Тема. «Наші друзі – односкладні речення»

Про матеріал

Систематизувати знання про односкладне речення, доповнити та поглибити їх,

використовуючи метод вивчення мовного матеріалу через навчальний текст-опору.

Перегляд файлу

  Моделювання  уроку української мови з елементами  підготовки до ЗНО за текстом - опорою

 

Тема. «Наші друзі – односкладні речення»

 

Мета:  Узагальнити знання учнів про односкладні речення. Міцність навичок забезпечити системою творчих вправ  

Розвивати зв’язне усне і писемне мовлення школярів, уміння зіставляти й узагальнювати.

Виховувати   пізнавальний інтерес до знань, бажання самовдосконалюватись, постійно займаючись самоосвітою. 

 

 Тип уроку:   узагальнення вивченого матеріалу про односкладне речення.

 

 

                                                  Хід уроку

І.Організаційний момент

  1.                                 Вступне слово вчителя.

Любі діти! Хай сьогодні нам усім вистачить терпіння, мудрості і добра.

Я бажаю вам успіху, упевненості, а ще нехай кожен побажає собі того, чого найбільше прагне, а може, й того,чого йому іноді бракує: комусь витримки, комусь серйозності, а ще – сміливості, удачі, уваги, бажання вчитися, радості спілкування.Давайте подаруємо один одному посмішку

 ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

             «Мозковий штурм»

  • Що таке речення?(Одиниця мовного спілкування, що виражає закінчену думку).
  • Як поділяються речення за структурою?(Прості й складні).
  • У чому різниця між простими і складними реченнями?(Прості мають одну граматичну основу, а складні – дві та більше).
  • Що таке граматична основа? (Підмет і присудок).
  • Чи завжди речення має і підмет, і присудок? (Ні).
  • Як називаються речення, що мають лише один головний  член речення  і чому? (Односкладним ,бо другий головний член односкладному реченню не потрібний, оскільки зміст речення і так зрозумілий  )
  • Які ви знаєте  види односкладних  речень і що вони означають ?

(Означено-особове - головний член яких означає дію, яку виконує конкретна особа (я, ти, ми, ви))

Неозначено-особове - головний член речення означає дію, яку виконують невизначені особи (вони)

Узагальнено-особове - головний член речення означає дію, яка стосується будь-якої особи

Безособове - головний член речення означає дію, яка не має виконавця

Називне - головний член речення стверджує наявність предметів чи явищ)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні на уроці ми систематизуємо знання про односкладне  речення, побачимо, що про нього знаємо, і доповнимо свої знання, поглибимо їх,

 використовуючи метод  вивчення мовного матеріалу через навчальний  текст-опору.

 

                                            Верес і бджоли

Йду до лісу. Цвітіння вересу вчуваю в усьому  в ароматі повітря в подиху леготу  в барвах неба. Він владарює на піщаних грунтах  там  де не цвіте жодна квітка, Од його фіолетового цвітіння не сховатися ніде  ні в затінку дерева  ні на узліссі  ні в гущавині. Його маленькі ліхтарики мов просвердлюють тобі душу входять у єство в свідомість. Гейзери цвіту. Фонтани холоднувато-гарячого багаття. Каскади райдужного сяйва.

Дикі бджоли паруються на віддалених ділянках  у глибинах  у пущах і нетрищах  запасаючись нектаром на зимівлю  а свійські літуни господарюють на околицях  беруть взяток похапцем поспішають... Незабаром задощить. Затуманить. Загрозує... І тоді вже верес буде бляклий сірий нудний. Ні взятку з нього  ні вигляду. 

 

1. « Лексикографічна хвилинка» Прочитайте текст. Зверніть увагу на  виділені слова

Тлумачний словник.

ГЕ́ЙЗЕР

1. Гаряче джерело вулканічного походження, що періодично фонтанує. 

2. чого, перен. Фонтан чого-небудь. 

 

Взя́ток - збирання нектару і квіткового пилку бджолиною сім’єю за певний час (день, сезон).

 

ВЕ́РЕС  

Вічнозелений низенький кущик з дуже дрібним і численним листям та лілово-рожевими квітками

 

 ЄСТВО́

1. Сукупність усіх фізичних і душевних сил та властивостей людини

2. книжн., рідко. Живий організм.  ь

3. книжн., рідко. Найголовніше і найістотніше в чому-небудь; суть чогось. . 

 

КАСКА́Д

1. Природний або штучний водоспад, що спадає уступами, або система таких водоспадів. 

2. перев. чого, перен. Стрімкий, невпинний потік великої кількості, маси чого-небудь. 

3. Зв'язані між собою джерела енергії, двигуни тощо.   

4. заст. В опереті — швидкий танець у супроводі співу.

 

 ЛЕ́ГІТ

 Легкий приємний вітерець

 

2. «Розпізнай у тексті ».

 

Знайдіть  у тексті  односкладні  речення  і підкресліть  у них граматичну основу.

 

3. «Вибірково – розподільна робота»

 

Розподілити  і записати у дві колонки речення з головним членом підметом та присудком. Зазначити вид  кожного односкладного речення. Свій вибір аргументувати.

4. « Перетворення  »

 

  Перебудуйте подані односкладні  речення з тексту   на  двоскладні.  1-й варіант з головним членом підметом,а 2 - варіант з головним членом присудком. Підкресліть члени речення

 

5. «Пунктуаційна розминка» 

Кома і крапка - це найдавніші знаки, які з'явилися у перших друкованих книгах XVI століття. Кома – слово з латинської мови, і в ній воно мало таке значення: кую, б'ю, відділяю. Крапка – це переклад латинського слова пунктум. Це слово дало такі назви: пункт, пунктуація, пунктограма.

  Лексичне значення слів пункт, пунктуація.

Пункт – 1) місце зосередження чого-небудь.

2) розділ або положення в документі.

Пунктуація - система правил вживання на письмі розділових знаків.

 Поставте розділові знаки у тексті  - опорі.

6. Лінгвістична діагностика 

Кожен діагностує тип пунктограм  у тексті 

7.   «Орфографічна хвилинка».  Виписати слова, що викликали б у вас труднощі при написані .Аргументувати вибір, назвати орфограми.

-Цвітін(н)я, багат(т)я, узліс(с)і …/

- вересу,  дерева, гейзери, беруть …/

- вчуваю у\в усьому, у\в  ароматі  ,  у\в подиху  ,  у\в барвах , у\в затінку  , у\в  гущавині, входять у\в  єство, у\в  свідомість, у\в  глибинах, у\в  пущах і\ й нетрищах…/

- піщаних, пущах, нетрищах, гущавині…/

- холоднувато-гарячого…/

-   лісу, цвітін(н)я  ,   усьому,  ароматі, повітря , піщаних , цвіте,  квітка,фіолетового , ніде,  затінку , узліс(с)і,    гущавині, маленькі,ліхтарики , просвердлюють , входять ,  свідомість, цвіту  , віддалених, ділянках , зимівлю,   свійські, літуни …/

 

8. Зробити синтаксичний розбір  простого  речення   із тексту   

(за вибором учнів)

Послідовність розбору простого речення

 

 

9.«Відпочиньте»

Оберіть зручну позу, сидячи на стільці. Голову схиліть на груди, руки можна покласти на коліна. Розслаблення м'язів приносить відчуття спокою. Тому повторюйте (можна про себе):

  •           Я заспокоююсь
  •           Я дихаю легко
  •           Я відпочиваю. Відпочиває моє тіло, мозок.
  •           Я почуваю себе зовсім спокійно
  •           Я здоровий
  •           Я впевнений у собі
  •           Сили мої відновились
  •           Я знову можу виконувати завдання

 

10. «Творче конструювання»

 

      Вас очікує творче завдання: скласти твір – опис   літнього ранку ,     використовуючи  опорні слова. Речення твору мають бути  односкладними.Дати заголовок  тексту називним реченням. Назвати  види речень ,які ви використали в описі

(Опорні слова:   ясний ранок, тихо, мальовничі краєвиди,  ,аромат  , небесна блакить ,  барви  ,квітки,  дерева,  стежка, узлісся,   гущавина, дикі бджоли ,  дупло,  свійські літуни , дідова пасіка     )

 

 

 IV . Домашнє завдання 

 

1.Виписати із художньої літератури приклади односкладних речень.

2.Написати висловлювання з використанням односкладних речень  на тему «Бджола жалить жалом, а чоловік — словом.»

 

 V. Оцінювання . Підсумок уроку

 

Дуже вдячна  вам за активну роботу, гарні відповіді і знання, за вашу підтримку і позитивний настрій. Бажаю, щоб  односкладні речення стали вашими вірними друзями на все життя. Щоб ваші серця і розум повнились добром, щирістю, любов'ю до людей та новими знаннями, які відчинять для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

doc
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку