Тема. Країна співучих мелодій
Мета: сформувати в учнів початкові уявлення про основні види пісень, поняття « пісня без слів» та « вокаліз», визначити особливості інструментальних творів, які мають пісенну назву удосконалювати вокально-хорові навички, емоційну чуттєвість; збагатити музичний досвід; розвивати творчі здібності, розвивати вміння визначати на слух тембри музичних інструментів; виховувати пізнавальний інтерес до предмету, музики творчості світових композиторів, бажання вивчати музику, любов до прекрасного
Музичний матеріал: Фелікс Мендельсон « Пісня без слів», слова А. Барто, музика М. Старокадомського «Любитель-рибалка», аудіозаписи звучання музичних інструментів.
Обладнання: картки із зображенням музичних інструментів (фортепіано, сопілка, барабан, скрипка, бандура), мультимедійна презентація, наочний матеріал, дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, музичний інструмент ( фортепіано).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Прихід до класу
2. Музичне привітання
Починається урок.
3. Представлення
- Діти, мене звати Ганна Петрівна, і сьогодні урок музичного мистецтва проведу у вас я.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань
- А зараз давайте пригадаємо, що ж ви вивчили на минулому уроці. У цій скриньці знаходяться питання, на які вам потрібно дати відповідь.
1. Які бувають пісні? ( існують народні і композиторські)
2. Які пісні називаються народними, які композиторськими? ( народні – не мають конкретного автора , їх створив народ, композиторські пісні мають конкретного автора)
3. Які бувають співочі голоси? ( чоловічі: тенор та бас, жіночі: альт, сопрано)
4. Що таке ансамбль? ( ансамбль – це група виконавців, що виступають разом)
5. Назвіть найбільш поширені ансамблі. ( дует, тріо, квартет)
6. Яку пісню ви розучували на минулому уроці? («Пісенька горобчика»)
2. Вступна бесіда
- Діти, Пісенний Кит надіслав нам ось таку карту. Давайте ж розглянемо її.
- З чого складається наша Країна Пісень? ( ДОЛИНА ПІСЕНЬ-ТАНЦІВ, ДОЛИНА ПІСЕНЬ-МАРШІВ, ЦАРСТВО ОПЕРИ)
- Які міста ви бачите на карті?
- З якими містами на карті ви уже знайомі?
- Чи є для вас незнайомі назви на карті?
Ліричні пісні - це пісні про нерозділене кохання, розлуку, родинні стосунки.
Дума – це старовинний жанр українських народних пісень про історичні події, народних героїв.
Календарно – обрядові пісні – це старовинний жанр пісень, що виконується під час виконання календарних свят: щедрівки, колядки і т.д.
Жартівливі пісні – це пісенні твори гумористичного змісту.
Колискова пісня – пісня для заколисування дитини.
Дитячі пісні – це пісні написані для дітей.
3. Розспівування (Учні виконують розспівку за вчителем)
4. Розучування пісні
а) Виконання пісні вчителем
- Діти, а зараз уважно послухайте пісню та дайте відповідь на питання: Що розповідає нам пісня?
(Вчитель виконує пісню «Любитель-рибалка»)
- Як би ви назвали цю пісеньку?
- Пісня називається « Любитель-рибалка», слова А. Барто, музика М. Старокадомського.
б) Розучування пісні учнями за вчителем
- Прослухайте будь-ласка перший куплет.
«Рибалить біля озера,
знайомий наш Хома,
Сидить співає пісеньку,
а слів у ній нема.»
- Повторюємо. (учні повторюють)
- Тепер послухайте приспів
« Тра-ля-ля, тра-ля-ля, тра-ля-ля-ля,
Тра-ля-ля, тра-ля-ля, тра-ля-ля»
- Повторюємо
- А тепер об’єднуємо 1 куплет і приспів.
«Рибалить біля озера,
знайомий наш Хома,
Сидить співає пісеньку,
а слів у ній нема.
Тра-ля-ля, тра-ля-ля, тра-ля-ля-ля,
Тра-ля-ля, тра-ля-ля, тра-ля-ля»
5. Закріплення пісні
6. Фізкультхвилинка
- Діти, давайте трішки відпочинемо та зробимо фізкультхвилинку.
7. Розповідь вчителя з опорою на презентацію
- Є особливі пісні, які виконують не співаки, а музичні інструменти. Це пісні без слів – невеликі інструментальні твори ліричного характеру, схожі на пісню.
- Засновник жанру пісні без слів – німецький композитор Фелікс Мендельсон. Він написав 48 фортепіанних п’єс під такою назвою.
- А вокаліз це – вокальний твір для голосу без тексту. Він виконується на будь-який голосний звук із називанням нот або складів.
8. Слухання музики
- Зараз ми з вами послухаємо « Пісню без слів» Фелікса Мендельсона, яка називається "Песня венецианского гондольера". А після прослухування ви мені дасте відповідь на запитання: Які почуття викликала у вас ця пісня?
- Який же настрій в цій пісні? Веселий чи сумний?
- В якому темпі прозвучала пісня?
- На якому музичному інструменті виконується цей твір?
- Подумайте, чому інстументальний твір має « пісенну назву»?
- Головні мелодії таких творів звучать, як пісня, — протяжно, співуче, мелодійно.
9. Гра « Музичний магазин»
- Зараз ми пограємо у гру « Музичний магазин». Я буду по черзі вмикати записи звучання різних музичних інструментів, а вам необхідно впізнати, який музичний інструмент продається за раз в магазині і показати його на малюнку.
фортепіано сопілка барабан бандура скрипка
10. Гра «Кращі співаки»
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумкова бесіда
- Про що ми з вами сьогодні говорили?
- Яку пісню ми з вами сьогодні співали?
2. Оцінювання
- Діти, ви сьогодні добре попрацювали і отримуєте подаруночки.
3.Домашнє завдання
- Вдома вам треба буде повторити вивчену сьогодні пісню.
4. Прощання
- Підведіться, урок закінчено. До побачення!