Урок геометрії в 8 класі
Тема: Площі плоских фігур
Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння та навички учнів з теми; розвивати пам’ять, логічне мислення, комунікативні здібності учнів; виховувати інтерес до математики, увагу, самостійність; формувати вміння працювати.
Форма уроку. Урок-гра.
Обладнання: картки з задачами, картки самоконтролю, «заморочки в бочці».
Очікувані результати:
У процесі уроку учні зможуть:
Орієнтовний план проведення уроку
І. Організаційна частина
Відкривається засідання в клубі знавців. Клас поділяється на дві команди, обираються капітани команд. Повідомляється тема та мета засідання .
ІІ. Основна частина
І гейм «Хто більше?»
Командам ставиться по 7 запитань. За кожну правильну відповідь команді нараховується один бал.
Завдання для першої команди
(У ромба)
Завдання для другої команди
ІІ гейм «Заморочки з бочки»
Команди по черзі витягують питання з бочки і дають відповіді.
За правильну відповідь нараховується один бал.
ІІІ гейм «Ти – мені, я – тобі»
Команди задають супротивникам питання історичного характеру. Для прикладу: «Що таке десятина, обжа?» чи «як вимірювали площу в давнину?» . За сформульоване запитання та за правильну відповідь нараховується один бал.
IV гейм «Сюрпризи із конверта»
Кожній команді дається конверт із задачами та листи контролю задач. Капітани виходять розв’язувати задачі до дошки, інші учні розв’язують на місцях, відповіді заносять до листа контролю. За правильну відповідь – бал.
Задачі для першої команди
Задачі для другої команди
V гейм «Темна конячка»
Гра, яка понад два тисячоліття приносить радість і дітям, і дорослим, називається «стомахій». А винайшов її сам Архімед.
Упродовж кількох століть ця гра захоплює давніх греків і римлян. Слово «стомахій» у перекладі зі старогрецької означає «те, що викликає злість». Гра повна несподіванок, розвиває кмітливість і є прекрасним знаряддям тренування геометричної уяви, правильного сприймання ліній і форм. Прямокутник, довжина якого у 2 рази більша за ширину, розрізають на 14 частин. Із цих частинок можна викласти різні фігури. Зображення має правильно передавати пропорції і бути виразним. Щільне прилягання окремих елементів гри, згідно з порадою Архімеда, не обов’язкове, але під час конструювання фігур усі 14 елементів мають бути обов’язково використані. При цьому не дозволяється анітрохи накладати одну фігуру на іншу. У стомахія знайшлися гідні нащадки – танграм Піфагора або Чін тао ту, яйце Колумба, геометричний рак.
Танграм – також стародавня гра, але при цьому розрізають квадрат на 7 частин. (Приклади розрізування квадрата)
На сході танграм одержав свою назву Чін тао ту, що в перекладі означає „ хитрий візерунок із 7 частин ”. У грі „ яйце Колумба ” овал розрізається на 12 частин. Для складання геометричного раку розрізають квадрат на 7 частин та круг на 10 частин. Правила всіх цих ігор такі, як і в стомахія. (учні в дома виготовили фігури, команди їх відгадують. За виготовлення нараховується бал).
VI гейм «Гонка за лідером»
Командам надається по 5 завдань. За кожну правильну відповідь нараховується бал.
Запитання для першої команди:
(S : а)
S∆АВС * S∆АВМ? (>)
Запитання для другої команди:
ІІІ. Підведення підсумків гри та уроку.
Оцінити роботу команд. Оцінити правильність пояснень та розв’язування учнями задач, а також оцінка запитань, заданих опонентами. Оцінити, яким є емоційний стан класу (наскільки сподобалася форма проведення уроку і його результати).
ІV. Домашнє завдання: Підготуватися до контрольної роботи. Виконати завдання на стор. 187 (Геометрія 8 клас, Г.П.Бевз, Київ, «Вежа»)