закріплювати знання про суттєві ознаки літературної казки, удосконалювати навички свідомого й швидкого читання, учити переказувати прочитане близько до тексту, продовжити знайомство учнів з особистістю І.Франка; формувати навички складання характеристики дійових осіб, визначення основної думки казки; розвивати уміння виділяти головне в тексті; виховувати почуття дружби, товариськості.
Урок 1. Вступ до теми. Літературні казки
Мета: закріплювати знання про суттєві ознаки літературної казки, удосконалювати навички свідомого й швидкого читання, учити переказувати прочитане близько до тексту, продовжити знайомство учнів з особистістю І.Франка; формувати навички складання характеристики дійових осіб, визначення основної думки казки; розвивати уміння виділяти головне в тексті; виховувати почуття дружби, товариськості.
Матеріал до уроку: казка І.Франка «Лисичка - кума».
Обладнання: таблиці для швидко читання, ілюстрації до казки, портрет І.Я.Франка, збірки його творів, мультимедійна презентація, мікрофон, картки для роботи над планом, квітка – семицвітна з великими пелюстками.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.
Доброго ранку! – всім вам я зичу.
Щастя, здоров’я вам кожної днини,
Миру і злагоди нашій родині.
Молодці. Бачу, що ви готові до уроку. Тож давайте пригадаємо основні критерії успіху учня.
Психологічна готовність
Я сьогодні готова поділитися своїми знаннями з учнями.
( діти повторюють за вчителем вислови або висловлюють свою власну думку)
Діти:
- Я буду дуже уважним на уроці…
- Я не буду відволікатися…
- Я не буду заважати сусіду…
- Я запам’ятаю все, що розповість вчителька…
Посміхніться один одному. Розпочинаємо урок. (Слайд 1)
ІІ. Мотивація діяльності учнів
- Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівне місто. Ми з ним нерозлучні із самого дитинства і навіть, ставши дорослими, ніколи не забуваємо про нього. Ми повертаємось до нього знову і знову. Бо мудрість, добро, краса його – невичерпні. Отже, ми помандруємо до казкового міста. (Слайд 2)
Зійшли хмарки, і небо засиніло
А сонце ген, з-за обрію пливе.
І всюди заіскрилось, засвітило!
Напевно, казка-диво тут живе.
Казкове місто – надзвичайно велике, загадкове, наповнене несподіванками й пригодами. Зупиняючись на його вулицях, ви відкриватиме для себе щось нове й незвідане.
Але перед тим, як почати свою подорож, давайте пригадаємо, а що ж називається казкою? (Слайд 3)
Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато». З чим воно у вас асоціюється? (Слайд 4)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Зупинка на провулку Тренувальному (Слайди 5 - 7)
- Перша наша зупинка - Тренувальна. Щоб усі нас у цьому казковому місті розуміли, ми повинні правильно, чітко й виразно розмовляти. Тому підготуємо ротики до читання.
Гра «Утвори слово»
Весело (село)
Вужча (вуж)
Долото (лото)
Ломити (мити)
Пам’ятати (м’ята)
Виорати (орати)
Гра «Пропущений голосний»
Л…с…ц…, в…вк, м…вп…, з…йч…к.
Вправа «Старт - фініш»
(Для нарощування темпу читання)
Сон – сонце пора - порада
вік – віконце лев - левада
поли – полиця вал - валіза
столи – столиця зал - залізо
диня - господиня парк - паркан
боти - турботи клуб – клубок
2.Зупинка на вулиці Народній
- Казки почали складати ще в глибоку давнину й передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Як називаються такі казки? Отож, ми з вами пройдемось вулицею Народною.
(Слайд 8)
Робота в групах
Запишіть назви казок, ілюстрації до яких ви побачили. (Слайд 9)
(«Колосок», «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Вовк і семеро козенят», «Курочка ряба», «Гуси - лебеді», «Котик і Півник»)
ІV. Оголошення теми та мети уроку
(Слайд 10)
Наша подорож продовжується й ми опинилися перед палацом Чарівних Казок.(Слайд 11)
2. Подорож лабіринтом
- Але, щоб потрапити до палацу, потрібно пройти випробування і дізнатися, куди саме ми прямуємо з вами зараз. (Слайд 12)
- Отож на нас чекають герої казки Івана Франка «Лисичка - кума». (Слайд 13)
- У дорозі всі стомилися, тому наші герої пропонують вам перепочити перед цікавою мандрівкою сторінками казки.
Фізкультхвилинка (Слайд 14)
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірята
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою.
Раз! Притупнули ногою.
Руки вгору піднесли,
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз! Присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
Л.Кочина
ІV. Вивчення нового матеріалу. Опрацювання казки І.Франка «Лисичка-кума»
Хто такий Іван Франко?
Які твори Івана Франка ви вже читали?
(Демонстрація виставки книжок)
(Слайди 15 - 20)
Читання слів «луною» за вчителем
Корч Похресники Злосливий
Полуденок Горнятко Чудернацькі
Згамкаю Досягну Схрупала
Мотика Гук Клюка
Реготатися Шпортає
Тлумачення значення деяких слів із тексту. Робота в зошитах
(Слайд 22)
- Щоб вам, діти, було легше читати, потренуймося в читанні висловів і з’ясуймо їх значення.
Не мати ніякої спілки не товаришувати, не домовитися.
Ані пари з вуст мовчати.
Мурашки поза плечима бігали страшно, лячно.
Накивала п’ятами втекти.
( Починає читати вчитель,потім продовжують учні. Кінцівку від слів “ А так ти така…”діти закінчують читати самостійно).
4. Вибіркове читання. Відтворення змісту прочитаного. Висловлювання власних думок з приводу прочитаного (Слайд 23)
- Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка?
- Прочитайте,як Лисичка вперше надумала обманути Вовка?
- Як її витівки пов’язані з іменами удаваних похресників?
- Якою змальована у казці лисичка, а яким вовчик?
- На скільки частин можна поділити казку? Прочитайте другу частину в особах.
- Скільки разів Лисиця бігала на хрестини?
Розподіл класу на групи. Діти по черзі називають частини доби: ранок, день, вечір, ніч. І потім об’єднуються в групи за однаково сказаною назвою частини доби.
«Ранок» - скласти план казки.
«День» - скласти характеристику Лисички.
«Вечір» - скласти характеристику Вовка.
«Ніч» - намалювати образи Лисички і Вовка у вигляді рослин або комах.
Презентація групової роботи
І. Франко «Лисичка-кума»
О Остаточок. О Задум чесно працювати. О Хитрощі розкрито. О Початочок. О Серединка. |
(4)
(1)
(5)
(2)
(3)
Площа Розумників та Розумниць (Слайд 26)
Усі ми — принаймні переважна більшість — виховувались у царині казок, але з роками призабуваємо цей дивовижний виховний пласт. Не забуваймо казок: вони повертають нас у дитинство — країну мрій і високої поезії. (Слайд 27)
VІІ. Домашнє завдання (Слайд 28)
Виразно читати та переказувати казку, учитися читати в особах.
На вибір: придумати діалог з одним із героїв казки;
підібрати прислів’я, що характеризують головних героїв казки.
(Слайд 29)