УРОК
УКРАЇНСЬКА МОВА
2 КЛАС
Тема. Іменник. Слова з предметними і абстрактними значеннями. Змінювання іменників «один-багато»
Мета: розширювати знання учнів про іменник; розвивати вміння визначати назви істот та неістот за питаннями, на які відповідають іменники, змінювати іменники за числами; продовжити формувати навички роботи з текстом; розвивати логічне мислення, увагу та пам'ять. Виховувати старанність, самостійність, любов до рідної мови, культуру спілкування.
Формувати мовленнєву компетентність.
Тип уроку. Комбінований.
Очікувані результати. За результатами роботи на уроці учні повинні вміти розрізняти назви істот і неістот; будувати речення з іменниками, змінювати іменники за числами.
Обладнання: Проектор, презентація уроку, малюнки для зорового диктанту, надруковані слова для вправи №3.
- Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Ж ж жб ба нок
Посуд: жбанок, …….
(Перевірка дитанту)
ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати частину мови, яка називається іменник. Ви будете розпізнавати іменники, визначати серед них слова-назви істот та неістот. Нас чекає знайомство з цікавими віршами та оповіданням, що допоможуть нам краще засвоїти поняття «іменник», зроблять нас трохи розумнішими, кмітливішими та навчатимуть говорити і писати правильно.
IV. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Читання скоромовки.
- Який звук найчастіше трапляється?
- Вимовляння скоромовки в швидшому темпі.
(Робота в парах)
- Розкажіть скоромовку один одному.
(Декілька учнів розказують всьому класу).
- Поставте питання до підкреслених іменників.
хто? — жук; що? — жилет, джемпер, джинси, жакет; хто? — жабка.
2. Опрацювання сюжетного малюнка (с. 67).
- Хто і що зображені на картинці?
(Виписування іменників за зразком)
(хто?) Жук, жабка, журавель,
(що?) Жакет, джинси, жилет, джемпер, жбанок.
- Чим відрізняються слова першої та другої груп?
- Якими частинами мови є всі виписані вами слова?
- Доведіть це.
Фізкультхвилинка.
1. Читання тексту вправи 2 (с. 68).
Учні замінюють малюнки словами: листям, сонця, хмари, борсук, білочка, гриби, горішки, дятел, снігурі.
- Чи згоді ви з тим, що всі слова, зображені картинками — іменники?
- Чому ви так вважаєте?
- Давайте з`ясуємо, де предмет один, а де багато.
2. Визначення іменників — назв істот та неістот. (Завдання виконується письмово.)
(хто?) Борсук, білочка, дятел, снігурі,
(що?) Сонце, хмари, гриби, горішки, сніг, кінець.
(Два учні працюють біля дошки. Один ряд записує назви істот, а другий – назви неістот)
3. Виконання завдань до тексту вправи 2.
( Визначення звуків та букв слова зимонько. Два учні виконують завдання письмово біля дошки, будуючи відповідні схеми ([- • І - • = І - •], [зимон'ко], наголошений 1-й склад та звук [и]), а решта учнів дають усні пояснення).
Фізкультхвилинка (для очей)
V .ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Два веселі їжаки
Накололи на голки
всі листки
І сказали:
Золоті у нас плащі
На дощі.
Один Багато
їжак їжаки
голка голки
листок листки
плащ плащі
дощ дощі
• Як ви думаєте, з ким спілкувалися вигадники-їжачки, розповідаючи про себе?
• Чи важливо для людини добре вміти спілкуватися? Прочитайте про це в рубриці підручника «Спілкуймося красно».
Спілкування – це нелегкий процес, якому ми вчимося все життя. Вміння спілкуватися – це вміння бути зрозумілими для інших.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
• 3 якою частиною мови ми працювали?
• Які завдання виконували ми на уроці? Чого ми навчалися?
• Які знання про іменник ми повторили?
• Який вид роботи на уроці сподобався вам найбільше?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Спишіть перший та другий абзаци вправи 2, замінюючи малюнки відповідними словами.
2. Повторити правила (с. 66).