19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Тема. Інтегрований урок козацької слави (об'єднано з уроком розвитку мовлення). Вимова та правопис прикметників на -ський, -зький, -цький. (Вправи 248-252).

Про матеріал
Тема. Інтегрований урок козацької слави (об'єднано з уроком розвитку мовлення). Вимова та правопис прикметників на -ський, -зький, -цький. (Вправи 248-252). Мета. Вчити дітей утворювати і правильно вимовляти прикметникові форми на -ський, -зький, -цький. Розвивати культуру спілкування і мовлення. Виховувати гордість за свій народ. Обладнання: портрет Павла Полуботка, , картки із завданнями, підручник, зошит. Хід уроку I. Організація класу. Звучить « Козацький марш» 2. Мотивація навчальної діяльності. Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку. II. Повідомлення теми уроку. — Прочитайте епіграф до уроку: «Козацькому роду нема переводу» (З народного). — Сьогодні, діти, ми будемо вивчати правопис прикметників та здійснимо уявну подорож сторінками історії України часів козацтва. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Каліграфічна хвилинка (за вправою 249). Діти записують слова і речення. 2. Проблемна ситуація. — Прочитайте вірш Ольги та Андрія Будугаїв (вправа 248). Історична довідка Січові школи працювали на території Запорізької Січі. Перша із них була відкрита у 1576 році. Вона стала зразком для інших. У ній заборонялося перебування жінок, як і у межах самої Січі. У першому відділі цієї школи навчалися ті, хто готувався бути паламарем чи дияконом. У другому відділі навчалися грамоті, співу та військовому ремеслу. У козацьких школах склалася особлива система козацького виховання, яка, окрім прилучення до грамоти, релігійного виховання, передбачала психофізичне вдосконалення. Учнів учили зміцнювати свої дух і тіло. Вони брали участь у народних забавах, іграх, вчилися їздити верхи, орудували шаблею, володіти списом, стріляти з рушниці, плавати, веслувати та керувати човном. У відділах школи діяло учнівське самоврядування, яке нагадувало козацьке. Кожний із відділів обирав свого отамана, який у випадку втрати довір'я після закінчення навчального року міг бути переобраний. Виховним ідеалом учнів-підлітків та юнаків був лицар-козак - людина чесна, звитяжна і благородна. — Випишіть словосполучення іменників з прикметниками, які з ними зв’язані. — Вчитель звертає увагу учнів на те, що слово військовий утворене за допомогою суфікса -ськ-, який завжди пишуть із знаком м’якшення, а слова запорозький, козацький утворені за допомогою суфікса -к- і чергування кінцевих приголосних основ слів Запоріжжя, козак, які перед суфіксом -к- також пишуть зі знаком м’якшення. — Отже, суфікс -ськ- та -зьк-, -цьк- завжди пишуть зі знаком м’якшення. 3. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. 1) — Розгляньте портрет українського гетьмана Павла Полуботка. Який у нього вираз обличчя? Який погляд? — Що він тримає у руках? — Як він одягнений? Близько двадцяти років Павло Полуботок очолював чернігівський полк. Можна припустити, що портрет був написаний саме тоді, бо художник зобразив на полотні пернач — знак полковницької влади. Ми бачимо на картині чоловіка з відкритим простим лицем. Темні очі полковника дивляться з-під чорних брів кудись у далечінь. Можна здогадатися, що щось турбує Павла Полуботка: може, ворог десь близько, а може, й серед своїх розбрат оселився. Волосся полковника чорне, ніби воронове крило, воно не закриває високого чола. Ніс у Полуботка з невеличкою горбинкою. Лице прикрашають довгі красиві закручені вуса. Павло Полуботок змальований у розквіті сили та завзяття. У нього дужі красиві руки та могутня статура. Полковник одягнений у темно-зелену оксамитову сорочку, на якій пришито багато маленьких ґудзиків. Полуботок підперезаний широким поясом, на боці в нього шабля. На сорочку вдягнена червона черкеска, що її облямовує хутро. Невідомий художник, сповнений творчої наснаги, використав червоний, зелений, жовтий кольори. Як на мене, то саме ці яскраві, чисті кольори якнайкраще відтворюють міцну козацьку вдачу чернігівського полковника Павла Полуботка. Ця картина не тільки захоплює майстерністю художника, але й сповнена глибоких роздумів. Що ми втратили відтоді, як славні козаки були сіллю рідної землі? Що ми надбали? На ці запитання має відповісти кожен українець. Бунчук — булава з металевою кулькою на кінці, прикрашена китицею кінського волосу; ознака влади гетьмана. Пернач — старовинна зброя, коротка палиця з металевим наконечником на зразок оперення; символ влади у козаків. — Прочитайте текст вправи 250. Робота в групах 1 група : складіть план до тексту 1.Павло Полуботок - український гетьман 2.Поради козака. 3.Різка відповідь цареві. 2 група: дайте відповіді на запитання: • Хто такий Павло Полуботок? (Павло Полуботок — український гетьман.) • Хто такий Петро І? (Петро І — московський цар.) • Які листи став отримувати московський цар? (Московський цар став отримувати козацькі листи.) • Як називають лад, при якому править гетьман? (Лад, при якому править гетьман, називають гетьманським.) • Як Павло Полуботок боронив права українців?( Не погоджувався на те, щоб українців брали у рекрути). 3 група: від виділених іменників (впр.250) утворіть і запишіть прикметники. — Підкресліть знак м’якшення у прикметниках. Царя – царський; людина-людський; козаки-козацькі; гетьманство-гетьманські; Україні - українські; рекрути-рекрутські. 4 група:Побудова власних висловлювань. — Прочитайте про зустріч Павла Полуботка з царем Петром І (роздатковий матеріал). Розгніваний Петро наказав Полуботкові прибути до Петербурга. Гетьман відкрито став докоряти цареві за нищення українських прав, за невдячність і зневагу, за тяжкі служби і походи. Розлютився цар і наказав ув’язнити і закатувати гетьмана. На це Полуботок відповів: — Заступаючись за Україну, я не боюся ні кайданів, ні тюрми! Краще помру найлютішою смертю, ніж дивитимуся на гибель земляків своїх! І відвезли Павла Полуботка до Петропавлівської фортеці. І загинув славний гетьман. — Дайте відповіді на питання, запишіть утворені висловлювання. • Яким був гетьман Павло Полуботок? • За що він докоряв царю? • Як вчинив цар Петро І? IV. Фізкультхвилинка. ( Пісня про козаків) V. Закріплення вивченого матеріалу. Читання правила, розгляд таблиці Правопис прикметників з суфіксами –ськ- -зьк-, -цьк- М’який знак пиши в суфіксах -ськ- -зьк- - цьк- батьківський поріг Запорозька Січ козацька слава український народ празький торт юнацькі збори людське обличчя криворізьке вугілля чумацький шлях - Щоб дізнатися про музичний інструмент, який був як бойовий товариш у козаків, відновіть текст вправи 251 (пограймо, що ми проводили розкопки і знайшли давній документ, у якому зіпсувалася частина тексту, і ми його маємо відновити). Попрацюйте в парах: Запишіть вправу 251 Вставте пропущені букви. Перегляд відео про козацькі музичні інструменти Цікаво: Сережка в лівому вусі у козака означала, що він один син у матері, сережка в правому – останній чоловік у роду. — Поділіться враженням, про те, що ви дізналися з історії козацьких часів? — Що вас найбільше вразило? VI. Підсумок уроку. - Чи є в наш час такі мужні козаки? -І сьогодні наші славні земляки, яких сміливо можна назвати козаками, взяли в руки зброю і відстоюють незалежність і свободу нашої неньки - України на сході нашої держави. Гра « Хто швидше?» - Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники: ( Море) берег – (чумак) шлях – ( гори) річка – ( Карпати) гори – ( юнак) змагання - VII. Домашнє завдання. 1. Вправа 252 (виписати прикметники зі знаком м’якшення разом з іменниками, з якими вони зв’язані, визначити відмінок). 2. Для тих, хто хоче знати більше: дізнатися про інші музичні інструменти, які використовували у Запорозькому війську.
doc
Додано
2 травня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку