Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі з української мови Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)
Перегляд файлу

Українська мова 5 клас

Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)

Мета:

  •          навчальна: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова; формувати вміння розрізняти спільнокореневі слова й форми слова;
  •          розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, збагачувати словниковий запас;
  •          виховувати любов і пошану до рідної мови, природи рідного краю.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, художня література

Обладнання: фото, сайт «Kanva», таблиця

Тип уроку: повторення з елементами поглиблення  вивченого

Хід уроку

І. Організація класу

Створення емоційного настрою

Посміхніться, подаруйте посмішку один одному. Посмішка – це головна умова успіху.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Відгадати загадку

Я у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

В класі на уроці мови

Ти побачиш мене в слові.

                           (Корінь)

  •          Пояснити значення слова корінь.

Бліцопитування

  •          Які є значущі частини слова? Наведіть приклади.
  •          Які значущі частини слова входять в основу?
  •          Як визначити корінь у слові?
  •          Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення?
  •          Чим відрізняється формотворення від словотворення?

ІV.Виконання практичних завдань на повторення з елементами поглиблення

1.Розглянути фото.

1-ша група - записати слова-плоди, визначити в них корінь. Як називаються такі слова?

2-га група - утворити форми слова сад. Що змінюється у слові?

2. На сайті «Kanva» створити своє дерево зі словами-плодами. 

1-ша група – спільнокореневі слова до слова життя.

2-га група - спільнокореневі слова до слова цвіт.

3.Творче спостереження над мовним матеріалом - «посадити ідеальний сад».

Прочитати текст, дібрати заголовок, записати текст, на місці крапок дібрати закінчення, позначити його.

Підкреслити слово, що означає зменшено-пестливе значення. Навести приклади вживання таких слів у вивчених творах з української літератури.

Моя родина пишається нашим фруктов.. сад.. . Його садил.. кілька поколінь нашого роду. Сад упритул підступає до будинку — теж дуже стар.. . У вікна заглядають вишнев.. дерева. Можна дотягтися рук.. з вікна і нарвати жменьку вишень. У сад.. привілля бджол.., метелик.., не кажучи вже про птах.. .

Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=HL9HJmtoZN0

Руханка "Веселі птахи"

4. Калейдоскоп-дослідження. Розділити слова на три колонки, записати їх.

Веселий, радісний, веселою, веселка, звеселяти, веселих, жартівливий.

Синоніми

Спільнокореневі

Форми слова

 

 

 

5. Вправа 115 – усно (за підручником О.Заболотний).

Розглянути малюнки, знайти «приховані» спільнокореневі слова до кожного з поданих іменників. Скласти з двома словами речення.

 

VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку

1.Інтерактивна вправа дослідження-пошук. Скласти й записати слова, розібрати їх за будовою.

1)Префікс слова поїзд, корінь слова садівник, суфікс і закінчення слова поїздка.

2) Префікс слова проїзд, корінь слова лісник, суфікс слова каток.

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Закінчити речення: «Сьогодні на уроці найцікавішим для мене було.. , а найскладнішим-..».

Домашнє завдання (за підручником О.Заболотний)

1.Повторити  параграф10, 11.

2.Вправу виконати 116 письмово (записати речення, уникаючи помилок).

Прочитати й запам’ятати «Культура мовлення» ст. 53

3.Виписати з казки «Про правду і кривду» 7 спільнокореневих слів.

 

 

 

docx
Додано
31 грудня 2024
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку