Тема "Офіційно-ділова лексика"

Про матеріал
Запропонований урок у формі ділової гри було створено в рамках українсько-польського проекту "Уроки з підприємницьким тлом" з метою розвитку в сучасного учня підприємливості: креативного мислення, самостійності, ініціативності, активної життєвої позиції, відповідальності за свій вибір, свої вчинки і водночас - людяності й небайдужості до оточення.
Перегляд файлу

Офіційно-ділова лексика

Урок вивчення нового матеріалу

Урок – ділова гра

Цільова група: учні 6 класу

Тривалість: 45 хв.

 

Мета: познайомити учнів із офіційно-діловою лексикою та сферою її    

          практичного використання;

          формувати загальнопізнавальні вміння використовувати офіційно-  

          ділову лексику в усному та писемному мовленні; 

          виховувати культуру мовлення школярів.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

- що таке офіційно-ділова лексика, шаблон та канцеляризм;

розуміє

- важливість офіційно-ділової лексики в сучасному житті;

 

вміє

- розрізняти канцеляризми та шаблони,

- відрізняти наукову лексику від офіційно-ділової;

- креативно думати;

- трансформувати, моделювати словосполучення;

 

може

- творчо й енергійно працювати в команді та самостійно;

- грамотно спілкуватися, відстоювати власні погляди, переконувати;

- розуміти цінність праці в житті людини;

- проявляти лідерськв якості;

- підбивати підсумки своєї праці.

 

Методи і техніки:

«асоціативний кущ»;

лінгвістична розминка;

мовне бізнес-лото;

гра «Розподіл товару»;

робота в командах;

«мікрофон».

 

Обладанання:

ватман із намальованим бізнес-планом;

пам’ятка бізнесмена-початківця;

акції-думки відомих поляків про те, як досягти успіху та бути успішними людьми (Гжежожа Валюшевські та Яна Кульчика – відомих бізнесменів та інвесторів України, Анджея Вайди  - кінорежисера  та володаря премії «Оскар».  Єжи Гофмана – видатного кінорежисера та кіносценариста, Леха Валенси – Президента Польщі та лауреата Нобелівськоїх премії миру, акторки Барбари Брильської, Іоана Павла ІІ – Папи Римського, Ф. Шопена- єдиного польського композитора та піаніста та інших);

роздатковий матеріал на картках;

презентація.

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Роздатковий матеріал для лінгівстичної розминки «Аукціон

                   знань».

Додаток 2. Роздатковий матеріал для мовного бізнес-лото «Геть конкурен-

                   тів».

Додаток 3. Памятка «Канцеляризми та шаблони».

Додаток 4. Гра «Розподіл товару».

Додаток 5. Завдання «Я тобі допоможу».

Додаток 6. «Випуск продукції» ( індивідуальне завдання ).

Додаток 7. Рольова гра «Етикет ділового спілкування».

Додаток 8. Навчальний матеріал для домашнього завдання.

 

Хід уроку

 

1. Вступна частина

1.1 Обєднайте клас у три приватні підприємства, виберіть для них назву, керівника і скажіть, щоб кожне зайняло своє місце за окремим столом.

1.2 «Асоціативний кущ».

      Зясуйте, які асоціації виникають в учнів зі словами  БІЗНЕС та БІЗНЕСМЕН,  які якості та вміння в нього мають бути. Учні записують свої точки зору до бізнес-плану.

Бізнес (business — справа, діло) — підприємницька, комерційна чи будь-яка інша діяльність, що не може суперечити закону і спрямована на отримання прибутку

Бізнесмен - це той, хто володіє капіталом, що знаходиться в обороті, приносить прибуток.

1.3 Повідомте, що протягом уроку асоціації урізноманітняться, тому що учні познайомляться з офіційно-діловою лексикою та сферою її практичного використання.

1.4 Повідомте учням мету уроку.

1.5 Запишіть дату, тему уроку, як того вимагає бізнесовий етикет.

1.6 Ознайомте учнів із пам’яткою бізнесмена-початківця.

 (Вона на партах, читає один учень)

Пам’ятка бізнесмена-початківця

1. Досконало і всебічно вивчіть справу.

2. Виховуйте в собі найкращі людські якості.

3. Розширюйте власний кругозір.

4. Учіться грамотно спілкуватися, творчо й енергійно працювати.

2. Основна частина

2.1 Закріпіть та узагальніть теоретичні відомості з лексикології за допомогою лінгівстичної розминки «Аукціон знань» (Додаток 1).  

Кожна команда відповідає по черзі. Якщо відповіді немає, то право дати її  переходить до наступної . За правильну відповідь учні отримують акції.             

2.2 Мовне бізнес-лото «Геть конкурентів!» (Додаток 2).

«Сьогодні лідери повинні вміти легко і невимушено вести корабель свого бізнесу крізь 40-футові хвилі океанів, що вже ніколи не будуть спокійними — і при цьому вміти благополучно переправляти свій екіпаж з одного порту до іншого» , - скзазав всесвітньо відомий бізнес-експерт Джастін Менкес.

Кожна команда отримує однаковий роздатковий матеріал та повинна вибрати саме той, за допомогою якого вона пояснить всім іншим своє запитання.

1 команда: Форми усного спілкування офіційно-ділового стилю.

2 команда: Форми писемного спілкування офіційно-ділового стилю.

3 команда: Ознаки та функції офіційно-ділового стилю.

Команда, яка швидко і правильно виконає завдання отримує акції.

2.3 Поясніть дітям нові терміни  - канцеляризм та шаблон (Додаток 3).

2.4  Гра «Розподіл товару» ( розподільний диктант ).

   Часто бізнесменам доводиться розподіляти товар за різними сортами.

Товар – це офіційно-ділова лексика і слова, характерні для наукового стилю.

Учні повинні розподілити їх, записуючи у два стовпчики: 1 – офіційно-ділова лексика, 2 – наукова (Додаток 4).

Під час гри діти передають аркуш мовчки кожному члену команди, тоді віддають на перевірку вчителю.

Акції отримує та команда, яка виконала завдання швидше і у  якої всі відповіді правильні.

2.5 Завдання «Я тобі допоможу».

Нерідко в підприємців буває термінова робота, пов’язана з  усуненням недоліків. Потрібно виправити помилки ваших  підлеглих. Відредагуйте словосполучення, записуючи правильні варіанти.

Школярі працюють «ланцюжком». Якщо хтось не може відповісти, команда приходить на допомогу. (Додаток 5).

2.6. Фізкультхвилинка для впевнених у собі «Думки матеріальні. Думай позитивно».

 

Чи немає конкурентів?

Порахуємо проценти,

Ми підвищимо прибутки,

Укладать угоди будем.

Звіт несемо в податкову…

Працювати треба знову.

 

2.7 «Випуск продукції» ( індивідуальне завдання ).

Прочитайте гумореску Остапа Вишні «Тіпун вам на язик» і складіть текст інструкції про охорону здоров’я дітей, використовуючи офіційно-ділову лексику (Додаток 6).

2.8 Рольова гра «Етикет ділового спілкування»

Перевірте, чи добре учні володіють етикетом ділового спілкування. Школярам пропонуються ситуації, які слід обговорити після прослуховування (Додаток 7).

 

3. Підсумкова частина.

3.1 Зачитайте свої акції – думки відомих поляків про те, як досягти успіху та бути успішними людьми (презентаація з фото, діти зачитують вислови). Доповніть «Асоціативний кущ».

3.2 Передайте «мікрофон», щоб учні висловили своє враження від уроку, використовуючи слова чи сполучення слів (Дізнався... Пригадав... Зрозумів... Найбільший мій успіх – це... Найбільші труднощі я відчув... Найцікавішим було... тощо).

3.3 Зясуйте, чи всі поставлені цілі виконані.

3.4 Оцініть роботу кожної команди (приватного підприємства) в залежності від отриманих акцій, подякуйте за урок.

Зверніться до дітей з такими словами: «Пам’ятайте, що кожен бізнесмен має бути перш за все людиною». Привітайте найбільш успішних підприємців. Відомий український письменник М. Луків написав:

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

3.5 Оголосіть домашнє завдання (Додаток 8).

 

Додаток 1

 «Аукціон знань» (експрес-опитування)

   1. Що таке лексикологія?

   2. Лексика – це…

   3. Які є групи слів за походженням?

   4. Яку лексику називають активною?

   5. Яку – пасивною?

   6. Застаріла лексика ділиться на такі групи…

   7. Які слова називаються неологізмами?  

   8. Слова, що вживаються у мові людей певної місцевості, називаються…

   9. У якому стилі мовлення найчастіше використовуються терміни та   

     професіоналізми?

 

 

Додаток 2

Мовне бізнес-лото «Геть конкурентів!»

Виберіть слова та словосполучення, за допомогою яких ви обгрунтуєте відповідь на запитання своєї команди.

1 команда: Форми усного спілкування офіційно-ділового стилю.

2 команда: Форми писемного спілкування офіційно-ділового стилю.

3 команда: Ознаки та функції офіційно-ділового стилю.

 

Функція  повідомлення. Емоційна реакція. Обслуговування релігійних потреб. Використання як в усному, так і в писемному спілкуванні. Широке використання художніх засобів. Докладні висновки. Вимагає певної усталеної форми при письмовому викладі змісту і надає висловлюванню характер документа. Використання авторських неологізмів. Офіційність, точність і лаконічність викладу думок. Використання лексичних сполук – канцеляризмів та шаблонів.

УСНЕ СПІЛКУВАННЯ

  • Нарада
  • Збори
  • Переговори
  • Доповідь
  • Інтерв’ю

ПИСЕМНЕ СПІЛКУВАННЯ

  • Заява
  • Довідка
  • Наказ
  • Оголошення
  • Характеристика

 

Додаток 3

 Шаблон – взірець, штамп, стандартний зворот, характерний для ділових

                    паперів.

 Канцеляризм – слово або зворот, притаманний офіційно-діловому стилю. 

 

Додаток 4

Гра «Розподіл товару» ( розподільний диктант )

Розподілити лексеми у два стовпчики: 1 – офіційно-ділова лексика,

2 – наукова.

Відкрити збори, радіус, ставити на голосування, інфінітив, усунути з посади, порядок денний, материк, затвердити план, пасивна лексика, записати до протоколу, процесор.

 

Додаток 5

Завдання «Я тобі допоможу»

Відредагуйте словосполучення, записуючи правильні варіанти.

Бувші працівники (колишні працівники), бути у командировці (бути у

відрядженні), великі доходи (великі прибутки), згідно інструкції (згідно з

інструкцією), вступний взнос (вступний внесок), діючі правила (чинні

правила), заключати угоду (укладати угоду), слідуючі питання (такі питання), приймати участь (взяти участь).

 

Додаток 6

 «Випуск продукції»

Прочитайте гумореску Остапа Вишні «Тіпун вам на язик» і складіть текст інструкції про охорону здоров’я дітей, використовуючи офіційно-ділову лексику.

Тіпун вам на язик

   Ніколи я не гадав, що Наркомздрав наш така весела установа! Випустив він

оце українською мовою прохання дитини до дорослих про те, як ті дорослі мають до дитини ставитися, щоб вона велика і здорова росла. Так, даю вам слово честі, що якби ота дитина вміла читати та прочитала б своє прохання, хапонув би її родимець обов’язково і негайно.

    Послухайте:

1. Не цілуйте мене в губи.

2. Не кахикайте, не чхайте мені в обличчя, а то захворію, і мені буде зле!

3. Не наражайте мене на небезпеку заповітритися на кашлюк.

 

Інструкція

 З метою збереження здоров’я дітей, забезпечення належних умов їх життєдіяльності, сприяння всебічному розвитку підростаючого покоління потрібно:

     1. Дотримуватися санітарно-гігієнічних норм.

  1. Раціонально харчуватися.
  2. Якомога частіше бувати на свіжому повітрі.
  3. Регулярно виконувати фізичні вправи, загартовуватися.
  4. В осінньо-зимовий період тепло одягатися для уникнення переохолодження.
  5. З метою профілактики гострих респіраторних захворювань систематично вживати вітаміни.

 

Додаток 7

Рольова гра «Етикет ділового спілкування»

Перевірте, чи добре ви володієте етикетом ділового спілкування. Обговоріть запропоновані ситуації, зробіть висновок.

 

   1) телефонна розмова між діловими партнерами:

  • Слухаю.
  • Доброго дня! Це я. Як справи?
  • Все окей! А як Ваші?
  • Та потихеньку. Я чого телефоную: як там наш товар на митниці?
  • Нічогенько.  Вже місяць як ним торгуємо!
  • Як це торгуєте?
  • Та отак і торгуємо: одну частину в Скадовську реалізували, а другу -  в Херсоні допродуємо!
  • Та Ви що, її розпиляли?
  • А нащо зубну пасту розпилювати?
  • Яку зубну пасту? Де моя машина, Васю?
  • Який Вася? Я Петро Семенович!
  • Тю!

  Якщо ви людина ділова і передбачлива, турбуєтеся про власний авторитет і престиж своєї фірми, то вам необхідно дотримуватися таких правил ведення телефонної розмови:

  1. Насамперед привітайтеся і назвіть своє прізвище та ім’я.
  2. Якщо телефонуєте у важливій справі, запитайте спочатку, чи є у вашого співрозмовника достатньо часу для бесіди.
  3. Наголошуйте на найсуттєвішому.
  4. Упродовж бесіди називайте співрозмовника на ім’я.
  5. Будьте доброзичливим, не виказуйте свого невдоволення чимось.
  6. Завжди закінчує розмову той, хто телефонує.
  7. Завершуючи розмову, неодмінно попрощайтеся.
  8. Завжди стисло підсумовуйте бесіду, перелічіть ще раз досягнуті домовленості.

 

2) підприємець проводить співбесіду з потенційним працівником:

  • Доброго дня! Будь ласка, Ваші рекомендації з попереднього місця роботи.
  • Та я і так Вам усе розкажу: я працьовита, як бджілочка, мудра, як сова, вірна справі, як собака, а чесна, як…
  • Перепрошую, це все дуже цікаво, проте хотілося б побачити рекомендації.
  • Та я і так Вам усе розказую: я мовчазна, як риба, добросовісна, як комашечка, а співоча, як соловейко, візьміть мене на роботу!
  • Із задоволенням, але я не директор зоопарку! На все добре!

 

Додаток 8

    Знайдіть уривки текстів офіційно-ділового стилю. Запишіть їх і підкресліть офіційно-ділову лексику. Значення незрозумілих слів з’ясуйте за тлумачним словником.

 


 

doc
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
3879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку