Тема: Множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число. Задачі на дві, три дії. Творча робота над задачею.
Мета:
Освітня: пояснити способи множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число і множення одноцифрового числа на розрядне; формувати вміння розв'язувати задачі на дві та три дії; формувати вміння творчої роботи над задачею.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу.
Виховна: виховувати акуратність, самостійність, дисциплінованість.
Обладнання: Підручник з математики 3 клас (Ф. М. Рівкінд), презентація, смайлики, інструктивні картки(пам'ятки),
Тип уроку: комбінований.
План
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Карусель»
2. Вправа «Круглі числа»
3. Математичний диктант
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Фізкультхвилинка.
2. Робота за підручником (с. 121-122)
3. Робота над задачею.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота за підручником.
2. Розв'язування логічних завдань.
3. Робота над задачею.
VI. Підсумки уроку.
1. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент (8.30-8.32)
Діяльність вчителя: Вітаюся з учнями, налаштовую на роботу.
Діяльність учнів: Перевіряють чи є на парті необхідні для роботи прилади, налаштовуються на роботу.
Діяльність класу: встають з-за парт і вітаються з вчителем.
Вчитель: Доброго дня діти! Сідайте. Мене звати Галина Олександрівна, сьогодні урок математики проведу у вас я.
Дзвоник вже сигнал нам дав
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
Вчитель: Нумо гляньте всі швиденько, чи на партах все чистенько?
Діти: Так!
Вчитель: Кожен з вас приготувався, на перерві постарався.
Вчитель: Діти, мені Пізнайко передав завдання, які ми повинні виконати на уроці. Отож, якщо ви всі будите активними і ми виконаємо всі завдання, то ви отримаєте маленький подаруночок від Пізнайка. Але давайте ми з вами домовимось, що слів «так», і «ні» ми на уроці не вживатимемо. А замість них використаємо картки. Замість слова «так» підніматимемо зелену картку, замість слова «ні» піднімаємо червону картку.. Домовились?
Діти: (піднімають зелену картку)
Тема: Множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число. Задачі на дві, три дії. Творча робота над задачею.
Мета:
Освітня: пояснити способи множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число і множення одноцифрового числа на розрядне; формувати вміння розв’язувати задачі на дві та три дії; формувати вміння творчої роботи над задачею.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу.
Виховна: виховувати акуратність, самостійність, дисциплінованість.
Обладнання: Підручник з математики 3 клас (Ф. М. Рівкінд), презентація, смайлики, інструктивні картки(пам’ятки),
Тип уроку: комбінований.
План
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Карусель»
2. Вправа «Круглі числа»
3. Математичний диктант
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Фізкультхвилинка.
2. Робота за підручником (с. 121-122)
3. Робота над задачею.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота за підручником.
2. Розв’язування логічних завдань.
3. Робота над задачею.
VI. Підсумки уроку.
1. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент (8.30-8.32)
Діяльність вчителя: Вітаюся з учнями, налаштовую на роботу.
Діяльність учнів: Перевіряють чи є на парті необхідні для роботи прилади, налаштовуються на роботу.
Діяльність класу: встають з-за парт і вітаються з вчителем.
Вчитель: Доброго дня діти! Сідайте. Мене звати Галина Олександрівна, сьогодні урок математики проведу у вас я.
Дзвоник вже сигнал нам дав
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
Вчитель: Нумо гляньте всі швиденько, чи на партах все чистенько?
Діти: Так!
Вчитель: Кожен з вас приготувався, на перерві постарався.
Вчитель: Діти, мені Пізнайко передав завдання, які ми повинні виконати на уроці. Отож, якщо ви всі будите активними і ми виконаємо всі завдання, то ви отримаєте маленький подаруночок від Пізнайка. Але давайте ми з вами домовимось, що слів «так», і «ні» ми на уроці не вживатимемо. А замість них використаємо картки. Замість слова «так» підніматимемо зелену картку, замість слова «ні» піднімаємо червону картку.. Домовились?
Діти: (піднімають зелену картку)
Вчитель: Якщо ви справитеся з завданням швидше, то попросіть додаткове завдання.
Скажіть мені, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Ми з вами разом спробуємо виконати все, що ви очікуєте.
II. Актуалізація опорних знань( 8.33-8.43)
1. Гра «Карусель»
Мета: Перевірити знання учнів засвоєні на минулому уроці.
Правила гри: Вчитель називає учня, який повинен дати правильну відповідь на приклад , який зображений на слайді.
Безпосередньо ігрові дії: Учні усно розв’язують приклад.
Вчитель: Діти, а зараз давайте пограємо у гру, і перевіримо чи добре ви засвоїли матеріал, який ви вивчали на попередніх уроках. Погляньте уважно на екран, всі ви бачите приклади ми їх будемо розв’язувати за годинниковою стрілкою. Отож розпочинаймо!
3·2·10=600 500:100=5 68-9·6:1=14
7·100:1= 700 100·8·0=0 900:10-1=89
Вчитель: Давайте перевіримо.
Вчитель: Діти, чи важко було вам розв’язувати приклади? Чому?
Вчитель: Молодці, через те що ви добре засвоїли матеріал, який ви вивчали на попередніх уроках вам буде легше надалі працювати.
2. Вправа «Круглі числа»
Мета: перевірити знання учнів про числа другого і третього розрядів.
Форма організації: Індивідуальна.
Діяльність вчителя: контролює роботу класу, називає правильні відповіді.
Діяльність учня: Працює на картці, перевіряє правильність виконаного завдання сусідом.
Діяльність класу: працюють на картках, взаємоперевірка.
Вчитель: Діти, а чи знаєте ви чим відрізняються розрядні числа від круглих?
Діти: Круглі числа завжди закінчуються нулем, а розрядні числа мають одне число відмінне від нуля.
Вашим завданням буде визначити і записати круглі числа другого і третього розрядів.
Зараз ваш однокласник роздасть вам картки, на яких ви повинні в першу колонку записати числа третього розряду, а в другу другого розряду, розташуйте них в порядку зростання, тобто від меншого до більшого. Але будьте уважними.
Вчитель: Справились? Зараз будемо перевіряти, поміняйтеся картками з сусідом по парті.
Вчитель: Уважно мене слухайте, я буду називати правильні відповіді, а ви візьміть олівчик і закресліть неправильні відповіді і зверху напишіть правильні.
- круглі числа третього розряду
(100,200,300,400,500,600,700,800,900)
- круглі числа другого розряду
(10,20,30,40,50,60,70,80,90).
Вчитель: А зараз поміняйтесь картками назад.
Підніміть зелену картку в кого немає жодної помилки.
Підніміть червону картку в кого є одна або більше помилок.
Вчитель: Молодці, я думаю Пізнайко буде задоволений вашою роботою. А зараз відкрийте свої зошити, запишіть число, класна робота.
3. Математичний диктант.
Мета: Налаштувати учнів на роботу та перевірити знання учнів .
Форма організації: фронтальна ( письмово)
Діяльність вчителя: Вчитель диктує завдання.
Діяльність учня: Міркує, записує відповідь у зошит.
Діяльність класу: Уважно слухають, контролюють правильність відповіді, піднімають сигнальні картки.
Вчитель: Діти, зараз ми з вами проведемо математичний диктант. Отож, всі уважно мене слухайте і записуйте відповіді починаючи з лівого боку в рядочок, виокремлюючи їх комою. Всі зрозуміли як записувати?
Діти: так.
Вчитель: Хто може повторити ще раз як записувати відповіді?
Діти: Потрібно записувати відповіді починаючи з лівого боку в рядочок, виокремлюючи їх комою.
Вчитель: То що ми зараз будемо з вами робити?
Вчитель: Так, молодці. Я бачу ви уважно мене слухаєте.
1). Число 8 збільшити у 10 разів.
2). Різницю чисел 80 і 30 зменшити у 5 разів.
3). Перший множник 60, другий 3. Знайди добуток.
4). Суму чисел 50 і 50 помножити на 0.
5). Число 800 зменшити у 100 разів.
Вчитель: Всі справилися?
Діти: Так.
Вчитель: Не забувайте про картки. Якщо ви погоджуєтесь з відповіддю, то ви піднімаєте вгору картку зеленого кольору, якщо не погоджуєтесь - картку червоного кольору.
Вчитель: Давайте перевіримо. Хто хоче зачитати відповіді?
Всі погоджуються?
А зараз давайте подивимось на екран і побачимо правильні відповіді.
III. Повідомлення теми і мети уроку(8.44-8.45)
Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми навчимося розв’язувати приклади множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число. А також будемо розв’язувати задачі на дві, три дії. Отож, будьте уважні.
IV. Вивчення нового матеріалу(8.46-9.00)
1. Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали,
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати!
Руки вгору, руки вниз,
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз - присіли, другий – встали,
Всі за парти посідали.
2. Робота за підручником (с. 121)
Вправа 766
Мета: Розвинути математичні знання учнів.
Форма організації: Колективна.
Діяльність вчителя: Організовує роботу учнів, контролює діяльність учнів.
Діяльність учнів: Виконують завдання усно.
Діяльність класу: Уважно слухають відповідь учня, контролюють правильність.
Вчитель: Діти, розгорніть свої підручники на с. 121 і погляньте на вправу під номером 766. Всі знайшли вправу?
Діти: Так.
Вчитель: Що потрібно зробити?
Діти: Кожне із чисел замініть добутком за зразком.
30 = 3 ∙ 10 300 = 3 ∙ 100
Вчитель: Будьте уважні. Хто зачитає відповіді?
Діти: 60= 6·10, 90=9·10, 700= 7·100, 500=5·100.
Вчитель: Я дякую за відповіді, ви дуже активні.
Вправа 768
Мета: Розвинути математичні знання учнів.
Форма організації: Колективна.
Діяльність вчителя: Організовує роботу учнів, контролює діяльність учнів.
Діяльність учня: Дає відповіді на запитання вчителя, працює з інструктивною карткою.
Діяльність класу: Уважно слухають вчителя, контролює правильність даних відповідей однокласників.
Вчитель: Погляньте на вправу під номером 768 на с.109. У вас на парті є інструктивні картки, які вам допоможуть справитись з цим завданням. Уважно мене слухайте. Що нам потрібно зробити?
Діти: Пояснити, як знаходили добутки і частки.
Вчитель: Добре. Розгляньте записи ліворуч. Порівняйте добутки. Чим вони схожі?
Діти: В усіх добутках перший множник є круглим числом, а другий множник — одноцифрове число.
Вчитель: Як ми міркуємо для обчислення значень добутків?
Діти: Учні пропонують замінити кругле число 30 більш крупними лічильними одиницями — десятками: 30 = 3 дес.; помножити число десятків на 3:
30 ∙ 3 = 3 дес. ∙ 3 = 9 дес. = 90
Вчитель: Що по кроках слід робити для обчислення значення такого добутку? Діти: Аналогічно: 200 ∙ 4 = 2 сот. ∙ 4 = 8 сот. = 800
Вчитель: Розгляньте записи праворуч.
— Чи можна так само міркувати при діленні розрядного числа на одноцифрове число?
60 : 3 = 6 дес. : 3 = 2 дес. = 20
600 : 3 = 6 сот. : 3 = 2 сот. = 200
Діти: Так.
Вчитель: Порівняйте приклади на множення і ділення. В обох випадках ми множимо або ділимо розрядне число на одноцифрове.
Вчитель: Що є спільного в міркуваннях при множенні і при діленні розрядних чисел на одноцифрове число?
Діти: В обох випадках розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число, в результаті отримуємо число, виражене в розрядних одиницях: десятках або сотнях; відповідь записуємо в одиницях.
Вчитель: Так, правильно. Я дуже задоволена вашою роботою.
3. Робота над задачею (с. 121)
Вправа 771
Мета: Розвинути математичні знання учнів, вдосконалити творчу роботу над задачею.
Форма організації: Колективна.
Діяльність вчителя: Організовує роботу учня біля дошки і контролює виконання класом розв’язання задачі в зошитах.
Діяльність учня: Працює біля дошки, думає над умовою задачі.
Діяльність класу: Уважно слухають відповідь учня, контролюють правильність. Записують розв’язання в зошитах.
Вчитель: Діти, я зараз зверніть увагу на задачу під номером 771 на сторінці 121. Нашим завданням є придумати умову задачі до даного короткого запису. Але давайте домовимося, що ви не будите викрикувати, а підніматимете руку.
Овочі |
В одному ящику |
Кількість ящиків |
? |
Морква |
10 кг. |
4 |
|
Буряки |
30 кг. |
2 |
Розв’язання
1) 10 ∙ 4 = 40 (кг) — загальна маса моркви;
2) 30 ∙ 2 = 60 (кг) — загальна маса буряків;
3) 40 + 60 = 100 (кг) — загальна маса овочів.
Вчитель: Хто вже склав умову до задачі? Хто зачитає?
Вчитель: Про що іде мова в задачі?
Діти: Про овочі.
Вчитель: Про які овочі?
Діти: Про буряки і моркву.
Вчитель: Скільки було кілограмів моркви в одному ящику? (10 кг)
Скільки було кілограмів буряків в одному ящику? (30 кг.)
Скільки було ящиків моркви? (4)
Скільки було ящиків буряків? (2)
Про що запитується в задачі?
Діти: Про загальну масу овочів.
Вчитель: Хто бажає піти до дошки, щоб записати розв’язання до задачі?
Всі інші слідкуйте за дошкою і записуйте розв’язання в своїх зошитах.
Що ми можемо дізнатися першою дією?
Діти: Масу моркви в 4 ящиках.
Вчитель: Що дізнаємось другою дією?
Діти: Масу буряків в 2 ящиках.
Вчитель: Чи можна тепер дізнатися загальну масу моркви і буряків?
Діти: Так.
Вчитель: Якою дією?
Діти: Додавання.
Вчитель: Правильно. Я дякую тобі за роботу. Для тебе додаткове запитання. Як називаються компоненти дії додавання?(Доданок,доданок,сума). Сідай. Вкінці уроку будеш мати хорошу оцінку.
ОЦІНКА
V. Узагальнення і систематизація знань.(9.00-9.06)
1. Робота з підручником (770 с.121).
Мета: Закріпити знання множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число.
Форма організації: Колективна.
Діяльність вчителя: Організовує роботу учнів, контролює діяльність учнів.
Діяльність учня: Каже відповідь на приклад, записує на дошці.
Діяльність класу: Уважно слухають відповідь учня, контролюють правильність.
Вчитель: Діти, подивіться на вправу 770. Давайте усно розв’яжемо приклади. Я буду викликати вас по одному, ви називаєте відповідь і записуєте її на дошці. Всі інші слідкують за правильністю виконання і піднімають картки відповідного кольору. Всі зрозуміли, що будемо робити? Які картки ми піднімаємо, коли погоджуємось? А які, коли не погоджуємось?
Діти: Так.
2·4= 8 9:3=3 10:2=5 5·2=10
20·4= 80 90:3=30 100:2=50 50·2=100
200·4= 800 900:3=300 1000:2=500 500·2=1000
2. Розвязування логічних завдань.
Мета: Розвинути логічне мислення учнів.
Форма організації: Фронтальна(усно).
Діяльність вчителя: Зачитує завдання.
Діяльність учня: Логічно думає та називає відповідь.
Діяльність класу: Учні усно розв’язують завдання, якщо відповідь вірна, то клас піднімає зелені картки, а якщо ні – зелені.
Вчитель: А зараз ви з вами помислимо логічно. Я зачитаю вам завдання, а ви швиденько подумайте і підніміть руку, хто знає відповідь. Домовились?
1). Ремонт половини даху коштує 280 грн. Скільки коштує ремонт цілого даху?
Вчитель: Хто погоджується підніміть зелену картку, а хто ні – червону.
Слухаємо друге завдання.
2). Коли чапля стоїть на одній нозі, вона важить 3 кг. Скільки буде важити чапля, якщо вона стане на дві ноги? (3 кг)
Вчитель: Хто знає відповідь?
Хто погоджується?
3. Робота над задачею (с.122)
Вправа 772
Мета: Розвинути математичні знання учнів, творча робота над задачею.
Форма організації: Колективна.
Діяльність вчителя: Організовує роботу учня біля дошки і контролює виконання класом розв’язання задачі в зошитах.
Діяльність учня: Працює біля дошки, перероблює запитання до задачі.
Діяльність класу: Уважно слухають відповідь учня, контролюють правильність. Записують розв’язання в зошитах.
Розв’язання.
1). 70 – 30 = 40 (м.) – довжина двох прогонів
2). 40:2 = 20 (м.) – довжина кожного крайнього прогону.
(Після зміни запитання 30-20=10(м).)
Вчитель: Діти, зверніть увагу на вправу 772 на сторінці 122.
Вчитель: Хто бажає прочитати умову задачі?
Я вам прочитаю задачу ще один раз, а ви уважно слухайте. Чи знайоме вам слово «прогін»? Хто скаже, що це таке?
Вчитель: Прогін в архітектурі – це головна балка в тримальних конструкціях будівель. В нашому випадку моста.
Подивіться на схему, яка зображена до цієї задачі.
Вчитель: Чи відомо нам довжину мосту? (Так.)
Вчитель: Яка його довжина? (70 м.)
Чи відомо скільки прогонів має міст? (3)
Яка довжина середнього прогону? (30 м.)
Вчитель: Що ще вказано в задачі? (Вказано, що крайні прогони рівні між собою.)
Вчитель: Що потрібно знайти? (Довжину крайніх прогонів.)
Вчитель: Що будемо шукати спочатку? Якою дією?
Діти: Віднімання.
Вчитель: Чи можна, знаючи довжину двох прогонів, обчислити довжину кожного крайнього прогону? Якою дією?
Діти: Дією ділення.
Вчитель: Хто бажає піти до дошки, щоб записати розв’язок до задачі?
Всі інші записуйте в зошит, і слідкуйте за своїм однокласником, якщо побачите помилку, то підніміть руку.
Вчитель: Ти справився з завданням, а зараз я тобі задам запитання. Щоб поставити тобі оцінку. Добре?
Як називаються компоненти дії ділення? (Ділене,дільник,частка)
Я думаю, що ти заслуговуєш на оцінку ????? Ти згоден?
Вчитель: Чи важко вам було виконувати задачу? Які виникали труднощі?
Зверніть увагу на завдання після задачі. Хто нам зачитає його?
Діти: Зміни запитання, щоб у розв’язанні додалась ще одна дія.
Вчитель: Об’єднайтесь в групи по четверо, подумайте і скажіть, як можна змінити запитання, щоб додалась ще одна дія?
Діти: На скільки більша довжина середнього прогону ніж одного з крайніх, якщо крайні прогони рівні між собою?
Вчитель: Якою дією ми можемо це дізнатись?
Діти: Дією віднімання. (30 – 20 = 10(м).)
Вчитель: В когось є інший варіант?
Вчитель: Ви всі добре справились із цим завданям. Я думаю, що наш мудрий Пізнайко дуже задоволений вашою роботою.
VI. Підсумки уроку.(9.07-9.10)
Мета: Перевірити чи зрозуміли діти новий матеріал на уроці.
Форма організації: фронтальна.
Діяльність вчителя: Задає учням запитання, роздає смайлики.
Діяльність учня: Відповідає на запитання вчителя.
Діяльність класу: Слухають відповіді однокласника, виправляють помилки.
Вчитель: Що нового ви дізнались на уроці?
Діти: Як множити розрядне число на одноцифрове..
Вчитель: Хто скаже, як ми міркуємо при множенні розрядного числа на одноцифрове?
Діти: Ми розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число.
Вчитель: Так, правильно!
Вчитель: Молодці діти, ви всі були старанними на уроці! І за те, що ви так гарно працювали Пізнайко вам передав подаруночки, які я вам зараз роздам.
ОЦІНЮВАННЯ.
1. Домашнє завдання
Діяльність вчителя: Задає учням домашнє завдання та пояснює як його виконувати.
Діяльність учнів: Записують у свої щоденники домашнє завдання.
Вчитель: А щоб краще засвоїти вивчений матеріал на уроці, відкрийте свої щоденники та запишіть вправи, які ви повинні виконати вдома. Вправи на с.122 під номером 775 та 776. У вправі під номером 775 розв’язати задачу. А у вправі під номером 776 вам потрібно розв’язати приклади. Як ви будете міркувати при виконанні цього завдання? Скористайтесь пам’яткою, яку я вам залишаю.
Діти: Ми розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число. Тоді виконуємо додавання чи віднімання.
Вчитель: Так правильно! Всім все зрозуміло?
Діти: Так!
Вчитель: На цьому наш урок закінчено, до побачення!