Тема " Несприятливі явища"

Про матеріал
поглибити уявлення учнів про несприятливі фізико-географічні процеси і явища, які можуть відбуватися на території України, сформувати уявлення про чинники несприятливих природних процесів, розкрити шляхи запобігання виникненню і утворенню несприятливих явищ і процесів.Ознайомити із роботою метеослужб. Формувати екологічну грамотність, глибоке розуміння природних процесів і явищ. Розвивати навики роботи з синоптичними картами, додатковими джерелами географічної інформації, вміння аналізувати і робити правильні висновки.
Перегляд файлу

 

 Вчитель Дубковецька Т.Ю.

8 клас

Тема: «Сезонні погодні умови і явища.Несприятливі погодно - кліматичні явища. Метеорологічна служба.Синоптичні карти.»

МЕТА УРОКУ: поглибити уявлення учнів про несприятливі фізико-географічні процеси і явища, які можуть відбуватися на території України, сформувати уявлення про чинники несприятливих природних процесів, розкрити шляхи запобігання виникненню і утворенню несприятливих явищ і процесів.Ознайомити із роботою метеослужб.

Формувати екологічну грамотність, глибоке розуміння природних процесів і явищ.

Розвивати навики роботи з синоптичними картами, додатковими джерелами географічної інформації, вміння аналізувати і робити правильні висновки.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, атласи, підручники, роздатковий матеріал, додаткова література.

ТИП УРОКУ: Засвоєння нових знань.

Методи і прийоми роботи: бесіда з метою актуалізації опорних знань учнів, пояснення з використанням додаткової інформації, робота учнів у зошитах, заповнення таблиць, робота з картами атласу ,синоптичними картами, настінними таблицями.

 СТРУКТУРА УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

(перевірка методичного забезпечення уроку: наявність в учнів підручників, робочих зошитів, атласів, роздаткового матеріалу.)

Учні проводять метеохвилинку, дані записують у календар спостереження за погодою.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

        ПРИГАДАЙ! Як виникають природні явища?

 Що називають «природними процесами?»

 Назвіть відомі вам природні явища і процеси.

 До яких трьох груп вони відносяться?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

На уроці мова йтиме про фізико-географічні явища і процеси, які ми називаємо «несприятливими». Ви глибше познайомитеся із уже відомими вам явищами і процесами, а також отримаєте багато цікавої інформації про інші, маловідомі, вам несприятливі явища і процеси, які можуть відбуватися на території України. Також ми поговоримо про чинники виникнення і утворення несприятливих фізико-географічних явищ і процесів та шляхи їх запобігання їхньому виникненню. Особливу увагу приділимо питанню про ставлення людини до природи і спробуємо довести, що людина являється основним фактором розвитку несприятливих процесів у природі.

 (учні записують тему уроку, план уроку.)

 ПЛАН УРОКУ

  1. Характеристика несприятливих фізико-географічних явищ і процесів, та шляхи їх запобігання.
  2. Сезонні погодні умови і явища.
  3. Діяльність людини, як один із основних факторів розвитку несприятливих процесів і явищ.
  4. Метеорологічна служба.Прогноз погоди.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Запам”ятай! Фактори розвитку несприятливих процесів і явищ:

  • обертання Землі навколо Сонця, та сила гравітації
  • тектонічні рухи
  • сонячна енергія та атмосферна циркуляція,робота підземних вод
  • діяльність людини.

РОЗПОВІДЬ ВЧИТЕЛЯ: чимало шкоди населенню України, передусім його господарській діяльності, завдають несприятливі природні процеси і явища. Запам”ятайте основні фактори їх розвитку.

До несприятливих фізико-географічних процесів, що відбуваються на території України належать: ерозія, зсуви, селі,карст, заболочення і підтоплення, а до несприятливих явищ – сильні дощі, град, посухи, суховії, полові бурі, вітровали, завірюхи, ожеледь, снігові лавини.

( Учні працюють із настінною таблицею, а також роздатковими таблицями)

     КОРОТКА ХАРАКТЕРИСТИКА НЕСПРИЯТЛИВИХ ФІЗИКО-ГЕОГРАФІЧНИХ ЯВИЩ.

СИЛЬНІ ДОЩІ. В Україні досить часті сильні зливові дощі, коли за 12 год випадає 50мм опадів і більше. Вони виникають під час прохолодження західних циклонів. Найчастіше доща випадають протягом одного дня, але можуть тривати 2-5 днів. Дощі починаються  на заході і поступово зміщуються на схід. Найбільшими вони бувають над  якоюсь локальною територією. Аналіз розподілу опадів на території України допоможе виділити ті території, де досить часто спостерігаються сильні дощі. Це Польська низовина, Подільська височина, Карпати.

Сильні дощі призводять до затоплення значних площ землі і населених пунктів, паводки на ріках, особливо у Передкарпатті і Закарпатті, які розмивають дороги, руйнують мости.Шляхи запобігання: спостереження і передбачення, зменшення вирубки на гірських схилах.

ГРАД. У теплий період року виникають грози, які супроводжується зливами, блискавками і градом. Повторюваність граду найбільша у Криму і Карпатах. (град завдає значної шкоди будівлям і с\г культам.)

Цьому сприяє розвиток висхідних потоків перед горами і збільшення хмарності.

ПОСУХИ.Впродовж теплого періоду року в Україні в середньому буває 3-9 бездощових періодів, різної тривалості, в окремі роки їх кількість може збільшуватися джо 13-15. Найтриваліші такі періоди у причорноморській смузі (близько 100 днів), та на пд.-сх. України ( біля 80 днів). У західній частині вони досягають 50-60 днів, а в Карпатах лише 40 днів. Посухи призводять до просихання грунту і повітря, яке у поєднанні із сильними вітрами є причиною утворення суховіїв і пилових бур.

СУХОВІЇ. Це гарячі сухі вітри. Вони спостерігаються найбільше у сх.. і пд.. частині України в літній період. Вони характеризуються низькою відносною вологістю, температурою – 25 С, швидкістю – 5м/с; 10 м/с У цих же районах спостерігаються і пилові бурі, під час яких із не заліснених ділянок видуваються пил і пісок і переноситься на великі відстані. Під час пилових бур засипаються пилом поля,сади і виноградники, шляхи сполучення. Зменшити негативний вплив пилових бур і суховіїв можна створенням полезахисних смуг, зрощенням полів. Пилові бурі останнім часом виникають і на Поліссі, де внаслідок осушення боліт є значні площі незакріплених пісків. Це вимагає ведення грунтово-захисних сівозмін та регулювання рівня грунтових вод.

Сторінка цікавої інформації (учні виступають із додатковою інформацією про стихійні явища природи, яку вони підготували заздалегідь із різних джерел географічної інформації)

Доповнення вчителя. Які із цих явищ спостерігаються у нашій місцевості?

Інші несприятливі явища: гололід і паморозь зимою, урагани, снігові лавини у Карпатах через які відвідування гір зимою є небезпечним.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ

І. Де спостерігаються несприятливі метеорологічні явища на території України?

ІІ. Чи завжди наслідки їх є несприятливими?

ІІІ. Чи можна якось запобігти виникненню цих явищ?

КОРОТКА ХАРАКТЕРИСТИКА НЕСПРИЯТЛИВИХ ФІЗИКО-ГЕОГРАФІЧНИХ ПРОЦЕСІВ

Розповідь учителя.

 ЕРОЗІЯ – процес руйнування грунтового покриву під впливом вітру та водних потоків. На території України переважає водна ерозія, що призводить до утворення ярів. Найгустіше помережані ярами схили Середньоросійської височини і Донецького кряжа, на Пожужі, Правобережжі Дніпра. Тернопільщина належить до областей України із найвищим рівнем розорюваності території, та високою часткою просапних культур (овочів, картоплі, цукрових буряків). Саме через це,  а також через значні перепади висот водній ерозії піддається 40% ріллі. Площа еродованих земель Тернопільщини станосить 327 тис. га. Вражає цифра – 24 млн тонн гумусу щороку втрачає  Україна через водну ерозію.

Опис вітрової ерозії із хрестоматії (зачитує учень)

(Учні працюють із картою атласу « Несприятливі природні процеси», заповнюють таблицю, а також роблять, на основі прослуханої інформації, висновки про можливі шляхи запобігання процесу ерозії)

ЗСУВ. Це сповзання гірських порід. Вони виникають на природних схилах горбів і штучно створених укосинах. Найбільш поширені у гірських регіонах і в долинах рік. Зсуви бувають різних розмірів, можуть спричини сповзання будівель, шляхів. Шляхи запобігання: не вирубувати ліси на схилах, укріплення схилів( берег р. Прут) спеціальними спорудами – укріпленнями.

(учні розглядають райони поширення зсувів на карті, зачитують доповнюючи інформацію)

СЕЛІ - це потоки води із грязево-кам”яним матеріалом. Найбільше поширені вони у високо гір”ї і середньогір”ї Карпат, Криму. Вони спричинюються короткочасними повадками на гірських річках. Селі мають велику руйнівну силу, вони завдають великої шкоди, засипаючи поля, будівлі.

КАРСТ – явища і процеси, щовиникають у гірських породах, розчинних у воді під впливом атмосферних опадів – поверхневих та підземних вод. Найчастіше зустрічається у вапняках Криму, гіпсах Поділля та солях Донбасу. Зустрічаються також у Карпатах, на Поліссі, Причорномор”ї. Поширені форми відкритого (провалля, понори, лійки), покритого(порожнини), підземного(печери, шахти) карсту.

Інформація про печери Тернопільщини. (розгляд таблиць і схем)

Необхідне наукове обгрунтування розвитку карсту і його поширення, щоб запобігти негативним наслідкам у господарювання ( просідання споруд, утворення тріщин)

Приклад: побудова Рівненської АЕС на кастових пустотах.

ЗАСОЛЕННЯ грунтів виникає внаслідок меліорації земель у посушливих районах України. Це стається тому, що вона з грутну підтягується до поверхні, а разом з нею з глибинних горизонтів виносяться солі. Родючі грутни перетворюються у солончаки і солонці. Для поліпшення їх родючості їх необхідно гіпсувати.

ЗАБОЛОЧЕННЯ. Основні причини:  рівнинність і незначна дренованість території, неглибоке залягання грунтових вод, великі весняні розливи рік, застоювання поверхневих вод на плоских ділянках поверхні, позитивний баланс вологи. Процеси заболочення мають негативний вплив на землеробство. Великі площі боліт на Поліссі осушено, але це не завжди мало позитивний результат. Знизився рівень грунтових вод, а з ним і водо у колодязях, обміліли окремі озера, а легкі піщані грунти розвіюються вітром, тому меліорація грутнів на Поліссі потребує зваженого підходу.

     ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ:

                 І. Які несприятливі фізико-географічні процеси ви запам”ятали?

 ІІ. На які із цих процесів людина має найбільший вплив?

 

По третьому питанні плану уроку учитель проводить бесіду про вплив людини на природу.

                                                  « Жити щасливо і жити

                                                        у злагоді з природою -                      

                                                               це одне і теж»

 ( Сенека, римськ.мислитель

 І ст. н. е.

ПОЗИТИВНИЙ

- споруджує плотини і дамби, систему дренажних колодязів, відбирає зайві підземні води і стримує зсуви, нарощує пляжі, осушує заболочені землі, створює дендропарки.

НЕГАТИВНИЙ

- зменшує площі лісів, збільшує площі орних земель, збільшує промислове будівництво, порушує загальний рівень підземних вод, збільшення видобутку природних ресурсів (знижує стійкість літосфери),гірська діяльністьсть забруднює природнє середовище, змінюються кліматичні умови.

Випереджувальне домашнє завдання.

Учні розповідають про народні прикмети про погоду,а також про роботу метеослужб.

Прийом «Картографічний».

Робота із синоптичними картами та складання прогнозу погоди.

 

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.

Проведенняцифрового диктанту.

1. Несприятливий фізико-географічний процес, який виникає в результаті розмивання легкорозчинних порід.

2. Система заходів, призначена для відведення води з грунту.

3. Вітри, які дмуть у теплу пору року на Пд. і Пд. Сх.  України.

4. Зміна стану і складу природних тіл.

5. Періоди без дощу, тривалістю більше 10 днів.

6. Бурхливий руйнівний потік у руслах гірських річок.

7. Територія України, де великі площі заболочення.

8. Підземне карстове утворення.

9. Несприятливе утворення в результані водної ерозії.

10. Метеорологічне явище, яке супроводжується громом, блискавками, градом.

11. Один з основних факторів розвитку несприятливих фізико-географічних процесів і явищ

12. Система спостережень за станом довкілля.

 

ПІДСУМОК УРОКУ.

Домашнє завдання: вивчення конспекту, засвоєння інформаціїі з роздаткових інформативних листків, рекомендована робота із додатковою літературою.

 

ІНФОРМАТИВНИЙ ЛИСТ

ПРИГАДАЙ!

 Природні явища виникають в результаті взаємодії природних тіл.

Природні процеси – це зміни стану і складу природних тіл.

ЗАПАМ”ЯТАЙ!

  Фактори розвитку несприятливих природних процесів і явищ

  • обертання Землі навколо Сонця
  • тектонічні рухи
  • сонячна енергія та атмосферна циркуляція
  • робота підземних вод
  • діяльність людини

               СЛОВНИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ

СУХОВІЇ – гарячі сухі вітри.

ЕРОЗІЯ – процес руйнування грунтового покриву під впливом вітри та водних ресурсів.

ЗСУВ – сповзання гірських порід.

СЕЛЬ – бурхливий руйнівний потік русла гірських річок, який несе з собою багато грязево-кам”яного матеріалу.

КАРСТ – явища і процеси, що виникають у гірських породах, розчинних у воді ( вапняках, гіпсах, солях) під впливом поверхневих і підземних вод.

ЗАСОЛЕННЯ – процес накопичення розчинних солей в рггутні.

ДРЕНАЖ – різновид осушення ( через канали чи дрени-підземні труби), система заходів призначена для відведення води з грунту.

МЕЛІОРАЦІЯ – система заходів, спрямованих на збереження і поліпшення грунтів ( зрошення осушення, знесолення промиванням) з метою підвищення їх родючості.

                

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
2 березня 2022
Переглядів
3440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку