Тема. Є.Гуцало. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.
Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання «Лось»; навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну боротьбу добра і зла в мистецтві та в оповіданні; охарактеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань; за допомогою художнього слова розкрити красу та багатство довколишнього середовища; виховувати гуманні почуття по відношенню до навколишнього середовища; розвивати вміння висловлюватися, критично мислити.
Епіграф уроку: Все на землі, все треба берегти
І птаха й звіра, і оту рослинку,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка
Б.Лепкий
ХІД УРОКУ
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.Мобілізація уваги учнів.
Добрий день, вам, любі діти,
Продзвенів уже дзвінок,
Тож тихесенько сідайте
І почнемо наш урок.
На уроці не дрімати,
Руку вчасно підіймати!
Доброго ранку!
Доброго дня! –
Бажаєте Ви,
І бажаю Вам я!
2.Формування емоційного настрою
Вправа «Усмішка по колу»
- Діти, перше, як ми розпочнемо урок, посміхніться один одному, щоб нам було приємно співпрацювати. Усі беруться за руки. Перший учень повертається до свого сусіда й усміхається йому і так по колу. Потім бажають один одному чогось доброго.
Слово вчителя: Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.
Повідомлення теми уроку
Визначення учнями власних цілей
Прочитаймо тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»
А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»
На дошці : Я хочу дізнатися…
зрозуміти…
відчути…
1.Заповнення анкети письменника:
2.Завдання випереджального характеру
Виступи біологів: Лось
Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.
Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.
У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня.
Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.
Виступи географів:
Заповідник
Заповíдник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.
Учитель: Усі ви прочитали оповідання? А тепер давайте коротко пригадаємо його зміст.
Складання плану оповідання.
Бесіда за змістом твору:
1. Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?
2. Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст.
3. Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?
4. Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки
лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?
5. Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували
лося. Які почуття переживали діти?
6. Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор
ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з
твору.
7. Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?
8. Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?
Робота з підручником.
Характеристика образу лося.(цитатна характеристика)
Робота в групах. Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака
Перша група: Портрет.
Друга група: Дії.
Третя група: Характер.
(Очікувані відповіді)
Герої |
Хлопчики-підберезники |
Дядько Шпичак |
Дії |
Кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі |
Дорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; боячись покарання, хотів його позбавитися |
Портрет |
Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда |
Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами |
Що уособлюють |
Добро, милосердя, справедливість |
Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво |
Тема та ідея оповідання
Тема |
Ідея |
Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу. |
Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності. |
Які проблемні питання піднято у творі?
• любов і ненависть
• добро і зло
• безкорисливість і жага до збагачення.
Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане. Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки.
Робота з епіграфом.
Прочитаймо ще раз девіз нашого уроку. А як ви гадаєте, чи дійсно людина – цар природи? ( це не дає їй права знищувати тварин для своєї розваги; люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним.)
Так, дійсно, є люди, які розуміють, що вони є частиною природи, і їхня справа не нищити, а оберігати її.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
Учитель: Повернімося до початку нашого уроку і слова «хочу»,
то ви дізналися
зрозуміли
відчули
те, що ви хотіли?
Вчитель: Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.
Метод «Вибери сам»: