ТЕМА. Написання не і ні з прислівниками.

Про матеріал
Опис Не і ні з прислівниками. Матеріал уроку допоможе засвоїти правопис прислівників з частками не та ні, позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з часткою не.
Перегляд файлу

ТЕМА. Написання не і ні з прислівниками.

МЕТА:

- навчальна - пояснити правила написання не, ні з прислівниками, формувати вміння визначати в словах орфограму „не, ні з прислівниками" та обґрунтовувати вибір написання, застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці;

- розвивальна - розвивати усне й писемне мовлення учнів; творчі здібності;

- виховна - виховувати шанобливе ставлення до праці людини.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, синтаксис, морфологія.

Культура мовлення: правильне вживання прислівників у власному мовленні.

Міжпредметні зв’язки : українська література.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа                                   

                                     Праця людини - окраса і слава,                             Праця людини - безсмертя її!

                                                                 В.Симоненко

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Розподільний диктант.

      Розподілити слова у дві колонки: з н та нн.

Сонно, навмання, багряно, поважно, попідтинню, замислено, туманно, натхненно, духмяно, шалено, законно, піднесено, нездоланно, невпинно.

V. Розвиток пошукової пізнавальної активності

Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу тексту

І. Прочитайте текст (роздрукований текст - на парті у кожного учня), визначте його тему і головну думку. Доберіть заголовок. Порівняйте свій заголовок із тими, що дібрали однокласники. Кращий заголовок запишіть. Випишіть слова, що вживаються з часткою не. Визначіть , до яких частин мови вони належать.

Не знаю, як би склалася моя доля, коли б біля неї не стояла незмінно, мов благання, моя зажурена мати. Я досі ніяк не забуду на своєму чолі, біля свого серця спокій і тепло її потрісканих рук. Може, тому й було тепла так немало, що воно трималося не на поверхні, а в глибоких шпаринах материнських рук...

Невдовзі страшні нестатки впакували нас у стару дідівську клуню. Тут ми якось нехитро обладнали голодрабську хижку на двоє підсліпуватих віконець. Чого в цій хижці було незмірно багато, то це диму і цвіркунів. Тієї бісової худоби нізащо не можна було спекатись.

Нескоро батько стягнувся на стару корівчину. Та недовго пробула вона в нас. Незабаром батько продав корову, а я пішов учитися...  (3а М.Стельмахом).

І. Дослідити спосіб творення вжитих у тексті прислівників.

II. Випишіть прислівники з не , ні, орфограми підкресліть.

VІ. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок

  1. Розподільний диктант.

Записати у першу колонку прислівники. У яких не є частиною кореня, у другу - префіксом, у третю - часткою.

Негуманно, ненароком, недбало, необхідно, не далеко, а близько; негаразд, неприхильно, не просто, а складно; не дуже, не глибоко, а мілко; нещадно, не зовсім, недостатньо.

2. Робота в малих групах.

Кожна група одержує картку із завданням.

Картка 1

 Скласти по два речення так, щоб у першому випадку не було префіксом, а у другому - часткою. Підкреслити прислівники як члени речення.

 Нерадісно - не радісно; недорого - не дорого; недалеко - не далеко; неголосно - не голосно.

Картка 2

До поданих слів дібрати синоніми з префіксом не-.

  Добре, близько, мало, тривожно, низько, пізно, легко, глибоко терміново, густо.

Представлення групами своїх робіт.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4. Вибірковий диктант

З поданих прислівників виписати ті, які без не не вживаються. Невтішно, невибагливо, невигідно, негайно, неважно, невисоко, недбало, незабаром, неподалеку, невгамовно, невпопад, нещодавно, недарма.

5. 3авдання.

Поміркувати, чому слово недоречно пишеться разом, а не до речі - окремо. Чи належать ці слова до однієї частини мови? 6. Творча робота.

6. Коментований диктант

(Ні)звідки, (ні)звідкіль, (ні)як, (ні)нащо, (ні)де, (ні)коли, (не)даремно, (ні)защо, (ні)нащо, (не)абияк, (не)порушно, (не)подалік,(не)дорого, (не)забутньо, (не)голосно,(не)до ладу,  (не)до вподоби, (не)до речі, (не)до смаку.

Зробити морфологічний розбір виділених прислівників.

7.  Скласти діалог на тему "Краса людини - в праці". Уживайте подані парами слова. Поясніть різницю в значенні прислівників. Назвіть їх спосіб творення.

Ніяк - ніяк, ніколи - ніколи.

 8. Гра „Фразеологічний аукціон""

Пригадайте і запишіть якомога більше фразеологічних зворотів, у яких є орфограма „Ні з прислівниками". Значення фразеологізмів пояснити.

  1. Систематизація й узагальнення вивченого

           Подумати і дати відповіді:

           1. За яких умов не пишеться з прислівниками разом, а за яких - окремо? Доведіть на прикладах приклади.

           2. Як пишеться ні з прислівниками. Наведіть приклади.

VІІ. Підсумок уроку

- Сьогодні на уроці я дізнався ...

-Я вивчив ...

- Я збагатився інформацією...

- Що було найцікавішим?

-  Що найскладнішим?

VIII . Домашнє завдання (диференційоване).

1. Вивчити правила.

2 .Написати твір - мініатюру „ Моє ставлення до праці".

3. Скласти словниковий диктант на вивчені орфограми.

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку