Українська мова 5 клас.
Конспект заняття, складеного за навчальною програмою, укладеною на підставі модельної навчальної програми «Українська мова. 5–6 класи» (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН № 795 від 12.07.2021) та підручника «Українська мова. 5 клас» (автор: (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.).
Тема заняття. Кома між частинами складного речення, з’єднаними
безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
Мовна змістова лінія: складні речення із безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.
Соціокультурна змістова лінія: Навчання впродовж життя. Оргдіяльнісні
вміння: мотивування, цілевизначення, планування, досягнення цілей, рефлексія.
Мовленнєва змістова лінія: Текст-опис.
Очікувані результати: Учень / учениця розрізняє складні речення, уміє ставити розділові знаки в реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, самостійно ставить розділові знаки в складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, знаходить їх у тексті.
Види навчальної діяльності: Учень / учениця визначає у тексті складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, уводить їх у власні усні й письмові тексти-описи; обґрунтовано ставити розділові знаки в складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.
Ціннісні орієнтири: необхідність вільного володіння державною мовою.
Тип уроку: засвоєння знань (формування мовної та мовленнєвознавчої компетенції).
Обладнання уроку: ментальні карти для візуалізації знань учнів.
План заняття
I. Перевірка домашнього завдання.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Оголошення теми, очікуваних результатів уроку, мотивація навчальної діяльності.
IV. Конструювання учнями предметної компетентності, формування власного ставлення до теми.
V. Узагальнення та систематизація учнями отриманої інформації.
VI. Рефлексія.
VII. Оголошення та коментар домашнього завдання.
Перебіг заняття
Ланцюжкове озвучення виконаної вправи вдома.
І БЛОК «Орфографічні навики»
Спрощення в групах приголосних
Виїзний, совісний, гуснути, корисний, захисний, усний, обласний, пісний, скнара, кістлявий, зап'ястний, баластний, ремісник, бризнути, пристрасний.
ІІ БЛОК «Орфоепічна хвилинка»
кИшка
кОлія
кОсий
нІздря
Оцет
ІІІ БЛОК « Лексико-граматичне редагування»
Дублювання значення (тавтологічні словосполучення)
ІV БЛОК «Синтаксичний практикум»
Створити зв’язний текст, додаючи до поданих речень прості так, щоб утворились складні з сполучниковим та безсполучниковим зв’язком.
Літо вже давно пройшло, і ___________________________________________
Листя на деревах пожовкло, __________________________________________
3.1. Цілевизначення.
Сьогодні на уроці ми навчимося ставити розділові знаки в складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Складання ментальної карти із цілевизначенням та очікуваними результатами.
3.2. Прийом «Знак питання»
Діти, що ви очікуєте від уроку?
IV. Конструювання учнями предметної компетентності, формування власного ставлення до теми.
Завдання: порівняти речення, звернувши увагу на засоби зв’язку в них. Зробити висновок, чим ці речення різняться? Шо спільного?
Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.)
Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка. (Є. Гуцало.)4.2. Додавання інформації у МК
V. Узагальнення та систематизація учнями отриманої інформації.
5.1.Робота з підручником
Впр. 367 (у) .
Впр. 368
Впр. 363 (робота з текстом)
5.2. Диктант з коментуванням
Завдання: пояснити розділові знаки в складних реченнях
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
5.3. Творче конструювання
З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів).
1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся. 4. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 5. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 6. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
VI. Рефлексія.
1.Виконання підсумкового завдання на платформі
https://learningapps.org/view1701580
2.Самооцінювання та оцінювання навчальної діяльності.
VII. Оголошення та коментар домашнього завдання.
П.46, впр. 366.
Використані джерела:
1.Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН № 795 від 12.07.2021).
2. Навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.).
3.Підручник «Українська мова. 5 клас» (автор: (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.).
4.https://learningapps.org/view1701580