Тема:Історичне чергування [и]//[і ] в корені споріднених слів та формах слова. Перевірка орфограм слабкої позиції звука за допомогою правила, що враховує наявність історичного чер

Про матеріал
Вдосконалювати вміння перевіряти орфограми слабких позицій звуків, алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків, доповнивши його ще одним способом перевірки (правилом, що враховує наявність історичного чергування звуків [и]//[і ]); формувати контрольно-оцінювальні дії учнів; формувати вміння працювати в групі та в парі; виховувати вміння бачити красу рідної країни
Перегляд файлу

Тема:Історичне чергування [и]//[і ] в корені споріднених слів та формах слова. Перевірка орфограм слабкої позиції  звука за допомогою правила, що враховує наявність історичного чергування  [и]//[і ].

Мета: вдосконалювати вміння перевіряти орфограми слабких позицій звуків,алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків, доповнивши його ще одним способом перевірки (правилом, що враховує наявність історичного чергування звуків [и]//[і ]); формувати контрольно-оцінювальні дії учнів; формувати вміння працювати в групі та в парі; виховувати вміння бачити красу рідної країни.

Тип уроку: відпрацювання та доповнення набутого способу дії

Обладнання: , О.А.Перепелицина, Н.П.Сосницька  «Зошит-посібник №1 з української мови»( 3 клас), алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків.

 

Основний зміст, структура та методи роботи

 

 

I Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

  1.                   Фронтальна робота (вправа 54).

Запишіть вірш, перевіряючи орфограми слабких позицій звуків.

Зд_вовані квіти

Сю ніч зорі чомусь колючі,

Як налякані іжачки.

Сю ніч сойка кр_чала в кручі, сю ніч ворон сказав: «Апчхи!»

Сю ніч квітка п_тала квітку:-

Що ж це робиться, поясни?

Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже вос_ ни.

  • Як працювали, перевіряючи орфограми?
  • Якими способами перевірки користувалися?
  • Отже, що нового ми вчора відкрили на уроці?(Ще один спосіб перевірки орфограмм слабких позицій звуків).
  • Який?

 

[и]//[і]    е

III. Формування контрольно-оцінювальних дій. Доповнення алгоритму перевірки орфограм слабких позицій звуків).

 Метод «Проблемне завдання»

Форма- фронтальна

  • Подивіться уважно на алгоритм, чи слід його доповнити, враховуючи набуті нами вчорашні знання?
  • Чи може не треба?
  • Чим саме?
  • Якщо треба, порадьтесь у групах

 

1.Визначаю, чи є в слові орфограмма слабкоі позиціі звука

 

 

 

Немає                                                Є

2.Пишу , орієнтуючись на слух.

Визначаю, у якій                    частині слова                                     

 

                         

 

 

 

3.Перевіряю:             Залишаю пропуск

а) за сильною

позицією

(Зміною слова,

 спорідненим

словом)

б)за допомогою

історичного

 чергування  [и]//[і ] --е

в)за допомогою словника

IV.Відпрацювання набутого способу дії.Перевірка орфограм слабких позицій звуків  з опорою на доповнений  алгоритм.

Метод – робота з підручником

 Форма – фронтальна

 

Висновок.

  • Отже, ми з вами доповнили алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків.
  • Як ви вважаєте, чи важче нам тепер буде користуватись алгоритмом?

Спробуємо.

  Вправа 55

Перевірити орфограми слабких позицій звуків,вказати спосіб перевірки:

  1.                  За сильною позицією;
  2.                  За допомогою історичних чергувань;
  3.                  За словником.
  • Спочатку попрацюємо разом.

 

Кол_хати дочку (за сильною позицією зміною слова);

д_ректор школи(за допомогою словника); стояти на кам_ні(за допомогою історичного чергування  [и] //[і] ).

 

 

V.Фізкультхвилинка.

Раз-два – три- чотири

Кішку грамоти учили

Не читати, не писати,

А за мишками ганяти.

 

VIідпрацювання набутого способу дії.

Форма роботи – індивідуальна

Метод - робота в группах.

Зворотній зв’язок-фронтальна перевірка.

 

 Робота за алгоритмом.

Вправа 55( продовження).

 

 Записати текст, перевіряючи  орфограми слабких позицій.

Спробуйте попрацювати у групах.

 

Розподіліть словосполучення у три групи:до першої-ті ,у яких орфограми слабких позицій звуків можна перевірити за сильною позицією;до другої- ті,у яких орфограми слабких позицій можна перевірити за допомогою історичного чергування  [и] //[і] ;до третьої-за допомогою словника.

 

Бл_скуче пірячко, ласкаві руки мат_рі, сховати у к_шені,кл_кочуть л_леки,в_черяти сімєю,далеко стр_бати, зб_рігати в шафі, далекий гор_зонт.

 

VII. Формування контрольно-оцінювальних дій. Робота над розвитком мовлення.

-Чи відпочивали ви коли-небуть у Криму-у Феодосії, Євпаторії, Ялті або Алушті?

-Спробуйте розповісти про свій відпочинок Плямсу.

-Порівняйте свою розповідь з тим,як про Крим розповів В.Ложко.

 

Ну і сонце!...Ну й п _ч_

Рюкзаки через пл _че-

З татом в гори йдем нестримно.

А довкіл-гаїв розмай…

Кажуть люди:казка Криму-

Наш чарівний диво-край.

 

Вправа 56. Запишіть уривок з вірша,перевіряючи орфограми слабких позицій звуків.

 

Форма роботи – фронтальна

Зворотній зв язок- взаємоперевірка з фронтальним аналізом.

 

  • Яринка перевірила орфограму у слові п_че словом пічка.
  • Чи погоджуєтесь ви з нею?
  • Яким способом скористалась вона?

 

VIII. Рефлексія.

Метод- «Незакінчене речення».

Форма – фронтальна

  • Що  робили на уроці?
  • Ми вивчили …(ще один спосіб перевірки орфограм слабких позицій)
  • Ми доповнили …(алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків історичним чергуванням за допомогою правила, що враховує наявність історичного чергування  [и]//[і ] .)

 

IIХ. Домашнє завдання

Вправа 58

Записати прислівя ,перевіряючи орфограми слабких позицій звуків.

Пригадати або придумати історію,в якій доречно було б використати один із висловів.

1.Вос_ни- багач, нав_сні –прохач.

2.Під л_жачий камінь вода не т_че. 3.Хоч_ш їсти калачі- не л_жи на п_чі.

4.Краще гірка правда,ніж солодка бр_хня.

5.Д_тина плаче, а мат_рі боляче.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 На дошці записані слова з орфограмами та іх перевірка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На дошці – алгоритм перевірки орфограм слабких позицій звуків.  

 

 

 

Групова робота по типу «Вулик»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти доповнюють ще один спосіб перевірки «за допомогою історичного чергування и//

 

 

 

 

 

Одна група працює за дошкою.

 

 

Спочатку показати на одному слові.

 

 

 

 

 

 

 

 

Один учень працює біля дошки.

 

 

Дитина, яка працює біля дошки, постійно пояснює свої кроки, кожен крок оцінює клас.)

 

 

 

Слова супроводжуються рухами.

 

 

 

Записати  слова на дошці

 

 

 

 

 

 

 

Завдання записане на дошці. На роботу дається 10 хв.

Одна группа працює за дошкою

 

1 – промовляє і записує словосполучення;

2- визначає у якій частині слова орфограма;

3- записує слово, за допомогою якого можна перевірити орфограмму

  1.             вказує спосіб перевірки;

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні висловлюють свої думки стосовно уроку

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тетяна Машніна
    Дякую за конспект.Теж працюю за системою РН. Деякий матеріал візьму для себе.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1170
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку