Тема. О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.

Про матеріал
Тема. О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Мета: познайомити учнів з творчістю американського новеліста О.Генрі, проаналізувати ідейний зміст новели «Останній листок», з’ясувати основні проблеми твору, підвести учнів до думки, що уміння робити добро іншим – важливий засіб подолання життєвих труднощів; формувати вміння висловлювати власну думку, до проблем, що порушуються у творі; розвивати вміння аргументувати свою точку зору цитатами з тексту,розвивати навички виразного читання; сприяти вихованню високих моральних якостей, найкра-щих людських рис, прагнення робити добро іншим.
Перегляд файлу

Тема. О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.

Мета:  познайомити учнів з творчістю американського новеліста О.Генрі, проаналізувати ідейний зміст новели «Останній листок», з’ясувати основні проблеми твору, підвести учнів до думки, що уміння робити добро іншим – важливий засіб подолання життєвих труднощів; формувати вміння  висловлювати власну думку, до проблем, що порушуються у творі; розвивати вміння аргументувати свою точку зору цитатами з тексту,розвивати навички виразного читання; сприяти вихованню високих моральних якостей,  найкращих людських рис,  прагнення робити добро іншим.

Обладнання: підручник, портрет письменника, презентація, мультімедійний проектор.

Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Мобілізуючий етап уроку. З’ясування емоційного настрою учнів і готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Слово вчителя. Життя – нелегка річ. Особливо це стосується людини, яка вболіває за долі інших. А письменники, як відомо, є саме такими. Дуже часто їхнє життя – це суцільні труднощі. Складною виявилася й доля американського митця О.Генрі, але він досить мужньо боровся з негараздами.

2. Рольва гра. Інтерв’ю з письменником.

- Ж. Яке ваше справжнє прізвище?

- П. Уільям Сідні Портер.

- Ж. Пане О. Генрі, де і коли ви народилися?

- П. 11 вересня 1862 року у містечку Грінсборо, що у штаті Північна Кароліна (США).

- Ж. Ким були ваші батьки?

- П. Мій батько був лікарем, але більше любив механіку, тому покинув медицину. Мати померла і нас виховувала тітка.

- Ж. Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство і юність.

- П. У 15 років я залишив школу і поступив на службу до свого дядька в його аптеку. У 20 років я поїхав до Техасу на ранчо свого друга – доктора Холли. Тут я спостерігав за життям ковбоїв.

- Ж. Ваше кохання було щасливим?

- П. Так. Я таємно одружився з Атол Естес і батьки змушені були з цим змиритися.

- Ж. Чому ви потрапили у в’язницю?

- П. Я працював у банку, ревізія виявила нестачу грошей на суму 5 тисяч доларів, мене звинуватили у привласненні грошей, тому я поїхав до Нового Орлеану. А потім у Гондурас. Помагав дружині грішми. Вона виховувала дочку Маргарет. А ще я одержав звістку, що дружина помирає, тому вирішив повернутися додому. Дружина померла, а мене заарештували і відправили до в’язниці.

- Ж. Як ви стали писати?

- П. Мою дочку виховували батьки Атол. Вони говорили їй, що я перебуваю у далекому відрядженні. Вона чекала від мене листів, подарунків. Щоб заробити гроші, я вирішив писати маленькі оповідання. Свої оповідання я друкував під псевдонімом О. Генрі. Під час роботи я користувався фармацевтичним довідником. Який написав Етьєн Генрі. Звідси і походить моє літературне ім’я.

- Ж. Щиро вам вдячні за цікаву розмову.

- П. Хай щастить вам. Читайте мої новели.

3. Знайомство з епіграфом уроку.

 «Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів».  О.Генрі

-  Як ви розумієте ці слова? ( коло думок)

Ця думка відповідає одній із заповідей Божих: люби ближнього, як самого себе. Такого принципу в житті дотримувався О’Генрі.

Завдання нашого уроку полягає в тому,щоб довести правильність чи помилковість цього вислову.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Слово вчителя. О. Генрі прожив 48 років, 8 чи 9 з яких серйозно займався літературною працею. Він визнаний майстер короткого оповідання, новеліст.

2. Бесіда:

- Доведіть, що твір «Останній листок» новела? (Метод прес)

Новела – різновид оповідання, невеликий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом.

Ознаки новели:

1. Незвичайні обставини, в яких діють герої.2. Сформовані характери персонажів (Берман).

3. Події розвиваються напружено, динамічно. 4. Несподіваний фінал твору.

- Про що розповідається у творі?

Автор розповідає про дівчину-художницю Джонсі, яка хворіє пневмонією і вирішила, що помре тоді, коли впаде останній листок зі старого плюща, який ріс за вікном її кімнати.

- Які незнайомі слова ви помітили?

- Що це за хвороба, на яку захворіла дівчина?

 Пневмонія – гостре запалення легенів.

- Який кущ бачила дівчина за вікном?

 Плющ – ліано подібна рослина (дикий виноград).

ІV. Організація сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Отже, сьгодні на уроці ми з вами з’ясуємо чому потрібно робити добро, допомагати іншим, бути милосердним. Але спочатку виконаємо завдання. Сильний осінній вітер сплутав сюжет твору, тому його потрібно відноити.

1. Прийом «Порушена послідовність». Завдання : правильно розташуйте пункти плану новели  «ОСТАННІЙ ЛИСТОК»


1.Останній  шедевр

2.Старий  Берман

3.Сью  біля  хворої

4.Колонія на Грінвич-Вілідж

5.Підступний  пришелець

6.Хвороба  Джонсі

7.Листя  старого  плюща.


Ось тепер ми можемо працювати.

2. Рольова гра. Інсценізація уривку з новели від слів: «…12,11,10,9…» до слів… Тоді помру і я».

3. Еврестична бесіда.

1. - Де відбувається дія твору?(Дія відбувається у невеличкому районі на захід від площі  Вашингтона, де живуть бідні художники)

- Скажіть, а яка пора року описана у творі? (події сталися в листопаді).Чому автор обирає саме осінь?

-  Хто ці дівчата? Як ви можете охарактеризувати їх?

Сью – молода художниця, виявила себе справжньою подругою, турбуючись про хвору Джонсі. Сью працювала, щоб заробити гроші для лікування Джонсі, доглядала за нею.»

Джонсі– теж художниця, «мініатюрна дівчина», «недокрівна», яку вполював містер Пневмонія. Вона від занепаду сил втратила бажання боротися з хворобою і вже готова була вмерти.

-  На чиєму боці ваші симпатії? Чому?  (проблемне питання)

-  Звідки вони приїхали?  (Сью приїхала зі штату Мен, Джонсі – зі штату Каліфорнія).

-  Які захоплення мали дівчата?  (цитата)

- Чи була у Джонсі мрія? (Так, вона хотіла намалювати Неаполітанську затоку).

-  Що трапилося з Джонсі? ( вона захворіла на пневмонію)

-  Чому лікар дуже хвилювався за неї?  (Тому що дівчина втратила надію на те, що одужає).

-  Як співпадає настрій дівчини з пейзажем за вікном? (цитата)

-  З чим автор порівнює дівчину? ( попросила Джонсі, бліда і непорушна, мов повалена статуя).

-  Як письменник показав байдужість Джонсі до життя? ( « А чи не могла б ти малювати в іншій кімнаті?»)

-  Що сказав лікар Cью , а що вона передала  Джонсі? Вона збрехала?( цитата). А як ви ставитесь до людей, які говорять неправду?

 -  Коли  Джонсі дивилася на листки плюща: вона бажала, щоб останній листок швидше зірвався і полетів, чи хотіла б вона, щоб він залишився?

-  Зачитайте опис останнього листка.

-  Що ж сталося з останнім листком?  Зачитайте уривок з твору. «Коли розвидніло, Джонсі звеліла підняти штору.  Листок плюща був ще на своєму місці…»

-  Для Джонсі останній листок плюща – це НАДІЯ. Хто ж дарує їй цю надію?

2. Історія життя Бермана. Розкажіть про цю людину.

Берман – старий художник, невдаха і пияк, проте мріяв намалювати шедевр. Він  заробляв на шматок хліба мазаниною вивісок та реклам. Жив в комірчині. Мріяв намалювати шедевр, який дасть їм можливість жити краще.

Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.

- Як пов’язаний Берман з Мойсеєм? ( був схожий на скульптуру Мікеланджело «Мойсей»)

-  Як ви думаєте, чи випадково автор порівнює Бермана з Мойсеєм. Хто такий Мойсей?

(Звичайно ні. Мойсей вивів іудеїв із полону у землю  обітовану, а Берман теж  урятував  життя Джонсі).

- Чим займався Берман? (цитата).

- Які вади мав Берман? ( багато пив і не залишав балачок про свій шедевр).

- Скільки років Берман мріяв створити шедерв? (25). А скільки років малював? (40).

Як ви думаєте, чи зможе Берман створити шедевр? (Ні, тому що його полотно вже 25 років залишається чистим, то навряд чи він щось намалює).

- Як Берман дізнався, що Джонсі захворіла?

- Яку роль Берман відіграв у житті дівчини? (цитата) Опис нічної негоди.

- Чому Джонсі, художниця, не змогла відрізнити намальований на стіні листок від справжнього?

(«Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв все життя.»)

3. Одужання Джонсі.

«Наступного ранку, прокинувшись після короткого сну, Сью побачила, що Джонсі  не зводить очей  із опущеної штори….»

- Що дівчата побачили за вікном?

- Чому Джонсі почала одужувати?

- Хто подарував надію на життя?

- Що сталося з рятівником? (цитата)

- Як можна оцінити його вчинок? (Добро, яке зробив Берман, це врятоване життя молодої дівчини, в першу чергу, і здійснення його заповітної мрії. Помираючи,  художник знав, що виконав своє  призначення на землі і життя він прожив недаремно).

Отже, у дівчини з’явилася надія на  життя, і за кілька днів вона одужала.

4. Проблемні  питання.

 - Що змусило Бермана пожертвувати власним життям? (Він добрий, по – батьківськи любить дівчат).

- Хто із героїв прагне робити добро іншому?

  Добро роблять Сью і Берман. Сью доглядає хвору Джонсі, заробляє гроші, щоб її лікувати. Берман – холодної листопадової ночі, ризикуючи здоров’ям, малює останній листок плюща, який повернув Джонсі бажання жити.

V. Підсумок уроку.

1. Якщо б у вас була можливість звернутися до наших героїнь і висловити своє ставлення до них, що б ви сказали? (Коло думок).

2. Звернімось до епіграфа нашого уроку.

«Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів».  О.Генрі

- Якою людиною потрібно бути?

- Чи дійсно треба допомагати оточуючим?

3. Урок хочу завершити читанням поезії Ліни Костенко, яка сказала, що жити треба всупереч обставинам і за будь – яких ситуацій. Ці рядки стосуються і нашого письменника.


І все на світі треба пережити.

І кожен фініш – це, по суті, старт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт...

Хай буде все небачене побачено,

Хай буде все пробачене пробачено.

Хай буде вік прожито як належить.

На жаль, від нас нічого не залежить.

А треба жити. Якось треба жити.

Це зветься досвід, витримка і гарт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт...

Хай буде все небачене побачено

Хай буде все пробачене пробачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймі вік прожити як належить.


 

V. Домашнє завдання. 1. Намалювати ілюстрації до твору; 2. Написати лист до героя (автора); 3. Виписати характеристику героїв твору (на вибір учнів).


 


 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку