Повторити істотні ознаки риб; ознайомити з особливостями будови риб; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати; сприяти розвитку допитливості; виховувати пізнавальний інтерес.
Тема: Риби
Природознавство
Вчитель. - Любі діти, наш урок буде незвичайний. Сьогодні ми вирушаємо в далеке плавання водними просторами у гості до Робінзона Крузо. Перед вами - наш корабель. А чи знаєте ви, хто такий Робінзон Крузо?
Робінзон Крузо – це моряк з англійського міста Йорка, який самотньо прожив 28 років на безлюдному острові, куди його було викинуто під час аварії корабля, на якому він плив. Про його пригоди написав у своїй книжці «Робінзон Крузо» Даніель Дефо. Подорож далека, цікава, але небезпечна, тому беремо із собою дружних, кмітливих, спостережливих та хоробрих. Під час подорожі ми будемо знайомитися з рибами.
Завдання
1. Робота з загадками.
Має хвіст, та не літає,
має рот — не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати і загадку відгадати. (Риба)
Хоч малий, та силу має – З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію, Має чималу сім’ю. ( в’юн)
Не дрімають карасі,
знають добре геть усі:
стерегтись потрібно злюки, хижої, страшної … (щуки)
Голова є, а шиї немає,
Без ніг, а далеко ходить,
Очі є, а брів немає. (Риба)
2. Робота в парах.
- Із назв виберіть і підкресліть тільки риб.
Метелик, окунь, павук, ластівка, лин, ромашка, сокіл, лящ, мураха, акула, бабак, щука, дятел, коник, карась, краснопірка, чапля, павук, сом, верховодка, краснопірка, ведмідь, плотва, жаба, піскар, горобець, сойка, оселедець,судак.
3. Дидактична гра « Впізнай за описом » (робота в групах за кольором рибок на парті)
3.1 Ця чудова риба мешкає в більшості водойм нашої країни. Маючи уявлення, як він виглядає , можна без зусиль дізнатися його по яскраво червоним плавникам і смугастим боків. він виглядає досить товстим і горбатим. Піймавши цю рибу, не слід брати її за спинний плавник, так як на ньому присутні досить гострі колючки, особливої шкоди здоров’ю вони, звичайно, не заподіють, але болючий укол забезпечений. (окунь)
3.2 Забарвлення тіла плямисто-смугасте, світлі смуги проходять вздовж та поперек тіла. Голова сильно видовжена, нижня щелепа видається вперед. Зуби на нижній щелепі мають різний розмір і слугують для захвату жертви. Під час нересту ця риба треться об кущі, пні, стебла очерету та рогозу і інші предмети. Одна самка залежно від розміру може відкладати від 17.5 до 215 тисяч ікринок. Хижа, поїдає чимало риб.(щука)
3.3 Самий ненажерливий хижак прісних вод, він поїдає не лише рибу , а й жабу, дрібних водоплавних пташок, пожирає різні харчові відходи, що потрапляють в річку, ковтає великих молюсків. Будова тіла пристосована для донного життя, він рідко піднімається у верхні шари води. Голова його велика, широка і приплющена, рот величезний з численними дрібними зубами. На верхній щелепі два довгих вусики, на нижній - чотири коротких. Шкіра гола, без луски. Очі маленькі. (сом)
3.4 Загальна довжина досягає 3,8 м, з вагою біля 200 кг. Вона має тонке, струнке тіло, яке забарвлено зверху у темно-синій, а знизу у білий колір. Відноситься до океанічних, хоча і трапляється іноді біля берегів. Харчується рибою і головоногими молюсками, а також будь-якою іншою здобиччю, яку може відшукати. Іноді протягом тривалого часу супроводжує судна, що повільно пливуть, поїдаючи корабельні відходи.
Математика
- І знову вирушаймо в путь!
А на морі хвилі голубі,
На них гребні білі і рябі,
Хвилі в морі грають,
Човника гойдають!
- Наш корабель захопили пірати! Діти, вони ставлять вимогу, що відпустять нас тоді, коли ми впораємося з їх завданням.
Розвяжіть задачу:
Усна робота:
Розвяжіть задачу:
Українське читання
Оповідання « Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку»
Мистецтво
Підбиття підсумків
- На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони живуть?
- Чому риби відкладають велику кількість ікринок?
- Яке значення риб у природі?
- Чи сподобалася вам подорож?