Малювання
Урок 11
Тема: Поняття про основні (жовтий, червоний, синій) та похідні (жовтогарячий, зелений, фіолетовий) кольори. Способи утворення похідних кольорів. Ознайомлення з прийомами користування гуашевими та акварельними фарбами, пензлями, палітрою. «Танок кольорів».
Мета: ознайомлювати учнів із трьома основними кольорами та їх похідними; ознайомлювати з поняттями «спектральне коло», «основний колір», «змішаний колір»; навчати відтворювати необхідний колір змішуванням основних кольорів; формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати кольори; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь:
1. Бесіда:
– Які кольори ви знаєте?
– Як ви вважаєте, які кольори є найважливішими на Землі?
– Які кольори переважають на Землі? Чому?
– Які матеріали та інструменти знадобляться для малювання фарбами?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя:
– Одного разу на білому аркуші паперу зустрілися три сестрички: Червона, Синя і Жовта фарби. Вони захотіли намалювати щось гарне, але засперечалися.
– Я,— говорила Жовта фарба,— розфарбовую сонце. Я дарую світло і
тепло! Я найголовніша! – Ні! Я головна! — заперечувала Синя фарба. — Якби не я, не було б моря і неба. Де б тоді висіло ваше сонце?
– Дурниці! —: вигукнула Червона фарба. — Без мене не було б ані вогню, ані квітів, ані фруктів. Я найголовніша! Їх суперечка тривала вже довго, а аркуш паперу залишався білим.
– Вашому непорозумінню зарадити легко,— посміхнувся дідусь Пензлик. — Потрібно лише жити дружно!
– Зараз я розповім, що потрібно зробити для того, щоб фарби потоваришували.
2. Робота над формуванням навичок і вмінь
– Спочатку намалюємо в середині аркуша паперу коло, схоже на сонце,— це буде чарівне Коло дружби для наших фарб.
– Тепер розділимо наше Коло на три рівні частини так, щоб кожна з фарб отримала такий самий шматочок, як і решта.
– А тепер кожну частину нарізаємо на п’ять однакових скибочок, як п’ять пальчиків на долоньці,— нехай наші фарби візьмуться за руки.
– Тепер починається найголовніше. Це будуть дуже складні чари — чари барвистої дружби. Слід бути дуже уважними.
– Почнемо з Червоної фарби. Візьмемо палітру. На ній ми змішуватимемо «чарівне зілля». Крапнемо на палітру води і розмішаємо червону фарбу.
– Подивіться, який утворився чистий, яскравий і веселий колір. Знайдемо на нашому сонечку той шматочок, що ми призначили для Червоної фарби, і дуже акуратно зафарбуємо у червоний колір одну скибочку. (Учитель показує порядок виконання роботи.) Утворилася квіточка з однією пелюсткою. Дуже ретельно промиємо пензлик у чистій воді. Наберемо краплину жовтої фарби, додамо її на палітру до червоної і
розмішаємо. Нехай червона фарба засвітиться сонячним промінчиком. Знайдімо на нашому сонечку наступну скибочку в червоному шматочку (наче годинникова стрілка зробила один крок) і зафарбуємо - Ні! Я головна! — заперечувала Синя фарба. — Якби не я, не було б моря і неба. Де б тоді висіло ваше сонце?
– Дурниці! —: вигукнула Червона фарба. — Без мене не було б ані вогню, ані квітів, ані фруктів. Я найголовніша! Їх суперечка тривала вже довго, а аркуш паперу залишався білим.
– Вашому непорозумінню зарадити легко,— посміхнувся дідусь Пензлик. — Потрібно лише жити дружно!
– Зараз я розповім, що потрібно зробити для того, щоб фарби потоваришували.
2. Робота над формуванням навичок і вмінь
– Спочатку намалюємо в середині аркуша паперу коло, схоже на сонце,— це буде чарівне Коло дружби для наших фарб.
– Тепер розділимо наше Коло на три рівні частини так, щоб кожна з фарб отримала такий самий шматочок, як і решта.
– А тепер кожну частину нарізаємо на п’ять однакових скибочок, як п’ять пальчиків на долоньці,— нехай наші фарби візьмуться за руки.
– Тепер починається найголовніше. Це будуть дуже складні чари — чари барвистої дружби. Слід бути дуже уважними.
– Почнемо з Червоної фарби. Візьмемо палітру. На ній ми змішуватимемо «чарівне зілля». Крапнемо на палітру води і розмішаємо червону фарбу.
– Подивіться, який утворився чистий, яскравий і веселий колір. Знайдемо на нашому сонечку той шматочок, що ми призначили для Червоної фарби, і дуже акуратно зафарбуємо у червоний колір одну скибочку.
(Учитель показує порядок виконання роботи.) Утворилася квіточка з однією пелюсткою. Дуже ретельно промиємо пензлик у чистій воді. Наберемо краплину жовтої фарби, додамо її на палітру до червоної і розмішаємо. Нехай червона фарба засвітиться сонячним промінчиком. Знайдімо на нашому сонечку наступну скибочку в червоному шматочку (наче годинникова стрілка зробила один крок) і зафарбуємоїї отриманим кольором. Погляньте, наша скибочка вже не зовсім червона!
– Знову промиємо пензлик і наберемо ще трохи жовтої фарби. Розмішаємо і зафарбуємо наступну за годинниковою стрілкою скибочку. Крок за кроком зафарбуємо всі скибочки в червоному шматочку, щоразу додаючи Жовту фарбу до нашого «чарівного зілля».
– Тепер зробимо ще крок і зафарбуємо Жовтою фарбою першу скибочку на жовтому шматочку. Що ж у нас утворилося? Бачите, Червона і Жовта фарби взялися за руки. А між ними з’явився новий колір.
– Як називається цей новий колір? (Відповіді дітей.). Оранжевого кольору і вогонь, і сонечко, і смачний апельсин. Це означає, що Червона і Жовта фарби потоваришували. Але чари ще не закінчилися. Працюємо далі?
– Почнемо змішувати зілля з Жовтої й Синьої фарб. Перша жовта скибочка в нас уже є. Додамо до жовтого кольору на палітрі краплину Синьої фарби і зафарбуємо наступну скибочку тим кольором, що у нас утворився.
– Поступово додаючи все більше синьої фарби до жовтої, зафарбуємо всі
скибочки жовтого шматочка. Зробимо наступний фіолетовий крок і зафарбуємо синьою фарбою першу скибочку на синьому шматочку жовта і синя фарби потоваришували, а в нас з’явився новий колір — зелений.
– А що ж робити нам? — вигукнули разом Червона і Синя фарби.— Ми так завжди сперечатимемося і сваритимемося?
– Не поспішайте,— відповів дідусь Пензлик. — Нумо, фарби, візьміться за руки!
– Допоможемо сестрам потоваришувати. Де наше чарівне зілля? Додамо до синього кольору краплину Червоної фарби і розфарбуємо другу скибочку на синьому шматочку. Бачите, Синя фарба зробила один крок назустріч своїй сестрі? – Тепер поступово допоможемо їм узятися за руки. Тільки незабудьте — щоразу ми додаємо до зілля краплю Червоної фарби й зафарбовуємо тільки одну скибочку. А між Синьою і Червоною фарбою з’явився новий колір — фіолетовий!
– Щойно фарби взялися за руки, усе відразу змінилося. Аркуш паперу вже не білий. Оранжеве сонечко розтопило сніг, перець побіг по зеленій траві, на пагорбах розквітли фіолетові іти — фіалки. А над землею простяглася різнокольорова райдуга.
(Під час розповіді вчителя діти виконують запропоновану їм навчальну вправу.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Бесіда:
– Погляньте на наше Коло дружби. Дорослі художники називають його спектральним колом. Воно дуже схоже на коромисло веселки, що згорнулася в клубочок.
– Які фарби ми мали на початку роботи?
– Червоний, жовтий і синій кольори художники називають основними кольорами. їх можна лише взяти з баночки, а змішуванням отримати не можна. Для того щоб намалювати будь-який малюнок, нам вистачить лише цих трьох кольорів.
– А який колір утворився, коли ми змішали червону і жовту фарби? жовту і синю? синю і червону?
– Оранжевий, зелений і фіолетовий кольори художники називають кольорами змішаними, або похідними, тому що їх можна отримати, змішуючи основні кольори.
– Але змішувати можна не лише фарби. Візьмемо кольорові повітряні кульки. Спочатку червону і синю. Подивіться на світло крізь обидві кульки відразу — усі предмети стануть фіолетовими. А тепер подивимося на світло крізь червону і жовту кульки, а потім — крізь синю і жовту. – У які кольори забарвилися предмети навколо нас?
– Як ви гадаєте, чому це сталося?
2. Колективна гра «Колірне коло дружби»
Учитель розкладає на столі квадратики, один бік яких забарвлений у жовтий, синій, червоний кольори, кольоровим боком донизу. Учні витягають по одному квадратику і стають у коло. За допомогою лічилочки обирають ведучого. Він стає в центр кола із зав’язаними очима. Ведучий крутиться, учні хором повторюють лічилочку: «Три чарівні кольори — обери один для гри!». Той, на кого вказав ведучий після закінчення лічилки, приєднуєте ся до ведучого у центрі кола. Разом вони показують усім свої кольорові квадратики. Решта учнів мають сказати, який колір утвориться, якщо змішати кольори продемонстрованих квадратів. Учень, який назве предмет, забарвлений у цей колір, отримує 1 квадратик цього кольору. Ведучий повертається в коло, а той, кого обрали, стає ведучим, і гра повторюється. Хто наприкінці гри матиме найбільше квадратиків — той переміг.
V. Підбиття підсумків:
Виконані роботи вивішують на видноті у класній кімнаті. Учитель має посилатися на них під час наступних уроків образотворчого мистецтва.
– Сьогодні на уроці ми навчилися створювати нові (похідні) кольори із основних — червоного, жовтого та синього.
1