Звуки мови і звуки мовлення. Голосні і приголосні звуки
Номер слайду 2
Що вивчає фонетика? Фонетика – це розділ мовознавства, який вивчає звукову систему мови
Номер слайду 3
Фонетика (від грецького phone - звук) магнітофон мікрофон диктофон саксофон патефон телефон
Номер слайду 4
ШУМ ВІТРУ ЦВІРІНЬ- КАННЯ СПІВ ШУРХОТІННЯ ЛИСТЯ КАШЛЯННЯ КРИК МАЛЯТИ СВИСТ ПЛЕСКІТ ХВИЛІ ЗВУКИ МОВИ ЗВУКИ
Номер слайду 5
Чим відрізняються звуки людського мовлення від інших звуків довкілля? Мова – потік звуків. Кожен звук, узятий окремо, нічого не означає. Але зі звуків складаються слова. А слова утворюють речення, за допомогою яких ми висловлюємо свої думки.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
ЗВУК →СЛОВО →МОВА →ДУМКИ ЗВУКИ: [а],[и],[а],[к],[л],[н] СЛОВО: калина МОВА (РЕЧЕННЯ) : Калина хвалилась, що медом солодка. ДУМКИ: У вінку зеленолистім, У червоному намисті Вдивляється у воду На свою хорошу вроду.
Номер слайду 8
Як утворюються звуки людського мовлення? Звук – найменша одиниця мови, яку ми вимовляємо і чуємо. Звуки людської мови, як і будь-які інші звуки, є результатом коливання повітря. Саме ці коливання сприймає наше вухо. Звуки мови творяться мовними органами людини, до яких належать: зуби, язик, губи, піднебіння, гортань, голосові зв’язки.
Номер слайду 9
Теоретичні сходинки Звук – найменша неподільна одиниця мови та мовлення. Мова – засіб спілкування, тому звуки мови слугують засобом розпізнавання слів: кит - кіт Мовлення – процес: пишемо, говоримо, чуємо, розуміємо, тому звуки мовлення – це засоби нашого спілкування. Такі звуки утворюються складними рухами органів вимовляння.
Усі мовні звуки поділяються на голосні та приголосні. Голосні — це звуки мови, в основі яких лежить голос. При творенні голосних на шляху видихуваного повітря відсутні перепони. Приголосні — це звуки мови, в основі яких лежить самий шум або шум із більшою чи меншою силою голосу. При творенні приголосних на шляху видихуваного повітря мовні органи створюють більші чи менші перепони.
Номер слайду 12
Гра “Хто швидше й охайніше” Запишіть назви зображених продуктів харчування у дві колонки: 1) ті, що починаються на голосний звук; 2) ті, що починаються на приголосний звук.
Номер слайду 13
Голосні звуки Утворюються за допомогою голосу, їх можна співати [о] [а] [у] [е] [і] [и]
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Гра “Найкмітливіший” Вставте голосні на місці крапок, прочитайте і відгадайте загадку В..н із казк.., в..н із п..сн.., В нь..г.. з..бк.., як з..л..зн.. К..п..ст..н.. в..н гр..з.. Зв..ться зв..р н.. б..кв.. “зе”.
Номер слайду 16
ГРА-ЕКСПЕРИМЕНТ Якого кольору голосні звуки? Які емоції викликають у вас голосні звуки? [а] [о] [у] [и] [е] [і]
Номер слайду 17
Фонетична транскрипція
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Пограйся з голосними З і – лежу я на дивані, З и – пливу я в океані. З і – усі мене торкають, З и – в хліві мене тримають. Мене ти здавна звик любити І завжди ситий ти за це. А тільки у на і змінити – Стрибну я вмить на деревце.
Номер слайду 20
Мнемонічні назви
Номер слайду 21
Народознавчий довідник Калина – найулюбленіша рослина українців. Вона широко використовується у народній обрядовості, особливо на весіллі. Вона – незамінний рослинний лікар. На нашій планеті росте 200 видів калини, а в Україні найбільш поширені два види: звичайна і ціаниста. Понад 100 населених пунктів у нашій державі названо на честь цієї рослини. Оспівана калина в піснях, хороводах, легендах. Випишіть по три слова з одним, двома, трьома, чотирма голосними.
Номер слайду 22
Орфоепічна хвилинка - Замініть твердий приголосний на м’який. Чи змінилося значення слова? Рад, сад, вив, синив, сіл, перелаз, рис, мала, бура, лан, зораний, син.
Номер слайду 23
Тренувальна вправа Запишіть подані слова у два стовпчики: у перший – ті, що починаються на дзвінкий приголосний, у другий – на глухий. Два слова введіть у речення. Дзвінкі (Буде гоже ґедзю у джазі) Глухі (Усе це кафе «Птах і чаша»)
Номер слайду 24
Гра “Допоможи звуку, що заблукав”
Номер слайду 25
Орфоепічна хвилинка “Скоромовки” Бубоніла діду баба: - Ой, не дмухай на кульбабу, Бо з кульбаби полетять Сто малих кульбабенят. Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: -Ти не вмієш так, як я. Так, як ти, не вмію я.