Урок "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників (загальне ознайомлення)."

Про матеріал
Конспект уроку допоможе повторити й поглибити знання про займенник як частину мови.
Перегляд файлу

Тема уроку: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників (загальне ознайомлення).

Мета уроку: повторити й поглибити знання про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник в реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займеннии в реченні, визначати їх розряд за значенням; виховувати старанність та кмітливість учнів, пошану до усної народної творчості.                    

Тип уроку:  засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

 

                                                                     Які скарби многовікові,

                                                                     Які цілющі осередки!

                                                                     І все відбито в рідній мові,

                                                                     Що в спадок нам лишили предки.

                                                                                                                      Д.Білоус

I.Актуалізація опорних знань учнів  

   1. Слово вчителя.

У державі Морфологія, з якою ми вже частково знайомі, завжди лад і порядок, тому що кожен її житель має

       • загальне значення;

       • свої питання;

       • морфологічні ознаки;

       • синтаксичну роль.

  • Хто ці жителі? ( Частини мови)
  • Давайте за допомогою загадок пригадаємо, у кого ми вже гостювали.

 

Загадки

                          1.Я предмети називаю,

                             Про предмети я все знаю,

                             Маю рід, число, відміну,

                             За відмінком маю зміну

                             Хто? і що?- мої питання.

                             Так яке моє названня? ( іменник)

               

                           2. Про красу предмета дбаю,

                               З чого він – і це я знаю.

                                Коли тільки запитаю:

                                Який та чий оцей предмет?-

                                 Назву в нього сто прикмет!   ( прикметник)

                        

3. Я, відомо, дуже знатний,

                             Кількість можу означати,

                             І порядок при лічбі

                             Підкажу мерщій тобі.

                             Чи який, чи котрий, скільки –

                              Запитай мене лиш тільки.

                              Щоб не буть багатослівним,

      Називаюсь я … (числівник).

 

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку.  

  • А сьогодні ми побуваємо в гостях ще в однієї частини мови,  ви здогадаєтесь у кого саме, відгадавши кросворд:

Кросворд

Впишіть в клітинки український переклад поданих нижче слів і у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву цієї  частини мови.

 

1. Согласие (згода).

2. Или (або).

3. Простофиля (йолоп).

4. Падеж (відмінок).

5.Имя  прилагательное

(прикметник).

6. Единение (єднання).

7. Роза (троянда).

 

 

 

 

 

з

г

о

д

а

 

 

 

 

 

а

б

о

 

 

 

 

 

 

 

й

о

л

о

п

 

 

в

і

д

м

і

н

о

к

п

р

и

к

м

е

т

н

и

к

 

є

д

н

а

н

н

я

 

 

 

т

р

о

я

н

д

а

 

 

 

 

 

т

р

и

з

у

б

 

 

 

к

р

о

к

и

 

 

 

8. Трезубец (тризуб).

9. Шаги (кроки).

 

         -  Звичайно, сьогодні ми будемо продовжувати знайомство із займенником. А  розпочнемо ми з невеличкої казки про займенник.

Казка про займенник

      Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно: зав'язалася суперечка між її мешканцями - частинами мови. Всі кричали, розмахували руками, доказували свої переваги над іншими.

       Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову втрутився Числівник, кажучи що без нього не можна обійтися.

      Слухав, слухав цю суперечку ще один житель країни, та урвався терпець, і він мовив: „ Не тільки ви, а і я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику. І тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їхню кількість та ознаки. Але я не називаю жодного з вас". Усі частини мови притихли.                 

     - Можливо, ви щось пам’ятаєте про нього з вивченого у минулих класах?

    ( відповіді учнів)

Учитель:

  -  Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про займенник. Ваше завдання навчитися знаходити займенники в реченні, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами займенників.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

1.Проблемне завдання.

Розгляньте записаний на дошці текст, встановіть, чому з нього не можна визначити, про кого йде мова?

Кілька цих, які ми отримали сьогодні, були не такими, як ті, що їх привезли вчора. Буквально у всьому вони були зовсім іншими.

     

  • Чи  можна визначити , про кого йдеться мова?

 

2.Самостійна робота учнів

Користуючись опорними схемами та матеріалом підручника, підготуйте усну відповідь на тему « Займенник як частина мови».

     3. Завдання. Спишіть речення з дошки,  надпишіть олівцем розряд займенників у проблемному завданні.

      4. Виконання вправ.

                4.1   Вправа « Хто перший?»

         Випишіть займенники. Із третіх букв прочитаєте слово.

Блакить, допомога, високо, казна-що, середа, хтось, велич, наш, лівша, степ, подорож, біг, абищо,  північ, сестра, котрий, білий, вода, дружба.

 

            4.2   Прочитайте і спишіть речення та розберіть їх за членами. Якими членами речення може бути займенник?

Ми з тобою, як риба з водою.
Про людину ти можеш судити тільки тоді, 
коли був з нею в дорозі чи жив під одним дахом.
Милуєшся сам з собою.
Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним.
Ніхто того не відає, як бідний обідає.
 

              4.3  Гра «Впіймай займенник». Робота із зошитами, один учень працює біля дошки.

Із тексту загадок « впіймати» ( виписати) займенники, визначити їх розряд і відмінок.

  а)  Гарне, добре, на людей дивиться, а людям на себе дивитись не дозволяє.

( Сонце)

б) Прийшов хтось, взяв щось, бігти за ним, не знати за ким. ( Вітер)

в) Коли нема – чекають, прийду я – тікають. ( Дощ)

                   4.4  Запитання-жарти

  • Які два займенники псують дороги? ( ями)
  • Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники?

( ви-ми- ти)

  • Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)

- Я – спереду, я – вкінці,  а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)

- Хто швидше назве займенники з двома буквами  е ? ( Мене, тебе)

  • Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення  ьо, йо?

( у нього, у ньому, його, йому)

  • Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)

4.5 Самостійна робота учнів у зошитах

Записати прислів’я. Зробити синтаксичний та морфологічний аналіз останнього речення.

а) Книга, друг, без, твій, рук, без, неї, як.( Книга – твій друг, без неї як без рук)

б) ніхто, не вродився, а навчився, Мудрим. ( Мудрим ніхто не вродився, а навчився)

в) Хто, добра, бажає людям, і , собі, має, той.(Хто людям добра бажає, той і собі має)

4.6  Вправа « Віднови прислів’я» ( усно)

    Відновити прислів’я. Виділити в них займенники й визначити їхню синтаксичну функцію.

Мудрим ніхто не народився, …                                     що дає користь.

Людина прагне до того, …                                            а свій розум май.

Людей питай, …                                                             а навчився.

Гірка наука, …                                                                зате  плоди її солодкі.

4.7  Творче завдання

Скласти й записати три речення, у яких займенник виступав би в ролі підмета, додатка,  означення.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

      Гра «Ланцюжок»

      (Учні по черзі ставлять питання з теми уроку)          

V.Підсумок уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

1.  Підготувати  усну відповідь « Займенник як частина мови».

2. Виписати 5 загадок із займенниками, визначити їх синтаксичну роль,

    олівцем надписати над кожним розряд за  значенням і  відмінок.

 

docx
Додано
15 січня 2021
Переглядів
747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку