Тема. Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени..
Мета. Виявити зміни, що сталися у неживій природі (висота сонця на небі, температура повітря, вітер, стан неба, опади), в житті рослин (забарвлення листя, листопад, зміни в трав'янистому покриві). Встановити причини, що зумовлюють ці зміни. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати. Ознайомити дітей з охороною здоров'я восени. Виховувати дбайливе ставлення до рослини, до свого здоров'я.
Обладнання. Мультимедійна дошка.
Тема. Осінь. Рослини восени. Охорона здоров’я восени..
Мета. Виявити зміни, що сталися у неживій природі (висота сонця на небі, температура повітря, вітер, стан неба, опади), в житті рослин (забарвлення листя, листопад, зміни в трав'янистому покриві). Встановити причини, що зумовлюють ці зміни. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати. Ознайомити дітей з охороною здоров’я восени. Виховувати дбайливе ставлення до рослини, до свого здоров’я.
Обладнання. Мультимедійна дошка.
Хід уроку
І.Організація класу
Девіз
Не просто слухати,
а чути,
Не просто дивитись,
а бачити,
Не просто відповідати ,
а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. - Діти, послухайте загадку:
Скільки місяців у році?
Хто це знає – говори!
Котрий з них найвеселіший
Для малої дітвори?
У якому - лижі, санки,
Сніговик, забава, сміх?
У якому завірюха
І мороз щипає всіх?
У якому тепле сонце
Розтопило весь сніжок?
У якому перші квіти
Кличуть діток у садок?
У якому вишні спілі
Червоніють на гілках?
У якому стиглі груші,
Повно яблук у садках?
У якому дощик сіє,
Жовкне листя і летить?
У якому «Нова радість»
В кожнім домі гомонить?
Учитель. Діти, а чого ви чекаєте від уроку? (Відповіді дітей)
Групова робота
1-ша група. Скласти прислів’я з поданих частин.
2-га група. Пронумерувати осінні місяці.
3-тя група. Знайти 10 розбіжностей.
4-та група. Прочитати ребуси.
ІІІ. Визначення теми та завдань уроку.
- Визначимо зупинки, які доведеться зробити під час нашої подорожі.
(Робота з картою).
(Перегляд картин про осінь під музику Чайковського «Пісня осені»)
Гра «Юні екологи»
ІV. Основна частина уроку. Подорож країною «Осінь».
Перша зупинка – «Зміни у неживій природі».
«Мозковий штурм»
-Чи високо піднімається Сонце восени над землею?
- Якого кольору небо, хмари?
- Які вітри дмуть восени?
- Як змінилась тривалість дня?
- По чому у неживій природі видно зміни?
- В яку пору року відбуваються названі зміни?
Друга зупинка – «Зміни у живій природі».
Відповіді учнів.
Сонце. Я нагріваю повітря. (Тримає кінець ниточки, а клубок дає повітрю і как далі.)
Повітря. Мною дихає білочка.
Білочка. Я люблю їсти горішки ліщини.
Ліщина. На мені живуть комахи.
Комаха. Нас їдять жабки.
Жабка. Нас поїдають лелеки.
Лелека. Ми приносимо користь людям.
Людина. Нам потрібне сонце.
(Усі учасники пов’язані між собою ниточкою.)
- Який висновок можемо зробити? (У природі все взаємопов’язане.)
1-ша група – від імені пташок.
Багато птахів відлетіло у теплі краї, бо вони не можуть знайти їжу у нашому краї. Це лелеки, зозулі, солов’ї, чаплі… Не відлітають на зиму дятли, сороки, синиці… Вони знаходять взимку для себе корм.
2-га група – від імені звірів.
По-різному зустрічають осінь звірі. Коли восени холодніше і нічого їсти, деякі звірі впадають у сплячку. Це ведмеді, їжаки, борсуки. Білочки, миші заготовлюють собі багато їжі на зиму. У багатьох звірів відростає густа шерсть.
3-тя група – від імені рослин.
Рослини восени не ростуть, вони перебувають у стані спокою. Більшість дерев і кущів без листя. Лише на ялинках і соснах залишилися листочки – хвоїнки. Вони опадають поступово, не всі одразу. Тому ці рослини завжди зелені.
4-та група – від імені людей.
Люди збирають щедрий врожай. Перерорюють поля, сіють озиму. Готуються до зими.
ПТАХИ |
ЗВІРІ |
РОСЛИНИ |
ЛЮДИНА |
Відлітають у теплі краї |
Впадають у сплячку
Заготовлюють їжу на зиму Відростає густа шерсть
|
Не ростуть
Опадає листя крім ялинок і сосен
|
Збирають врожай
|
Третя зупинка – «Врожайна»
Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?
(Капуста)
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте.
(Цибуля)
Некрасива, шишкувата,
Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп'ята:
— Ну й розсипчаста, смачна!
(Картопля)
Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа,
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця повертає.
(Соняшник)
Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі.
(Помідор)
Хвилинка відпочинку
( Під музику «Ходить гарбуз по городу», діти виконують фізичні вправи)
Четверта зупинка – «Печера грипу».
- А що вони роблять взимку? (Віруси є збудниками грипу. Це інфекційна хвороба, що передається з краплинами слини під час кашлю, розмови, чхання.)
V. Рефлексія.
- Підійшов до кінця урок і скінчилася наша мандрівка. Підведемо підсумок нашої екскурсії.
- Чи всі завдання уроку ми виконали?
- На якій зупинці було найцікавіше?
- Чи задоволені ви сьогоднішнім уроком? Чи здійснилися ваші очікування?
- Чи дізналися ви чогось нового, чи поповнили свій багаж знань?
- Яке почуття у вас викликав цей урок?