Тема: Музика Б. Савельєва, слова М.Пляцковського «Якщо добрий ти». Музика вражає. В. Косенко «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»

Про матеріал

Тема: Музика Б. Савельєва, слова М.Пляцковського «Якщо добрий ти». Музика вражає. В. Косенко «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»

Мета:

  • Навчити учнів правильно розуміти почуття та настрої, які виражає музика;
  • розвинути вокально-хорові та слухові навички; розвинути ритмічну пам'ять та відчуття довжини звуків за допомогою ритмічної вправи; виховати любов до дитячої авторської пісні; правильно чути та характеризувати твори для слухання;
  • виховувати любов до музики.

Обладнання: підручники «Музичне мистецтво», О.Лобова, 2 клас,

комп'ютер, портрет композитора, фонограми пісень та фізкультхвилинки.

  • Хід уроку

І. Організаційний момент

- Добрий день! Звати мене Галина Олександрівна, і сьогодні я проведу у вас урок музики. Встали, діти, оскільки зараз у нас урок музики, то і привітання у нас буде музичним.

- Добрий день, вам діти

Я прийшла в ваш клас

- Добрий день, добрий день

Раді бачить вас

- Ви уже писали?

- Ми уже писали

- Ви вже рахували?

- Ми вже рахували

- А тепер відпочиваймо

І всі разом заспіваймо.

ІІ. Повідомлення теми уроку

Ми можемо відчувати настрій іншої людини: батьків чи друзів. А якими бувають прояви вашого настрою й чи може музика передати наші настрої та почуття? Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося.

Тема сьогодні у нас називається «Музика виражає»

  • ІІІ. Слухання музики

- Розгляньте картини. Чи можна сказати, що всі ці картини створено завдяки музиці?

- Уяви, якою музикою «звучать» ці художні твори. Які музичні жанри та виконавські колективи вони нагадують?

- Подумай, чи може музика «намалювати» картину. Чи відомі тобі такі музичні твори?

- Музика «подарувала» художникам багато сюжетів і образів. Однак чимало музичних творів написано і завдяки образотворчому мистецтву: під враженням від картин і малюнків, скульптур і декоративно-прикладних творів..

- Картини російських живописців надихнули українського композитора Ігоря Шамо на створення циклу фортепіанних п'єс. Їх музика «малює» звуками струнку берізку, ранкове пробудження лісу, народне свято.

- Подивіться на екран, тут зображена картина художника Івана Голікова «Трійка. Палехський розпис.» Що зображено на картині? А зараз послухайте п'єсу «Трійка», яка була написана на основі цієї картини.

- Що ми чуємо слухаючи цей твір?

- Як змінюється музика від початку до кінця?

- Чи передає музика зміст і настрій живопису?

- Який характер цього твору?

- Російський композитор Модест Мусоргський є автором сюїти «Картинки з виставки». Хто знає, що таке сюїта? Сюїта – це музичний твір, який складається з кількох самостійних, контрастуючих між собою частин, об'єднаних спільним художнім задумом.

- Він написав її понад 140 років тому, під враженням від малюнків свого друга архітектора Віктора Гартмана.

Для Мусогорського гартман був добрим другом, саме тому смерть Гартмана в молодому віці (39 років) вразила композитора. Через рік після цієї трагічної події, була проведена виставка картин Виктора Гартмана, присвячена його памяті. Але найкращим памятником художнику став фортепіаний цикл написаний його другом. Ідея створення цього циклу зявиласяу Мусогорського під час відвідування виставки і уже через три тижні цикл фортепіаних пєс «Картини з виставки був готовий». Цей фортепіанний цикл складається з 10 програмних п'єс, повязаних одним мотивом під назвою «Прогулянка». Це сам Мусоргський, який прогулюється по виставці і час від часу зупиняється біля однієї з картин, яка його зацікавила.

За малюнком годинника у вигляді хатинки на курячих ніжках було створено п'єсу «Баба Яга»! В уяві композитора це зображення «перетворилося» на картину стрімкого польоту Баби Яги.

А зроблені художником ескізи балетних костюмів надихнули композитора на створення п'єси «Балет пташенят, що не вилупилися». Цей твір змальовує веселе щебетання й пустотливу метушню маленьких пташенят.

Послухай п'єси. Зістав їх зі своїми уявленнями.

- Чи відповідає музика вашій уяві?

- Який характер має музика, коли вона відтворює політ Баби Яги? Пташенят?

- Яка пєса вам сподобалася більше?

- Чи мають музичне мистецтво і образотворче мистецтво спільні риси?

Які? А які відмінні?

IV. Фізкультхвилинка

  • У оленя в лісі дім
  • Він в віконце виглядає
  • Зайчик між дерев біжить
  • В двері стукотить.
  • -Стук! Стук! Стук, відкрий
  • В лісі там мисливець злий.
  • -Зайче, двері відкривай.
  • Лапу подавай.
  • V. Поспівки

1. Луна

Відгукнись

Співу

Ти повчись

З нами

Ти пограй

Точно так

Заспівай

  • 2. Комар, комар, комаруха
  • Вкусив мене біля вуха
  • Комар, комар, комарай
  • Поскоріше утікай. Ось так.
  • VI. Хоровий спів
  • Музика має чарівну силу. Вона може викликати в нас різноманітні настрої - як радісні, так і сумні. Вона навіть може навчати нас!
  • Доброта… Ми рідко говоримо про цю прекрасну якість людини. І даремно. Добро своїм корінням сягає у вічність. Навіть одне добре слово, одна щира усмішка, одна добра справа живі вічно.
  • Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо дуже гарну пісню, яка називається «Якщо добрий ти». Цю пісню написали російські композитор Борис Савельєв та поет Михайло Пляцковський для мультфільму «День народження Кота Леопольда».
  • -Діти, а чи бачили ви цей мультфільм? Про що в ньому ідеться?
  • -Які риси характеру героїв спостерігаємо в мультфільмі?
  • -Які риси є хорошими, а які - ні?
  • Отож прослухайте її та спробуйте перейнятися настроєм цього твору.
  • (вчитель співає повністю)
  • -Який настрій несе пісня? Чому?
  • -Чого вона навчає?
  • Отож відкрийте свої підручники на с. 50 і зараз ми з вами розучимо цю пісню.
  • Вчитель співає 1 куплет
  • А зараз давайте разом проспіваємо 1 куплет.
  • Вчитель разом з учнями співає1 куплет
  • Прослухайте 2 куплет.
  • Вчитель співає 2 куплет
  • Давайте разом проспіваємо 2 куплет.
  • Вчитель разом з учнями співає 2 куплет
  • Молодці! А зараз давайте проспіваємо 1 і 2 куплет разом.
  • Вчитель разом з учнями співає 1 і 2 куплет
  • Чудово, отож прослухайте останній куплет.
  • Вчитель співає 3 куплет
  • А зараз проспіваємо лише 3 куплет разом.
  • Вчитель разом з учнями співає 3 куплет
  • Молодці! Ви дуже старанні діти. Отож проспіваємо усю пісню. Прошу!
  • Вчитель разом з учнями співає усю пісню.

1. Дощик босоніж по землі пробіг,

клени по плечах плескав.

2. Чуєш, як дзвенять в небі промінці —

сонячні ясні струни.

3. Кожному свою посмішку лиши,

радість — тим, кому тяжко.

  • -Молодці!
  • Упевнена, що всі ви любите танцювати. А чи можна через танок передати характер і настрій?
  • З давніх-давен народ передавав свою історію, думки та почуття у піснях і танцях. З-поміж українських народних танців є танок, який називається аркан.
  • Аркан» — це чоловічий танець, що виник на ГуцульщинІ. За переказами, його виконавці спустилися з гір, щоб обороняти рідний край.
  • - Прослухайте музику цього танцю та скажіть, яким є характер музики.
  • Слухання українського народного танцю «Аркан».
  • - Яким є характер музики? Оберіть потрібні слова: запальний, мужній, енергійний, спокійний, завзятий.
  • - Що виражає музика танцю? Оберіть потрібні слова: мужність, радість, гордість, байдужість, спокій, ніжність.
  • - Як ви вважаєте, музику танцю виконував один інструмент чи декілька?
  • - Коли яскравіше звучить музика: у виконанні одного інструмента чи оркестру?
  • Мелодія яскраво сяє, А супровід — допомагає.
  • - Який музичний інструмент ви обрали б для супроводу «Аркану»?
  • «Аркан» - старовинний танець, що є основним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця у леґіні. Після участі у ньому він отримував право носити бартку (топірець) і підперезуватися чересом (широким паском). У танці хлопці демонстрували силу, спритність, дисциплінованість. «Аркан» танцюють зімкненим колом або півколом з топірцями в руках (під музичний супровід із характерним ритмічним чергуванням). Танець поширений в Івано-Франківській, Чернівецькій та Закарпатській областях.

Продовження розучування пісні Ю. Боршош-Кум'яцького «Зійшов місяць»

VII. Підсумок уроку

  • -Яка була тема сьогоднішнього уроку?
  • -Чи можна за допомогою музики передати почуття людини?
  • -Чи вдалося В. Косенку передати почуття дітей у своїх творах?
  • -Яку пісню ми сьогодні вивчали сьогодні?
  • -Чого навчає вивчена сьогодні пісня? Про які риси характеру в ній ідеться?
  • Молодці.
Перегляд файлу

Тема: Музика Б. Савельєва, слова М.Пляцковського «Якщо добрий ти». Музика вражає. В. Косенко «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»

Мета:

  •                 Навчити учнів правильно розуміти почуття та настрої, які виражає музика;
  •                 розвинути вокально-хорові та слухові навички; розвинути ритмічну пам'ять та відчуття довжини звуків за допомогою ритмічної вправи; виховати любов до дитячої авторської пісні; правильно чути та характеризувати твори для слухання;
  •                 виховувати любов до музики.

Обладнання: підручники «Музичне мистецтво», О.Лобова, 2 клас,

комп’ютер, портрет композитора, фонограми пісень та фізкультхвилинки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Добрий день! Звати мене Галина Олександрівна, і сьогодні я проведу у вас урок музики.  Встали, діти,  оскільки зараз у нас урок музики, то і привітання у нас буде музичним.

- Добрий день, вам діти 

Я прийшла в ваш клас

- Добрий день, добрий день

Раді бачить вас

- Ви уже писали?

- Ми уже писали

- Ви вже рахували?

- Ми вже рахували

- А тепер відпочиваймо

І всі разом заспіваймо.

ІІ. Повідомлення теми уроку

Ми можемо відчувати настрій іншої людини: батьків чи друзів. А якими бувають прояви вашого настрою й чи може музика передати наші настрої та почуття? Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося.

Тема сьогодні у нас називається «Музика виражає»

ІІІ. Слухання музики

- Розгляньте картини. Чи можна сказати, що всі ці картини створено завдяки музиці?

- Уяви, якою музикою «звучать» ці художні твори. Які музичні жанри та виконавські колективи вони нагадують?

- Подумай, чи може музика «намалювати» картину. Чи відомі тобі такі музичні твори?

- Музика «подарувала» художникам багато сюжетів і образів. Однак чимало музичних творів написано і завдяки образотворчому мистецтву: під враженням від картин і малюнків, скульптур і декоративно-прикладних творів..

- Картини російських живописців надихнули українського композитора Ігоря Шамо на створення циклу фортепіанних п’єс. Їх музика «малює» звуками струнку берізку, ранкове пробудження лісу, народне свято.

- Подивіться на екран, тут зображена картина художника Івана Голікова «Трійка. Палехський розпис.» Що зображено на картині? А зараз послухайте п’єсу «Трійка», яка була написана на основі цієї картини.

- Що ми чуємо слухаючи цей твір?

- Як змінюється музика від початку до кінця?

- Чи передає музика зміст і настрій живопису?

- Який характер цього твору?

- Російський композитор Модест Мусоргський є автором сюїти «Картинки з виставки». Хто знає, що таке сюїта? Сюїта – це музичний твір, який складається з кількох самостійних, контрастуючих між собою частин, об'єднаних спільним художнім задумом.

- Він написав її понад 140 років тому, під враженням від малюнків свого друга архітектора Віктора Гартмана.

Для Мусогорського гартман був добрим другом, саме тому смерть Гартмана в молодому віці (39 років) вразила композитора. Через рік після цієї трагічної події, була проведена виставка картин Виктора Гартмана, присвячена його памяті. Але найкращим памятником художнику став фортепіаний цикл написаний його другом. Ідея створення цього циклу зявиласяу Мусогорського під час відвідування виставки і уже через три тижні цикл фортепіаних пєс «Картини з виставки був готовий». Цей фортепіанний цикл складається з 10 програмних п’єс, повязаних одним мотивом під назвою «Прогулянка». Це сам Мусоргський, який прогулюється по виставці і час від часу зупиняється біля однієї з картин, яка його зацікавила.

За малюнком годинника у вигляді хатинки на курячих ніжках було створено п'єсу «Баба Яга»! В уяві композитора це зображення «перетворилося» на картину стрімкого польоту Баби Яги.

А зроблені художником ескізи балетних костюмів надихнули композитора на створення п'єси «Балет пташенят, що не вилупилися». Цей твір змальовує веселе щебетання й пустотливу метушню маленьких пташенят.

Послухай п’єси. Зістав їх зі своїми уявленнями.

- Чи відповідає музика вашій уяві?

- Який характер має музика, коли вона відтворює політ Баби Яги? Пташенят? 

- Яка пєса вам сподобалася більше?

- Чи мають музичне мистецтво і образотворче мистецтво спільні риси?

Які? А які відмінні?

IV. Фізкультхвилинка

У оленя в лісі дім

Він в віконце виглядає

Зайчик між дерев біжить

В двері стукотить.

  •                   Стук! Стук! Стук, відкрий

В лісі там мисливець злий.

  •                   Зайче, двері відкривай.

Лапу подавай.

 

V. Поспівки

1. Луна

Відгукнись

Співу

Ти повчись

З нами

Ти пограй

Точно так

Заспівай

2. Комар, комар, комаруха

Вкусив мене біля вуха

Комар, комар, комарай

Поскоріше утікай. Ось так.

VI. Хоровий спів

Музика має чарівну силу. Вона може викликати в нас різноманітні настрої - як радісні, так і сумні. Вона навіть може навчати нас!

Доброта… Ми рідко говоримо про цю прекрасну якість людини. І даремно. Добро своїм корінням сягає у вічність. Навіть одне добре слово, одна щира усмішка, одна добра справа живі вічно.

Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо дуже гарну пісню, яка називається «Якщо добрий ти». Цю пісню написали російські композитор Борис Савельєв та поет Михайло Пляцковський для мультфільму «День народження Кота Леопольда».

  • Діти, а чи бачили ви цей мультфільм? Про що в ньому ідеться?
  • Які риси характеру героїв спостерігаємо в мультфільмі?
  • Які риси є хорошими, а які - ні?

Отож прослухайте її та спробуйте перейнятися настроєм цього твору.

(вчитель співає повністю)

  • Який настрій  несе пісня? Чому?
  • Чого вона навчає?

Отож відкрийте свої підручники на с. 50 і зараз ми з вами розучимо цю пісню.

Вчитель співає 1 куплет

А зараз давайте разом проспіваємо 1 куплет.

Вчитель разом з учнями співає1 куплет

Прослухайте 2 куплет.

Вчитель співає 2 куплет

Давайте разом проспіваємо 2 куплет.

Вчитель разом з учнями співає 2 куплет

Молодці! А зараз давайте проспіваємо 1 і 2 куплет разом.

Вчитель разом з учнями співає 1 і 2 куплет

Чудово, отож прослухайте останній куплет.

Вчитель співає 3 куплет

А зараз проспіваємо лише 3 куплет разом.

Вчитель разом з учнями співає 3 куплет

Молодці! Ви дуже старанні діти. Отож проспіваємо усю пісню. Прошу!

Вчитель разом з учнями співає усю пісню.

1. Дощик босоніж по землі пробіг,

клени по плечах плескав.

http://subject.com.ua/textbook/music/2klas_1/2klas_1.files/image136.jpg

2. Чуєш, як дзвенять в небі промінці —

сонячні ясні струни.

http://subject.com.ua/textbook/music/2klas_1/2klas_1.files/image137.jpg

3. Кожному свою посмішку лиши,

радість — тим, кому тяжко.

http://subject.com.ua/textbook/music/2klas_1/2klas_1.files/image138.jpg

  • Молодці!

Упевнена, що всі ви любите танцювати. А чи можна через танок передати характер і настрій?

З давніх-давен народ передавав свою історію, думки та почуття у піснях і танцях. З-поміж українських народних танців є танок, який називається аркан.

Аркан» — це чоловічий танець, що виник на ГуцульщинІ. За переказами, його виконавці спустилися з гір, щоб обороняти рідний край.

- Прослухайте музику цього танцю та скажіть, яким є характер музики.

Слухання українського народного танцю «Аркан».

- Яким є характер музики? Оберіть потрібні слова: запальний, мужній, енергійний, спокійний, завзятий.

- Що виражає музика танцю? Оберіть потрібні слова: мужність, радість, гордість, байдужість, спокій, ніжність.

- Як ви вважаєте, музику танцю виконував один інструмент чи декілька?

- Коли яскравіше звучить музика: у виконанні одного інструмента чи оркестру?

Мелодія яскраво сяє, А супровід — допомагає.

- Який музичний інструмент ви обрали б для супроводу «Аркану»?

«Аркан» - старовинний танець, що є основним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця у леґіні. Після участі у ньому він отримував право носити бартку (топірець) і підперезуватися чересом (широким паском). У танці хлопці демонстрували силу, спритність, дисциплінованість. «Аркан» танцюють зімкненим колом або півколом з топірцями в руках (під музичний супровід із характерним ритмічним чергуванням). Танець поширений в Івано-Франківській, Чернівецькій та Закарпатській областях.

Продовження розучування пісні Ю. Боршош-Кум’яцького «Зійшов місяць»

VII. Підсумок уроку

  • Яка була тема сьогоднішнього уроку?
  • Чи можна за допомогою музики передати почуття людини?
  • Чи вдалося В. Косенку передати почуття дітей у своїх творах?
  • Яку пісню ми сьогодні вивчали сьогодні?
  • Чого навчає вивчена сьогодні пісня? Про які риси характеру в ній ідеться?

Молодці.

doc
Додано
17 березня 2018
Переглядів
1987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку