Тема уроку: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників (загальне ознайомлення).
Мета уроку: повторити й поглибити знання про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник в реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займеннии в реченні, визначати їх розряд за значенням; виховувати старанність та кмітливість учнів, пошану до усної народної творчості.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
Які скарби многовікові,
Які цілющі осередки!
І все відбито в рідній мові,
Що в спадок нам лишили предки.
Д.Білоус
I.Актуалізація опорних знань учнів
1. Слово вчителя.
У державі Морфологія, з якою ми вже частково знайомі, завжди лад і порядок, тому що кожен її житель має
• загальне значення;
• свої питання;
• морфологічні ознаки;
• синтаксичну роль.
Загадки
1.Я предмети називаю,
Про предмети я все знаю,
Маю рід, число, відміну,
За відмінком маю зміну
Хто? і що?- мої питання.
Так яке моє названня? ( іменник)
2. Про красу предмета дбаю,
З чого він – і це я знаю.
Коли тільки запитаю:
Який та чий оцей предмет?-
Назву в нього сто прикмет! ( прикметник)
3. Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати,
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним,
Називаюсь я … (числівник).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку.
Кросворд
Впишіть в клітинки український переклад поданих нижче слів і у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву цієї частини мови.
1. Согласие (згода).
2. Или (або).
3. Простофиля (йолоп).
4. Падеж (відмінок).
5.Имя прилагательное
(прикметник).
6. Единение (єднання).
7. Роза (троянда).
|
|
|
|
|
з |
г |
о |
д |
а |
|
|
|
|
|
а |
б |
о |
|
|
|
|
|
|
|
й |
о |
л |
о |
п |
|
|
в |
і |
д |
м |
і |
н |
о |
к |
п |
р |
и |
к |
м |
е |
т |
н |
и |
к |
|
є |
д |
н |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
т |
р |
о |
я |
н |
д |
а |
|
|
|
|
|
т |
р |
и |
з |
у |
б |
|
|
|
к |
р |
о |
к |
и |
|
|
|
8. Трезубец (тризуб).
9. Шаги (кроки).
- Звичайно, сьогодні ми будемо продовжувати знайомство із займенником. А розпочнемо ми з невеличкої казки про займенник.
Казка про займенник
Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно: зав'язалася суперечка між її мешканцями - частинами мови. Всі кричали, розмахували руками, доказували свої переваги над іншими.
Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову втрутився Числівник, кажучи що без нього не можна обійтися.
Слухав, слухав цю суперечку ще один житель країни, та урвався терпець, і він мовив: „ Не тільки ви, а і я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику. І тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їхню кількість та ознаки. Але я не називаю жодного з вас". Усі частини мови притихли.
- Можливо, ви щось пам’ятаєте про нього з вивченого у минулих класах?
( відповіді учнів)
Учитель:
- Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про займенник. Ваше завдання навчитися знаходити займенники в реченні, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами займенників.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
1.Проблемне завдання.
Розгляньте записаний на дошці текст, встановіть, чому з нього не можна визначити, про кого йде мова?
Кілька цих, які ми отримали сьогодні, були не такими, як ті, що їх привезли вчора. Буквально у всьому вони були зовсім іншими.
2.Самостійна робота учнів
Користуючись опорними схемами та матеріалом підручника, підготуйте усну відповідь на тему « Займенник як частина мови».
3. Завдання. Спишіть речення з дошки, надпишіть олівцем розряд займенників у проблемному завданні.
4. Виконання вправ.
4.1 Вправа « Хто перший?»
Випишіть займенники. Із третіх букв прочитаєте слово.
Блакить, допомога, високо, казна-що, середа, хтось, велич, наш, лівша, степ, подорож, біг, абищо, північ, сестра, котрий, білий, вода, дружба.
4.2 Прочитайте і спишіть речення та розберіть їх за членами. Якими членами речення може бути займенник?
Ми з тобою, як риба з водою.
Про людину ти можеш судити тільки тоді,
коли був з нею в дорозі чи жив під одним дахом.
Милуєшся сам з собою.
Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним.
Ніхто того не відає, як бідний обідає.
4.3 Гра «Впіймай займенник». Робота із зошитами, один учень працює біля дошки.
Із тексту загадок « впіймати» ( виписати) займенники, визначити їх розряд і відмінок.
а) Гарне, добре, на людей дивиться, а людям на себе дивитись не дозволяє.
( Сонце)
б) Прийшов хтось, взяв щось, бігти за ним, не знати за ким. ( Вітер)
в) Коли нема – чекають, прийду я – тікають. ( Дощ)
4.4 Запитання-жарти
( ви-ми- ти)
- Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)
- Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? ( Мене, тебе)
( у нього, у ньому, його, йому)
4.5 Самостійна робота учнів у зошитах
Записати прислів’я. Зробити синтаксичний та морфологічний аналіз останнього речення.
а) Книга, друг, без, твій, рук, без, неї, як.( Книга – твій друг, без неї як без рук)
б) ніхто, не вродився, а навчився, Мудрим. ( Мудрим ніхто не вродився, а навчився)
в) Хто, добра, бажає людям, і , собі, має, той.(Хто людям добра бажає, той і собі має)
4.6 Вправа « Віднови прислів’я» ( усно)
Відновити прислів’я. Виділити в них займенники й визначити їхню синтаксичну функцію.
Мудрим ніхто не народився, … що дає користь.
Людина прагне до того, … а свій розум май.
Людей питай, … а навчився.
Гірка наука, … зате плоди її солодкі.
4.7 Творче завдання
Скласти й записати три речення, у яких займенник виступав би в ролі підмета, додатка, означення.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Ланцюжок»
(Учні по черзі ставлять питання з теми уроку)
V.Підсумок уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
1. Підготувати усну відповідь « Займенник як частина мови».
2. Виписати 5 загадок із займенниками, визначити їх синтаксичну роль,
олівцем надписати над кожним розряд за значенням і відмінок.