Тема: Поема «Сон»(«У всякого своя доля…») Т. Шевченка.
Мета (формувати компетентності):
предметні: продовжити роботу над творчістю Т. Шевченка; розкрити ідейний зміст твору, композицію та художні засоби поеми; коментувати оцінку твору з критиками, зіставляти її з власною.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання:мультимедійний супровід, текст поеми «Сон» («У всякого своя доля…»).
Епіграф: Чи довго ще на цім світі
Катам панувати?
Т. Шевченко
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Засвоєння нового навчального матеріалу.
Довгі 14 років Шевченко не був в Україні, а в 1843 році йому випала нагода відвідати рідні місця. Побачене вжахнуло поета. «Скрізь був і скрізь плакав», — писав він українському письменникові Кухарчуку. Скрізь, де був, Шевченко побачив справжнє пекло: страшні злидні, каторжну працю, безправ’я селян, зруйновані святині; панство, яке зовсім не переймалося проблемами народу.
Повернувшись із подорожі Україною, Кобзар пише поему «Сон», у якій змальовує тяжке життя покріпачених селян, жахіття Сибіру, який став місцем заслання засуджених, сваволю поміщиків та уряду на чолі з Миколою І. Автор твору повстав сам проти найсильніших світу цього, піддав гострій критиці всю систему самодержавного-кріпосницького ладу в особі царя та їх придворних і завершив картину народного горя запитанням6 «Чи довго ще на сім світі катам панувати?». Твір у певному розумінні узагальнений, який би розкрив людям очі на сутність тогочасної суспільної політичної системи.
Щоб мати змогу описати порядки в усій імперії, Шевченко обирає форму сну, адже саме у сні людина може долати будь-які відстані, зримо бачити приховане і, в принципі, вона може не відповідати за реакцію від побаченого. Та ще до того ж ліричний герой говорить, що дивний сон побачив, коли заснув напідпитку, бо перед тим був на бенкеті.
Починається поема сатиричним вступом, що сповнений роздумами про суспільство, у якому діють вовчі закони, де панує здирство, загарбництво, лицемірство, «а братія мовчить собі, витріщивши очі». Поет нагадує, що всі люди — «і царята, і старчата — Адамові діти». Він сам зізнається, що гуляє, бенкетує в неділю і в будень, але на можливі закиди різко відказує: «Я свою п’ю, а не кров людськую». У сні ліричний герой перелітає на Україну.
Летим. Дивлюся, аж світає.
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє.
Степи, лани мріють.
Між ярами над ставами Верби зеленіють.
Поема була надрукована двічі: у журналі «Маяк» під іншою назвою « Безталанний» та окремим виданням. Т. Шевченко за написану поему буде покараний: десятирічне поневіряння по казематах і засланнях.
Послання – епістолярно-публіцистичний вірш, написаний у формі звернення до певної реально існуючої особи (іноді до багатьох осіб).
Сарказм – їдка, викривальна, особливо дошкульна насмішка, сповнена крайньої ненависті й гнівного презирства.
Іронія – засіб гумору, заснований на називанні супротивного, коли про щось мовиться ніби в позитивному плані, але прихований підтекст свідчить про протилежне.
Гротеск – сатиричний художній прийом у літературі, заснований на явному спотворенні , перебільшенні чи применшенні, зображуваного, на поєднанні різних контрастів.
Контраст – особливо підкреслена протилежність у рисах характеру людей, предметів, явищ.
Карикатура – сатиричний малюнок загостреного критично-викривального характеру.
Жанр: сатирична поема (політична сатира).
Авторський підзаголовок твору — комедія, яка вказує не стільки на його жанр, скільки на спосіб відображення дійсності в ньому.
Я вважаю, що повість і сьогодні є актуальною, бо…
- Поема спонукала мене замислитись над тим, що…
- Із уроку я зробив (-ла) висновок, що
Експозиція |
Зав’язка |
Розвиток дії |
Кульмінація |
Розв’язка |
|
|
|
|
|
Метод «Рюкзак». Заслуховування відповідей учнів
V. Підсумковий урок.