Тема: Організація дорожнього руху

Про матеріал
Мета: • навчальна – дати поняття про модель безпечного дорожнього середовища; розширити знання учнів про правила дорожнього руху; ознайомити з особливостями регулювання дорожнього руху; • розвивальна – розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом визначення пріоритетів у дорожньому русі; • виховна – виховувати розуміння важливості дотримання правил безпечної поведінки; виховувати мотивацію відповідального ставлення до власного здоров’я і життя.
Перегляд файлу

Мельник Т.Б.

 

Клас: 8-й. Тема: Організація дорожнього руху

Мета:

  • навчальна – дати поняття про модель безпечного дорожнього середовища; розширити знання учнів про правила дорожнього руху; ознайомити з особливостями регулювання дорожнього руху;
  • розвивальна – розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом визначення пріоритетів у дорожньому русі;
  • виховна – виховувати розуміння важливості дотримання правил безпечної поведінки; виховувати мотивацію відповідального ставлення до власного здоров’я і життя.

Обладнання: Основи здоров’я: підручник для 8 кл. загальноосв. навч. закл. / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В. Страшко. – К.: Вид-во «Алатон», 2016; робочий зошит; аркуші А4, фломастери.

Основні поняття і терміни: сигнали регулювальника, пріоритети в дорожньому русі.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Перевірка наявності учнів;
  2. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів

Бесіда. Запитання:

  1. Назвіть учасників дорожнього руху.
  2. Від чого залежить безпека на дорозі?
  3. Які причини виникнення небезпечних ситуацій на дорогах за провини пішоходів?
  4. Назвіть причини виникнення ситуацій на дорогах за провини водіїв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Інформаційні матеріали
  • На дорогах України майже кожні 2 години гине людина.
  • В середньому за добу в ДТП гинуть 14 і отримують травми понад 100 осіб.
  • Кожні 16 хвилин у країні відбувається дорожньо-транспортна пригода (ДТП).
  • Лише за минулий рік їх сталося майже 50 тисяч, загинули понад 7,5 тисяч людей - пішоходів, водіїв та пасажирів. Це удвічі більше, ніж при навмисних убивствах.
  • Також зростає кількість травмованих людей у дорожніх аваріях - щороку понад 60 тисяч українців отримують травми різного ступеня тяжкості.
  • Кожні два роки в Україні у дорожніх транспортних пригодах 
    гине українських громадян більше, ніж за всю афганську війну загинуло громадян усього СРСР.
  • Порівняно із країнами Європи, в Україні незадовільний стан 
    безпеки руху, високий рівень смертності через аварії та дорожньо-транспортний травматизм, низька транспортна дисципліна учасників дорожнього руху.
  • Україна входить до групи країн найвищого ризику для пішоходів.

 Щодня, виходячи з будинку, ми навіть не здогадуємося, наскільки в Україні небезпечно ходити пішки. Близько половини потерпілих на дорогах у ДТП - це саме пішоходи. Для порівняння: в Росії на 100 потерпілих у 
ДТП 44 пішоходи, у Європі - від 4 до 10, в США - тільки 2. Ми випереджаємо розвинуті країни як за числом подій, так і за серйозністю їхніх наслідків.

http://breadpoints.com/img/news_picture/statistika.jpg

  • На які роздуми спонукають вас озвучені факти?
  • Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?
  • Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички, необхідні для учасника безпечного дорожнього середовища?
  • Хто з вас вважає, що знання правил дорожнього руху є неважливими для сучасної людини?
  • ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
  • V. Вивчення нового матеріалу

Намагаючись привернути увагу до цієї проблеми, у березні 2010 р. Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй у своїй резолюції оголосила 2011-2020 рр. Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. План Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху передбачає:

  • створення дорожньої інфраструктури;
  • навчання безпечної поведінки на дорогах;
  • будівництво безпечних доріг;
  • виробництво безпечних автомобілів;
  • забезпечення належної швидкої допомоги потерпілим у ДТП.

 

«Топ-10» безпеки транспорту. Аналіз статистичних даних

10. Мопед і мотоцикл. Мопеди і мотоцикли по праву займають 10-у позицію рейтинга найбезпечніших видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважається найнебезпечнішим. 20% смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.

9. Велосипед. «Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.

8. Метро. Цей вид транспорту при аваріях губить життя багатьох людей одразу.

7. Паром. Пароми не такі безпечні, як вважаються поціновувачами водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.

6. Космічний корабель. Було тільки 18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, які не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.

5. Мікроавтобус. У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.

4. Автомобіль. Раніше машини вважалися дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.

3. Автобус. У Європі даний вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.

2. Літак. На другому місці  - авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що у разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.

1. Потяг. Залізничний транспорт у світі вважається найбезпечнішим, тому він займає найвищу сходинку рейтингу.

- Висловіть свої міркування щодо почутої інформації. (Відповіді учнів.)

 

Стартове завдання «Модель безпечного дорожнього середовища: трикутник безпеки» (виконується в групах) П. ст. 99

Намалювати модель безпеки дорожнього руху у вигляді трикутника «Дорога», «Людина», «Транспортний засіб».

Завдання групам:

І група: Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як людина?

ІІ група : Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як транспортні засоби?

ІІІ група: Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як дорога?

• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ЛЮДИНА":

- навчання дітей;

- навчання водіїв;

- організація інформаційних кампаній;

- законодавство і контроль;

- формування соціального середовища.

• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ":

- регулювання придбання й експлуатації транспортних засобів;

- контроль експлуатаційного стану парку транспортних засобів;

- пасивне й активне устаткування транспортних засобів.

• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ДОРОГА":

- підвищення плавності руху;

- виявлення ділянок концентрації і зниження ризиків ДТП;

- придорожній сервіс;

- облаштування й сигналізація;

- служби порятунку.

Обговорення роботи в групах

Розповідь з елементами бесіди та коментованого читання

  • Що таке організація дорожнього руху? (с. 100)

Головним засобом організації дорожнього руху є Правила дорожнього руху.

Правила дорожнього руху регламентують обов’язки і права водіїв механічних транспортних засобів, рух транспортних засобів зі спеціальними сигналами, обов’язки і права пішоходів, обов’язки і права пасажирів, вимоги до велосипедистів. Там же прописані правила регулювання дорожнього руху, проїзду перехресть, руху через залізничні переїзди, перевезення пасажирів, перевезення вантажу, дорожні знаки й дорожня розмітка.

 

Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою:

  • дорожніх знаків,
  • дорожньої розмітки (вертикальної і горизонтальної),
  • дорожнього обладнання (огорожі, тумби, стовпці, дзеркала тощо),
  • світлофорів,
  • регулювальника.

Пріоритети засобів організації дорожнього руху

 

  • Дорожні знаки мають перевагу перед дорожньою розміткою і можуть бути постійними і тимчасовими (на жовтому тлі), зі змінною інформацією (таблички). Вони розміщуються так, щоб їх було видно усім учасникам дорожнього руху (на відстані не менше 100 м. по напрямку руху) в різну пору доби, за різних умов видимості.
  • Регулювальник - це працівник поліції, військової інспекції безпе­ки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі. Виступаючи в ролі регулювальників, вони повинні бути у форменому одязі, мати жезл, а також свисток. Регулювання дорожнього руху регулювальниками, як правило, застосовується лише як тимчасовий захід при несправності світло­форів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або при проведенні спеціальних заходів. Сигнали регулювальника мають перевагу над сигналами світлофорів і вимогами дорожніх знаків, є обов’язковими для виконання.
  • Сигнали світлофорів, крім жовтого мигаючого, мають переваги перед  дорожніми знаками пріоритету.
  •  Водії і пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони протирічать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.

У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає пи­тання: хто має право на рух першим? Щоб уникнути можливих кон­фліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.

Наприклад,

  • на нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того момен­ту, коли вони ступили на перехід.
  • У будь-якому місці, навіть поза пі­шохідним переходом, водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед.
  • Водій повинен зупинитися перед пішохідним переходом, якщо така вимога надійшла від членів шкільного патруля, загону юних інспекторів руху, відповідним чином екіпірованих, або осіб, що супроводжують групи дітей, і дати дорогу дітям, які переходять проїзну час­тину дороги.
  • Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть із боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадка чи висадка прово­диться з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Перевага пішоходів перед транспортним засобом у даному випадку настає тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.

Таким чином, питання переваги або пріоритету сприяє виявлен­ню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.

До таких знаків належать «Дати дорогу», «Проїзд без зупинки заборонено», «Головна дорога», «Кінець головної дороги», «Перева­га зустрічного руху», «Перевага перед зустрічним рухом».

http://stendy.by/image/cache/data/20000/20598_dlya_glaz-800x800.jpghttps://history.vn.ua/pidruchniki/taglina-health-basics-8-class-2016-ua/taglina-health-basics-8-class-2016-ua.files/image079.jpghttps://history.vn.ua/pidruchniki/taglina-health-basics-8-class-2016-ua/taglina-health-basics-8-class-2016-ua.files/image078.jpg

VІ. Оздоровча вправа (фізкультхвилинка)

VІІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

Робота за малюнком

Прокоментувати ситуацію, зображену на с. 101 мал 1,2.

Практична робота «Визначення пріоритетів у дорожньому русі»

Мета: навчитися визначати пріоритети в дорожньому русі.

Хід роботи

  1. Робота в групах (3)

Учні об’єднуються у три групи (за принципом «світлофор»), кожна з яких отримує картку із запитанням, на яке учні мають підготувати протягом 5 хвилин ґрунтовну відповідь.

Запитання для груп:

-         Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?

-         Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?

-         Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі?

- Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?

- Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?

Ситуації. 1) Сліпа людина з білою палицею знаходиться не на пішохідному переході й має намір перетнути проїзну частину дороги. По обох смугах дороги рухається транспорт у різних напрямках.

2) група пішоходів переходять перехрестя по «зебрі». Перехрестя нерегульоване, дорога двосмугова. До переходу найближче перебуває автомобіль, що швидко рухається, 2 велосипедисти.

3) Ділянка дороги регулюється сигналами світлофорів. Регулювальник демонструє водіям транспортних засобів інші сигнали.

 

1. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає праворуч на регульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає? Дайте відповідь. Поясніть її.

2. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає ліворуч на нерегульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу велосипедистам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає? Дайте відповідь. Поясніть її.

3. Водій під’їхав до перехрестя, на якому утворився затор. Чи може він виїжджати на це перехрестя? Дайте відповідь. Поясніть її.

4. На перехресті нерівнозначних доріг водій транспортного засобу рухається по другорядній дорозі. Чи повинен він дати дорогу транспортним засобам, які наближаються до даного перехрещення проїзних частин по головній дорозі, незалежно від напрямку їх подальшого руху? Дайте відповідь. Поясніть її.

VІІІ. Підбиття підсумків

  • Вправа «Мікрофон»

«Знання правил безпеки на дорозі дозволять мені…»

  • Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів.

X. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати матеріал підручника §19. Ст.101питання

 

 

Запитання для повторення й обговорення

І рівень

1. Чому Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй оголосила 2011-2020 рр. Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху?

2. Що треба робити для зниження небезпеки на дорозі?

II рівень

3. Як можна впливати на людей — учасників дорожнього руху, щоб усунути фактор ризику?

4. Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як дорога?

III рівень

5. Які основні правила організації дорожнього руху ви знаєте?

6. Що ви знаєте про модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»)?

IV рівень

7. Які пріоритети дорожнього руху ви знаєте?

8. За допомогою чого здійснюється регулювання дорожнього руху?

 

docx
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
2246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку