Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему:" Антоніми.Роль антонімів у мовленні.Антоніми у прислів'ях і приказках.Словник антонімів"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про антоніми.Розвивати вміння визначати антоніми у реченнях,прислів'ях,приказках.Формувати навички використання антонімів для підвищення виразності мовлення.Розширити лексичний запас учнів та працювати зі словником антонімів.
Перегляд файлу

 Тема: «Антоніми . Роль антонімів у мовленні. Антоніми у прислів'ях і приказках. Словник антонімів»

Мета:

  • Поглибити знання учнів  про антоніми, їх роль у мовленні.
  • Розвивати вміння визначати антоніми у реченнях, прислів'ях, приказках.
  • Формувати навички використання антонімів для підвищення виразності мовлення.
  • Розширити лексичний запас учнів та попрацювати зі словником антонімів.

Обладнання:

  • Презентація з теоретичним матеріалом.
  • Таблиця із прикладами антонімів.
  • Роздатковий матеріал (прислів’я та приказки з антонімами).
  • Словники антонімів для роботи в групах.

Тип уроку: Комбінований (теоретичний + практичний)

Хід уроку

1. Організаційний момент (2 хвилини)

Учитель:
"Доброго дня, діти! Сідайте зручно. Як настрій? Сьогодні ми познайомимося з цікавим розділом мовознавства. На нашому уроці ми будемо досліджувати антоніми – слова, що мають протилежне значення."

2. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)

Учитель:
"Згадайте, що таке синоніми. Як ми можемо їх використовувати в мовленні? Чому важливо володіти багатим лексичним запасом?"

  • Учні: Відповідають, що синоніми – це слова, близькі за значенням, і що вони додають виразності нашій мові.

Учитель:
"А сьогодні ми поговоримо про антоніми – слова, які мають протилежне значення. Чи можете ви навести приклад антонімів?"

  • Учні: Наводять приклади, наприклад: "великий – малий", "чорний – білий".

3. Повідомлення теми та мети уроку (2 хвилини)

Учитель:
"Тема нашого уроку – антоніми. Ми з'ясуємо, яку роль вони виконують у мовленні, навчимося знаходити антоніми в прислів'ях і приказках та скористаємося словником антонімів. Цей матеріал стане вам у пригоді, коли потрібно буде зробити вашу мову більш виразною."

4. Вивчення нового матеріалу (15 хвилин)

Учитель (слайд із визначенням антонімів):
"Антоніми – це слова з протилежним значенням. Наприклад, 'добро – зло', 'день – ніч', 'радість – сум'. Антоніми допомагають підкреслити протилежності, зробити висловлювання яскравішим."

Учитель:
"Давайте подумаємо, в яких ситуаціях ми можемо використати антоніми. Наприклад, у яких реченнях чи висловах вони нам можуть стати в нагоді?"

  • Учні: Висловлюють думки, наприклад, для контрасту, для вираження протилежних емоцій чи думок.

Учитель (слайд з прикладами):
"Розглянемо кілька речень з антонімами. Наприклад:

  1. 'Життя – це боротьба між добром і злом.'
  2. 'Світлий день змінює темну ніч.'
  3. 'Літо минає, і настає осінь.'
    Як бачите, антоніми тут підкреслюють зміну, контраст."

5. Робота з прислів'ями та приказками (10 хвилин)

Учитель (слайд з прислів’ями):
"Багато народних прислів’їв і приказок містять антоніми. Наприклад:

  • 'Багатий бідного не знає.'
  • 'Ранні пташки росу п’ють,а пізні слізки ллють.'
  • 'Хочеш собі добра – не роби нікому зла.'
    Як антоніми додають глибини та виразності цим висловам?"
  • Учні: Відповідають, що антоніми допомагають зрозуміти протилежні сторони життя та висловлюють народну мудрість.

Учитель:
"А тепер працюємо в парах: кожен із вас отримує прислів’я з антонімами, і ваше завдання – знайти антоніми у вислові та пояснити їх роль."

  • Учні (пари): Працюють з роздатковим матеріалом, знаходять антоніми в прислів'ях і приказках.

6. Ознайомлення зі словником антонімів та робота з ним (8 хвилин)

Учитель:
"Сьогодні ми також познайомимося зі словником антонімів. Це спеціальна книжка, в якій ви можете знайти слова з протилежним значенням. Відкрийте словники на сторінці 15 і знайдіть антонім до слова 'мудрий'."

  • Учні: Працюють зі словником, знаходять слово "дурний".

Учитель:
"Тепер, обираючи слова з вашого словника, кожен з вас знайде антоніми до слів: 'сильний', 'широкий', 'багатий'."

  • Учні: Виконують завдання, потім діляться відповідями з класом.

7. Закріплення знань (5 хвилин)

Учитель:
"Тепер давайте попрактикуємося: я говоритиму слово, а ви швидко називатимете його антонім. Готові?"

  • Учитель по черзі називає слова ("білий", "ніч", "сумний", "тихий", "високий"), учні швидко називають антоніми.

8. Підсумок уроку (3 хвилини)

Учитель:
"Отже, сьогодні ми дізналися, що антоніми – це слова з протилежним значенням, і вони роблять мовлення виразнішим. Ми навчилися знаходити антоніми в прислів'ях та використовувати словник антонімів."

Учитель:
"Хто може навести приклад прислів’я з антонімами? Чому важливо використовувати антоніми у мовленні?"

  • Учні: Відповідають, наводять приклади.

9. Домашнє завдання (1 хвилина)

Учитель:
"На домашнє завдання вам потрібно скласти три речення з антонімами та знайти ще два прислів’я чи приказки з антонімами, які ми не розглядали на уроці."

Учитель:
"Дякую за активну роботу! Урок завершено."

 

docx
Додав(-ла)
Осійчук Таня
Додано
1 січня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку