Тема: «Антоніми . Роль антонімів у мовленні. Антоніми у прислів'ях і приказках. Словник антонімів»
Мета:
Обладнання:
Тип уроку: Комбінований (теоретичний + практичний)
Хід уроку
1. Організаційний момент (2 хвилини)
Учитель:
"Доброго дня, діти! Сідайте зручно. Як настрій? Сьогодні ми познайомимося з цікавим розділом мовознавства. На нашому уроці ми будемо досліджувати антоніми – слова, що мають протилежне значення."
2. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)
Учитель:
"Згадайте, що таке синоніми. Як ми можемо їх використовувати в мовленні? Чому важливо володіти багатим лексичним запасом?"
Учитель:
"А сьогодні ми поговоримо про антоніми – слова, які мають протилежне значення. Чи можете ви навести приклад антонімів?"
3. Повідомлення теми та мети уроку (2 хвилини)
Учитель:
"Тема нашого уроку – антоніми. Ми з'ясуємо, яку роль вони виконують у мовленні, навчимося знаходити антоніми в прислів'ях і приказках та скористаємося словником антонімів. Цей матеріал стане вам у пригоді, коли потрібно буде зробити вашу мову більш виразною."
4. Вивчення нового матеріалу (15 хвилин)
Учитель (слайд із визначенням антонімів):
"Антоніми – це слова з протилежним значенням. Наприклад, 'добро – зло', 'день – ніч', 'радість – сум'. Антоніми допомагають підкреслити протилежності, зробити висловлювання яскравішим."
Учитель:
"Давайте подумаємо, в яких ситуаціях ми можемо використати антоніми. Наприклад, у яких реченнях чи висловах вони нам можуть стати в нагоді?"
Учитель (слайд з прикладами):
"Розглянемо кілька речень з антонімами. Наприклад:
5. Робота з прислів'ями та приказками (10 хвилин)
Учитель (слайд з прислів’ями):
"Багато народних прислів’їв і приказок містять антоніми. Наприклад:
Учитель:
"А тепер працюємо в парах: кожен із вас отримує прислів’я з антонімами, і ваше завдання – знайти антоніми у вислові та пояснити їх роль."
6. Ознайомлення зі словником антонімів та робота з ним (8 хвилин)
Учитель:
"Сьогодні ми також познайомимося зі словником антонімів. Це спеціальна книжка, в якій ви можете знайти слова з протилежним значенням. Відкрийте словники на сторінці 15 і знайдіть антонім до слова 'мудрий'."
Учитель:
"Тепер, обираючи слова з вашого словника, кожен з вас знайде антоніми до слів: 'сильний', 'широкий', 'багатий'."
7. Закріплення знань (5 хвилин)
Учитель:
"Тепер давайте попрактикуємося: я говоритиму слово, а ви швидко називатимете його антонім. Готові?"
8. Підсумок уроку (3 хвилини)
Учитель:
"Отже, сьогодні ми дізналися, що антоніми – це слова з протилежним значенням, і вони роблять мовлення виразнішим. Ми навчилися знаходити антоніми в прислів'ях та використовувати словник антонімів."
Учитель:
"Хто може навести приклад прислів’я з антонімами? Чому важливо використовувати антоніми у мовленні?"
9. Домашнє завдання (1 хвилина)
Учитель:
"На домашнє завдання вам потрібно скласти три речення з антонімами та знайти ще два прислів’я чи приказки з антонімами, які ми не розглядали на уроці."
Учитель:
"Дякую за активну роботу! Урок завершено."