Тема. Особливості літературної казки, її відмінності від народної. Іван Франко –казкар. Фарбований лис.

Про матеріал
Тема. Особливості літературної казки, її відмінності від народної. Іван Франко –казкар. Фарбований лис. Мета. навчальна: ознайомити учнів із дитинством І. Франка та змістом казки «Фарбований Лис»; поняттям “літературна казка” розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, усне мовлення, образне мислення; виховна: виховувати любов до літератури, повагу до творчості письменника, Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. Епіграф уроку. Кожен є ковалем своєї долі.
Перегляд файлу

Тема. Особливості літературної казки, її відмінності від народної. Іван Франко –казкар.Фарбований лис.

Мета.
навчальна: ознайомити учнів із дитинством І. Франка та змістом казки «Фарбований Лис»;
поняттям  “літературна казка” розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, усне мовлення, образне мислення;
виховна: виховувати любов до літератури, повагу до творчості письменника,

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Ілюстрації, портрет письменника, копії текстів, роздатковий матеріал, картки самооцінювання.

Епіграф уроку. Кожен є ковалем своєї долі.

Хід уроку

 

І. Організаційно-мотиваційний етап

          Щоб урок пройшов не марно

     Треба сісти рівно й гарно,

І довкола озирнутись,

І сусіду посміхнутись.

 А щоби знання здобути ,

   треба всім уважним бути.

         То ж, видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

    Активним і старанним будь!

  І про кмітливість не забудь!

 

ІІ .АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вправа  «Незакінчене речення»: ...

 

 Люди складали казки, тому що …

  Казки навчають дітей.…..

 Я  люблю казки, тому що ….

 Казка - це …

  Казки поділяються на групи…

 

Впізнай казку?

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

 

1.Словникова робота.

Літературна казка — це художній твір, про вигадані та фантастичні події, написаний конкретним автором.

2.Літературні казки

Багато казок мають свого автора, тобто їх складав не народ, а конкретна людина. Такі казки називають авторськими, або літературними. В українській літературі казки писали такі знані майстри слова, як І. Франко, Леся Українка, В. Симоненко, В. Нестайко та інші.

 

Із зарубіжної літератури вам відомі казки Г. К. Андерсена, Ш. Перро, братів Грімм.

 

Джерелом натхнення письменників досить часто був фольклор, тому літературні казки мають де-які ознаки народних.

 

 Однак літературна казка має й відмінні риси. До них належать: незмінність (літературна казка не може мати декілька варіантів, її текст змінювати не можна), визначеність автора (про письменника відомо все: біографія, світоглядні позиції, прагнення),

 

 в авторській казці зазвичай події відбуваються в чітко визначеному місці, тобто є часточка реального життя.

 

ОТЖЕ,Літературна казка — це авторський прозовий чи віршований твір, заснований на фольклорних джерелах або цілком оригінальний, що змальовує пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв. Літературна казка здебільшого орієнтована на дітей, у ній сюжет створюється навколо якогось дива, що є основою характеристики персонажів. Також вона включає в себе ознаки різноманітних жан­рів та має своє особливості: має писемну форму; текст літературної казки постійний, незмінний; може бути як прозовою, так і віршо­ваною і обов’язково має автора.

 

Ознаки народних і літературних казок, спільне й відмінне в них є?

 

1.     Які казки називають літературними?

2.      Чим літературна казка відрізняється від народної?

3.     Які літературні казки ви читали?

4.     Хто є їхніми авторами?

 

 

3. Біографія Івана Франка

 

Отже, Іван Якович Франко народився в мальовничому селі поблизу Дрогобича 27 серпня 1856 року. Сім’я майбутнього письменника мешкала на хуторі Слобода в нижньому кінці села Нагуєвичі. Поблизу солом'яної хати текла річ-ка, а навкруги було лісове царство. Сама ж хата мала дві кімнати. На подвір'ї знаходилася кузня, бо батько Івана Франка був ковалем, посередині двору — криниця. Іван змалечку любив природу: ходив до лісу, швидко знаходив гри-би, умів ловити рибу руками.

 

Мати Івана — Марія — була на 33 роки молодша від батька. Вона була набожною, походила із зубожілої шляхетської родини. Якось у церкві її запримітив відомий на всю округу коваль Яків Франко. Через деякий час Марія та Яків одружилися. А ще трохи згодом у них народився первісток — Іванко. Він ще з дитинства виявив неабиякий хист до наук: у початковій школі вивчив арифметику та польську, німецьку мови. На жаль, батько Івана помер, коли хлопчику виповнилося лише дев’ять років. Мати вийшла заміж удруге. Вітчим ви-явився людиною доброю. Він допомагав Іванові. Після закінчення школи Іван вступив до Дрогобицької гімназії, де вивчав мови. Хлопець був дуже працьовитим. За своє життя Іван Франко написав понад п'ять тисяч художніх і наукових творів. Він також переймався суспільними негараздами, займався перекладами.

 

Іван Франко написав чимало творів для дітей і про дітей: «Олівець», «Отець-гуморист», «Малий Мирон», «Грицева шкільна наука», «Мій злочин».

 

Особливий інтерес викликає в дітей збірка казок «Коли ще звірі говорили», до якої увійшли такі знамениті прозові та віршовані казки письменника,

 

як «Фарбований Лис», «Лис Микита», «Вовк війтом», «Осел і Лев», «Заєць і їжачок» та інші. (Учитель демонструє збірку казок, видання оповідань для дітей.)

 

Збірка казок Івана Франка під назвою «Коли ще звірі говорили» перший раз вийшла ще 1899 р., друге видання з’явилось 1903 року.

 

 До цієї збірки Франко додає передмову, у якій писав: «Оці байки, що зібрані в тій книжечці, то старе народне добро...

 

Вони найбіль­ше відповідають смакові дітей від 6 до 12 літ, заставляють їх смі­ятися і думати, розбуджують їх цікавість та увагу до явищ при­роди».

 

Бесіда

 

Де народився Іван Франко?

Як ви гадаєте, чи вплинула місцевість на

формування майбутнього письменника?

Яким Іван Франко був у дитинстві?

Який вплив мали батьки на Івана Франка?

 Кого він зображував у вигляді тварин?

 

4 .Фарбований лис

 

Назвати усіх персонажів казки і поділити їх на головних і другорядних.

         Напишіть невеличкого листа фарбованому лису ,з порадами як стати кращим.

 

ІУ. Закріплення знань, умінь і навичок

 

Літературний диктант «Хто найуважніший?»

 

1.Де народився І.Франко?

 

2.Ким був батько письменника?

 

3.Чого навчила мати малого Івася?

 

4.Яким був хлопчик у дитинстві?

 

5.Якою мовою навчався Іванко у школі?

 

6.За що був нагороджений Іван, навчаючись у школі при монастирі?

 

7.Що дуже любив І.Франко і збирав?

 

8.Чим захоплювався гімназист-Франко?

 

9.Коли почалася літературна діяльність Франка?

 

10.Які твори для дітей він написав?

 

11.Кого мав на увазі письменник, пишучи про тварин?

 

 

V. Підсумок уроку

 Бесіда

 

  Що нового ви дізналися на уроці?

▼ Які казки називають літературними?

▼ Чим вони різняться від народних?

  Назвіть відомих світових казкарів,

▼Які їхні Казки ви читали?

▼ Назвіть авторів українських казок.

  Що ви пам’ятаєте про дитинство Івана Франка?

 

УІ. Домашнє завдання

 

скласти казки на одну з тем

  «Жила собі книжка...»

  «Був собі горобець...»

  «Звідкілясь з’явилась квітка...»

 

 

Навчитися виразно читати і переказувати улюблені епізоди.

 

docx
Додано
18 березня 2023
Переглядів
767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку