Тема. "Літературні казки"

Про матеріал

закріплювати знання про суттєві ознаки літературної казки, удосконалювати навички свідомого й швидкого читання, учити переказувати прочитане близько до тексту, продовжити знайомство учнів з особистістю І.Франка; формувати навички складання характеристики дійових осіб, визначення основної думки казки; розвивати уміння виділяти головне в тексті; виховувати почуття дружби, товариськості.

Перегляд файлу

Урок 1. Вступ до теми. Літературні казки

 

Мета: закріплювати знання про суттєві ознаки літературної казки, удосконалювати навички свідомого й швидкого читання, учити переказувати прочитане близько до тексту, продовжити знайомство учнів з особистістю І.Франка; формувати навички складання характеристики дійових осіб, визначення основної думки казки; розвивати уміння виділяти головне в тексті; виховувати почуття дружби, товариськості.

 

Матеріал до уроку: казка І.Франка «Лисичка - кума».

 

Обладнання: таблиці для швидко читання, ілюстрації до казки, портрет І.Я.Франка, збірки його творів, мультимедійна презентація, мікрофон, картки для роботи над планом, квітка – семицвітна з великими пелюстками.

 

Тип уроку: урок-подорож.

 

Хід уроку

  1. Організація класу

Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! – всім вам я зичу.

Щастя, здоров’я вам кожної днини,

Миру і злагоди нашій родині.

Молодці. Бачу, що ви готові до уроку. Тож давайте пригадаємо основні критерії успіху учня.

 

Психологічна готовність

Я сьогодні готова поділитися своїми знаннями з учнями.

( діти повторюють за вчителем вислови або висловлюють свою власну думку)

Діти:

- Я буду дуже уважним  на уроці…

- Я не буду відволікатися…

- Я не буду заважати сусіду…

- Я запам’ятаю все, що розповість вчителька…

Посміхніться один одному. Розпочинаємо урок. (Слайд 1)

 

ІІ. Мотивація діяльності учнів

- Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівне місто. Ми з ним нерозлучні із самого дитинства і  навіть, ставши дорослими, ніколи не забуваємо про нього. Ми повертаємось до нього знову і знову. Бо мудрість, добро, краса його – невичерпні. Отже, ми помандруємо до казкового міста. (Слайд 2)

Зійшли хмарки, і небо засиніло

А сонце ген, з-за обрію пливе.

І всюди заіскрилось, засвітило!

Напевно, казка-диво тут живе.

  • Діти, а як ви гадаєте, де ж живе ця диво-казка? ( У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях..)

Казкове місто – надзвичайно велике, загадкове, наповнене несподіванками й пригодами. Зупиняючись на його вулицях, ви відкриватиме для себе щось нове й незвідане.

 Але перед тим, як почати свою подорож, давайте пригадаємо, а що ж називається казкою? (Слайд 3)

 Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато». З чим воно у вас асоціюється? (Слайд 4)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Зупинка на провулку Тренувальному (Слайди 5 - 7)

- Перша наша зупинка - Тренувальна. Щоб усі нас у цьому казковому місті розуміли, ми повинні правильно, чітко й виразно розмовляти. Тому підготуємо ротики до читання.

 

Гра «Утвори слово»

Весело                (село)

Вужча                 (вуж)

Долото                (лото)

Ломити               (мити)

Пам’ятати           (м’ята)

Виорати              (орати)

 

Гра «Пропущений голосний»

Л…с…ц…,     в…вк,     м…вп…,     з…йч…к.

 

Вправа «Старт - фініш»

(Для нарощування темпу читання)

Сон – сонце   пора - порада

вік – віконце   лев - левада

поли – полиця   вал - валіза

столи – столиця   зал - залізо

диня - господиня  парк - паркан

боти - турботи   клуб – клубок

 

2.Зупинка на вулиці Народній

- Казки почали складати ще в глибоку давнину й передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Як називаються такі казки? Отож, ми з вами пройдемось вулицею Народною.

(Слайд 8)

Робота в групах

 Запишіть назви казок, ілюстрації до яких ви побачили. (Слайд 9)

(«Колосок», «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Вовк і семеро козенят», «Курочка ряба», «Гуси - лебеді», «Котик і Півник»)

ІV. Оголошення теми та мети уроку 

  •    Казки, як правило, розповідаються, а не читаються. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як, наприклад, І.Франко, О.Пушкін, Ганс Крістіан Андерсен, Шарль Перро, брати Грімм записували ці казки. Щось доповнювали своє, щось змінювали, і ми з вами отримали ……….які казки? ( Авторські літературні казки).

 

  • Розшифруйте назву розділу, який ми починаємо сьогодні вивчати.

 

 

 

 

(Слайд 10)

  1.  «Мозковий штурм»
    • Про що будуть твори цього розділу?
    • Що підказало, що твори мають авторів?
    • Що вказує на те, що саме казки?
    • Як можна класифікувати казки?
    • Яких українських письменників – казкарів ви вже знаєте?
  •  Молодці. Саме про літературні казки ми сьогодні з вами і поговоримо.

Наша подорож продовжується й ми опинилися перед палацом Чарівних Казок.(Слайд 11)

2. Подорож лабіринтом

- Але, щоб потрапити до палацу, потрібно пройти випробування і дізнатися, куди саме ми прямуємо з вами зараз. (Слайд 12)

- Отож на нас чекають герої казки Івана Франка «Лисичка - кума». (Слайд 13)

- У дорозі всі стомилися, тому наші герої пропонують вам перепочити перед цікавою мандрівкою сторінками казки.

Фізкультхвилинка (Слайд 14)

У країні казочок

Жив веселий Колобок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувались на зарядку.

Похитали головою.

Раз! Притупнули ногою.

Руки вгору піднесли,

Нахилились вліво, вправо,

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз,

Раз! Присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали.

Л.Кочина

ІV. Вивчення нового матеріалу. Опрацювання казки І.Франка «Лисичка-кума»

 

  1. Слово про автора

Хто такий Іван Франко?

Які твори Івана Франка ви вже читали?

 (Демонстрація виставки книжок)

  • Зараз ви дізнаєтесь про життєвий шлях цієї талановитої людини. Послухайте, що писав у своїх спогадах М.Коцюбинський: «Невеличкий, хоч і сильний мужчина, високе чоло, сірі, трохи холодні очі. Рудувате волосся непокірно гнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю».

(Слайди 15 - 20)

  1. Словникова робота (Слайд 21)

Читання слів «луною» за вчителем

  •  Повторюючи за мною, прочитайте слова, правильно їх наголошуючи:

Корч    Похресники  Злосливий

Полуденок   Горнятко   Чудернацькі

Згамкаю   Досягну   Схрупала

Мотика   Гук    Клюка

Реготатися   Шпортає

 

Тлумачення значення деяких слів із тексту. Робота в зошитах

(Слайд 22)

- Щоб вам, діти, було легше читати, потренуймося в читанні висловів і з’ясуймо їх значення.

 

Не мати ніякої спілки    не товаришувати, не домовитися.

Ані пари з вуст     мовчати.

Мурашки поза плечима бігали  страшно, лячно.

Накивала п’ятами    втекти.

 

  1. Комбіноване читання твору

( Починає читати вчитель,потім продовжують учні. Кінцівку від слів “ А так ти така…”діти закінчують читати самостійно).

 

4. Вибіркове читання. Відтворення змісту прочитаного. Висловлювання власних думок з приводу прочитаного (Слайд 23)

- Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка?

- Прочитайте,як Лисичка вперше надумала обманути Вовка?

- Як її витівки пов’язані з іменами удаваних похресників?

- Якою змальована у казці лисичка, а яким вовчик?

- На скільки частин можна поділити казку? Прочитайте другу частину в  особах.

- Скільки разів Лисиця бігала на хрестини?

 

  1. Закріплення навчального матеріалу

 

  1. Повторне читання казки учнями (мовчки).

 

  1. Робота в мікрогрупах (Слайд 24)

Розподіл класу на групи. Діти по черзі називають частини доби: ранок, день, вечір, ніч. І потім об’єднуються в групи за однаково сказаною назвою частини доби.

«Ранок» - скласти план казки.

«День» - скласти характеристику Лисички.

«Вечір» - скласти характеристику Вовка.

«Ніч» - намалювати образи Лисички і Вовка у вигляді рослин або комах.

Презентація групової роботи

 

  1. Вправа «Обери позицію» (Слайд 25)
  •    Перед вами картки, на яких подано план до твору. Але у ньому  порушена послідовність. Розташуйте план у правильній послідовності.

 

І. Франко «Лисичка-кума»

 

О Остаточок.

О Задум чесно працювати.

О Хитрощі розкрито.

О Початочок.

О Серединка.

 

 

(4)

(1)

(5)

(2)

(3)

 

  1. Підсумок уроку

Площа Розумників та Розумниць (Слайд 26)

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Доведіть, що твір «Лисичка - кума» - казка.
  • До кого з героїв казки можна віднести прислів’я: словом, як листям стеле, а ділом, голками коле.
  • Чому нас учить ця казка?

 

  1. Гра «Квітка - семицвітка»
  • Складіть сім побажань Вовчикові.

 

  •    Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері у своїй філософсько-алегоричній притчі-казці «Маленький принц» зауважив: «Усі ми з берега дитинства, хоча здебільшого й забуваємо про це». І кожен із нас прийшов з такої країни. А казка теж звідти — з дитинства людства і з дитинства нашого народу.

Усі ми — принаймні переважна більшість — виховувались у царині казок, але з роками призабуваємо цей дивовижний виховний пласт. Не забуваймо казок: вони повертають нас у дитинство — країну мрій і високої поезії. (Слайд 27)

 

VІІ.  Домашнє завдання (Слайд 28)

Виразно читати та переказувати казку, учитися читати в особах.

На вибір: придумати діалог з одним із героїв казки;

підібрати прислів’я, що характеризують головних героїв казки.

(Слайд 29)

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку