Тема. Контрольна робота № 3 з теми „Нова українська література (творчість І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка). Контрольний твір

Про матеріал
Очікувані результати: Учні вдосконалять вміння писати твори-роздуми, систематизують та узагальнять своє знання змісту вже вивчених програмових творів художньої літератури, зокрема творів І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка; розвинуть творчі здібності, уміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, наводити відповідні аргументи; усвідомлять почуття пошани до історії України, любові до рідної землі, що сприятиме відродженню національної самосвідомості, патріотичних почуттів учнів; розвинуть почуття любові до рідної мови та бажання оберігати і вивчати її; сформують активну життєву позицію.
Перегляд файлу

Українська література 9 клас.

Тема. Контрольна робота № 3 з теми „Нова українська література (творчість І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка). Контрольний твір

Мета: вдосконалювати вміння школярів писати твори-роздуми, систематизувати та узагальнити їхні знання змісту вже вивчених програмових творів художньої літератури, зокрема творів І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка; розвивати творчі здібності учнів, уміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, наводити відповідні аргументи; виховувати пошану до історії України, любов до рідної землі, що сприяє відродженню національної самосвідомості, патріотичних почуттів учнів; виховувати любов до краси рідної мови та бажання оберігати і вивчати її; формувати активну життєву позицію.

Тип уроку: урок контролю та застосування знань, умінь і навичок.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

З’ясування настрою учнів.

  1. Оголошення теми, мети уроку
  2. Основний зміст уроку

1.Бесіда

Що ви знаєте про твір-роздум?

Якою є структура твору-роздуму?

Які елементи, на вашу думку, допомагають створити цікаву та емоційну творчу роботу, яка спонукатиме уявного читача до зацікавлення висловлюваним та глибоких роздумів над ним? (Риторичні запитання, інверсійна будова речень, метафори, порівняння, звернення до читача, стиль емоційного відкритого висловлення свого ставлення до подій та героїв твору).

 

  1. Робота над вибором теми.

Написати твір на одну із запропонованих тем:

  • «Енеїда» І. Котляревського – талановите свідчення про самодостатність  українського  народу та української мови.
  • «Енеїда» І. Котляревського – енциклопедія народознавства.
  • Звеличення героїчного минулого України у поемі І. Котляревського «Енеїда».
  • «Еней був парубок моторний…» ( за поемою І. Котляревського «Енеїда»).
  • «Любов к Отчизні де героїть, там сила вража не устоїть, там грудь сильніша од гармат… (за поемою І. Котляревського «Енеїда»).
  • «Енеїда» І. Котляревського – гостра сатира споживацького способу життя панівних класів.
  • Мої роздуми над поемою І. Котляревського «Енеїда».
  • Відтворення  душевної краси і високої моральної чистоти українського народу в образах героїв повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся».
  • Невмирущість образу Наталки Полтавки (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»).
  • Порівняльна характеристика Петра й Миколи (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»).
    1. Ознайомлення з орієнтовним планом роботи над змістом поеми І. Котляревського «Енеїда»

Орієнтовний план роботи над змістом поеми І. Котляревського «Енеїда» у процесі підготовки до контрольного твору

І. Історична епоха, в якій жив і працював  І. П. Котляревський.

   (кінець  ХVІІІ ст.: скасування Січі, часи неволі, соціальний

(запровадження кріпацтва) і національний (заборона всього українського) гніт, гальмування духовного розвитку народу).

ІІ. «Енеїда» І. Котляревського – талановите свідчення про самодостатність  українського  народу та української мови.

1. Пройняття твору національним духом і колоритом.

2. Народність  «Енеїди»:

а) написана живою народною мовою;

б)  висвітлення у творі особливостей національного характеру українців.

ІІІ. «Енеїда» -- життєстверджуюча, героїчно-патріотична розповідь про козацтво у бурлескно-травестійному стилі.

1. Розкриття поетом  в образах Енея, троянців, Низа та Евріала духовної величі українського народу, його моральної переваги над привілейованими верствами суспільства, прославлення рис українського козацтва:

а) бойове побратимство,  і дружба, товариська солідарність, готовність допомогти одне одному навіть при загрозі загинути;

б) патріотизм, честь і вірність громадянському обов’язку;

в) почуття патріотизму, безмежна любов до рідної землі і народу.

2. Заклик автора до сучасників та нащадків самовіддано любити вітчизну, боротись за волю. 

ІV. Сатиричне змалювання панівних класів.

а) засудження паразитичного способу життя, хабарництва, жорстокості, пияцтва, зажерливості, пихатості, моральної нікчемності панівних класів;

б) змалювання пекла – висловлення мрії про соціальну справедливість: хто знущається над народом, тому місце в пеклі.

V. Актуальність поеми І. Котляревського  «Енеїда» .

 

4. Поради щодо написання твору

  Робота з пам’яткою

«Як писати твір-роздум за вивченим програмовим твором»

Відповіді на ці питання допоможуть тобі під час написання твору.

Уважно перечитай питання і вибери ті, відповіді на які, на твій розсуд, необхідно висвітлити у творі. 

1. Добре усвідом тему твору. Після цього сформулюй відповіді на такі питання: «Про що потрібно  розповісти саме у цьому творі? Якою буде моя головна теза всього твору? Які факти та аргументи з вивченого твору я можу навести як приклад для підтвердження моєї тези?»

2. Хто автор, яка назва твору, обраного тобою для творчої роботи?

3. Якими є тема та ідея твору, про який ти писатимеш творчу роботу?

4. Які проблеми порушує автор у творі?

5. Якими є історичні умови, на тлі яких відбуваються події, зображені у творі?

6. Що найбільше вразило та схвилювало тебе у творі?

7. Якими вчинками героїв ти захоплюєшся?

8. Що тебе обурило, заставило осуджувати певні явища, описані у творі?

9. Які події викликали  «гострі» почуття, спонукали тебе до роздумів?

10. Який досвід ти здобув, читаючи твір? Що корисного ти взяв до уваги?

11. Який внесок у  розуміння менталітету чи історичного розвитку українського народу має написаний твір?

12. Чи актуальними, на твою думку, є проблеми, порушені у творі? Над чим вони змушують задуматись сучасне покоління та чого можуть навчити його?

13. Як вплинув твір на твою свідомість, яка його роль у формуванні твоєї життєвої позиції?

14. Що нове та потрібне, на твій погляд, вніс цей твір у твої знання про оточуючий світ?  Чим збагатилися твої думки про нього?

15. Чому ти вважаєш за потрібне прочитати цей твір твоїм одноліткам? Чому його тема (ідея, проблематика) є важливою?

16. Завершивши роботу на чернетці, перечитай написане та з’ясуй, чи вдалось тобі переконати уявного читача твоєї письмової роботи у важливості того кола проблем, які намагається вирішити автор твору?

17. Чи достатньо вагомими й обгрунтованими є наведені  аргументи й факти для підтвердження твоїх думок.

18. Чи конкретизував ти свою розповідь короткими і влучними цитатами з тексту твору, які найбільш інтенсивно ілюструватимуть висловлені тобою тези, думки, судження?  За потреби внеси корективи, допрацюй написане.

 

5. Методичні рекомендації

 

Структура твору – роздуму  за вивченим програмовим твором

  1. Теза.
  2. Аргументи:

а) перший аргумент;

б) приклад з вивченого твору;

в) другий аргумент;

г) приклад з вивченого твору;

д) третій  аргумент (за бажанням);

б) приклад з вивченого твору (за бажанням).

3. Висновок.

 

Спеціальні слова й вирази у творі-роздумі.

(Вибирати ті, які відповідають змістові твору – роздуму

за вивченим програмовим твором).

 

Теза: Я думаю…. Я вважаю… Мені здається… На мою думку…

На моє переконання… Моя точка зору на цю проблему така…

Аргументи: Я так вважаю, тому що…. Чому я так думаю? Тому що…

Аргументом на користь моєї думки може бути те, що… До того ж…

Довести моє твердження я можу такими аргументами: по-перше…

На користь моєї думки можу навести такі аргументи…

Моє переконання ґрунтується на тому, що: по-перше… по-друге…

Хоч моя думка, можливо, видасться дивною, спробую переконати вас

такими аргументами…

Приклади: Скарбниця світової літератури дає багато прикладів

щодо порушення проблеми…  На згадку приходять герої…

У зв’язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір…

Яскравим прикладом саме такого розуміння…особисто для мене є…

Проблема… є дуже актуальною, тому багато прикладів її розв’язання

дає саме життя.

Говорячи про…, не можна не згадати…

Повертаючись до думки про…, можу навести такий приклад…

Як я вже зазначав….щодо цього яскравим прикладом є образ…з твору…

Тема мого роздуму порушується у творі… Там…

Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой…з твору…

Історія також дає багато прикладів… Один із них…

Згадаймо постать видатного… Захоплює його…

Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що…

Хочу навести приклад із власного життя…

Висновок: Отже… можна дійти висновку… Підсумовуючи, можна зазначити… Таким чином, можна зробити висновок… Отже, бачимо, що…

На завершення свого роздуму, підсумую…

Вирази для зв’язку думок: По-перше.. По-друге…

Повертаючись до думки про…, хочу зазначити, що…

Як я вже стверджував… Як уже зазначалося…

Як можна побачити…

 

6. Написання учнями твору

  1. Підсумок уроку

Бесіда за питаннями учнів, що виникли в них під час написання творів.

  1. Домашнє завдання

Підготуватись до уроку позакласного читання.

 

Використана література:

https://vseosvita.ua/library/kontrolna-robota-no-2-tvir-davna-ukrainska-literatura-495853.html

 

 

docx
Додав(-ла)
Бенько Любов
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
9 січня
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку