Мета: ознайомити учнів з основними фактами життя і творчості Сервантеса, історією створення роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі», довести, що роман містить ознаки літературної пародії та є трагікомічним епосом іспанського життя; ознайомити з поняттям «трагікомічний»; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати власні думки, навички дослідницької роботи; сприяти вихованню толерантного ставлення до вчинків людей.
Обладнання: портрет М. де Сервантеса; доповіді учнів «Віртуальний музей
Сервантеса»; картки; запис іспанської музики
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Тема: Мігель де Сервантес Сааведра. Роман «Дон Кіхот» - пародія
на лицарські романи і …
Мета: ознайомити учнів з основними фактами життя і творчості Сервантеса, історією створення роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі», довести, що роман містить ознаки літературної пародії та є трагікомічним епосом іспанського життя; ознайомити з поняттям «трагікомічний»; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати власні думки, навички дослідницької роботи; сприяти вихованню толерантного ставлення до вчинків людей.
Обладнання: портрет М. де Сервантеса; доповіді учнів «Віртуальний музей
Сервантеса»; картки; запис іспанської музики
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І.Організаційний момент
Звучить мелодія
Слово вчителя: Ми чуємо пристрасну мелодію. Як ви гадаєте, з письменником якої країни ми будемо знайомитися?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Асоціативний ланцюжок до слова «Іспанія»
-Пропоную вам згадати предмети, явища, місця, імена видатних людей, пов’язані з цією країною.
2. «Літературний турнір»
-Яку літературну епоху ми вивчаємо?
-В якій країні зародилося Відродження?
-Як його називали у Франції?
-Які хронологічні межі Відродження?
-Як називався світогляд, що сформувала доба Відродження?
-У чому його сутність?
-Хто такі гуманісти?
-Назвіть представників Ренесансу
-Який проміжок часу охоплює іспанське Відродження?
-Чому цей період називають «золотий вік»?
-Кого з представників іспанського Відродження ви можете назвати?
3.Вправа «Четверте зайве»
1.Данте, Джауфре Рюдель, Сервантес, Бертран де Борн
2.Поема, роман, канцона, сонет
3. «Божественна комедія», «Пісня про Роланда», «Канцоньєре», «Дон Кіхот»
ІІІ.Оголошення теми і мети уроку
-Ви зрозуміли, що сьогодні будемо знайомитися з «царем іспанських поетів» письменником Мігелем де Сервантесом Сааведра і його романом «Премудрий гідальго Дон Кіхот», про який на засіданнях Академії наук у Мадриді говорять стоячи. Запишіть тему уроку.
-Що ви очікуєте від уроку?
-Які завдання ми поставимо перед собою?
VІ .Мотивація навчальної діяльності
-Минулого 2015 року весь світ відзначав 400-річчя роману «Дон Кіхот». У чому ж секрет цього твору? Чи потрібно нам, читачам ХХІ століття, знайомитися з його героями? Якою людиною був автор роману, які життєві цінності сповідував?
V.Робота над темою уроку
1.Робота з портретом письменника «Обличчя митця»
-Що привертає вашу увагу в цьому обличчі?
-Як ви думаєте, який характер і внутрішній світ цієї людини?
2. «Віртуальний музей Сервантеса»
Випереджальне завдання:
Екскурсоводи запрошують до залів віртуального музею і розповідають про життєвий шлях письменника за матеріалами підручника
1.Зал «Обдарований юнак»
2.Зал «На військовій службі»
3. Зал «У алжирському полоні»
4.Зал «Пошуки роботи»
5.Зал «Шлях на Парнас»
Слово вчителя: Нелегкою була доля Сервантеса. «Життя його- низка і горя, і мук…» . Наперекір життєвим обставинам він завжди вірив у високі ідеали.
-Які життєві цінності сповідував письменник?
3.Вправа «Сонечко» «Психологічний портрет Сервантеса»
-страждає -оптиміст -має силу духу
-вірить в людей -чесний -стійкий до ударів долі
-порядний -талановитий -цілеспрямований
-благородний
4. «Візерунок знахідок» про роман «Дон Кіхот»
2005 року Іспанія і весь світ відзначали 400-річчя першої публікації роману Сервантеса. 23 квітня, у день смерті письменника, у різних країнах у багатолюдних залах люди, змінюючи один одного, дві доби безперервно читали різними мовами роман від першого до останнього рядка. Ще ніколи у світі книга не читалася одночасно багатьма людьми в різних країнах.
Досьогодні збереглося 8 примірників «Дон Кіхота» 1605 року видання. Саме воно визнане першим.
У романі 660 персонажів
5.Дослідницька робота в групах «Інформаційний пакет» за матеріалом підручника (с.333)
1-а група «Історія створення роману»
2-а група «Сервантес про роман»
Проблемне питання: Чи можна вважати роман «Дон Кіхот» лише пародією на рицарський роман?
6.Словникова робота
Пародія- (від грецьк. – жартівлива переробка) – жанр сатиричної та гумористичної літератури, заснований на комічному наслідуванні твору якогось автора або літературного напряму.
7.Робота в групах. Вправа «Пазли»
Завдання: скласти визначення «рицарський роман»
Рицарський роман – це великий за обсягом епічний твір, сюжет якого побудований на мандрах, пригодах, подвигах рицаря заради власної мети і возвеличення коханої Дами Серця.
8.Дослідницька робота : заповнення порівняльної таблиці
Рицарський роман |
Критерії |
«Дон Кіхот» |
|
час створення |
|
|
герой |
|
|
обладунки |
|
|
кінь |
|
|
кохана |
|
|
мета |
|
|
зброєносець |
|
|
посвята в лицарі |
|
|
подвиги |
|
9.Бесіда
-Яке ваше враження від прочитаного?
-Які емоції ви переживали, коли читали роман?
-Зачитайте опис Дон Кіхота
-Що він найбільше любив робити?
-Як вплинуло на нього читання романів?
-Як він збирався у мандри?
-Який вигляд мали його обладунки?
-Що ми дізналися про вибір імені для себе, коня і Дами Серця?
-З якою метою вирішив блукати світом?
-Чи можна сказати, що його прагнення благородні?
-Чому тоді вони викликають сміх?
Висновок: пародія на рицаря і рицарські обладунки, а значить і на рицарський роман.
-Які художні світи зображені у романі?
10.Робота в групах
1-а група дослідити ознаки реального світу у творі
2-а група дослідити ознаки літературного світу у творі
-Як ці світи переплелися в уяві Дон Кіхота?
11.Слово вчителя:
-Дія роману відбувається не у вигаданому світі, а в сучасній для Сервантеса Іспанії. М.Бахтін писав: «На рубежі ХVІ – ХVІІ ст. на дорогу виїхав Дон Кіхот, щоб зустріти на ній всю Іспанію, від каторжника, котрий іде на галери, до герцога». Письменник описує широку панораму життя всієї країни. Тому можна сказати, що цей роман реалістичний.
-Які почуття викликають вчинки Дон Кіхота?
-У чому трагізм образу Дон Кіхота?
-Чому його не розуміють інші герої роману?
-А вам все зрозуміле в цьому образі?
Висновок: вчинки Дон Кіхота викликають сміх, але з гіркотою.Він хоче щиро допомогти людям, але його допомога лише шкодить їм за умов тодішньої дійсності.
-Як у літературі ми називаємо поняття, яке поєднує в собі комізм і трагізм?
-Чи можемо ми записати другу частину теми уроку?
VІ.Узагальнення знань
«Займи позицію»
В історії європейської культури відома розмова французьких послів короля Людовика ХІІІ, які цікавилися долею Сервантеса (це відбувалося у лютому 1615 року за рік до смерті письменника). Посли, люди начитані, знали роман Сервантеса і почали розпитувати про автора своїх іспанських друзів: чим він займається, скільки йому років, які його статки та положення у суспільстві. На що отримали шокуючу відповідь: Сервантес старий, бідний, колишній солдат, гідальго, який неодноразово побував у в’язниці. Один із послівобурено сказав: «Отже, таку людину Іспанія не зробила багатою і не підтримує за державний кошт». Але інший француз зазначив: «Якщо нужда змушує його писати, то дай Боже, щоб він ніколи не жив у достатку, тому що своїми творами він, залишаючись бідним, збагачує весь світ».
-Яку думку підтримуєте ви? Чому?
VІІ.Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
-Чи виконали ми завдання уроку?
-На уроці я дізнався…
-Мене вразило…
-Я зрозумів…
-Я задумався…
-Не сподобалося…
VІІІ.Домашнє завдання: для всіх учнів- скласти компакт-біографію Сервантеса;
початковий рівень- переказ епізодів, в яких зображуються «подвиги» Дон Кіхота;
середній рівень- скласти «Карту мандрів Дон Кіхота»;
достатній рівень- визначити комічні ситуації і пояснити їх призначення;
високий рівень- дібрати думки видатних людей про Дон Кіхота і роман.
ІX .Виставлення оцінок