Мельник Т.Б.
Клас: 8-й. Тема: Організація дорожнього руху
Мета:
Обладнання: Основи здоров’я: підручник для 8 кл. загальноосв. навч. закл. / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В. Страшко. – К.: Вид-во «Алатон», 2016; робочий зошит; аркуші А4, фломастери.
Основні поняття і терміни: сигнали регулювальника, пріоритети в дорожньому русі.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів
Бесіда. Запитання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Щодня, виходячи з будинку, ми навіть не здогадуємося, наскільки в Україні небезпечно ходити пішки. Близько половини потерпілих на дорогах у ДТП - це саме пішоходи. Для порівняння: в Росії на 100 потерпілих у
ДТП 44 пішоходи, у Європі - від 4 до 10, в США - тільки 2. Ми випереджаємо розвинуті країни як за числом подій, так і за серйозністю їхніх наслідків.
Намагаючись привернути увагу до цієї проблеми, у березні 2010 р. Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй у своїй резолюції оголосила 2011-2020 рр. Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. План Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху передбачає:
«Топ-10» безпеки транспорту. Аналіз статистичних даних
10. Мопед і мотоцикл. Мопеди і мотоцикли по праву займають 10-у позицію рейтинга найбезпечніших видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважається найнебезпечнішим. 20% смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.
9. Велосипед. «Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.
8. Метро. Цей вид транспорту при аваріях губить життя багатьох людей одразу.
7. Паром. Пароми не такі безпечні, як вважаються поціновувачами водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.
6. Космічний корабель. Було тільки 18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, які не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.
5. Мікроавтобус. У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.
4. Автомобіль. Раніше машини вважалися дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.
3. Автобус. У Європі даний вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.
2. Літак. На другому місці - авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що у разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.
1. Потяг. Залізничний транспорт у світі вважається найбезпечнішим, тому він займає найвищу сходинку рейтингу.
- Висловіть свої міркування щодо почутої інформації. (Відповіді учнів.)
Стартове завдання «Модель безпечного дорожнього середовища: трикутник безпеки» (виконується в групах) П. ст. 99
Намалювати модель безпеки дорожнього руху у вигляді трикутника «Дорога», «Людина», «Транспортний засіб».
Завдання групам:
І група: Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як людина?
ІІ група : Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як транспортні засоби?
ІІІ група: Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як дорога?
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ЛЮДИНА":
- навчання дітей;
- навчання водіїв;
- організація інформаційних кампаній;
- законодавство і контроль;
- формування соціального середовища.
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ":
- регулювання придбання й експлуатації транспортних засобів;
- контроль експлуатаційного стану парку транспортних засобів;
- пасивне й активне устаткування транспортних засобів.
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ДОРОГА":
- підвищення плавності руху;
- виявлення ділянок концентрації і зниження ризиків ДТП;
- придорожній сервіс;
- облаштування й сигналізація;
- служби порятунку.
Обговорення роботи в групах
Розповідь з елементами бесіди та коментованого читання
Головним засобом організації дорожнього руху є Правила дорожнього руху.
Правила дорожнього руху регламентують обов’язки і права водіїв механічних транспортних засобів, рух транспортних засобів зі спеціальними сигналами, обов’язки і права пішоходів, обов’язки і права пасажирів, вимоги до велосипедистів. Там же прописані правила регулювання дорожнього руху, проїзду перехресть, руху через залізничні переїзди, перевезення пасажирів, перевезення вантажу, дорожні знаки й дорожня розмітка.
Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою:
Пріоритети засобів організації дорожнього руху
У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає питання: хто має право на рух першим? Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.
Наприклад,
Таким чином, питання переваги або пріоритету сприяє виявленню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.
До таких знаків належать «Дати дорогу», «Проїзд без зупинки заборонено», «Головна дорога», «Кінець головної дороги», «Перевага зустрічного руху», «Перевага перед зустрічним рухом».
VІ. Оздоровча вправа (фізкультхвилинка)
VІІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Робота за малюнком
Прокоментувати ситуацію, зображену на с. 101 мал 1,2.
Практична робота «Визначення пріоритетів у дорожньому русі»
Мета: навчитися визначати пріоритети в дорожньому русі.
Хід роботи
Учні об’єднуються у три групи (за принципом «світлофор»), кожна з яких отримує картку із запитанням, на яке учні мають підготувати протягом 5 хвилин ґрунтовну відповідь.
Запитання для груп:
- Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?
- Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?
- Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі?
- Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?
- Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?
Ситуації. 1) Сліпа людина з білою палицею знаходиться не на пішохідному переході й має намір перетнути проїзну частину дороги. По обох смугах дороги рухається транспорт у різних напрямках.
2) група пішоходів переходять перехрестя по «зебрі». Перехрестя нерегульоване, дорога двосмугова. До переходу найближче перебуває автомобіль, що швидко рухається, 2 велосипедисти.
3) Ділянка дороги регулюється сигналами світлофорів. Регулювальник демонструє водіям транспортних засобів інші сигнали.
1. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає праворуч на регульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає? Дайте відповідь. Поясніть її.
2. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає ліворуч на нерегульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу велосипедистам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає? Дайте відповідь. Поясніть її.
3. Водій під’їхав до перехрестя, на якому утворився затор. Чи може він виїжджати на це перехрестя? Дайте відповідь. Поясніть її.
4. На перехресті нерівнозначних доріг водій транспортного засобу рухається по другорядній дорозі. Чи повинен він дати дорогу транспортним засобам, які наближаються до даного перехрещення проїзних частин по головній дорозі, незалежно від напрямку їх подальшого руху? Дайте відповідь. Поясніть її.
VІІІ. Підбиття підсумків
«Знання правил безпеки на дорозі дозволять мені…»
X. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати матеріал підручника §19. Ст.101питання
Запитання для повторення й обговорення
І рівень
1. Чому Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй оголосила 2011-2020 рр. Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху?
2. Що треба робити для зниження небезпеки на дорозі?
II рівень
3. Як можна впливати на людей — учасників дорожнього руху, щоб усунути фактор ризику?
4. Як можна впливати на таку частину «трикутника безпеки», як дорога?
III рівень
5. Які основні правила організації дорожнього руху ви знаєте?
6. Що ви знаєте про модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»)?
IV рівень
7. Які пріоритети дорожнього руху ви знаєте?
8. За допомогою чого здійснюється регулювання дорожнього руху?