Про матеріал
Урок розвиває творчу уяву, позитивне мислення, важливість вияву ініціативи та відповідального ставлення в суспільному житті; спрямований на формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення зарубіжної літератури. Використано метод сторітелінг, дискусійне коло, інтерактивну вправу «Гра в радість», прийом «Незкінчене речення».
Тема. Ідея радості життя і відкриття світу у романі Елеанор Портер «Поліанна»
Мета: навчальна: характеризувати образи персонажів, оцінювати їхні моральні якості, вчинки, виразно читати фрагменти тексту в особах, допомогти п’ятикласникам виокремити провідні думки та ідеї твору; розвивальна: розвивати творчу уяву, позитивне мислення, важливість вияву ініціативи та відповідального ставлення в суспільному житті; виховна: виховувати доброзичливість, оптимізм, уважне ставлення до оточуючих. уміння долати життєві негаразди.
Обладнання: фрагменти з екранізації роману «Поліанна», картки з текстом твору, сигнальні картки, смайлик для створення емоційного настрою.
Епіграф: «Кожен з нас несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати його людям» (Е. Портер)
Хід уроку
І. Організація класу. Стоврення емоційного насторю.
Яку назву ви дали б цьому смайлику? (Радість)
Завдання: Закінчити речення «Радість мені приносить…»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Експрес – опитування
1. Ким був батько Поліанни (місіонером)
2.. У яку гру грає Поліанна? (гра в радість.)
3. Хто і чому навчив дівчинку цієї гри? (батько, коли замість очікуваної ляльки серед пожертв опинилися милиці)
4. Як міс Полі дізналася, що Поліанна залишилася сиротою? (з листа невідомого їй О. Вайта;)
5. Де поселили Поліанну у великому будинку тітоньки Полі? (в кімнаті на горищі) Чому? (тітка хотіла тримати дівчинку подалі від себе та щоб уберегти розкішні меблі від необережного поводження дитини)
6. Чого вимагає тітка Полі від своєї небоги?(послуху та пунктуальності)
7. Чому Поліанна розпочинає досліджувати навколишній світ з височенної скелі? (прагне до відкритого, вільного світу, побачити інше життя)
8. Чим закінчився перший день для Поліанни? (сльозами)
9. Що означає для Поліанни слово «жити?» (робити те, що хочеш: гратися надворі, читати книжки, видиратися на гори, розмовляти з містером Томом у садку…)
11. Що придумав містер Пендлтон для Поліанни? (веселку із кришталевих підвісок)
12.Яка біда трапилася із дівчинкою? (потрапила в аварію)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чи важливо для людей навчитися долати життєві негаразди і бути радісними і щасливими? А що для цього потрібно? (не опускати руки, бути ініціативним, уважним до оточуючих, уміти змінювати світ і себе в ньому на краще) Головна героїня твору Елеанор Портер, одинадцятирічна дівчинка Поліанна, ваша ровесниця, показує своїм прикладом, як можна спритно виходити з важкої ситуації самій і одночасно надавати допомогу і підтримку оточуючим. Як можна навчитися бачити навколо себе РАДІСТЬ. Про це сьогодні ми і поговоримо на уроці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Як ви розумієте слова Е. Портер, які ми взяли епіграфом до уроку. «Кожен з нас несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати його людям» (Е. Портер) (діти висловлюють свої думки)
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
2. Робота з текстом (у групах). Діти отримують картки, на яких розміщені уривки із тексту. Завдання: Виразно прочитайте уривок із тексту. Знайдіть, про які життєві негаразди йде мова. Яку радість бачить Поліанна у цій ситуації.
Тітонька Полі не приїхала зустрічати Поліанну на станцію
«Я рада, що тітонька Полі не приїхала мене зустрічати. Адже це означає, що зустріч із нею ще попереду.
«Це навіть на краще, що вона не хоче говорити про тата, мені буде
легше, якщо я не говоритиму про нього».
«Ноги зламаними не залишаються. Мені здається, вам можна з цього порадіти».
Ви можете радіти з того, що інші люди здорові і не змушені цілісінькі дні лежати в ліжку, як ви,
Висновок: Поліанна щиро, по – дитячому намагається розрадити у складних життєвих ситуаціях як себе, так і людей, які її оточують. Вона з оптимізмом сприймає будь – яку ситуацію.
(До речі, у сучасній англійській мові слово «поліанна» вживається дуже широко, й означає воно щиру і веселу людину, невиправного оптиміста)
Завдання. Поєднайте героя і життєву проблему, яка заважала йому радіти життю.
Герой |
Проблема |
Священик Форд |
любив маму Поліанни, а втративши її, став сердитим і відлюдькуватим багатієм |
Тітка Полі |
вважала себе невиліковно хворою і весь час проводила у ліжку |
Вдова Бентон |
сувора, холодна, стримана, з почуттям обов'язку, пунктуальна, нещасна, сумна, одинока. |
Джиммі |
давно та безнадійно закоханий в міс Полі |
Лікар Чилтон- |
намагався своїми проповідями змінити й перевиховати байдужих і чванькуватих мешканців Белдінґсвіля |
Місіс Пейсон |
тужила за померлим чоловіком і вбиралася лише в чорне |
Місіс Сноу |
сварилася з чоловіком і хотіла розлучення |
Джон Пендлтон- |
жив у сиротинці, був сумним, зневіреним, бездомним, хотів мати батьків, сім’ю і будинок |
(важке становище сиріт у суспільстві, ставлення до бідних і знедолених,
сприйняття світу і людей, пошук щастя та кохання, виховання, укріплення родинних стосунків, милосердя)
Перевірка домашнього завдання. Робота над розділом 28. «Гра і гравці»)
2. Метод сторітелінг Завдання: приготуйте невеличкий виступ - розповідь від імені одного з героїв твору. У виступ включити цікаві історіїї, які пов’язують героя розповіді з Поліанною і те, як змінилося життя героя завдяки Поліанні.
Зразок: Я – Ненсі. Раніше мої дні були не зовсім радісними. Два місяці я працювала кухаркою у занадто суворої міс Полі. . Мені було байдуже до проблем інших людей, а ще я ненавиділа своє ім’я та ранки по понеділках. Та одного разу у моєму житті все змінилося. Це тоді, коли у цьому незатишному будинку з’явилася диво – дитина. Мені так було шкода цю сирітку, коли тітка відвела для неї кімнату на горищі. Але здавалося Поліанна не дуже засмутилася. Вона без угаву розказувала про себе і татуся . А я дивилися на цю худорляву дівчинку, одягнену у сукенку в червону клітинку, та милувалася двома світло-жовтими косичками, що звисали на її спині. Дуже скоро Поліанна розповіла мені про ГРУ в радість, якої навчив її батько. Уявляєте, ця дівчинка ніколи не плакала, вона вірила , що батько і мати бачать її з небес. Я першою почала грати у «радість»і це мені дуже допомогло. Я полюбила своє ім’я і ранки по понеділках. Якби ви тільки знали, скільки добра Поліанна зробила для моєї родини, для моєї мами. Тепер я щаслива, я частіше сміюся, а сміх допомагає! А Поліанна потрапила в таку страшну історію! Це несправедливо! Поліанно, ти повинна згадати свою ГРУ в радість! Вона допоможе тобі одужати. На твоє повернення чекають всі!
Грпємо в дебати. Поліанна стала для жителів міста ….., бо вона навчила їх бути . Тому, коли нещастя спіткало Поліанну, жителі Белдінгсвіля проявили ...Я думаю, що Поліанна зуміла…
Перегляд фрагмента кінофільму «Розмова про долю дівчинки»
Виразне читання розділу «Лист від Поліанни»
Бесіда
Узагальнення і систематизація знань
1.Дискусійне коло
( «Якщо я ніколи не зможу ходити, з чого ж мені радіти?»)
Життєрадісна, відкрита для спілкування, жадібна, впевнена у своїх силах, ледарка, балакуча, здатна радіти, співчутлива, егоїстична, милосердна, ввічлива, позитивна, вміє приховувати своє горе, оптимістична, ініціативна, постійно потребує чиєїсь підтримки та допомоги, великодушна, любить людей, буркотлива, працьовита, заздрісна, люб'язна, щедра, добра , правдива, смілива, віддана, песимістка, здатна прийти на допомогу, ненадійна.
Робота в парах. Обговоріть, у яких ситуаціях ці сильні сторони можуть допомогти вашому класу.
Рефлексія
«Гра в радість». Давайте знайдемо радість
знайшов під подушкою настільну гру
Зробити запис у зошиті «Я вмію грати в радість».
Підсумок.
Прийом «Незакінчене речення»
Мені цей твір стане у пригоді, тому що …
Домашнє завдання. Напишіть лист від імені Полліанни з порадами нашим сучасникам щодо ставлення до людей.
Про матеріал
Урок розвиває творчу уяву, позитивне мислення, важливість вияву ініціативи та відповідального ставлення в суспільному житті; спрямований на формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення зарубіжної літератури. Використано метод сторітелінг, дискусійне коло, інтерактивну вправу «Гра в радість», прийом «Незкінчене речення».