Чи є пакувальна тара джерелом забруднення харчових продуктів? Даний проект розробляється в 11 класі гімназії №9 з навчальної дисципліни “Хімія”; тема “ Роль хімії в житті суспільства”. Для успішної реалізації даного проекту учні повинні володіти елементарною системою знань з основ таких наук як органічна хімія, неорганічна хімія, отруйні сполуки( в межах шкільної програми ). В ході реалізації даного проекту учні повинні ознайомитися з основними напрямами хімії в житті суспільства, їх значенням в господарській діяльності людини та способами промислового застосування; розглянути види і різноманіття пакувальної тари, її вплив на продукти харчування, а також проаналізувати можливі наслідки впровадження пакувальної тари людиною, як позитивні, так і негативні. Реалізація даного проекту дозволить учням розширити та поглибити свої знання з даної теми завдяки пошуку, вивченню та використанню позапрограмового матеріалу; формувати науковий світогляд та критичне мислення.
Питання які ми ставили перед собою: 1. Чому виникла потреба у дослідженні впливу пакувальної тари на продукти? 2. Позитивні і негативні сторони використання пакувальної тари. 3. Перспективи розвитку різноманітності і нешкідливості пакувальної тари. 4. Які види пакувальної тари користуються попитом? 5. Чи виготовляються вони в Україні?
Дидактична мета проекту: Виховувати в учнів екологічну вихованість поведінки в навколишньому світі, шкільній лабораторії і в побуті, дбайливе ставлення до речовин і матеріалів; Розвивати навички практичного використання набутих знань і вмінь в практичній діяльності і повсякденному житті; Формувати самостійну пізнавальну діяльність, роботу з великим об’ємом інформації;. Формувати вміння працювати в команді; Розвивати критичне мислення, вміння аналізувати, з’ясувати проблему і шляхи її розв’язку.
Навчальні цілі: розшити уявлення учнів про роль хімії в житті суспільства; визначення та аналіз проблем, які виникають в цій сфері діяльності людини; прогноз перспектив розвитку різних галузей хімії і створенню нових матеріалів, їх виняткове значення для людства. розвивати цікавість учнів до предмету; навчіть проводити хімічний аналіз; навчіть користуватися Power Point і Publisher для оформлення результатів своїх досліджень.
2. Комплект матеріалів учнів: Дидактичний матеріал. Соціальне опитування. 3. Роботи учнів: Презентація: Пакункова тара як джерело забруднення харчових продуктів. Наукова публікація. Створення Веб – сайту. 1. Комплект методичних матеріалів вчителя: Презентація. Буклект. Критерії оцінювання: Презентації Буклета Публікації Веб - сайту
АНКЕТА для проведення соціологічного дослідження з проблеми „Що приховує яскрава обгортка?” 1.Чи знаєте ви щось про пакувальну тару? а) так, це - _________________; б) термін чув(ла), але пояснити не можу; в) ніколи раніше не зустрічався цей термін. 2. Чи відомо вам, які матеріали використовують для пакувальної тари? а)так це - _______________________; б) зустрічали раніше, але які я не знаю; в) вперше чую про такі. 3. Чи є пакувальна тара джерелом забруднення харчових продуктів? а) так, це - ________________________ б) це спірне питання; в) ні, не відомо. 4. Які види пакувальної тари використовують? а) це - _______________________; б) це полімерні види; в) не відомо жодної. 5. Які види пакувальної тари користуються попитом? а) це - ______________________; б) тара з полімерних матеріалів; в) не відомо жодної. 6. Які види пакувальної тари виготовляються в Україні? а) всі види; б) тара з полімерних матеріалів; в) жоден вид пакувальної тари не виготовляється. 7. Як контролюється якість пакувальної тари? а) контролюється повністю; б) контролюється частково; в) взагалі не контролюється. 8. Чи звертали ви увагу при купівлі продуктів харчування на те в якій вони упаковці? а) так, я завжди звертаю увагу на упаковку продукту; б) деколи звертаю на це увагу; в) ні мені байдуже в якій продукт упаковці. 9. Чи може виробляти пакункові тара шкідливі речовини в продукти харчування? а) так, це - ________________________; б) не знаю; в) ні. 10. Висловіть своє ставлення до проблеми якості пакувальної тари. а) негативне; б) позитивне; в) потрібно знайти найкорисніші пакувальні матеріали і використовувати їх.
Наше дослідження Перевірили полімерні упаковки хімічними реактивами, а саме На фенол – реакція з ферум (ІІІ) хлоридом – з утворенням феноляту заліза, яскраво фіолетового забарвлення – якісна реакція. Формальдегід – реакція “срібного дзеркала” – з аміачним розчином оксиду срібла, утворюється осад металічного срібла.
резервуари, пристрої і посуд, які використовуються для приготування, транспортування і збереження харчових продуктів повинні бути такими, щоб їх контакт з продуктами не призводив до отруєння, небезпечного для здоров’я. посуд чи обладнання заборонено застосовувати, якщо продукти харчування при цьому стикаються зі свинцем, цинком чи іншими металами, сплавами або речовинами, здатними викликати отруєння. застосування посуду або апаратів заборонено, якщо вони утримують Арсен, розчинний у харчових продуктах з посуду або апаратури не повинні вилучатись також барвники. Правила безпеки в харчовій промисловості:
Глиняний посуд лише тоді мало забруднює харчові продукти, якщо він поливаний твердим, рівним і міцним шаром покриття Металевий посуд, емальований яскраво- жовтими або червоними емалями, може бути джерелом появи в продуктах Плюмбуму і Кадмію, бо ці сполуки металів є компонентами неорганічних пігментів
Список літератури: Пономарьов П.Х., Сирохман І.В. Безпека харчових продуктів та продовольчої сировини: Навчальний посібник. – К.: Лібра, 1999. – 272 с. Пищевая химия/ А.П. Нечаев, С.В. Траунбенберг, А.А. Кочеткова и др.; под ред. А.П. Нечаева. – СПб: ГИОРД, 2001. Алексеев Ю.В. Тяжелые металы в почвах и растениях. – Л.: Агропромиздат, 1987. Пересічний М.І., П’ятницька Т.А., Якименко Д.М. Раціональне харчування в умовах іонізуючої радіації. – Київ: Либідь, 1992. Донченко Л.В., Надтыка В.Д. Безопасность пищевого сырья и продуктов питания. – М.: Пищевая промишленость, 1999.