мідта?
4) Яка політична партія Наддніпрянщини в грудні 1905 р. змінила назву на УСДРП?
5) Коли з'явилося офіційне рішення про скасування обмежень, установлених Емським указом?
6) Хто очолював українську громаду в І Державній думі?
II варіант
Обговорення виконання учнями проблемного завдання, поставленого на початку розгляду нового матеріалу.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
Тема. Події Російської революції 1905—1907 рр.
Мета: схарактеризувати події революції 1905—1907 рр., що відбулися в січні—грудні 1905 р.; визначити особливості селянського руху в Наддніпрянщині в роки революції 1905—1907 рр.; проаналізувати діяльність українських політичних партій у цей період; пояснити, як у роки революції розгортався український культурно-освітній рух; схарактеризувати діяльність української громади в І та II Державних думах; пояснити зміст понять і термінів «ради робітничих депутатів», «чорносотенці», «УСДРП»; розвивати вміння учнів аналізувати історичні явища; виховний аспект уроку реалізується на підставі розуміння учнями, що тенденція до демократизації суспільно-політичного життя мас важливе значення для соціального прогресу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, стінна карта «Україна в роки Російської революції 1905—1907 рр.», атлас, ілюстративний та дидактичний матеріал.
Основні терміни та поняття: ради робітничих депутатів, чорносотенці, УСДРП.
Основні дати: 9 січня 1905 р. — початок революції 1905—1907 рр. у Російській імперії; 14 червня 1905 р. — початок повстання на броненосці «Потьомкін»; грудень 1905 р. — перейменування РУП в Українську соціал-демократичну робітничу партію.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальне опитування
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Запитання та завдання
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Проблемне завдання
Визначте, як Російська революція 1905—1907 рр. вплинула на суспільно-політичне життя в Наддніпрянській Україні.
1. Початок революції. Революційні події в Наддніпрянській Україні в січні—серпні 1905 р.
Розповідь учителя
Робота з підручником
Учні самостійно опрацьовують відповідний матеріал підручника, визначаючи вплив Маніфесту 17 жовтня 1905 р. на перебіг революції 1905—1907 рр. та особливості селянського руху. Результати роботи учнів учитель систематизує та уточнює, використовуючи наведений нижче матеріал.
Робота з термінами та поняттями
Цікаво знати
Найбільшого розмаху набуло повстання робітників Донбасу. Центром подій стала Горлівка. Тут 16 грудня поліція розстріляла страйкарів, загинуло 18 осіб. Того самого дня страйковий комітет розпочав підготовку до збройного повстання. До Горлівки прибули близько 4 тис. озброєних дружинників. 17 грудня повстанці повели наступ на армійські казарми. Після 8-годинного бою урядові війська відступили. За кілька годин, отримавши підкріплення, вони перейшли в контрнаступ. Після 6-годинного запеклого бою дружинники залишили Горлівку. У бою загинуло близько 300 повстанців.
15—18 грудня регулярні військові частини придушили повстання в Москві. За допомогою каральних загонів було також придушено збройні повстання в Наддніпрянській Україні. Після поразки грудневих збройних повстань революційний рух став слабшати, а влада перейшла в наступ, обмежуючи свободу слова, здійснюючи арешти революціонерів тощо. 1906—1907 рр. стали періодом поступового спаду революційної боротьби, коли кількість робітничих і селянських виступів помітно зменшилася. Опозиційні сили стали намагатися продовжувати боротьбу в Державній думі парламентськими методами.
4. Українські політичні партії під час революції.
Робота з підручником
Учні самостійно опрацьовують відповідний матеріал підручника, визначаючи, які зміни відбулися в середовищі українських політичних партій у період революції 1905—1907 рр. Результати роботи учнів учитель систематизує та уточнює, використовуючи наведений нижче матеріал.
5. Український національно-культурний рух.
Розповідь учителя
У роки революції 1905—1907 рр. влада була змушена здійснити певні поступки в національно-культурній сфері неросійським народам імперії. У Наддніпрянщині розвитку українського культурно-освітнього руху сприяло скасування Емського указу 1876 р. Важливу роль у прийнятті цього рішення відіграла позиція Російської академії наук, яка висловилася за скасування обмежень стосовно української мови.
6. Діяльність українських громад у І та II Державних думах.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
І варіант
Бесіда за запитаннями
1) Яка подія започаткувала революцію 1905—1907 рр. у Російській імперії?
2) Хто такі чорносотенці?
3) Коли відбулося повстання моряків Чорноморського флоту під проводом П. Шмідта?
4) Яка політична партія Наддніпрянщини в грудні 1905 р. змінила назву на УСДРП?
5) Коли з’явилося офіційне рішення про скасування обмежень, установлених Емським указом?
6) Хто очолював українську громаду в І Державній думі?
II варіант
Обговорення виконання учнями проблемного завдання, поставленого на початку розгляду нового матеріалу.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацюйте відповідний матеріал підручника.