Лебединська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
Урок математики в 4 класі
Мачуліна Ніна Михайлівна,
вчитель початкових класів
(слайд 1. «Урок математики в 4 класі»)
Тема: ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ І ЗАДАЧ
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; вдосконалювати вміння розв'язувати рівняння, задачі; розвивати мислення, математичну пильність; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання: мультимедійна презентація,картки, сигнальні картки, казкові герої, таблиці із завданнями.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-
Привітаємося і проженемо лінь з нашого уроку!
-
Всім-всім добрий день!
Геть з дороги наша лань,
Не заважай учитися,
Не заважай трудитися!
-
От ми прогнали лінь із уроку , а тепер будемо трудитись гарно, щоб почти у кінці, «ну і діти в четвертому класі, просто діти – молодці».
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Перевіримо домашнє завдання. В цей час три учня будуть працювати за картками (роздаю картки).
|
У Попелюшки в мішку 6000 зернят, причому з них пшениці, а кукурудзяні. На скільки більше пшеничних ніж кукурудзяних зерен у Попелюшки?
|
(Викликаю учня)
-
Прочитай відповідь до задачі №314 (На 688 кг більше дістали борошна ніж висівок.)
-
У кого така відповідь? Молодці, ви правильно виконали задачу.
-
Приклади №316 перевіримо поглянувши на екран. (слайд 2)
-
Хто не допустив помилки?
-
Бліцопитування (запитання для двох учнів, у яких учитель переглядає домашнє завдання задають учні)
-
Скільки сантиметрів у дециметрі? ( 1 дм = 10 см)
-
Скільки кілограмів у 1 центнері? (1 ц = 100 кг)
-
Скільки годин у 1 добі? (1 доба = 24 год.)
-
Скільки разів потрібно взяти по 20 см, щоб отримати 1 метр? (5 разів)
-
Скільки разів потрібно взяти по 50 грамів, щоб отримати 200 грамів? (4 рази)
-
Обчислити периметр прямокутника (довжина 9 см, ширина - 3 см) (слайд 3)
(Оголошую оцінки, мотивуючи).
-
Усні обчислення.
-
Гра «Так чи ні» (слайд 4)
(В учнів на столах лежать сигнальні картки. Зелена – так, червона – ні. Учитель ставить запитання, а учні сигналізують відповіді «так» чи «ні»)
-
480 зменшити на 6, вийде 80 (ні);
-
Частка чисел 200 і 10 дорівнює 20 (так);
-
720 більше 9 у 8 разів (ні);
-
66 зменшити в 22 рази дорівнює 3 (так);
-
Різниця чисел 450 і 90 дорівнює 360 (так);
-
Сума чисел 5 і 70 більше суми чисел 70 і 50 (ні).
-
Гра-естафета (вивішую таблицю).
-
Зайчик і Білочка вирішили позмагатися в обчисленні прикладів. Хто з них переможе?
-
Хто швидко і правильно обчислить приклади. 1 ряд допомагає білочці, а 2 ряд зайчикові.
1 ряд
|
2 ряд
|
790 – 270=
430+540=
63:9 +0 =
|
880 – 360=
150+440=
9:3+0=
|
-
Погляньте на екран, перевіримо чи правильно діти допомогли казковим героям. (слайд 5) Хто переміг?
(Оголошую оцінки, мотивуючі, тим учням, які працювали на картках).
-
Математичний диктант
-
Запишіть число, класна робота математичний диктант. Записуємо тільки відповіді.
(Викликаю учня, він працює з іншої сторони дошки).
-
На скільки сума чисел 99 і 201 менша 700?
-
У скільки разів 1000 більше суми чисел 200 і 50?
-
У скільки разів число 111 менше найбільшого трицифрового числа?
-
Яке число більше 450 у 2 рази?
-
Перевіримо відповіді: 400, 4, 9, 90.
(Учневі виставляю оцінки, мотивуючі).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
-
Оголошення теми і мети уроку.
-
Тема нашого уроку «Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Розв’язування рівнянь і задач.» (слайд 6. Тема і мета)
-
Отже, сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з письмовим додаванням і віднімання багатоцифрових чисел, а також будемо продовжувати роботу над рівняннями та задачами, які виконуються дією додавання та віднімання.
-
Повторення алгоритмів письмового додавання та віднімання . (Завдання 317)
-
Буратіно знайшов суму і різницю чисел 483 і 255. Перевірте, чи правильно він виконав завдання.
(Вивішую приклади і казкового героя).
(Викликаю учнів, вони перевіряють розв’язані приклади).
-
Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконується так само, як і додавання і віднімання трицифрових чисел. Прочитайте правило у підручнику на сторінці 51.
-
Попрацюйте в парах: прочитайте правило і розкажіть один одному.
-
Повторимо правило разом.
-
Фізкультхвилинка (під музичний супровід «Райдуга») (слайд 7)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розв'язування прикладів (Завдання №318 з поясненням)
Пояснення. Записуємо одиниці під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями, тисячі під тисячами. Додавати починаємо з одиниць. До 2 од. додати 9 од., буде 11 од. – це 1 дес. та 1 од. Одну одиницю записуємо, а десяток запам'ятовуємо і т. д.
(Аналогічна робота проводиться над прикладами на віднімання).
2. Первинне закріплення
(За необхідності допомагаю учням)
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1.Розв’язування рівнянь (з коментуванням № 319 )
(Викликаю учня)
x + 34 013 = 764 354
-
Як знайти невідомий додаток?
-
Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.
x = 764354 – 34013 _ 764354
x = 730 341 34 013
730 341 + 34 013 = 764 354 730341
730341
34013
730341
-
Наступне рівняння виконайте самостійно.
-
Як знайти невідоме зменшуване?
-
Щоб знайти невідоме зменшуване, потрібно до різниці додати від’ємник.
-
Хто виконає рівняння – піднімете руку.
-
Яку відповідь отримали? (х = 65889)
-
Перевірте розв’язання рівняння, поглянувши на екран. (слайд 8)
х - 20 244 = 45 645
х = 45 645 + 20 244 45645
х = 65 889 +20244
65 889 – 20 244 = 45645 65889
_65889
20244
45645
2. Робота над задачею (№ 320)
-
Прочитайте самостійно задачу.
-
Про що говориться в задачі (Про картоплю, яка зберігалася в овочесховищі).
-
Скільки кілограмів картоплі вивезли?
-
Скільки кілограмів картоплі залишилося?
-
Про що запитується в задачі?
-
Чи можемо ми знайти, скільки кілограмів картоплі було в овочесховищі?
-
Чому? (Тому що ми не знаємо, скільки кілограмів картоплі залишилося).
-
А як ми дізнаємося, скільки кілограмів картоплі залишилося? (від 7250 відняти 3240).
-
А потім ми можемо дізнатися, скільки кілограмів картоплі було в овочесховищі? (Так, ми до 7250 кілограмів додамо результат першої дії).
-
Запишіть умову задачі. (Викликаю учня)
-
Виконайте задачу за діями. Учні, у яких червоні кружечки на зошитах, виконайте задачу виразом.
-
Прочитайте відповідь до задачі (11260 кілограмів картоплі було в овочесховищі).
3. Завдання на розвиток критичного мислення. (слайд 9, 2 малюнки)
-
Покажіть, як можна з фігури, що зліва, одержати фігуру, що справа, переміщуючи лише три кружечки.
(Викликаю бажаючих)
-
Подивіться на екран, ось один із способів правильної відповіді. (слайд 9, додається третій малюнок)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
-
Гра «Закінчи речення».
-
Сьогодні на уроці я дізнався…
-
Мені було цікаво…
-
Найбільше запам’яталося…
-
Урок завершую з… настроєм.
VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
(слайд10)с.52, № 322 – виконати приклади письмово, №323 – виконати задачу за діями, а учні з червоними кружечками на зошитах – виразом.