8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Тема. Є.Гуцало. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання «Лось»; навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну бороть¬бу добра і зла в мистецтві та в оповідан¬ні; охарактеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань; за допомогою художнього слова розкрити красу та багатство довколишнього середовища; виховувати гуманні почуття по від¬ношенню до навколишнього середовища; розвивати вміння висловлюватися, критично мислити.
Перегляд файлу

Тема. Є.Гуцало. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання «Лось»; навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну бороть­бу добра і зла в мистецтві та в оповідан­ні; охарактеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань; за допомогою художнього слова розкрити красу та багатство довколишнього середовища; виховувати гуманні почуття по від­ношенню до навколишнього середовища;  розвивати вміння висловлюватися, критично мислити.

Епіграф  уроку: Все на землі, все треба берегти

І птаха й звіра, і оту рослинку,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка

Б.Лепкий

 

                                                         ХІД УРОКУ

І. Організаційно-мотиваційний етап

 

1.Мобілізація уваги учнів.

Добрий день, вам, любі діти,

 Продзвенів уже дзвінок,

 Тож тихесенько сідайте

   І почнемо наш урок.

На уроці не дрімати,

Руку вчасно підіймати!

Доброго ранку!

Доброго дня! –

Бажаєте Ви,

І бажаю Вам я!

2.Формування емоційного настрою

     Вправа «Усмішка по колу»

   - Діти, перше, як ми розпочнемо урок, посміхніться один одному, щоб нам було приємно співпрацювати. Усі беруться за руки. Перший учень повертається до свого сусіда й усміхається йому і так по колу. Потім бажають один одному чогось доброго.

 

  1.      Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя: Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

Повідомлення теми уроку 

Визначення учнями власних цілей

Прочитаймо  тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»

    А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»

            На дошці :        Я хочу         дізнатися…

                                                          зрозуміти…

                                                          відчути…

  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Заповнення анкети  письменника:

  1.     Народився…
  2.     Закiнчив…
  3.     Працював…
  4.     Автор поетичних книжок,  збiрок, оповiдань, повiстей, романiв…
  5.     Лауреат премiï…

2.Завдання випереджального характеру

Виступи біологів: Лось

 

Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.

Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.

У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня.

Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.

Виступи географів:

Заповідник

 

Заповíдник  – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.

Учитель:  Усі ви прочитали оповідання? А тепер давайте коротко пригадаємо його зміст.

Складання плану оповідання.

Бесіда за змістом твору:

1.     Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?   

2.    Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст.

3.    Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?

4.    Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки

лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?

5.    Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували

лося. Які почуття переживали діти?

6.    Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор

ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з

твору.

7.    Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?

8.    Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?

Робота з підручником.

Характеристика образу  лося.(цитатна характеристика)

Робота в групах. Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака

Перша група: Портрет.

Друга група: Дії.

Третя група: Характер.

(Очікувані відповіді)

Герої

Хлопчики-підберезники

Дядько Шпичак

Дії

Кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі

Дорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; боячись покарання, хотів його позбавитися

Портрет

Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда

Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами

Що уособлюють

Добро, милосердя, справедливість

Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво

 

 

Тема та ідея оповідання

Тема

Ідея

Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.

Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

Які проблемні питання піднято у творі?

                                  любов і ненависть

                                  добро і зло

                                  безкорисливість і жага до збагачення.

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане. Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки.

  •               Як вчинки хлопців і їх дядька-браконьєра характеризують їх як людей?
  •               Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?
  •               Чому ми повинні бережливо ставитися до того, що нас оточує?

 

 

Робота з епіграфом.

Прочитаймо ще раз девіз нашого уроку. А як ви гадаєте, чи дійсно людина – цар природи? ( це не дає їй права знищувати тварин для своєї розваги; люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним.)

Так, дійсно, є люди, які розуміють, що вони є частиною природи, і їхня справа не нищити, а оберігати її.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

  Учитель: Повернімося до початку нашого уроку і слова  «хочу», 

                                          то   ви                   дізналися

                                                                        зрозуміли

                                                                        відчули

                                          те, що ви хотіли?

 

 Вчитель: Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи  - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.

  1. Домашнє завдання

Метод «Вибери сам»:

  1.               Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
  2. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.

 

 

D:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010111.JPG

 

D:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010091.JPG

D:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010089.JPGD:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010079.JPG

D:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010087.JPGD:\Все_Мамине\ФОТО МОЇ\МІЙ ТИЖДЕНЬ 2019\P1010081.JPG

docx
Додав(-ла)
Литвинчук Леся
Додано
21 травня
Переглядів
90
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку