Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)
Мета:
Міжпредметні зв’язки: природознавство, художня література
Обладнання: фото, сайт «Kanva», таблиця
Тип уроку: повторення з елементами поглиблення вивченого
Хід уроку
І. Організація класу
Створення емоційного настрою
Посміхніться, подаруйте посмішку один одному. Посмішка – це головна умова успіху.
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Відгадати загадку
Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроці мови
Ти побачиш мене в слові.
(Корінь)
Бліцопитування
ІV.Виконання практичних завдань на повторення з елементами поглиблення
1.Розглянути фото.
1-ша група - записати слова-плоди, визначити в них корінь. Як називаються такі слова?
2-га група - утворити форми слова сад. Що змінюється у слові?
2. На сайті «Kanva» створити своє дерево зі словами-плодами.
1-ша група – спільнокореневі слова до слова життя.
2-га група - спільнокореневі слова до слова цвіт.
3.Творче спостереження над мовним матеріалом - «посадити ідеальний сад».
Прочитати текст, дібрати заголовок, записати текст, на місці крапок дібрати закінчення, позначити його.
Підкреслити слово, що означає зменшено-пестливе значення. Навести приклади вживання таких слів у вивчених творах з української літератури.
Моя родина пишається нашим фруктов.. сад.. . Його садил.. кілька поколінь нашого роду. Сад упритул підступає до будинку — теж дуже стар.. . У вікна заглядають вишнев.. дерева. Можна дотягтися рук.. з вікна і нарвати жменьку вишень. У сад.. привілля бджол.., метелик.., не кажучи вже про птах.. .
4. Калейдоскоп-дослідження. Розділити слова на три колонки, записати їх.
Веселий, радісний, веселою, веселка, звеселяти, веселих, жартівливий.
Синоніми |
Спільнокореневі |
Форми слова |
|
|
|
5. Вправа 115 – усно (за підручником О.Заболотний).
Розглянути малюнки, знайти «приховані» спільнокореневі слова до кожного з поданих іменників. Скласти з двома словами речення.
VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку
1.Інтерактивна вправа дослідження-пошук. Скласти й записати слова, розібрати їх за будовою.
1)Префікс слова поїзд, корінь слова садівник, суфікс і закінчення слова поїздка.
2) Префікс слова проїзд, корінь слова лісник, суфікс слова каток.
2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Закінчити речення: «Сьогодні на уроці найцікавішим для мене було.. , а найскладнішим-..».
Домашнє завдання (за підручником О.Заболотний)
1.Повторити параграф10, 11.
2.Вправу виконати 116 письмово (записати речення, уникаючи помилок).
Прочитати й запам’ятати «Культура мовлення» ст. 53
3.Виписати з казки «Про правду і кривду» 7 спільнокореневих слів.