання творчим парам:
— Підготувати повідомлення на тему:
I пара — «Цілющі властивості грибів»;
II пара — «Використання грибів у харчовій промисловості»;
III пара — «Значення грибів у природі»;
IV пара — «Негативна роль грибів»