Тема. Кольорові сторінки природи: зима

Про матеріал
Мета уроку: формувати в учнів уявлення про пору року зима; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; вчити описувати ознаки, встановлювати причини і наслідки явищ; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять та мовлення учнів; виховувати вміння бачити красу рідної природи в різні пори року і берегти її, спонукати дітей берегти своє здоров’я взимку.
Перегляд файлу

Тема. Кольорові сторінки природи: зима

Мета: формувати в учнів уявлення про пору року зима; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців;   вчити описувати ознаки, встановлювати причини і наслідки явищ; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять та мовлення учнів; виховувати вміння бачити красу рідної природи в різні пори року і берегти її, спонукати дітей берегти своє здоров’я взимку.

Навчальні цілі: учень/учениця

-         має уявлення про зиму;

-         знає зимові місяці;

-         знає про походження назв місяців;

-         описує ознаки місяців;

-         бачить красу рідної природи в різні пори року та береже її;

-         вміє спостерігати за природою;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: ребус, ілюстрації до уроку, цеглинки лего, відеоролики.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

1. Привітання

- Добрий день, діти, я рада вітати вас на уроці я досліджую світ.

2. Перевірка готовності до уроку

- Дітки, перевірте чи є у вас все необхідне для уроку. Вам потрібні підручник, ножиці, олівець, папір та цеглинки лего зеленого та червоного кольорів, якщо немає цеглинок, то можете їх замінити кольоровими олівцями чи фломастерами. Якщо будуть завдання для роздумів або для самостійного виконання, то ставте відео на паузу, а після цього як виконаєте це завдання, відтворіть відео та перевірте свої відповіді з тими, що з’являться на екрані.

3. Підсумок фенологічних спостережень

- Діти, небо сьогодні похмуре, температура 3ºС, падає сніг, з кожним днем стає все холодніше, зменшується тривалість дня.

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

- Дітки, сьогодні до нас на урок завітала Чарівниця зі своїми холодними чарами.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Ребус

- А хто це така, яке її ім’я ми дізнаємось відгадавши ребус.

Я пропоную вам поставити відео на паузу, розгадати ребус, потім знову відтворити відео, та перевірити чи ваша відповідь співпала з моєю.

- Отже, у ребусі заховане слово «зима». І нашу Чарівницю звуть Зима. Вона накриває весь світ широкими білими крильми і зачаровує, робить його казковим і неповторним, білим-білим... А називається Зима Чарівниця, тому що вона багато чим нас дивує, вкриває поля білою ковдрою, є дуже чарівною, красивою та казковою…

І Чарівниці дуже цікаво, як вчаться діти у 2 класі. З собою вона принесла чарівні конверти, з різними завданнями для вас.

  

 

III. Повідомлення теми уроку.

1. Вправа «Асоціативний кущ».

- Діти, коли ми говоримо про зиму, перше що мені спадає на думку – це лижі, санчата, завірюха, сніговик, мороз, ковзани, бурулька, мандаринки, сніг, крига. Я думаю, що у вас зима викликає теж такі асоціації.

- Саме зимі присвячено наш урок. Сьогодні ми навчимося визначати ознаки цієї пори року.

IV. Робота над темою уроку

1. Розповідь про зиму

- Дітки, я думаю ви всі знаєте, що коли випадає сніг, з’являється мороз та іній, температура повітря зменшується, дні стають коротші, а ночі - довші, утворюється лід на водоймах, то означає, що прийшла зима. Також ми знаємо, що дерева стоять голі, тільки на дубах шелестить неопале листя; сплять метелики, мурашки, їжаки; ближче до людей пересносяться з полів, лісів сороки, ворони, горобці, синиці.

- Мабуть кожен з нас хоче бачити зиму морозною, казковою, веселою, святковою, мирною, сніжною. І я сподіваюсь, що цьогорічна зима іменно такою і буде.

2. Робота з підручником

- Дітки, розгорніть свої підручники на сторінці 43. Погляньте на ці малюночки.

- Поставте відео на паузу, назвіть ці зміни, а після цього відтворіть відео знову та звірте з тими відповідями, які з’являться на екрані.

- Отже, на першому малюнку у нас спокійний день, падає сніг і вкриває землю пухнастим килимом. А на другому малюнку, ми бачимо, що дме сильний вітер, розганяє весь сніг, тобто там зображена хуртовина.

- Я думаю, що більшості з нас подобається така погода, яка зображена на першому малюнку. І хотілось, щоб зима тільки такою і була: красивою, спокійною, але зима без хуртовини та морозів не буде справжньою, адже це одні з ознак зими. Звісно, що нам на вулиці під час хуртовини перебувати важко, і тому краще за нею спостерігати з вікна теплої оселі.

3. Розгадування загадок

- Дітки, перше завдання Чарівниці. Вам потрібно пригадати як називаються зимові місяці, а зробите ви це, відгадавши загадки. Я буду їх зачитувати, а ви маєте відгадувати про який місяць йдеться. Для цього поставте відео на паузу, назвіть відповідь до загадки і після цього відтворіть його знову, та перевірте, чи правильно ви відгадали.

1. Місяць землю грудить і хату сильно студить.(Грудень)

2. Вітри зі снігом все сікли і назву місяцю дали.(Січень)

3. Місяць цей лютує, бо весноньку чує. (Лютий)

- Я сподіваюсь, що це завдання у вас не викликало труднощів.

4. Розповідь про місяці

- Отже, зима має три місяці: грудень, січень та лютий. Я думаю, ви всі знаєте, що грудень місяць розпочинає зиму і закінчує рік. З першими днями грудня приходить зима, тому люди назвали його «першозимник». А ще: грудень-«студень», бо на всю зиму землю вистужує. У цьому місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому його ще іменували «ніч року».

22 грудня - день зимового сонцестояння, тобто найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується.

- Сі́чень – перший місяць року. А чи знали ви, що місяць січень назвали так, через те, що він приносить сильні морози та сніги. Ще перший місяць року називали й по-іншому: студень, сніжень, льодовик, сніговик, тріскун, щипун, лютовій і мабуть він має ще багато інших назв. Я вважаю, що найбільше свят ми святкуємо саме у січні. Там Різдвяні свята, Старий новий рік та Хрещення Господне.

- А закінчує зиму місяць лютий. Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й хуртовини. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, межень (межа між зимою та весною).

5.Розповідь «Чому потрібно допомагати тваринам та рослинам взимку?»

- Ви мабуть зауважили, що зимою ми не чуємо співу пташок і не бачимо тварин. А відбувається це тому, що зима це холодна пора року, протягом якої багато тварин не можуть знайти собі їжу і не мають сил, і тому ми повинні їм допомагати. А найбільше зимою ми можемо допомогти пташкам, щоб вони не загинули від голоду.

Але пам’ятайте, що наших маленьких помічників не можна годувати смаженою, гострою, жирною, кислою або зіпсованою їжею.

Багато птахів, які мешкають у парках, скверах і біля житлових будинків, опинилися під загрозою загибелі, тому що сніг приховав місця, де можна знайти корм. Тому пережити складні умови зими міські птахи можуть тільки за допомогою нас, людей. Ми можемо спорудити звичайну годівницю з порожнього пакета з-під кефіру або соку, вирізавши в ньому дірку, і насипати туди насіння - найкраще несмажене гарбузове або соняшникове. Або ж повісити на нитці за вікном шматочок сала. Воно має бути обов'язково несолоним. Такими заходами можна врятувати чимало птахів.

Також, потрібно пам’ятати і про рослини, адже вони теж потребують нашої допомоги. Поливати рослини взимку потрібно зовсім не так, як улітку. Якщо полив рясний, а в квартирі тепло, рослини починають витягуватися, але при цьому стебла у них тонкі, а листя дрібні. Щоб уникнути цього, слід поливати рослини не частіше разу на тиждень, або тільки тоді, коли земля в горщиках підсихає.

Я сподіваюсь, що ви допомагаєте як тваринам, так і не забуваєте про рослин.

6. Фізкультхвилинка

-  Ви вже багато працювали пропоную вам трохи порухатись, вийдіть з-за своїх робочих місць та трохи порухайтесь, а для того, щоб це зробити перейдіть за цим посиланням.

https://youtu.be/3Os2JN-rvpI

V. Закріплення вивчених знань

1. Робота над прислів’ями

- Діти, ось ще одне завдання від Чарівниці. У вас на моніторі з’явилися частинки прислів’їв, вам потрібно з’єднати прислів’я і пояснити як ви їх розумієте.

- Поставте відео на паузу, виконайте завдання, а після цього відтворіть відео знову та звірте з тими відповідями, які з’являться на екрані.

Літо запасає                            а зима з’їдає.

Багато снігу –                          а початок зими.

Грудень — кінець року,         багато хліба.

- Я сподіваюсь, що ваші відповіді співпали з моїми і ви правильно зрозуміли ці прислів’я.

2. Вправа «Що буває тільки взимку?»

-Учні, наступне завдання від Чарівниці. Розгляньте малюнок та назвіть, які явища природи бувають тільки взимку. Для цього поставте відео на паузу, виконайте завдання і після цього відтворіть його знову.

Лише взимку буває сніг , бурульки та крига. Я сподіваюсь, що ви відповіли так, як і Чародійка.


3.Гра«Допоможи хлопчику правильно вдягнутись на зимову прогулянку»

- А ось Чарівниця пропонує на виконати ще одне завдання та допомогти Максиму вдягнутись на зимову прогулянку. Для цього поставте відео на паузу, виконайте завдання і після цього відтворіть його знову.

 - Отже, ми одягнемо Миксимку светрик, курточку, рукавички, шапку та чобітки. А весь інший одяг у нас є зайвим.

4. Дидактична вправа «Як безпечно перезимувати»

- Дітки, думаю ви вже зрозуміли, що зима є досить холодна пора року. Тому нам зимою потрібно тепло вдягатись, щоб не захворіти. Потрібно обов’язково ходити у курточці, теплих светриках та чобітках і в ніякому разі не можна забувати про шапочку та рукавички. Також пити теплий чай, їсти цитрусові, квашену капусту та сухофрукти, адже це все зміцнює імунітет.

- Також, ви мабуть не одноразово бачили , що зимою дороги та тротуари посипають сіллю, а роблять це для того, щоб дорога не було слизькою. Я думаю, ви знаєте, що взимку небезпечно ходити під дахами, адже можуть звисати бурульки і снігові замети, які можуть будь-якої миті впасти і нанести непоправної шкоди.

5. Робота з цеглинками лего

- І ще одне завдання на сьогодні від нашої Чарівниці. Для цього завдання вам потрібні цеглинки лего, або те чим ви їх замінили. Я буду зачитувати різні твердження, якщо ви погоджуєтесь з цим твердженням сигналізуйте зелену цеглинку, а якщо ні – червону.

1. Стало холодно

2. Тане сніг. З під снігу визирають перші квіти.

3. Річки, ставки вкрились льодом .

4. Дні стали коротші, а ночі довші .

5. Листя на деревах жовтіє і опадає.

6. Сонце піднімається вище і стає тепліше.

- Я думаю, що і це завдання було для вас легеньким, і ви з легкістю з ним впорались.

6. Відео про сніжинки

- Пропоную вам переглянути відеоролик про сніжинки.

https://www.youtube.com/watch?v=_9uwt1nVgg4

- Отже, ми дізналися, що сніг – це маленькі кристалики, які утворюються при замерзанні дощових крапель. А чи знали ви, що на землі немає одинакових сніжинок. Кожна сніжинка відрізняється, є особливою.

7. Творча робота

- Дітки, а зараз Чарівниця пропонує кожному з вас зробити свою особливу сніжинку.

https://www.youtube.com/watch?v=mPlHyM1DKOw

- Я сподіваюсь, що у вас вийшло зробити свою, особливу сніжинку.

VІ. Підсумок уроку

1. Бесіда

- Наш урок підходить до завершення, пропоную підсумувати те, про що ви дізналися. Ви доповнили свої знання про пору року зима, а саме пригадали з яких місяців вона складається та чому їх саме так називають, дізналися про деякі ознаки зими, які свята ми святкуємо та як слід одягатися, ходити по дорозі та допомагати тваринам.

- На цьому наш урок завершено.

- До побачення!

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
4 березня
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку